Uitlaat zonder cat?
Moderator: RT_Patrick
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Uitlaat zonder cat?
Kan iemand hier iets zinnigs over roepen?
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- dhr
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Alpine Weiss
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Locatie: Hoorn NH
- Contacteer:
Re: Uitlaat zonder cat?
De codestekker is een stekker die in je zekeringkast zit, hij bepaalt op welk programma de motronic werkt.
Hier vindt je er veel info over:
http://www.bmwgsclub.nl/motronic.html
In ieder geval lekker leesvoer inclusief foto's waar je de stekker vindt
Re: Uitlaat zonder cat?
Dat was 'm! Ik wist niet meer waar ik het gelezen had. :roll: Er staat dus dat de 850GS zonder cat ook zonder codestekker kan. Dan kan ik er dus vanuit gaan dat de 850RT waar de cat is verwijderd ook zonder die codeplug kan. Maar als ik het goed begrijp moet er met het verwijderen van de cat ook een CO2 potmeter bij, anders loopt ie te rijk?dhr schreef:Hier vindt je er veel info over:
http://www.bmwgsclub.nl/motronic.html
- dhr
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Alpine Weiss
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Locatie: Hoorn NH
- Contacteer:
Re: Uitlaat zonder cat?
Als ik jou was zou ik PaulRS of Beemerbert gericht vragen
en in dat draadje staat ook iets meer: viewtopic.php?f=35&t=607&p=7341&hilit=+HansD#p7341
Re: Uitlaat zonder cat?
Ik ook, en daarom zoek ik nu bevestiging. Ik lees nl dit:dhr schreef:Ik ben zelf niet technisch ik lees alleen alles wat los en vast zit :roll:
Volgens mij is de 850GS motorisch gelijk aan de 850RT (en er ik blijkbaar ook een verschul tussen de 850 en 1100). Zoals ik het nu begrijp kan ik dus als ik een uitlaat zonder cat monteer de plug eruit trekken. Daarnaast moet ik die CO2 potmeter (laten) plaatsen en af (laten) regelen. Voor die CO2 potmeter zit al een voorziening (stekker) op de juiste plaats.Deze plug is vooral belangrijk bij het ombouwen van kat naar geen-kat. Doorde plug wordt namelijk aan de computer verteld of hij naar een Lambdasensor of naar een CO2 potmeter moet zoeken. Verwijder je dekatalysator en Lambda sensor, dan zal de computer stug naar een Lambdasensor zoeken die er niet is. Hierdoor gaar de computer op "nood loop"en zal veel te rijk lopen. Bij het verwijderen van de Lambda sensormoet je dus ook de code plug aanpassen EN de bijbehorende CO2 potmeterinstaleren.
Als de plug niet aanwezig kan de Motronic een verkeerde map gebruiken en evt.op het noodprogramma gaan lopen omdat hij -niet bestaande- sensorszoekt. Alleen de R850GS zonder katalysator hoort af fabriek geen plug te hebben.(Zie de tabel)
Ik vraag het ook even omdat ik deze vraag stelde aan iemand die een RT uitlaat verkoopt zonder cat. Ik vroeg 'm hoe dat werkte en toen zei hij dat de 1100 uit dat jaar (welk jaar?) altijd zonder cat geleverd werden. Die hebben dus die CO2 potmeter al standaard. Zonder meer die uitlaat eronder hangen en de stekker eruit trekken is volgens mij dus niet goed en zet de Motronic in een 'error' toestand en laat de motor veel te rijk lopen.
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Uitlaat zonder cat?

Je kunt altijd de codestekker verwijderen, na reset zal de motronic in een soort noodprogramma gaan draaien en meer benzine geven.
Als je een potmeter plaats moet er weer een andere codestekker in ( eerst nakijken welke je hebt op de link hierboven ) of je maakt met een draadje de doorverbinding die noodzakelijk is.
Als de plug eruit is kun je bij elke garage waar ze apk doen even de co laten meten, rond de 2.5% is goed.
Heb hier op het forum gelezen dat het plaatsen van een potmeter 99 euro zou kosten maar daar kan PaulRS je vast een betere indicatie van geven.
Kortom, de codestekker doet niets anders als de motronic vertellen waar hij zijn input vandaan moet halen ( van de lambda sonde of van de co meter )
Laat PaulRS er zijn

Maar een paar dagen zonder codestekker brengt geen schade toe

Wil je met een andere uitlaat wel even kijken of je Koffers het aan kunnen.
Er zijn nogal eens gaten gebrand in een koffer door de hitte van een vervang uitlaat.
Groet, Bert
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Re: Uitlaat zonder cat?
Goede tip. Ik sta momenteel voor 2 keuzes: een Laser uitlaat, die pas wordt gemaakt op de Beemer of een getunede BMW uitlaat.BeemerBert schreef:Wil je met een andere uitlaat wel even kijken of je Koffers het aan kunnen.
Er zijn nogal eens gaten gebrand in een koffer door de hitte van een vervang uitlaat.
Ik kreeg ook te horen van een Duitse meneer die uitlaten aanpast dat je zonder cat ook gewoon de lambda sonde kan laten zitten. Wat ik begrijp van een Lambda sonde is dat dat ook een CO2 sensor is. Kan je die niet gewoon laten zitten dan? Heb je dan niet hetzelfde idee? Want die potmeter is bedacht voor motoren zonder cat en dus ook zonder lambda sonde.
Ik zal het ook eens aan PaulRS vragen, en ook mijn monteur raadplegen, want daar gaat ie eerdaags heen voor een grote beurt. Als hij (het is een BMW specialist) dat afsteltruukje ook beheerst laat ik het gewoon aan hem over. Ik kan na verloop van tijd aan de bougies checken of ie niet te rijk staat afgesteld. En als ie lekker loopt is het goed.
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: Uitlaat zonder cat?
Die kat heeft er niks mee te maken, dat is alleen een soort filter.
Men heeft het altijd over met of zonder kat voor welke plug, maar eigenlijk moet het zijn met of zonder Lambdasensor.
Bij BMW is het altijd kat met Lambda, of zonder kat maar dan met CO-pot.
Rij je met die sensor, willekeurig wat voor uitlaat, dan de beige kleurige codeplug, zonder sensor maar met pot, de roze plug.
Plug kan je zelf simpel namaken, is niks meer dan een doorverbinding.
De beige verbindt punten 30 en 87a, de roze verbindt punten 30, 87a en 87.
Groeten, Paul.
Re: Uitlaat zonder cat?
Paul, goed dat je je er ook even mee bemoeit; het oordeel van de deskundige is altijd handig.PaulRS schreef:Bij BMW is het altijd kat met Lambda, of zonder kat maar dan met CO-pot.
Rij je met die sensor, willekeurig wat voor uitlaat, dan de beige kleurige codeplug, zonder sensor maar met pot, de roze plug.
Ik heb even 2 (voor mij) belangrijke zinnen gequote hierboven. Begrijp ik het goed als je bevestigd wat ik dacht: uitlaat zonder kat, maar mét de lambdasensor (dus als de kat verwijdert is, maar sensor gebleven) is een goede combi? Je hoeft dan niet te rommelen met een co2 potmeter of stekkers? Die pot is alleen als er geen kat/geen lambdasensor op zit. Right? Of klink ik nu erg dom?
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: Uitlaat zonder cat?
Uitlaat zonder kat, maar met de sensor betekent een Lambda-geregelde motor, oftewel het mengsel wordt bepaald door die sensor.
Daar hoort dan ook de beige codeplug bij want die bepaalt het mengsel als de sensor niet actief is, bv. bij gasgeven.
Groeten, Paul.
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Uitlaat zonder cat?
Dan zie ik het beeld voor me van een dame van 50 die haar plooien laat gladstrijken maar als ze haar mantelpakje, Steun BH, Steunkousen, kunstgebit en glazen oog uitdoet niet bepaald smakelijk uitziet :lol: :lol: :lol:
Je haalt er volgens mij geen power, soepel lopen of wat dan ook mee in huis.
Puur een mooiere sound voor een dikke 100 euri

Het schijnt ook goed te klinken als je achter je uitlaatpot de uitlaat gewoon wegflext

Ik bedoel dit serieus. Heb nog een oude uitlaat liggen waarmee ik dit ga testen dit najaar.

Heb mijn dikke bochten binnen.
Ik wil, zoals eerder gemeld op zoek naar een Tstuk met lambda aansluiting en dan een losse uitlaat die mijn koffers niet laat smelten en hopelijk iets extra aan vermogen levert ( ook al zijn de meningen daar flink over verdeeld ) dan GS inlaatpijpjes, K&N luchtfilter en kijken wat dat brengt

Ik zoek smeuigheid en power onderin de toeren.
Ik laat bewust de lamdasonde zitten om dat de motronic dan kan regelen hoe rijk/arm de motor loopt en ik zelf het mengsel niet loop te verklooien met al die aanpassingen

Mocht ik dan nog niet tevreden zijn, dan wordt het chiptuning maar dan echt, met vermogensbankmetingen etc, en dan mogen die mensen bepalen of de lamdasonder eruit moet ( gat dichtlassen klaar ). maar dat wordt eerst sparen dan


Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Re: Uitlaat zonder cat?
Ik was ook niet van plan om iets bij die meneer te laten doen (Hans Kranig is het). Ik kwam zijn naam tegen op mijn zoektocht en hij zou een expert zijn op dat gebied. Nou ja...dan probeer je dat uit. Hij zegt dus hetzelfde als Paul.BeemerBert schreef:Je haalt er volgens mij geen power, soepel lopen of wat dan ook mee in huis.
Puur een mooiere sound voor een dikke 100 euri![]()
Wat is dat?Het schijnt ook goed te klinken als je achter je uitlaatpot de uitlaat gewoon wegflext![]()
Maar ik ga dezelfde weg als jij. Ik heb mijn K&N overigens vandaag binnen gekregen. En net gemonteerd. Morgen de bochten halen. Die laat ik door mijn monteur erop zetten bij de beurt. Is voor hem makkelijker (hij heeft plek, ruimte én weet wat ie doet) dan voor mij. Die buisjes komen ook eerdaags en die krijg ik er zelf wel in denk ik. Morgenochtend toch even snel kijken welke plug ik heb (als ik er een heb). Zou een mooie bak zijn als dit ding niet eens een kat heeft. Ik weet niet of dat in '97 al standaard was. Ik weet dat het in Nederland bij de 1100 een tijd zo was dat er geen kat in zat. Maar als ik geen kat heb, heb ik die potmeter, dus dan is het hele verhaal opgelost.
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: Uitlaat zonder cat?
Dat is geen goeie combinatie.BeemerBert schreef:
Heb mijn dikke bochten binnen.
dan RS inlaatpijpjes, originele luchtfilter en kijken wat dat brengt![]()
Ik zoek smeuigheid en power onderin de toeren.
Wat je beter kunt doen is originele uitlaat laten voor wat hij is en een paar GS aanzuigbuizen tussen het luchtfilterhuis en gaskleppen.
Als je wat meer wilt uitgeven, dan ook GS nokken erin.
RT is technisch een RS, getuned op vermogen bovenin, terwijl de GS meer op onder en middengebied is getuned.
Wil je dan toch gaan tunen via motormanagement, gooi de Moronic eruit en kijk eens van Motec of KMS in de aanbieding hebben, dat spul kan je op een dyna bank met laptop afregelen zoals jij dat hebben wilt.
Groeten, Paul.
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Uitlaat zonder cat?
Dus GS buizen voor meer power onderin ! En dat zoeken we.
Was altijd in de veronderstelling dat RS buizen meet vermogen leverden, maar inderdaad er is nogal verschil tussen meer topvermogen of meer trekkracht

Wat betreft luchtfilter, zit ik fout als ik ervan uitgaa dat de originele filter voldoende lucht doorlaat en een K&N filter ( in ieder geval voor de trekkracht ) niet veel toevoegd. Je leest er steeds verschillende dingen over.
Wat betreft chiptuning, dat is momenteel nog toekomstmuziek.
Vindt het gewoon leuk om mijn RT met "normale " onkosten " nog leuker te maken als hij al is

Groet, Bert
Re: Uitlaat zonder cat?
Ze gaan 1.6mln km mee. Je hoeft ze maar om de 60.000miles even schoon te maken en opnieuw in te olieën. Het is dus duurzamer. Of het iets doet met het vermogen of wat dan ook is mij ook onduidelijk. De ene zegt ja, de ander nee. Het is een onderdeel van het geheel. Niet 1 ding afzonderlijk gaat iets wezenlijks uitmaken. Sowieso is 'tunen' op deze manier meer optimaliseren. Voor echt tunen moet je het blok stevig onder handen gaan nemen.BeemerBert schreef:en een K&N filter ( in ieder geval voor de trekkracht ) niet veel toevoegd
Ik zie wel waar het schip strand...
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: Uitlaat zonder cat?
Kijk ook eens hier voor info over die aanzuigbuizen.
http://ibmwr.org/r-tech/oilheads/R11pwmod.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
K&N filter brengt wel wat winst, maar niet echt merkbaar, het is duurzamer, zoals Mike zegt.
Groeten, Paul.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Uitlaat zonder cat?
Wat een info allemaal midden in de nacht :;
@ Paul: In je link is precies beschreven wat ik zoek, zou het niet beter kunnen verwoorden.
I don't know about you, but absolute high RPM power is NOT why I purchased a BMW. Superior broad torque, "user friendly" power delivery and fuel economy is what I seek in an engine. Top speed advocates often perform expensive modifications to a BMW for only a modest peak horsepower increase. Then the machine may be less rideable and reliable on the street. Not my style, thank you! I prefer strong roll-on power for normal every day commuting, sport riding and touring.
@ Paul en Mike: Het wordt dus toch een K&N Filter

@ Mike:
Oke we hebben veel kuipwerk op onze RT, maar om hem daarom schip te noemen :roll:Ik zie wel waar het schip strand...
:lol: :lol:
In ieder geval beide bedankt voor alle info,
Bert
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: Uitlaat zonder cat?
Nachtdienst, he?
Heb je nog eens tijd om wat info op te graven.
Een ander truukje wil ik jullie ook niet onthouden, een brandstofdruk regelaar van een K1200 1e serie, die levert 3,5 ipv de 3 bar van de R11xx, gaat het brommertje net iets 'ronder' van lopen en hangt beter aan het gas.
Verbruik gaat wel iets omhoog, kost je 1 km/l. ongeveer.
Groeten, Paul.
Re: Uitlaat zonder cat?
btw: ik heb ook even onder het zadel gekeken en ik heb geen codeplug zitten. Ik kan helaas niet zomaar zien of ik überhaupt iets van een lambdasonde heb, want het zou volgens mij zomaar kunnen dat ik geneens een kat heb...

Of het nu het filter is, of dat mijn injectoren vuil waren, maar het brommertje loopt best lekker nou. Ik heb wel een paar km gereden met alleen de filters, en toen voelde het ook al zo. Hoewel dit soort dingen tricky zijn; je let er nu heel erg op. Maar goed, het voelt allemaal wat soepeler aan, en waar ie soms een beetje hakerig liep, loopt ie nou erg soepel. Geluid lijkt ietsje meer (dieper) bij +/- 4000, maar alleen als je dan gas geeft of aan het accellereren bent. Als je gewoon rijdt, stabiliseert het geluid zich.
Volgens mij hoef je geen raketgeleerde te zijn om te zien waarom (volgens mij dan, prove me wrong) het K&N luchtfilter beter werkt dan het origineel. Als je kijkt in de airbox met het originele filter, is zowat de hele box gevuld met filter. En hoewel de box en het filter rond zijn, zal de lucht vanuit de aanzuigbuizen linea recta de kortste weg naar het grote gat in het midden zoeken. Het K&N filter is veel compacter, zodat je zou zeggen dat de lucht veel 'vrijer' kan bewegen en er ook meer lucht in de airbox past. Vandaar ook de lichte toename in (aanzuig)geluid. Dus ja, de doorlaatbaarheid van het filter zal wel gelijk zijn bij beide filters, maar de luchtstroom is volgens mij wel degelijk verbeterd. En dat heeft effect. Zo is het ook met cylinderkoppen; daar kan een tuner werken aan de flow van het gas en zo de motorkarakteristiek aanpassen zonder de inhoud te veranderen.
Al met al is het filter een goede investering, mede door de duurzaamheid. En samen met wat andere ingrepen kun je de motor een stuk lekkerder laten lopen. Ik heb mijn buisjes (RS model) binnen en ga het gewoon proberen. Werkt het niet zoals ik wil, kan ik ze altijd nog op eBay/Marktplaats zetten. Ik zie overigens op eBay bij een aanbieder van die RS buisies dit staan:
Als een RT dus standaard 46mm heeft, waarom zou dan een buisje van 1mm groter al zoveel effect hebben? Of klopt dit niet? Ik kan het later opmeten natuurlijk, als ik ze verwisseld heb. Die RS buisjes die ik nu heb, hebben iig 58mm diameter.Sie bieten hier auf zwei NEUE Power Ansaugrohre für die BMW Boxer R 850, 1100, 1150 / RT, GS, R und Rockster, sowie Adventure.
Jeder 4-Ventil-Boxer hat serienmäßig Ansaugrohre verbaut mit einem verjüngten, leistungshemmenden Innendurchmesser von 46mm.
Nur die 1100 RS nicht! Sie hat 90 PS mit diesen dickeren Power Ansaugrohren mit 58mm Durchmesser und somit deutlich mehr Leistung.
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Uitlaat zonder cat?
Wat betreft de lambdasonde kun je zo checken.btw: ik heb ook even onder het zadel gekeken en ik heb geen codeplug zitten. Ik kan helaas niet zomaar zien of ik überhaupt iets van een lambdasonde heb, want het zou volgens mij zomaar kunnen dat ik geneens een kat heb...
Kijk op de foto hierboven van mijn oude uitlaat.
Aan het begin ( daar waar de bochten erin gaan ) zie ja na enkele cm een opstaand randje/gat. hier moet de lambdasensor in

Dus ff op je knieen en je weet het.
Wat ik van Paul begrepen heb brengen de RS buizen wel extra power bovenin ( topvermogen dus ) maar de GS buizen ( smaller en langer ) net de extra trekkracht tot 4000 toeren. Je haalt er zoals te zien is op de site de dip rond de 3000 toeren mee weg.

En nu hup op je knieeen :lol: :lol: :lol: :lol:
Re: Uitlaat zonder cat?
I know, maar op je knieën is niet genoeg. Er zit eea aan plèstik voor (je kent je eigen brommer toch wel?). Ik zal het op de tast moeten doen.BeemerBert schreef:Wat betreft de lambdasonde kun je zo checken.
Kijk op de foto hierboven van mijn oude uitlaat.
Aan het begin ( daar waar de bochten erin gaan ) zie ja na enkele cm een opstaand randje/gat. hier moet de lambdasensor in![]()
Dus ff op je knieen en je weet het.
Ik heb het gelezen. Ik snap alleen niet goed waar die extra lengte blijft. Die dingen lijken we 2x zo lang...waar blijft dat allemaal. Bovendien heb ik een 850, die loopt sowieso anders dan een 1100. Ik heb natuurlijk geen Dynojet, maar ik probeer het gewoon. Is een klusje van nix, dus het proberen waard.Wat ik van Paul begrepen heb brengen de RS buizen wel extra power bovenin ( topvermogen dus ) maar de GS buizen ( smaller en langer ) net de extra trekkracht tot 4000 toeren. Je haalt er zoals te zien is op de site de dip rond de 3000 toeren mee weg.![]()
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: Uitlaat zonder cat?
De 11xx RT en RS gebruiken de dikke, korte buizen.
De 850 heeft de lange, dunne die op alle andere modellen zitten.
Die extra lengte steekt in het huis.
Groeten, Paul.
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Uitlaat zonder cat?


Mijn keuze voorlopig gemaakt.
GS inlaatbuizen
K&N filter
Uitlaat blijft nog ff zitten, moet echt tegen wat leuks aanlopen ( voor een leuke prijs )
Maar eerst deze week op de brommer.
Morgen Motortoer :
Vrij-zat-zondag met mijn meisje naar Luxemburg ( met de grootst mogelijk omweg door Ardennen en Eifel )

- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: Uitlaat zonder cat?
Die dikke bochten geven net het tegengestelde van wat jij wilt, dat is voor vermogen bovenin.
Het originele spul is zo slecht nog niet, bochten met gelijke lengte, diameter is goed en ook de lengte tot waar ze samen komen, volgens een maat die weet hoe je uitlaatbochten berekend.
De originele demper liet ik ook zitten, vervangingsdempers maken alleen meer kabaal en geven niks aan vermogen.
En je rijdt lekker op je gemak door de Eiffel, zonder zorgen over Die Grünen, die je aan de kant zetten met je herriepijp.
Groeten, Paul.
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: Uitlaat zonder cat?
Dat zijn de standaard RS/RT bochten, die liet ik lekker zitten.
Groeten, Paul.
Re: Uitlaat zonder cat?
Maar wat is daar dan mis mee?PaulRS schreef:Die dikke bochten geven net het tegengestelde van wat jij wilt, dat is voor vermogen bovenin.
En ook al geven ze meer vermogen bovenin, ze vergriepzieken toch niet de rijeigenschappen van de motor? Ik kan me nou ook weer niet voorstellen dat onderdelen die bedoeld zijn om bovenin meer power te geven, op andere plekken de boel laten instorten. Ook performance onderdelen zijn bedoeld om de boel zo optimaal (dus zonder gaten) mogelijk te laten lopen. Het doel bij deze onderdelen is dan misschien meer gericht op puur vermogen (Siebenrock belooft zelfs 10pk; ik moet het nog zien), maar dat wil niet zeggen dat ie in het middengebied niets meer doet. Toch?
@Bert: Nou moet ik natuurlijk ook even showen met mijn dikkerds. Helaas zit de bout van de uitlaatbocht op de demper erg vast en ik heb geen WD40 in huis...



Als ik uitgemod ben zal ik 'm eens ergens op een DynoJet zetten, kijken wat deze grappenmakerij concreet heeft opgeleverd, behalve meer herrie... :)
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Uitlaat zonder cat?
Denk wel dat Paul gelijk heeft, vroeger zetten we op onze ( tweetakt ) brommer ook dikkere bochten voor meer topsnelheid.
In eerste instantie kocht ik ze voor het uiterlijk, het extra vermogen ( voor zover merkbaar ) gratis erbij.
Ga verder experimenteren met de GS inlaatpijpen en een K&N luchtfilter, maar dat zal nog enkele weken duren.
Onze Beemer zal nooit een Fireblade of R1 worden :lol: :lol:
Mocht het na perfecte afstelling, na een tijdje nog niet bevallen dan ga ik het geld van een andere uitlaat investeren in Chiptuning en dan voor het gebied tot 4500 toeren.
Het is niet zo dat ik nu ontevreden ben met hoe de Beemer loopt, maar daar waar het beter kan is dat meegenomen.
Groet, Bert
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: Uitlaat zonder cat?
Wat je ergens brengt, verlies je ergens anders, zo werkt het met tunen.Mike Philippens schreef: Maar wat is daar dan mis mee?
ze vergriepzieken toch niet de rijeigenschappen van de motor?
Je tuned een motor voor een bepaalde toepassing, dwz topvermogen of een vet middengebied.
Dat geldt voor uitlaten, inlaten, kleppen, nokkenassen noem maar op, er is maar 1 optimum.
Je kunt de motor zien als een pulserende pomp, hang je daar een dunne pijp aan, dan zal de lucht in die pijp pulseren en een bepaalde snelheid hebben, na die puls heerst er een vacuum die helpt de volgende puls mee te zuigen.
Op gegeven moment is het tt zo hoog dat de pijp smoort en het hele proces in de soep loopt.
Maak je die pijp nu groter, zal de snelheid in die pijp afnemen, samen met het vacuum en loopt de boel ook niet lekker, pas op hoge toeren bereik je een luchtsnelheid die wel werkt.
Je ziet dat mooi in de grafiek van het linkje wat ik gister stuurde over die inlaatbuizen, een lange, dunne buis geeft onder en midden meer vermogen, helemaal bovenin minder, een korte, dikke buis net andersom.
Groeten, Paul.
Re: Uitlaat zonder cat?
BTW: net even bij mij gekeken, en ik heb uiteindelijk toch nog de CO2 potmeter gevonden. Ik ben dus al catloos

Re: Uitlaat zonder cat?
Al met al kan ik niet zeggen dat ik er ontevreden over ben. De bochten moeten nog heeeel even wachten. Ik krijg een bout niet los dus laat ik het over aan mijn monteur die een grote beurt gaat uitdelen aan mijn Beemer. Hij stelt 'm dan meteen goed af, dus dan kan ik daarna goed gaan proberen om te zien of het 'beter' aanvoelt.
Misschien reageert de 850 anders op deze mods dan de 1100. KFR is immers ook minder op deze motor. Zou dat een rol kunnen spelen?
Re: Uitlaat zonder cat?
Voordelen 1 : minder benz. verbruik 2: meer koppel onderin 3 : iets meer sound
Info franssanders@hetnet.nl
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Re: Uitlaat zonder cat?
Moet je aan Al Goor vragen. Die weet daar alles van.WoutG schreef:Waar was een katalysator ook weer voor bedoeld?...............
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Uitlaat zonder cat?
Ben je tevreden, na enkele maanden, met je RS inlaatbauizen ?
Groet, Bert
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Uitlaat zonder cat?

Zonder kat met lambdasonde.




Mooi beschaafd donker geluid

Nu eerst F1 kijken, wat familie verplichtingen en straks een stuk rijden





Komende week zullen tijdens woon/werk verkeer wel de nadelen tevoorschijn komen of de positieve punten versterkt worden

Zowel gisteren als vandaag teveel met een grijns op de Beemer gezeten en iets te enthousiast aan het gas gehangen

Vandaag de ReCyclizer besteld voor een nog soepeler lopen ( zet het mengsel iets rijker )
http://www.novitech.nl/pages/nederlandspag.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgende week nog GS inlaatbuizen halen voor het middengebied en dan is de hele luchtinlaat en uitlaat vervangen.
Bert
Re: Uitlaat zonder cat?
Het geluid is inderdaad erg lekker. Donkerder dan het origineel en een mooie roffel; daar houden we van. De dB-killer zit er nog in. Misschien dat ik 'm één keer eruit haal voor de demo, maar ik ga niet met een blèrpijp rondrijden.
Dit is in feite het sluitstuk van mijn 'tuning' voor mijn RT. Ik moet zeggen dat de 850 inderdaad niet of nauwelijks last heeft van KFR, en als er iets was, is het nu volledig weg. Wat ik allemaal gedaan heb is het volgende:
- K&N luchtfilter
- RS inlaatbuizen
- Siebenrock uitlaatbochten (dikker)
- Remus Revolution uitlaat
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Uitlaat zonder cat?
Waar ken ik dit van:
Dit is in feite het sluitstuk van mijn 'tuning' voor mijn RT. Ik moet zeggen dat de 850 inderdaad niet of nauwelijks last heeft van KFR, en als er iets was, is het nu volledig weg. Wat ik allemaal gedaan heb is het volgende:
* K&N luchtfilter
* RS inlaatbuizen
* Siebenrock uitlaatbochten (dikker)
* Remus Revolution uitlaat
Het loopt allemaal als een tiet. Geen vermogensdip meer en hij pakt altijd lekker op, gaat vlugger van zijn plek. Geluid is iets toegenomen, maar niet irritant of hinderlijk voor voorbijgangers. Het verbruik is 1:20 bij snelweg tegen 130kmh, dus ik kan niet zeggen dat ie zuipt. Olie lust ie ook al niet. Is het niet stiekem een Japanse BMW?

Bevalt bij mij ook super

DB killer kun je beter laten zitten, heb zelf weer 2 weken zonder gereden.
Zelf hoor je het verschil bijna niet met de helm op maar:
Je ziet mensen kijken ( ze horen je aankomen )
Je krijgt opmerkingen.
Je ziet auto's eerder aan de kant gaan.
Kortom, je bezorgt overlast en dat zal niet de bedoeling zijn.
Met DB killer erin is het super.
Moest al glimlachen toen ik zag dat jij hem bij Peter weggesnoept had

Veel plezier ermee,
Bert
Re: Uitlaat zonder cat?
Het rijdt inderdaad prima. Al die verhalen dat de afstelling dan niet meer klopt zijn blijkbaar overtrokken. De dikke bochten, inlaatbuizen en luchtfilter heb ik toen gemonteerd vlak voor het moment dat ie zijn beurt kreeg. Dus hij is toen wel helemaal afgesteld en het reed dus prima. Het verbruik is toen omlaag gegaan. De uitlaat maakt het zo te voelen 'af'. Ik ben er zo dik tevreden mee.BeemerBert schreef:Bevalt bij mij ook super![]()
DB killer kun je beter laten zitten, heb zelf weer 2 weken zonder gereden.
Het enige dat ik nog ga pimpen is stalen remleidingen. En ik ga iets met het uiterlijk doen, maar dat is nog 'classified'

En die killer hoort er gewoon in met zo'n BMW; het is absoluut niet de motor om op die manier de aandacht te trekken. En het heeft ook helemaal geen nut.
- Garfield
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: leusden
- Locatie: Leusden
Re: Uitlaat zonder cat?
Mike Philippens schreef:Paul, goed dat je je er ook even mee bemoeit; het oordeel van de deskundige is altijd handig.PaulRS schreef:Bij BMW is het altijd kat met Lambda, of zonder kat maar dan met CO-pot.
Rij je met die sensor, willekeurig wat voor uitlaat, dan de beige kleurige codeplug, zonder sensor maar met pot, de roze plug.
Ik heb even 2 (voor mij) belangrijke zinnen gequote hierboven. Begrijp ik het goed als je bevestigd wat ik dacht: uitlaat zonder kat, maar mét de lambdasensor (dus als de kat verwijdert is, maar sensor gebleven) is een goede combi? Je hoeft dan niet te rommelen met een co2 potmeter of stekkers? Die pot is alleen als er geen kat/geen lambdasensor op zit. Right? Of klink ik nu erg dom?
Ik dacht het begrepen te hebben maar nu weet ik het niet meer


Misschien toch aanpassing in het inlaattraject voor meer koppel in het middengebied?

Als je het weet, is het niet moeilijk.
Re: Uitlaat zonder cat?
Je reageerde op een issue dat vorig jaar speelde...Garfield schreef:Ik dacht het begrepen te hebben maar nu weet ik het niet meerIk heb ergens een tabel gezien, niet die van de GS club, met daarop alle 4v boxers. De 850GS zonder lambda/kat heeft geen plug, de europeese 850RT zonder lambda/kat weer wel, en wel de beige die 30-87a verbind. Ook realoem geeft dat aan. Mijn 850RT, zonder lambda/kat maar met co-plug, heeft dus die beige codeerstekker. Het loopt prima, zonder kfr of andere narigheid, en heb niet de behoefte om eraan te gaan expirimenteren
Kennelijk is er wel verschil met een gs en een rt, en dan bedoel ik niet het uiterlijk :lol:
Misschien toch aanpassing in het inlaattraject voor meer koppel in het middengebied?

Inmiddels is mij duidelijke dat ik geen cat heb, geen lambda sonde en ook geen codeerstekker. Alleen een CO2 toestand. Zoals je in het vervolg van de topic hebt kunnen lezen, loopt ie als een trein! Evengoed bedankt voor de reactie, elk stukje informatie is welkom.
Re: Uitlaat zonder cat?
[media]dGPDFycN02U[/media]
Als ik even wat gas geef, krijg je ook een beetje het geluid dat het K&N filter veroorzaakt mee. Ik stond ook vlak naast de motor. Ik wil nog een keer een filmpje maken dat de motor voorbij rijdt enzo. Maar dan moet ik even iemand charteren die dat kan filmen.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht