Binnenschaal demonteren topkoffer + zijkoffers bestellen
Moderator: RT_Patrick
- ricardo
- Type: R1200RT
- Bijz: Sahara Beige
- Land: BE
- Woonplaats of omgeving: WVL
Binnenschaal demonteren topkoffer + zijkoffers bestellen
Beste medeforummers,
Ik blijf met twee vragen zitten, welke ik na heel veel googelen niet beantwoord krijg, kunnen jullie wellicht uitsluitsel brengen.
- Ik maak mezelf wijs redelijk handig te zijn, en zou een poging willen wagen om met veel aandacht toch zelf de binnenschaal van de topkoffer (bodem) uit te nemen om een en ander na te kijken en te herstellen. Er zijn wat problemen met het sluitwerk (dat asje was er uit gevallen, ander topic). Ik heb eerder deze week alle bereikbare torx schroeven losgedraaid, maar kreeg de binnenschaal niet helemaal los. Hij lijkt nog vast te zitten in de buurt van het handvat, maar nergens zie ik nog schroeven zitten, enkel wat popnagels binnenin, maar die moeten denk ik niet los?? Waarom anders een popnagel. Ik weet dat een aantal onder jullie dit al gedaan hebben, maar een tutorial heb ik hier of ergens anders niet mogen vinden. Iemand die zijn ervaringen wil delen?
- Een meer eenvoudige vraag: Er worden voor de R1200R en de ST op internet op verschillende plaatsen nieuwe zijkoffers aangeboden welke exact dezelfde lijken te zijn als de R1200RT (2005-2009) koffers, met dat verschil matzwarte plastic deksels, de RT heeft glimmende kleurgespoten deksels. Ik heb al een duits bedrijf gemaild met de vraag of dit past aangezien het OEM nummer voor het achterdeel van de zijkoffer (wat aan de motor hangt) hetzelfde is voor RT/ST/R. Dit antwoord was negatief, past niet zei de verkoper. Ik twijfel nog, op ander sites voor tweedehands blijken de standaard VARIO koffers op alles te passen. Iemand die hier meer over kan vertellen? Zijn de Vario koffers voor BMW R1200 RT/ST/R en K1300GT voor de bouwjaren 2005-2009 allemaal identiek? ik zou zo'n koffer willen bestellen en het deksel willen overzetten op de nieuwe case.
grt Ricardo
Ik blijf met twee vragen zitten, welke ik na heel veel googelen niet beantwoord krijg, kunnen jullie wellicht uitsluitsel brengen.
- Ik maak mezelf wijs redelijk handig te zijn, en zou een poging willen wagen om met veel aandacht toch zelf de binnenschaal van de topkoffer (bodem) uit te nemen om een en ander na te kijken en te herstellen. Er zijn wat problemen met het sluitwerk (dat asje was er uit gevallen, ander topic). Ik heb eerder deze week alle bereikbare torx schroeven losgedraaid, maar kreeg de binnenschaal niet helemaal los. Hij lijkt nog vast te zitten in de buurt van het handvat, maar nergens zie ik nog schroeven zitten, enkel wat popnagels binnenin, maar die moeten denk ik niet los?? Waarom anders een popnagel. Ik weet dat een aantal onder jullie dit al gedaan hebben, maar een tutorial heb ik hier of ergens anders niet mogen vinden. Iemand die zijn ervaringen wil delen?
- Een meer eenvoudige vraag: Er worden voor de R1200R en de ST op internet op verschillende plaatsen nieuwe zijkoffers aangeboden welke exact dezelfde lijken te zijn als de R1200RT (2005-2009) koffers, met dat verschil matzwarte plastic deksels, de RT heeft glimmende kleurgespoten deksels. Ik heb al een duits bedrijf gemaild met de vraag of dit past aangezien het OEM nummer voor het achterdeel van de zijkoffer (wat aan de motor hangt) hetzelfde is voor RT/ST/R. Dit antwoord was negatief, past niet zei de verkoper. Ik twijfel nog, op ander sites voor tweedehands blijken de standaard VARIO koffers op alles te passen. Iemand die hier meer over kan vertellen? Zijn de Vario koffers voor BMW R1200 RT/ST/R en K1300GT voor de bouwjaren 2005-2009 allemaal identiek? ik zou zo'n koffer willen bestellen en het deksel willen overzetten op de nieuwe case.
grt Ricardo
Re: Binnenschaal demonteren topkoffer + zijkoffers bestellen
Ik ben onlangs ook bezig geweest met het uit elkaar halen en ben voor mijzelf althans tot de conclusie gekomen dat het niet de moeite waard was om daarmee door te gaan.
