Doen of nie doen....

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
WimdRk
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: 2404EK

Doen of nie doen....

Ongelezen bericht door WimdRk »

Beste RT-fanaten,

Na een proefrit op een R1200RT van 2013 was ik eigenlijk al "om".
Echter: alleen de modellen na 2010 hebben dat fijne gemodificeerde motorblok en dan praat je over 15 mille of meer.
Mijn budget is 10 mille. Het steekt niet op 500 euro.
Proefrijden dus en met een pré-2010 model kan ik ook uitstekend leven. Het blok is ff wat minder maar niet zo veel minder dat ik daar direct 5 mille voor over heb.

Ik ben echter gaan twijfelen bij het voornemen een 1200RT van onder de 10 mille aan te schaffen.
3 redenen.
1) De dealer in Alphen bleef maar hangen bij de 2010 occasions, terwijl ik aangaf dat 10 mille het budget was. Terwijl hij er enkele in die prijsklasse heeft staan lijkt het wel of hij liever die duurdere verkoopt. OK, maar niet een beetje duurder (dat zou bespreekbaar zijn!) maar 1,5 keer mijn budget.
2) Van Simako krijg ik een prachtige 1200RT mee, maar het ESA doet het niet. ESA repareren= duur! Dat zouden zij ongetwijfeld hebben gerepareerd, daar twijfel ik niet aan, maar nu het volgende.
3) Omdat ik toch nog twijfelde over het rijden wilde ik nog een proefrit maken, maar daarvoor niet nog een keer naar Elst. BMW Houtrust in den Haag had ook een 2006 staan, dus even gebeld. Die motor heeft Houtrust “doorgeschoven naar de handel” omdat er te veel mee was: versleten koppeling, cardan overmatige slijtage, en nog het een en ander. Na 60dkm. Doorgeschoven naar de handel. Die gaan ‘m vast in orde maken :lol: zodat de nieuwe eigenaar er helemaal blij mee wordt……………..heel netjes allemaal.

Ik heb nu het idee dat je met deze motoren van 2005/2006 een tamelijk grote kans hebt dat je voor dure reparaties kunt komen te staan.
Ondanks de garantie, die in geval van motoren van 2005/2006 meestal niet langer duurt dan een maand of 6.

Elektronica kan tegenwoordig zeer betrouwbaar zijn en is dat in de regel dus ook, ESA moet een motorleven meegaan en een cardan al helemaal.

Gaarne jullie mening en ervaring!!
Betere ervaringen dan de gebruikerservaringen zijn er niet.

Als het allemaal mee valt ga ik naar Kempenaar in Twello.
(Iemand ervaringen met Kempenaar....?)

[groet] Wim
Inspector Gadget

Re: Doen of nie doen....

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Heel zwart-wit gesteld;
Een 2005/2006 heeft nog de bekende servo-pomp rembekrachtiging, een "erfenis" van de 1150RT.
Remt als de brandweer maar vergt wel jaarlijks onderhoud omdat anders die pomp defect kan raken en de reparatie daarvan behoorlijk duur is.

Houtrust blijf ik om diverse bepaald niet positieve ervaringen uit het verleden, heel ver vandaan.

Ik zou serieus kijken naar modeljaar 2007 en jonger.
Idealiter naar modeljaar 2009/2010 met de oudere knipperlicht-knoppen partij.

Een motor die al gebreken van dergelijke magnitude vertoond voor of tijdens de proefrit cq aanschaf zou ik persoonlijk ver vandaan blijven, er zijn zat modellen te koop zonder gebreken.

Soms probeert een motorhandelaar een motor te verkopen met gebreken hopende op een klant die daar geen problemen mee heeft of dat niet merkt.
Ik vind dat ronduit een beschamende positie om een relatie mee te beginnen.
Want jij bent niet de expert om eventuele andere gebreken met je röntgen-ogen tijdig te kunnen zien. ;)

Ik zou serieus overwegen bij een mogelijke aanschaf een aankoopkeuring te laten doen door Kenny van MotorServiceAmersfoort.
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

IK heb mijn 2005 machine in 2010 met 67 k op de teller ingeruild en daar was nul komma niks mee aan de hand. Nou ja, technisch dan. Tupperware was een bietje kapot dankzij een maat die de zijne in de mijne parkeerde.
Dus om nou de conclusie te trekken dat een fiets van die leeftijd met die km stand een bleeder gaat worden?
Tsja wat is wijsheid? Inderdaad de geopperde keuring. Door Kenny of Erik van Lent.

