1100RT 3de versnelling, zelf doen?

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
mca2
Type: R1100RT
Bijz: Stuk :(
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

1100RT 3de versnelling, zelf doen?

Ongelezen bericht door mca2 »

De 1100 uit '96 van mijn pa lijkt ook het kenmerkende 3de versnelling probleem te vertonen. Als ik het goed begrijp is dit precies hetzelfde falen als mijn Honda uit '75: afgesleten dogs en met wat pech ook versleten of kromme vorken. We hebben voorzichtig al geïnformeerd wat een reparatie moet kosten en dat is afhankelijk van de schade iets tussen de 800 en 1500 euro _002

Daarmee lijkt zelf sleutelen een optie te worden. Of zijn de kosten niet zozeer de uren maar vooral de onderdelen? En is deze klus bij een RT voor een goedwillende hobbysleutelaar te doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Inspector Gadget

Re: 1100RT 3de versnelling, zelf doen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ook welkom op het RT-forum ;)

Ik raad je aan eens een afspraak te maken met Kenny van MotorServiceAmersfoort;
http://motorserviceamersfoort.com/
Hij is deskundig dat hij je van goed advies kan dienen.
Het kan soms zoiets eenvoudigs zijn als een goed uitgevoerde onderhoudsbeurt, zoals de juiste oliën en (nauwkeurige) afstellingen.
Helaas blijkt te vaak dat dit lang niet altijd goed en/of zorgvuldig gedaan wordt.

Als hij meent dat het mogelijk een slijtage en dus vervanging van onderdelen zal zijn, zal hij je dat ook vertellen.

Als je dan zelf aan de slag wilt gaan, begrijp dat het soms een hele klus kan zijn.
Waarbij ikzelf zou beginnen met het aanschaffen van de Hayes of Clymer 1100RT garageboek of in ieder geval deze eens door te nemen wat het allemaal qua werkzaamheden behelst.
Ik heb deze boeken gehad, complete bijbels waren het, maar staat wel redelijk goed beschreven wat je allemaal moet gaan doen.
mca2
Type: R1100RT
Bijz: Stuk :(
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door mca2 »

Oja, welkomsberichtje ;) Zo even regelen.

Dank je voor het snelle antwoord! Ik heb al contact gehad met Kenny, daar oa kwam deze eerste schatting vandaan. Ik heb hier op dit en aanverwant forum al het nodig leeswerk gedaan en daar uitgebreide rapportages gezien van oa Paul uit Hillegom. Ondertussen heb ik ook de BMW 1100 manuaal gevonden. Het is inderdaad een flinke klus maar ik vroeg me af of dat voor mij tov een professionele reparatie een beetje uit kan.
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ik heb zo een 30 jaar geleden een Yamaha XS1100 gehad.
Deze sloeg vast tussen de eerste en tweede versnelling.
Heb toen het motorblok uit de motor gepeld en de versnellingsbak eruit gevist.
2 tandwielen en een schakelvork vervangen en weer terug gebouwd en het motorblok er weer ingezet.

Dus alles is mogelijk om zelf te doen alleen hoe technisch ben je en heb je zin in een berg werk.
Dat zijn vragen die je je eerst moet afvragen.
Zou eerst goed kijken wat je moet doen en of je alle gereedschappen wel tot je beschikking hebt.
Inderdaad Internet staat vol met voorbeelden van allerlei dingen die je kan doen aan een motor.
Ik zou dus eerst een plan maken en dan kijken of het uitvoerbaar is.
Maar een mens kan heel veel zelf. Helaas wordt dat steeds minder omdat er steeds meer duur gereedschap nodig is en dat voor 1 keer iets doen aan een motor niet meer rendabel is.

Sterkte _004
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Ik weet natuurlijk niet wat jouw sleutel ervaring is, maar als je zelf de bak eruit haalt kan dat een hele kosten besparing opleveren. Bij De Hobbyist in Hunsel kun je de versnellingsbak inleveren, hier wordt die open gemaakt en krijg je een prijs opgave (bestek) wat het gaat kosten om deze te repareren, 2 jaar geleden vroeg men hier 50 euro voor om bestek op te maken. Indien de reparatie te duur wordt, kun je altijd nog voor een tweedehandse gaan. Suc6
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”