Virtueel handen schudden; Mark Litjens
Moderator: RT_Patrick
NIEUW HIER? LEES DAN OOK EVEN DIT >>
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Virtueel handen schudden; Mark Litjens
Zoals het een nieuwe bezoeker betaamt, schud ik bij deze iedereen op dit forum een virtuele hand ter kennismaking.
Ik ben op dit www-uithoekje terecht gekomen tijdens mijn -net gestarte - zoektocht naar een goede, gebruikte R 1100 RT. Nu was ik al overtuigd van het relaxte en betrouwbare karakter van een BMW RT, maar een avondje browsen door de postings op dit forum tilt de RT-legende welhaast naar mythologische hoogtes. En terecht.
Mijn naam is Mark Litjens en ik vul mijn professionele leven in als freelance journalist / tekstschrijver / fotograaf. Ik richt mij al jaren op de automotive industrie en schrijf veel over auto’s en motoren. Voor (sponsored) magazines, kranten of voor importeurs (persberichten, brochures, vertaalwerk).
Hiernaast ben ik al bijna een kwart eeuw fervent motorrijder, met af en toe een motorloze periode tussendoor. Vijftien jaar hiervan heb ik doorgebracht op een R 100 RT. Beter gezegd: drie RT’s. Mijn eerste motor was een Honda CB650, maar daarmee ben ik nooit zo ‘happy’ geweest.
George Orwell-jaar
Het jaar dat centraal staat in het boek van George Orwell - 1984 - heeft voor mij een andere betekenis gekregen dan de beangstigende en benauwde sfeer die Orwell beschrijft. Dat jaar reed ik als puber voor het eerst op een BMW R 100 RT. Achterop dan. Mijn neef had er eentje gekocht (toen voor 18.445 GULDEN) en ik mocht een van zijn eerste ritten meemaken. Op de snelweg van Heerlen naar Valkenburg, gevolgd door een bochtrijke rit over de betoverende heuvelachtige wegen van Zuid-Limburg, werd mijn hart gestolen: deze motor moest en zou ik ook hebben. Als 18-jarige daarom eerst mijn motorrijbewijs gehaald en een paar jaar later, na de meer betaalbare Honda, was het zover: ik was de eigenaar van een R 100 RT uit 1978, een van de eerste versies dus. Daarna zouden er nog twee volgen, een uit 1980 en een uit 1989. Deze laatste rijd ik nog dagelijks.
Geluid
Dat ik steeds bij de 100 RT bleef hangen, heeft alles te maken met de puurheid van de motor. Lekker wiebelen, tijdloos design, eenvoudige en betrouwbare techniek, beresterk en nooit kapot. Op wat slijtagedingen na. Bovendien is het uitlaatgeluid voor mij van belang: dit is uniek en altijd herkenbaar.
Maar ook ik moet met de tijd meegaan, dus is het tijd om de generatiekloof te overbruggen. ABS, soepeler rijden, iets meer comfort, een jongere motor en vooral een topkoffer, zodat mijn zoon en dochter ook mee kunnen. Je kunt tenslotte niet vroeg genoeg beginnen om het virus door te geven.
Underdressed
Het kost mij moeite om afscheid te nemen van de 100 RT, maar ik ben ervan overtuigd - zeker na het lezen van dit forum - dat een 1100 RT mij eveneens veel plezier en voldoening gaat schenken. Nu alleen nog de juiste vinden en het budget bij elkaar schrijven. Dus tot die tijd ben ik weliswaar ‘underdressed’ voor dit forum (ik zie immers geen R 100 RT in de forum-kop staan), maar ik vertrouw er op dat dit de komende weken helemaal goed gaat komen. Mocht iemand nog waardevolle tips hebben voor aanschaf, dan hoor/lees ik ze graag.
Excuses voor het lange stuk tekst. Beroepsdeformatie.
Met vriendelijke groet,
Mark Litjens.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- dhr
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Alpine Weiss
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Contacteer:
Re: Virtueel handen schudden
In ieder geval Mark, welkom hier, zoals je zelf al hebt gezien is dit de echte plaats voor de RT liefhebber met veel kennis, informatie maar ook lol en gemeenschapszin.
Veel plezier met je zoektocht en we zijn benieuwd waar je mee thuis komt. laat dat maar zien tegen die tijd.
hgr
Kees
Re: Virtueel handen schudden
Je maakt ons in ieder geval nieuwsgierig naar volgende bijdragen! Deze heb ik in ieder geval met plezier gelezen.
Succes met je zoektocht (kijk ook eens bij Mokam bij het vliegveld) en laat het in ieder geval weten als je geslaagd bent!
Groet,
Dave
-
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: Virtueel handen schudden; Mark Litjens
Welkom alhier en succes met je queeste.

- Wildripper
- Type: R1200RT
- Land: Tsss echt niet
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Ralph Romein
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Hierbij een virtuele handreiking.
Gr, Ralph

Ik kan niet wachten.