En heb dus een andere 2e hands set gekocht via MP. Ik stuitte toen op hetzelfde probleem _003 . Volgens mij moet het handvat eraf door de pennetjes daarvan te verwijderen.
Succes.
Kan het zijn dat de koffers voor de R of st iets andere ophangpunten hebben?
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
En heb dus een andere 2e hands set gekocht via MP. Ik stuitte toen op hetzelfde probleem _003 . Volgens mij moet het handvat eraf door de pennetjes daarvan te verwijderen.
Succes.
Kan het zijn dat de koffers voor de R of st iets andere ophangpunten hebben?
Ik heb zelf eens gepoogd de kleine topkoffer uitelkaar te halen, je moet inderdaad nogal kracht gebruiken om de bodemschalen van elkander af te halen.
Daarom heb ik nu 3 kleine topkoffers.
Wat betreft het passen van de koffers cq achterschalen zou het volgens RealOEM dezelfde moeten zijn voor de RT, R, ST en zelfs de K1200 en K1300GT.
Ook MAXBMW geeft diezelfde informatie op basis van de onderdeelnummer.
Dat Duitse bedrijf is dus in mijn optiek abuis.
En de VARIO koffers zijn volgens mij de verstelbare(!) zijkoffers die alleen bedoelt zijn voor de 1200GS en GS Adventure.
VARIO koffers zijn dus *niet* bedoelt voor de RT (of ST of R)
Maar dat kan ik je met zekerheid binnenkort vertellen, als ik de koffers ga vergelijken voor je.
Daarom heb ik nu 3 kleine topkoffers.

Wat betreft het passen van de koffers cq achterschalen zou het volgens RealOEM dezelfde moeten zijn voor de RT, R, ST en zelfs de K1200 en K1300GT.
Ook MAXBMW geeft diezelfde informatie op basis van de onderdeelnummer.
Dat Duitse bedrijf is dus in mijn optiek abuis.
En de VARIO koffers zijn volgens mij de verstelbare(!) zijkoffers die alleen bedoelt zijn voor de 1200GS en GS Adventure.
VARIO koffers zijn dus *niet* bedoelt voor de RT (of ST of R)
Maar dat kan ik je met zekerheid binnenkort vertellen, als ik de koffers ga vergelijken voor je.
- Wally 42
- Bijz: Ex KLPD
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Helder
Hallo,
Ben het met dutchmidiman eens dat de duitser abuis is.
Heb zelf voor mijn R1200rt uit 2008 systeemkoffers besteld die te boek stonden
Als koffers voor de R1200 R/S en die passen perfect.
Het verschil zit hem in de gespoten deksels die er voor de RT geleverd worden.
Ik wou gewoon zwarte deksels.
Je kunt ook de achterschalen los bestellen voor de RT en dan zwarte ongespoten deksels er los bij bestellen.
Scheelt in ieder geval veel in prijs.
Peter
Ben het met dutchmidiman eens dat de duitser abuis is.
Heb zelf voor mijn R1200rt uit 2008 systeemkoffers besteld die te boek stonden
Als koffers voor de R1200 R/S en die passen perfect.
Het verschil zit hem in de gespoten deksels die er voor de RT geleverd worden.
Ik wou gewoon zwarte deksels.
Je kunt ook de achterschalen los bestellen voor de RT en dan zwarte ongespoten deksels er los bij bestellen.
Scheelt in ieder geval veel in prijs.
- ricardo
- Bijz: Sahara Beige
- Land: BE
- Woonplaats of omgeving: WVL
He mannen,
bedankt, ik dacht het al, maar jullie bevestigen mijn twijfel mbt de zijkoffers. Ik ga er eentje bestellen!
Nu nog de topkoffer in orde zien te krijgen en dan zijn we er helemaal klaar voor.
grtz ricardo
bedankt, ik dacht het al, maar jullie bevestigen mijn twijfel mbt de zijkoffers. Ik ga er eentje bestellen!
Nu nog de topkoffer in orde zien te krijgen en dan zijn we er helemaal klaar voor.
grtz ricardo
Suc6 in ieder geval!
Als je nog een betaalbaar adres tegenkomt voor de zijkoffers hoor ik dat graag.
Mag ook per pb.
Als je nog een betaalbaar adres tegenkomt voor de zijkoffers hoor ik dat graag.
Mag ook per pb.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht