Allereerst is natuurlijk de vraag welke codeerstekker er in mijn R1150RT van juli 2001 hoort te zitten. Volgens http://www.powerboxer.de/images/pdf/zue ... tecker.pdf hoort er in mijn motor geen codeerstekker te zitten :shock: . In mijn fiets bevindt zich echter een roze stekker. Vanmiddag heb ik bij de dealer een exact evenoude R1150RT onderzocht en ook deze had de roze stekker. Lijkt er dus in thuis te horen.
Nog gekker werd het toen ik de stekker uit mijn motor nader bekeek. Volgens het opschrift op de stekker dienen de contacten 30, 87 en 87A te zijn verbonden. Mijn stekker heeft echter slechts 2 contacten en wel de nummers 30 en 86. Het lijkt er dus op dat mijn stekker is verbouwd. Maar waarom en wat is het effect hiervan?


Hier http://www.bmwgsclub.nl/plugtabel.html wordt een poging gedaan om uit te leggen hoe een en ander werkt, maar deze uitleg van de werking van de contacten lijkt me te kort door de bocht en in ieder geval niet van toepassing op mijn motor.
Ondertussen heb ik zonder stekker gereden en ook met een simpele verbinding van de contacten 30, 87 en 87A (Motronic steeds gereset door verwijderen zekering 5). Het lijkt allemaal niet echt uit te maken.
Ik begrijp dat door de codeerstekker de Motronic in een bepaalde modus wordt gezet en dat dit gevolgen heeft voor de motorloop. Het is dus naar mijn mening wel belangrijk dat ik een juiste stekker (of geknutselde verbinding) plaats, vandaar de volgende vragen:
Zijn er R1150RT rijders met een motor uit 2001 die bereid zijn om even onder het zadel te duiken om na te gaan welke codeerstekker er voor dit model wordt gebruikt?

Wat heeft de vorige eigenaar willen bereiken met het verbouwen van de codeerstekker?
Graag advies.
Groet,
Tom.