schubben banden
Moderator: RT_Patrick
schubben banden
mijn r1150rt geeft met verschillende banden toch dit probleem ,vooral voor
schubben wil zeggen dat je profiel iets "open" gaat net als een visschubben die over elkaar liggen,
het zou aan de bandenspanning liggen maar die is goed .ik rij veel met 2 personen en bagage op de motor.
heeft iemand dit probleem ook en hoe kan ik het oplossen
groeten jan
schubben wil zeggen dat je profiel iets "open" gaat net als een visschubben die over elkaar liggen,
het zou aan de bandenspanning liggen maar die is goed .ik rij veel met 2 personen en bagage op de motor.
groeten jan
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: schubben banden
abeltje schreef:mijn r1150rt geeft met toch dit probleem ,vooral voor
groeten jan
Wat bedoel je met: "verschillende banden"?
Welk merk of merken banden en welke typen?
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
je bedoelt waarschijnlijk wat wij cupping noemen, komt door het vervormen van de band tijdens het remmen en tijdens bochten rijden. Hogere bandenspanning kan helpen, van 2,5 tot 2,8 is mogelijk voor de voorband.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- japachap
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Het is lekker makkelijk een slechte gewoontje te maken met de RT van remmen tijdens de bocht... probeer te remmen voor de bocht en daarna vanuit de bocht gas geven. Veiliger en vermindered de cupping.
Ik heb erg veel cupping meegemaakt bij Bridgestone BT020s en 021s, maar ook met Metzelers. De PR3s lijken minder last ervan te hebben omdat de fijne sleuvjes laten de rubber better bewegen in kontact met de weg, in plaats van gedeeltelijk schuuren over de weg.
Mijn oude maatje had erg last ervan met zijn race-prepped Ducati. Het was alles of niks, dus hij gaat vaak de bocht in met de remlever zacht ingedrukt. De slechtste cupping ik heb ooit gezien in bijna 5 jaren evaring bij een motorzaak...
Ik heb erg veel cupping meegemaakt bij Bridgestone BT020s en 021s, maar ook met Metzelers. De PR3s lijken minder last ervan te hebben omdat de fijne sleuvjes laten de rubber better bewegen in kontact met de weg, in plaats van gedeeltelijk schuuren over de weg.
Mijn oude maatje had erg last ervan met zijn race-prepped Ducati. Het was alles of niks, dus hij gaat vaak de bocht in met de remlever zacht ingedrukt. De slechtste cupping ik heb ooit gezien in bijna 5 jaren evaring bij een motorzaak...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
- Ton1959
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
MPR3 niet beter( Maar natuurlijk beter dan Bt21) als het op cupping aankomt. Bandendpanning verhogen help iets. Maar je kan niet blijven verhogen om cupping te voorkomen. Lijkt meer een BMW kwaal dan een banden kwaal. Heb het niet eerder gehad bij mijn vorige motoren.
-
- Type: R1250RT
- Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
- Woonplaats of omgeving: Randstad
Ook ik heb enorme last van het cuppen van de banden.
Dusdanig dat de zijkanten van de banden glad zijn, en alleen nog in het midden profiel aanwezig is.
En dat na twee weekenden.
Jammer dat ik er geen foto bij kan zetten.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Dusdanig dat de zijkanten van de banden glad zijn, en alleen nog in het midden profiel aanwezig is.

Jammer dat ik er geen foto bij kan zetten.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
- aantzeetje
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Zowel op de Norge als op de RT met Metzeler en PR3 B gereden. Op beide motoren zelfde "probleem" van cuppen van de achterband. Motoren wegen ongeveer evenveel en bandenspanning was identiek 2.5 voor en 2.8/2.9 achter. Metzeler had er wel meer last van dan de PR3 en stuurde daarom niet lekker meer in de bochten.