Ik ken eigenlijk alleen maar positieve verhalen over Houtrust, maar dat terzijde.
En nog een terzijde: ik was eigenlijk altijd helemaal content met de servo remmerij. Een vingertje is voldoende om genadeloos hard te remmen. En zoals gezegd, technisch heb ik er geen centje pijn aan geleden.
Wolfs RT
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Ik heb onlangs een 1200RT uit 2005 gekocht met 104.000km. Altijd dealer onderhouden en op tijd z'n beurten gehad.
Het enige wat in die tijd vervangen moest worden was het cardan. Dit is bij 90.000km gebeurt. Ik heb dit euvel ook bij motoren (hier op het forum) bij 20.000km voorbij zien komen.

Met jouw budget zou je een mooie 2007-2009 moeten kunnen vinden hoor.

Over Houtrust ken ik alleen goeie verhalen en Kempenaar, hoewel ik maar 1 iemand ken die hier een motor heeft gekocht idem dito.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
RHarryRT

Ongelezen bericht door RHarryRT »

Ik heb twee motoren bij Kempenaar gekocht,prima service en zeer betrouwbaar.
Wel veel import motoren.

Succes met zoeken
Eric r1200rt
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

De lange duur testmotor van Motor & Toerisme was van 2005 en had na 250000 km nog bijna alles binnen toleranties (en geen grote reparaties) ...!

Gefundeerd conclusies trekken vraagt m.i. om een grote(re) data verzameling.

Groet,
Eric
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
WimdRk

Allen dank voor de ter zake doende reacties _004 .
(dat maak je op forums wel eens anders mee).
Voor alle duidelijkheid: ik ben niet bevooroordeeld ten opzichte van welke motor of dealer dan ook.
Van Houtrust vind ik het netjes dat ze mij vertelden wat er werkelijk was. Dat die motor door gaat naar de handel begrijp ik, daar komt ie dan voor wénig op de website, maar die broodnodige reparaties zijn dan wel voor de nieuwe eigenaar. Die de goedkoopste 1200RT van Marktplaats heeft gevonden. Maar die is misschien handig genoeg om het zelf op te knappen.
Les 1: koop bij een dealer of vertrouwd adres als je zelf niet handig genoeg bent.

Een belangrijke conclusie is die van Eric: voor een gefundeerd oordeel is een grote verzameling data nodig.
Die heb ik niet zo 1-2-3 dus probeer ik aan de hand van jullie verzamelde ervaringen en alles wat ik verder kan vinden een beeld te vormen over de kans dat de investering geen teleurstelling wordt. Financieel dan want qua rijkwaliteiten staat de BMW op eenzame hoogte.
Ik heb even met Kenny gebeld. Hij adviseert zelf 2 adressen voor vertrouwd kopen. Wil je ze weten stuur dan een PB.
Erik van Lent heb ik gemaild.
Les 2: meer kilometers maakt niet zo veel uit, correct onderhoud is essentieel.
Les 3: garantie is eveneens essentieel. Een half jaar heb je weinig aan. BMW Premium is 2 jaar. Big RT Smile Zit een prijskaartje aan, maar dat zit aan repareren ook.

Nogmaals dank voor jullie ervaringen, wie nog iets delen wil: graag.

[groet] Wim
Wolfs RT
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Bij de aankoop kan je best onderhandelen over de duur van de garantie. Ik heb mijn motor begin maart (Motoport Veldhoven) gekocht en garantie gekregen tot eind oktober. Dit was voor mij doorslaggevend omdat ik eind oktober een lange trip heb gepland en per sé wilde dat ik dan nog garantie had. Dit was geen probleem.

Ik was toen ook in onderhandeling met Motoport Almere. Zij gaven standaard 12maanden garantie op een 2007 model met 59000km op de teller.

De BMW dealeRT (incl Motoport) lijkt in eerste instantie duur maar met onderhandelen kom je een stuk verder dan je zou verwachten is mijn ervaring.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Freddy Kreuger
Bijz: grijs maar niet saai
Woonplaats of omgeving: Hellevoetsluis

Ongelezen bericht door Freddy Kreuger »

Zelf heb ik bewust voor een 'oud model' prè 2010 gekozen vanwege de kwaliteit.
Als bijlage een link naar die discussie.

viewtopic.php?f=63&t=7358
Als je alleen maar rechtuit gaat ben je er twee keer zo snel, maar is het rijden half zo leuk.
WimdRk

Tot zo ver dank voor het meedenken!

Ik heb er 1!!! -1200-

Zie verder het show-off Big RT Smile topic.
thepeck

Ongelezen bericht door thepeck »

Gefeliciteerd _004

Veel veilige en plezierige kilometers met je -1200-

[groet] MaRTin

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”