Beantwoord: Aansluiten Zumo210

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
WimdRk
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: 2404EK

Beantwoord: Aansluiten Zumo210

Ongelezen bericht door WimdRk »

Nog maar net staat de 1200RT voor de deur en gelijk al een vraag.

Ik heb een Garmin Zumo 210. Ik heb er al een beugel voor, nu nog een elektrieke aansluiting.
Ik heb me laten vertellen dat dit type Garmin niet compatibel is met het Can-Bus systeem. Dat is vervelend maar niet onoverkomelijk.
Ik hoef niet op de boordcomputer te zien of de navigatie aan staat.
De dealer raadde me aan een aansluiting te maken naar de permanente 12V verbinding opzij in de kuip.
Da's leuk of eigenlijk niet zo leuk want de stekker moet er dan na elke rit wel uit om te voorkomen dat de Garmin de accu leeg trekt.
Dat zal zo hard niet gaan als je even gaat koffie drinken onderweg, maar ik vind het niet bepaald mooi: eigenlijk wil ik de aansluiting permanent maken

Op mijn vorige motor was het geen probleem een draadje met geschakelde 12V (bijv. het achterlicht) te onderbreken en daaraan de voeding van de Garmin te maken.
Draai je het contact uit dan is de spanning weg, Garmin vraagt dan nog wel of ie moet aanblijven of niet, maar: makkelijk te doen.
Kan zo iets niet bij BMW of wordt van alles gemeten of het nog werkt, hoeveel stroom er naar toe gaat enz enz. kortom raakt de boordcomputer van de wap :$ van zulke trucjes?

[groet] Wim
Inspector Gadget

Re: Aansluiten Zumo210

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mooi blauw is zeker niet lelijk, gefelicitaart met je aanwinst! _005 _004

Terug naar je vraag;

CAN-bus is in dit specifieke geval meer sturing van (o.a.) voedingssignalen.
Garmin geeft formeel aan dat voor de Nüvi 550, Zumo 220 en Zumo 210CE hun voedingskabel alleen geschikt is voor directe aansluiting op de accu.

Ikzelf ben nooit zo'n voorstander van directe aansluitingen op de accu, variërend van mogelijke fantoomstromen door (actieve) GPS-houders tot en met risico van corrosie van de GPS-connector door de constant aanwezige spanning.

Dus een geschakelde 12 volt is altijd een voorkeur, zeker op een fiets met CAN-bus.
(er is een situatie bekend waar de oudere versie van de Garmin Zumo 660 houder het in slaap gaan cq. uitschakelen van CAN-bus voorkomt en dus na verloop van enige tijd je accu leeggetrokken is.)

De meest eenvoudige oplossing is in mijn optiek de accessoiresstekker aan de linkerkant van de kuip, waar de (optionele) radio-bediening zit. Dat is een geschakelde 12 volt. Haakse BMW DIN-stekker en klaar.

Daarnaast heeft de 1200RT ook nog een voedingsaansluiting specifiek voor GPS onder & nabij het balhoofd.
8-10-2012 16-54-23.jpg
Het enige wat je dan nog nodig hebt, is een verloopkabel;

BMW onderdeelnummer 83300413585;
Sierra%20BMW%20GPS%20Lead.jpg
En nog een andere mogelijkheid is het signaal te gebruiken van je parkeerlichten, daar zijn ook speciale verloopkabeltjes voor:
http://www.twistedthrottle.com/electric ... otorcycles
Je haalt dan je bestaande kleine gloeilamp eruit, plaatst deze in deze houder en de printplaatje-stekker in de lampvoet.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 01 aug 2013, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
WimdRk
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: 2404EK

Ongelezen bericht door WimdRk »

Dank voor deze info.
Ik ben ook niet zo gecharmeerd van directe aansluitingen op de accu.
Ik heb al meer gehoord van lekstroompjes die na bepaalde tijd toch je accu hebben leeg getrokken en zelfs naar de filistijnen helpen door volledige ontlading.

Zodra de mussen niet meer van het dak vallen van de hitte ga ik eens op zoek.
Ik post hier het resutlaat wel met een fototje voor de volgende R1200RT bezittermet een Zumo 210.

M. vr. gr.

Wim
Mello
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuweschans

Ongelezen bericht door Mello »

dutchmidiman schreef:Garmin geeft formeel aan dat voor de Nüvi 550, Zumo 220 en Zumo 210CE hun voedingskabel alleen geschikt is voor directe aansluiting op de accu.
Van bovenstaande was ik niet op de hoogte toen ik mijn Zumo 220 kocht. Ik heb deze dan ook aangesloten door "in te breken" in de voeding naar de accesoiresstekker in de linkerkuip, en dus loopt de voeding via de CAN bus.
En hier ondervind ik geen problemen mee.
Tevens staat me bij, maar dat kan ik even niet zo snel terug vinden op het RT-forum , dat naar een minuut of 2 na het uitschakelen van het contact de voeding naar de accesoiressteker wordt onderbroken door de computer. Dus de accu wordt niet leeg getrokken en de Zumo gaat over op zijn eigen accu.

Om je Zumo te laten zitten.....Ik haal hem er altijd af. Tenzij ik de motor in het oog heb of ga betalen na het het tanken. Dan laat ik hem zitten met de ruit in de laagste stand. Dan kan hij er niet af gehaald worden. Of ze moeten grof geweld gebruiken Big RT Smile

[groet] Johan

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”