Na een proefrit op een R1200RT van 2013 was ik eigenlijk al "om".
Echter: alleen de modellen na 2010 hebben dat fijne gemodificeerde motorblok en dan praat je over 15 mille of meer.
Mijn budget is 10 mille. Het steekt niet op 500 euro.
Proefrijden dus en met een pré-2010 model kan ik ook uitstekend leven. Het blok is ff wat minder maar niet zo veel minder dat ik daar direct 5 mille voor over heb.
Ik ben echter gaan twijfelen bij het voornemen een 1200RT van onder de 10 mille aan te schaffen.
3 redenen.
1) De dealer in Alphen bleef maar hangen bij de 2010 occasions, terwijl ik aangaf dat 10 mille het budget was. Terwijl hij er enkele in die prijsklasse heeft staan lijkt het wel of hij liever die duurdere verkoopt. OK, maar niet een beetje duurder (dat zou bespreekbaar zijn!) maar 1,5 keer mijn budget.
2) Van Simako krijg ik een prachtige 1200RT mee, maar het ESA doet het niet. ESA repareren= duur! Dat zouden zij ongetwijfeld hebben gerepareerd, daar twijfel ik niet aan, maar nu het volgende.
3) Omdat ik toch nog twijfelde over het rijden wilde ik nog een proefrit maken, maar daarvoor niet nog een keer naar Elst. BMW Houtrust in den Haag had ook een 2006 staan, dus even gebeld. Die motor heeft Houtrust “doorgeschoven naar de handel” omdat er te veel mee was: versleten koppeling, cardan overmatige slijtage, en nog het een en ander. Na 60dkm. Doorgeschoven naar de handel. Die gaan ‘m vast in orde maken :lol: zodat de nieuwe eigenaar er helemaal blij mee wordt……………..heel netjes allemaal.
Ik heb nu het idee dat je met deze motoren van 2005/2006 een tamelijk grote kans hebt dat je voor dure reparaties kunt komen te staan.
Ondanks de garantie, die in geval van motoren van 2005/2006 meestal niet langer duurt dan een maand of 6.
Elektronica kan tegenwoordig zeer betrouwbaar zijn en is dat in de regel dus ook, ESA moet een motorleven meegaan en een cardan al helemaal.
Gaarne jullie mening en ervaring!!
Betere ervaringen dan de gebruikerservaringen zijn er niet.
Als het allemaal mee valt ga ik naar Kempenaar in Twello.
(Iemand ervaringen met Kempenaar....?)
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)