Uitval navigatie bij Poolcirkel
Geplaatst: 26 jul 2013, 20:56
Beste RT'ers.
Recent heb ik via Promotor deelgenomen aan de trip naar de Noordkaap. Het bleek een fantastische tocht te zijn.Een aanrader. Via Promotor werden alle dagroutes aangereikt en kon ik deze prima (m.b.v. de instructievideo van Mr. GPS) in mijn Zumo 660 kwijt. Met één piepklein foutje ergens in een route was de hele trip tot in de puntjes correct.
Waar ik echter niet op voorbereid was, is dat binnen een kilometer na overschrijding van de Poolcirkel, de navigatie er mee ophield.Tenminste dat leek zo. Het scherm werd zwart, maar ergens in de verte hoorde ik toch nog geluid. Onder het rijden lukte het mij niet het probleem te vinden, laat staan op te lossen. Ik baalde hevig, omdat ik ervan uitging dat de Zumo de geest had gegeven. Tijdens onze volgende stop bleken er veel meer Zumo's (550 en 660) uitgevallen te zijn met exact dezelfde verschijnselen. Een slimmerik onder ons adviseerde om de aan/uit knop even aan te raken, zodat de helderheidsinstellingen zichtbaar worden. Omdat deze direct weer verdwenen was het zaak om de plaats van de 'touchscreen' knop te onthouden en hierop te gaan drukken. Gelukkig loste het probleem hierdoor op. Naderhand bleek dat dit euvel te maken had met de dag/nacht instelling van het apparaat. Deze automatische instelling moet dan uitgeschakeld worden en op constant daglicht gezet worden. Dit omdat boven de poolcirkel de zon zo'n drie maanden niet ondergaat. Kwam mij een beetje vreemd over, omdat de Zumo niet op lichtinval werkt, maar op een 24-uurs systeem. Dan hoeft dit probleem niet op te treden. Bij bepaalde versies van de Garmins treedt dit verschijnsel op, zo werd mij verteld, maar in de latere versies zou dit softwarematig zijn opgelost.
Mijn vragen zijn:
Wat is nu de precieze oorzaak van deze uitval?
Helpen de updates (zowel software en kaart) niet om dit probleem te voorkomen?
RT groeten van
Veteraan
Recent heb ik via Promotor deelgenomen aan de trip naar de Noordkaap. Het bleek een fantastische tocht te zijn.Een aanrader. Via Promotor werden alle dagroutes aangereikt en kon ik deze prima (m.b.v. de instructievideo van Mr. GPS) in mijn Zumo 660 kwijt. Met één piepklein foutje ergens in een route was de hele trip tot in de puntjes correct.
Waar ik echter niet op voorbereid was, is dat binnen een kilometer na overschrijding van de Poolcirkel, de navigatie er mee ophield.Tenminste dat leek zo. Het scherm werd zwart, maar ergens in de verte hoorde ik toch nog geluid. Onder het rijden lukte het mij niet het probleem te vinden, laat staan op te lossen. Ik baalde hevig, omdat ik ervan uitging dat de Zumo de geest had gegeven. Tijdens onze volgende stop bleken er veel meer Zumo's (550 en 660) uitgevallen te zijn met exact dezelfde verschijnselen. Een slimmerik onder ons adviseerde om de aan/uit knop even aan te raken, zodat de helderheidsinstellingen zichtbaar worden. Omdat deze direct weer verdwenen was het zaak om de plaats van de 'touchscreen' knop te onthouden en hierop te gaan drukken. Gelukkig loste het probleem hierdoor op. Naderhand bleek dat dit euvel te maken had met de dag/nacht instelling van het apparaat. Deze automatische instelling moet dan uitgeschakeld worden en op constant daglicht gezet worden. Dit omdat boven de poolcirkel de zon zo'n drie maanden niet ondergaat. Kwam mij een beetje vreemd over, omdat de Zumo niet op lichtinval werkt, maar op een 24-uurs systeem. Dan hoeft dit probleem niet op te treden. Bij bepaalde versies van de Garmins treedt dit verschijnsel op, zo werd mij verteld, maar in de latere versies zou dit softwarematig zijn opgelost.
Mijn vragen zijn:
Wat is nu de precieze oorzaak van deze uitval?
Helpen de updates (zowel software en kaart) niet om dit probleem te voorkomen?
RT groeten van
Veteraan