Uitval navigatie bij Poolcirkel

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
veteraan
Type: R1200RT
Bijz: gewoon mooie fiets
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gelderland-midden

Uitval navigatie bij Poolcirkel

Ongelezen bericht door veteraan »

Beste RT'ers.

Recent heb ik via Promotor deelgenomen aan de trip naar de Noordkaap. Het bleek een fantastische tocht te zijn.Een aanrader. Via Promotor werden alle dagroutes aangereikt en kon ik deze prima (m.b.v. de instructievideo van Mr. GPS) in mijn Zumo 660 kwijt. Met één piepklein foutje ergens in een route was de hele trip tot in de puntjes correct.
Waar ik echter niet op voorbereid was, is dat binnen een kilometer na overschrijding van de Poolcirkel, de navigatie er mee ophield.Tenminste dat leek zo. Het scherm werd zwart, maar ergens in de verte hoorde ik toch nog geluid. Onder het rijden lukte het mij niet het probleem te vinden, laat staan op te lossen. Ik baalde hevig, omdat ik ervan uitging dat de Zumo de geest had gegeven. Tijdens onze volgende stop bleken er veel meer Zumo's (550 en 660) uitgevallen te zijn met exact dezelfde verschijnselen. Een slimmerik onder ons adviseerde om de aan/uit knop even aan te raken, zodat de helderheidsinstellingen zichtbaar worden. Omdat deze direct weer verdwenen was het zaak om de plaats van de 'touchscreen' knop te onthouden en hierop te gaan drukken. Gelukkig loste het probleem hierdoor op. Naderhand bleek dat dit euvel te maken had met de dag/nacht instelling van het apparaat. Deze automatische instelling moet dan uitgeschakeld worden en op constant daglicht gezet worden. Dit omdat boven de poolcirkel de zon zo'n drie maanden niet ondergaat. Kwam mij een beetje vreemd over, omdat de Zumo niet op lichtinval werkt, maar op een 24-uurs systeem. Dan hoeft dit probleem niet op te treden. Bij bepaalde versies van de Garmins treedt dit verschijnsel op, zo werd mij verteld, maar in de latere versies zou dit softwarematig zijn opgelost.
Mijn vragen zijn:
Wat is nu de precieze oorzaak van deze uitval?
Helpen de updates (zowel software en kaart) niet om dit probleem te voorkomen?

RT groeten van
Veteraan
Inspector Gadget

Re: Uitval navigatie bij Poolcirkel

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Denk dat je het beste dit probleem bij Garmin zelf kunt melden.

1 ding wat mij zo 1-2-3 te binnen schiet als mogelijke oorzaak is de tijdzones-tabel (Gmaptz.img), daar zijn in het verleden (toen alleen via WebUpdater) een aantal updates voor geweest.

Daarnaast ff zoeken via G00gle geeft aan dat de satellietdekking soms een gat (qua satellieten-dekking boven je hoofd) geeft naarmate je de polen van de aarde bereikt;
http://www.activityworkshop.net/gps/satellites.html

Oftewel, je GPS kan "tijdelijk" gedacht hebben dat je "opeens" in een ander gebied zit? _001
MofkaP
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS ASO + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Contacteer:

Ongelezen bericht door MofkaP »

Garmin kan niet met 24 uur daglicht overweg. Was met de sp3 al zo, met de 550 , de 660 en nu met de 350.
Dan raken ze van de leg.
Gewoon op continu daglicht zetten (automatische nachtstand uitschakelen), dan gaat alles goed.

Trouwens, bij 24 uur nacht in het noorden gaat het ook fout.
J vd B te V

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Raar....met de nuvi geen last gehad deze vakantie. Of is die anders dan de zumo?

Groeten van Jan via Tapatalk
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Met mijn 'oude' SP2610 op en neer naar de Noordkaap geweest in de zomer. 2 x de poolcirkel gepasseerd en geen enkel probleem gehad/gezien.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
J vd B te V

Ongelezen bericht door J vd B te V »

J vd B te V schreef:Raar....met de nuvi geen last gehad deze vakantie. Of is die anders dan de zumo?

Heb wel Lifetime update. Weet niet of dat nog wat uitmaakt.
veteraan

J vd B te V schreef:
J vd B te V schreef:Raar....met de nuvi geen last gehad deze vakantie. Of is die anders dan de zumo?

Heb wel Lifetime update. Weet niet of dat nog wat uitmaakt.
Ik weet niet of de Nuvi anders is dan de Zumo, tenminste wat de betreffende software aangaat. Ook ik maak gebruik van de Lifetime update en uiteraard software en kaartmateriaal ge-update, voordat de reis begon.
veteraan

PaPinkelman schreef:Met mijn 'oude' SP2610 op en neer naar de Noordkaap geweest in de zomer. 2 x de poolcirkel gepasseerd en geen enkel probleem gehad/gezien.
De 'oude' SP2610 brengt zijn geld wel op, als dit soort problemen zich daarmee niet voordoen. Ik denk dat deze apparaten nog steeds veel waard zijn. Ik vind ze zelf een beetje omslachtig in gebruik.
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Toch een waardevol topic, aangezien de Noordkaap ook nog op mijn verlanglijstje staat.

Luc

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”