Net nieuwe banden gelegd (PR3 - 11.000 km achter - profiel 3 mm bovenaan en 0,5 mm op de flanken, 9500 km voor en profiel rechter flank helemaal weg) en voor het eerst in heel mijn 40 jarige motorcarrière was mijn voorband sneller versleten dan mijn achterband. (ESA staat op 1 persoon, zonder bagage en sportief)
@japachap: remmen in de bochten? Uitzonderlijk eens met de achterrem anders steeds volop het gas erop
Net nieuwe banden gelegd (PR3 - 11.000 km achter - profiel 3 mm bovenaan en 0,5 mm op de flanken, 9500 km voor en profiel rechter flank helemaal weg) en voor het eerst in heel mijn 40 jarige motorcarrière was mijn voorband sneller versleten dan mijn achterband. (ESA staat op 1 persoon, zonder bagage en sportief)
@japachap: remmen in de bochten? Uitzonderlijk eens met de achterrem anders steeds volop het gas erop
- Ton1959
Voornamelijk de voorband waar je het bij voelt en ziet. De Brigdestone BT21 had het veel en de MPR3 had er ook last van maar wel veel minder dan de BT21.
Nou hoor ik iedereen wel over cuppen praten, maar wat merk je er nou eigenlijk van? Of: wat zou je er van moeten merken?
Toen ik in mijn topic over mijn rimstriping een foto van de achterband liet zien, merkte iemand op dat ie gecupt was. Ik rij gewoon lekker en merk geen nadelige effecten ofzo. Ben ik nu een hark die net zo goed op een trekker kan rijden of hoe zit het?
Ik sluit niet uit dat ik met een nieuwe band (er staat nu krap 17k op, PR2) veel lekkerder rijdt, maar er staat nog wel wat profiel op. De vorige achterband, een Conti Trail Attack, heeft er bijn 26k onder gelegen. Zal ook wel gecupt zijn geweest, maar die heeft zo'n geweldig profiel, dus die slijt je niet zo snel.
Toen ik in mijn topic over mijn rimstriping een foto van de achterband liet zien, merkte iemand op dat ie gecupt was. Ik rij gewoon lekker en merk geen nadelige effecten ofzo. Ben ik nu een hark die net zo goed op een trekker kan rijden of hoe zit het?
Ik sluit niet uit dat ik met een nieuwe band (er staat nu krap 17k op, PR2) veel lekkerder rijdt, maar er staat nog wel wat profiel op. De vorige achterband, een Conti Trail Attack, heeft er bijn 26k onder gelegen. Zal ook wel gecupt zijn geweest, maar die heeft zo'n geweldig profiel, dus die slijt je niet zo snel.
- Baird
- 2024
Hoe is het met Abeltje? Heb je al iets aan de gegeven info?
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- Ton1959
Ik dacht dat het voornamelijk de voorband was maar de MPR3 achter heeft dit ook. Voorband nu 10000 km en achterband bijna 6000km . Ik heb ook de hogere bandenspanning en daardoor gaat het cuppen wek iets minder snel maar je krijgt het toch. Ik zal het waarschijnlijk ook gewoon krijgen met de Dunlops die er volgende keer op zullen komen.
- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Ik weet niet of de GS hier ook last van heeft.
Heeft grovere bandenprofiel.
Zag wel dat mijn achterband een plat middengedeelte heeft.
Maar stomweg merk ik niets met rijden terwijl ik met wegbanden wel de overgang voelde van plat naar de ronde zijkant op de RT.
Heb er Metzelers Touranche onder zitten.
Zag ook iets drogte scheurtjes komen.
Dus met de winterstop gaan de wielen er onder uit.
Spaken schoonmaken en nieuwe banden.
Denk aan dezelfde Metzelers of het type touranche next of de Michelins Anakee 3.
Weet nog niet welke dus.
Heeft grovere bandenprofiel.
Zag wel dat mijn achterband een plat middengedeelte heeft.
Maar stomweg merk ik niets met rijden terwijl ik met wegbanden wel de overgang voelde van plat naar de ronde zijkant op de RT.
Heb er Metzelers Touranche onder zitten.
Zag ook iets drogte scheurtjes komen.
Dus met de winterstop gaan de wielen er onder uit.
Spaken schoonmaken en nieuwe banden.
Denk aan dezelfde Metzelers of het type touranche next of de Michelins Anakee 3.
Weet nog niet welke dus.
- Ton1959
Hoi Richard,
Ik hoorde dat beide goed zijn. De Metzeler Tourance en de Michelin Anakee worden beide veel toegepast ook op de F650.
Ik hoorde dat beide goed zijn. De Metzeler Tourance en de Michelin Anakee worden beide veel toegepast ook op de F650.
Dus niemand die me kan vertellen wat ik ervan zou moeten merken? Ik weet dat ik bij mijn vorige PR2 zodra ik de bocht in ging een soort 'rilling' voelde. Ik dacht eerst dat het de lagers waren of de kardan. Maar dat bleek dus de gecupte achterband te zijn. Maar volgens mij merk je er niets van en is het niets om je zorgen over te maken, zolang het profiel nog op orde is natuurlijk.
Ik heb geen last van een uitbrekend achterwiel oid.
Ik heb er eens op gezocht mat Google en dan kom je in steeds dezelfde discussies terecht: iedereen 'weet' wat het is en vooral hoe het komt, maar of het erg is...ho maar. Leuk gespreksonderwerp, maar we hebben er niets aan. Gewoon doorrijden dus. Erover praten kost alleen maar tijd.
Ik heb geen last van een uitbrekend achterwiel oid.
Ik heb er eens op gezocht mat Google en dan kom je in steeds dezelfde discussies terecht: iedereen 'weet' wat het is en vooral hoe het komt, maar of het erg is...ho maar. Leuk gespreksonderwerp, maar we hebben er niets aan. Gewoon doorrijden dus. Erover praten kost alleen maar tijd.
- Baird
- 2024
Dat lijkt me iets te kort door de bocht (woordspelingMike Philippens schreef:................ Leuk gespreksonderwerp, maar we hebben er niets aan. Gewoon doorrijden dus. Erover praten kost alleen maar tijd.

Als je er van uitgaat dat op een droge weg een mooie ronde slick de beste band is aangaande grip en dus optimale bochtprestaties. Hoe onregelmatiger het oppervlak van een band is, hoe minder en onregelmatiger de grip en dus de bochtprestatie is. Er is dus ergens een punt dat je de band moet vervangen omdat het te gevaarlijk wordt aangaande de grip.
Als je als een rustig pruttelende rijder rondtuft kun je uiteraard meer kilometers op een onregelmatig gesleten/gecupte band rijden dan wanneer je een beetje de grenzen op zoekt van grip en prestatie. Dat laatste is dus volgens mij de reden dat niemand voor een ander kan zeggen wanneer dat moment aangebroken is.
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Dat was precies de bedoeling. Maar ergens meen ik het ook wel. Ik lees alleen maar wat het is maar nergens hoe je het merkt tijdens het rijden.Baird schreef:Dat lijkt me iets te kort door de bocht (woordspelingMike Philippens schreef:................ Leuk gespreksonderwerp, maar we hebben er niets aan. Gewoon doorrijden dus. Erover praten kost alleen maar tijd.)
Ik heb een keer geroepen (niet hier) dat als je op een motor op de openbare weg de grenzen van de grip opzoekt, je waarschijnlijk (zeg maar 95% zekerheid) heel erg hard rijdt. Te hard. Veel te hard. Ik ben zeker geen bejaarde, maar ik rij ook niet als Rossi over de dijkjes heen. Voornamelijk omdat de openbare weg daarvoor veel te onvoorspelbaar is. Als je regelmatig een wegdriftend achterwiel hebt, lijkt het mij dat je beter circuitdagen kunt gaan doen. Of je band is heeeeeel erg versleten.Er is dus ergens een punt dat je de band moet vervangen omdat het te gevaarlijk wordt aangaande de grip.
Als je als een rustig pruttelende rijder rondtuft kun je uiteraard meer kilometers op een onregelmatig gesleten/gecupte band rijden dan wanneer je een beetje de grenzen op zoekt van grip en prestatie. Dat laatste is dus volgens mij de reden dat niemand voor een ander kan zeggen wanneer dat moment aangebroken is.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht