Ik heb een Garmin Zumo 210. Ik heb er al een beugel voor, nu nog een elektrieke aansluiting.
Ik heb me laten vertellen dat dit type Garmin niet compatibel is met het Can-Bus systeem. Dat is vervelend maar niet onoverkomelijk.
Ik hoef niet op de boordcomputer te zien of de navigatie aan staat.
De dealer raadde me aan een aansluiting te maken naar de permanente 12V verbinding opzij in de kuip.
Da's leuk of eigenlijk niet zo leuk want de stekker moet er dan na elke rit wel uit om te voorkomen dat de Garmin de accu leeg trekt.
Dat zal zo hard niet gaan als je even gaat koffie drinken onderweg, maar ik vind het niet bepaald mooi: eigenlijk wil ik de aansluiting permanent maken
Op mijn vorige motor was het geen probleem een draadje met geschakelde 12V (bijv. het achterlicht) te onderbreken en daaraan de voeding van de Garmin te maken.
Draai je het contact uit dan is de spanning weg, Garmin vraagt dan nog wel of ie moet aanblijven of niet, maar: makkelijk te doen.
Kan zo iets niet bij BMW of wordt van alles gemeten of het nog werkt, hoeveel stroom er naar toe gaat enz enz. kortom raakt de boordcomputer van de wap

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)