Koppakking eruit geblazen

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderator: RT_Patrick

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Henk

Koppakking eruit geblazen

Ongelezen bericht door Henk »

Hoi allemaal,

Gisteren op de A27 gaf mijn BMW de geest. :( :(
Plotseling verloor de motor vermogen en toen ik in mijn spiegels keek zag ik grote rookwolken achter mij.
Tsja, dan stop je maar en zet je de 1100 zo rechts mogelijk op de vluchtstrook.
Ik wist niet dat een BMW zonder in de fik te staan zo ontzettend kan roken. :twisted:
De KNMV gebeld en binnen een half uur verscheen er een hulpdienst uit Blaricum die mij en de BMW naar huis heeft gebracht.
Nu eerst bezinnen hoe ik het verder aan ga pakken. :?: :neutral:

groeten, Henk

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Koppakking eruit geblazen

Ongelezen bericht door HansD »

Henk schreef:Hoi allemaal,

Plotseling verloor de motor vermogen en toen ik in mijn spiegels keek zag ik grote rookwolken achter mij.
Ik wist niet dat een BMW zonder in de fik te staan zo ontzettend kan roken. :twisted:
De KNMV gebeld en binnen een half uur verscheen er een hulpdienst uit Blaricum die mij en de BMW naar huis heeft gebracht.

groeten, Henk
Aj Henk, dat is niet zo mooi. Goed balen zeg.
Enig idee voor een aanleiding? Nog iets gemerkt voordien?
Hans
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Tjonge, wat een pech!
Hoop dat de reparatie snel kan gebeuren en niet een te groot gat in de portemonnee slaat.
En inderdaad: op zoek naar de oorzaak....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Henk

HansD schreef:
Henk schreef:Hoi allemaal,

groeten, Henk
Aj Henk, dat is niet zo mooi. Goed balen zeg.
Enig idee voor een aanleiding? Nog iets gemerkt voordien?
Hans
Ja Hans, dat is goed balen. :x :x
Marco mijn garagist van Motorcentrum Almere had al gezegd dat een van de kleppen van de rechtercilnder nauwelijks meer af te stellen viel, misschien is dat ook een gevolg van eenzelfde dieper liggende oorzaak. Twee weken geleden zag ik dat er een druppeltje olie bij de rechter cilinder lekte. Tsja, daar had ik misschien alerter op moeten reageren, maar aangezien ik volgende week een paar dagen vrij gepland had, dacht ik bij mijzelf, ik kijk er dan wel naar.

groet, Henk
dhr
Bijz: Alpine Weiss
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Ongelezen bericht door dhr »

Dat is zwaar balen zeg, zeker omdat ie 't dus die laatste dagen niet meer heeft volgehouden.
Dat zal een flinke klus worden.
Mischien heeft PaulRS een suggestie?

Sterkte
Kees
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Henk

PaPinkelman schreef:Tjonge, wat een pech!
Hoop dat de reparatie snel kan gebeuren en niet een te groot gat in de portemonnee slaat.
En inderdaad: op zoek naar de oorzaak....
Ik heb zojuist zijn jasje uitgetrokken en eens gekeken wat ik van buitenaf zien kan.
Veel olie en vuil op de cilinder maar de tussen de koelribben bij de koppakking is het opvallend schoon.
Marco zijn akkefietje kostte hem 750 euro, dus breng ik hem weg dan zal ik een bedrag in die orde bij me moeten hebben.

groet, Henk

Henk

dhr schreef:Dat is zwaar balen zeg, zeker omdat ie 't dus die laatste dagen niet meer heeft volgehouden.
Dat zal een flinke klus worden.
Mischien heeft PaulRS een suggestie?

Sterkte
Kees
Ja Kees, mijn timing is niet in orde. Helaas.
Maar goed, ik heb ondertussen Marco van Motorcentrum Almere gebeld en hij kan me de benodigde onderdelen leveren als ik het zelf ga doen en natuurlijk wil hij hem ook voor me repareren als ik er geen zin in heb. :)
Maar goed, ik heb een riante werkplek, dus ik denk dat ik het zelf aan ga pakken. Kan ik gelijk kijken wat er nou met die ene klep aan de hand is. Nokkenas misschien.

groet, Henk
dhr
Contacteer:

Nou Henk,
Je hebt er inderdaad een ideale werkplek voor dat hebben we allemaal kunnen zien :; En als José je nu af en toe je natje en je droogje brengt komt het vast goed :D
Maar je had je je Hemelvaart wel anders voorgestelt denk ik.
Veel succes en houd ons maar op de hoogte
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Henk

dhr schreef:Nou Henk,
Je hebt er inderdaad een ideale werkplek voor dat hebben we allemaal kunnen zien :; En als José je nu af en toe je natje en je droogje brengt komt het vast goed :D
Maar je had je je Hemelvaart wel anders voorgestelt denk ik.
Veel succes en houd ons maar op de hoogte
Kees, dat zal ik zeker doen ;)

groet, Henk
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Hou er rekening mee dat er een tapeind uit het carter getrokken kan zijn waardoor de spanning van de pakking is en deze lekt.
Of je moet een oudere RT hebben die nog met de 1e type pakkingen rondrijdt, die gingen soms spontaan stuk.
Dan zou ik ze meteen allebei vervangen.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

Nou Henk,

Dat is flinke pech.
Een lichtpuntje... Jou inmiddels kennende kunnen we een uitgebreid verslag van de reparatie verwachten.
Sterkte en succes!
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding

Henk

Hoi,

ik heb wat foto's gemaakt

Afbeelding
op deze foto kun je zien dat er veel olie en vuil op de cilinder zit,
maar dat het tussen de koelribben bij de koppakking is opvallend schoon is.

Verder heb ik nog even gekeken of de moeren waarmee het spruitstuk vast zit op de cilinders een beetje makkelijk los gingen. Dat was gelukkig het geval.
Vanavond zal ik Haynes nalezen op het hoe en wat van het verwijderen van de kop. Het is onder meer wel handig dat alle kleppen dichtstaan bij het verwijderen van de kop.

Dan neem ik de tips van Paul ook ter harte, als ik zover ben dan laat ik het jullie wel weten.
Mijn BMW is van mei 1996, maar ik weet niet of die onder de oudere RT's met de 1e type pakkingen valt, weet jij dat Paul?
PaulRS schreef:Hoi.

Hou er rekening mee dat er een tapeind uit het carter getrokken kan zijn waardoor de spanning van de pakking is en deze lekt.
Of je moet een oudere RT hebben die nog met de 1e type pakkingen rondrijdt, die gingen soms spontaan stuk.
Dan zou ik ze meteen allebei vervangen.

Groeten, Paul.
zo staat de 1100 er nu bij in de schuur:
Afbeelding

groeten, Henk
PaulRS

Hoi.

Dat is nog het oude type pakking, papier/asbest.
De latere zijn opgebouwd uit 3 of 4 lagen staal.

Bestel de pakking op framenr, dan krijg je de goeie.

Deze dus: 11121342869 Cyl. Head Gasket, 4 Components - Up To 08/1997

Mooie vette bende heb je ervan gemaakt :roll:

Kijk bij het loshalen van de tapeind moeren even of deze allemaal nog echt vastzitten, als je er eentje bij hebt die al los zit, probeer dan eerst of deze nog het voorgeschreven aanhaalmoment haalt, zo niet, trek dan ook de cilinder maar en repareer die schroefdraad in het carter.
En niet met een Heli-coil, maar met een fatsoenlijke draadbus van Herr Würth.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Henk

Zo,
de kop is er af. ;)

Afgelopen zondagavond aan de gang geweest, spruitstuk verwijderd, gasklephuis verwijderd en nadat ik het kleppendeksel eraf had, gekeken of de tapeindmoeren nog allemaal vast zaten.
Die indruk had ik wel, maar ik heb eerlijk gezegd de moeren niet nagetrokken. In het werkplaats handboek en in Haynes staat dat je deze moeren in drie fasen vast moet zetten:
1e fase aantrekken op 20 Nm en kruislings om de druk geleidelijk op te bouwen
2e fase een slag van 90 graden erbij, ook kruislings vanzelf
3e fase nog een slag van 90 graden.
De rechtercilinder op BDP gezet en vervolgens nokkenastandwiel verwijderd. Op dat tandwiel staan twee 2 pijltjes die de positie aangeven. Dit alles om ervoor te zorgen dat de nokkenas in de maat blijft lopen met de krukas.

Afbeelding

In Haynes staat een opmerking hoever de tapeinden uit de cilinder mogen steken, dat heb ik wel nagemeten. Volgens Haynes mogen de drie lange tapeinden 152.5 mm uitsteken en de korte 132 mm. Bij de rechtercilinder is dit 153.7 mm, 153.8 mm, 152.4 mm en 131.5 mm. Haynes zegt hierover (blz 2.25 sectie 10):
Haynes schreef:Check the length of the four cylinder studs from the cylinder surface. The shorter stud (lower rear stud) should project 132 mm and the other three 152.5 mm. If necessary, screw the studs further into the crankcase using two nuts locked together on their threaded ends or a knurled wheel type tool.
Note: Loose cylinder studs can cause oil leakage at the cylinder head gasket.
Afbeelding

Dat zou de oorzaak kunnen zijn, maar ik ben er niet helemaal zeker van.
Wat denken jullie ervan?

Overigens ben ik nog van plan de kop aan een nadere inspectie te onderwerpen, omdat ik eerder dit jaar problemen had met het afstellen van de kleppen.

groeten, Henk
HansD

Mooie fotos weer Henk, zo kunnen we alles op de "voet" (kop?) volgen.
Ik denk dat de overmaat van 1,5 millimeter van 2 bouten minder belangrijk is dan of ze nog stevig vastzitten.
Als je ze probeert aan te draaien en dat gaat wel heel gemakkelijk, heb je denk ik de oorzaak van je probleem gevonden denk ik...
Succes met het vervolg...
Hans
Henk

Hoi Hans,
HansD schreef:Mooie fotos weer Henk, zo kunnen we alles op de "voet" (kop?) volgen.
Ik denk dat de overmaat van 1,5 millimeter van 2 bouten minder belangrijk is dan of ze nog stevig vastzitten.
Als je ze probeert aan te draaien en dat gaat wel heel gemakkelijk, heb je denk ik de oorzaak van je probleem gevonden denk ik...
Succes met het vervolg...
Hans
Beetje kop en ei denk ik. :lol:
Wat ik eruit (Haynes) begrijp is dat de draadeinden uit het carter (gedeeltelijk) los kunnen komen. Wanneer dat gebeurt verminderd de spanning op de koppakking met als gevolg dat door de hoge druk op de cilinderkop de olie langs de pakking uit de motor wordt geblazen. De moeren op het draadeind hoeven dan ten opzichte van het draadeind niet verdraaid zijn.

Toch? :D

Groet, Henk

HansD

Henk,
Dat bedoelde ik ook - het gaat er om of de draadeinden los zitten (en hoever ze precies uitsteken lijkt me iets minder belangrijk).
Dus probeer ze eens verder in het carter te draaien en kijk hoeveel koppel daarvoor nodig is...
Hans
PaulRS

Hoi.
HansD schreef: Ik denk dat de overmaat van 1,5 millimeter van 2 bouten minder belangrijk is dan of ze nog stevig vastzitten.
Is het ook niet, zolang ze niet uit het carter zijn getrokken. Kom hierover niks tegen in mijn fabrieks wphb.
Even die kop er weer op en de moeren met 60 Nm aandraaien, dat is ongeveer de 20 Nm met 2x 90', haal je dat, alles ok, niet, dan de draad repareren.

Ik vermoed gewoon ouwe type pakking, is dat papier/asbest, of 3-4 lagen metaal met een paar nagels om de boel bij mekaar te houden? Plaatje?

Tip; trek een Ty-rap of ijzerdraadje door het tandwieltje en de ketting, zodat dit geen tand verspringt.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
dhr
Contacteer:

Nou Henk,

indrukwekkende operatie weer, zeker voor een a-techneut als ik.
Heb toch steeds weer bewondering voor een iemand die gewoon zijn RT openlegt zoals ik een visje fileer.
Succes en ik ben benieuwd waar je op uitkomt.
Henk

Ik weet niet wat het moment is voor de tapeinden in het carter. De boring zal in ieder geval dieper zijn dan het tapeind zelf en als de getapte draad in de boring ook de diepte van het draadeind overschrijdt, dan zal dit niets opleveren.
Uiteindelijk wordt de zaak vastgezet door de tapeindmoeren aan de andere kant van het tapeind. Als ik er vanuit mag gaan dat BMW de tapeinden altijd op de eerder beschreven lengtes indraaid, dan kunnen afwijkende lengtes een goede indicatie zijn dat de tapeinden wat losgekomen zijn.

groet, Henk
Henk

HansD schreef: Ik denk dat de overmaat van 1,5 millimeter van 2 bouten minder belangrijk is dan of ze nog stevig vastzitten.
Is het ook niet, zolang ze niet uit het carter zijn getrokken. Kom hierover niks tegen in mijn fabrieks wphb.
Even die kop er weer op en de moeren met 60 Nm aandraaien, dat is ongeveer de 20 Nm met 2x 90', haal je dat, alles ok, niet, dan de draad repareren.

Ik vermoed gewoon ouwe type pakking, is dat papier/asbest, of 3-4 lagen metaal met een paar nagels om de boel bij mekaar te houden? Plaatje?

Tip; trek een Ty-rap of ijzerdraadje door het tandwieltje en de ketting, zodat dit geen tand verspringt.

Groeten, Paul.
Hoi Paul,

Ik heb de ketting en tandwiel voorzien van een merkteken, maar ik zal gelijk een ty-rap om tandwiel en ketting plaatsen, goeie tip, bedankt! :D
Hier een plaatje van de koppakking:

Afbeelding

volgens mij dus een oud type pakking.

groet, Henk

Henk

dhr schreef:Nou Henk,

indrukwekkende operatie weer, zeker voor een a-techneut als ik.
Heb toch steeds weer bewondering voor een iemand die gewoon zijn RT openlegt zoals ik een visje fileer.
Succes en ik ben benieuwd waar je op uitkomt.
Kees, het is net als vis,
de eerste keer is het spannend, maar daarna is het vooral leuk.
Verschil met de vis is, dat ik de motor rustig een weekje in de schuur kan laten alvorens verder te gaan.
Dat moet je met je visje natuurlijk niet doen. :D

groet, Henk
PaulRS

Hoi.

Daarvoor staat geen moment.

Voldoende diep is het motto, en volgens Haynes is dat dan hun gemeten maat. :roll:
Zoals ik al zei, het fabrieksmanual zegt hier niks over.

Jawel, plaatje toont oud type, gaf al meer problemen.

Vervangen door het nieuwe type en klaar is Henk.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Henk

Daarvoor staat geen moment.

Voldoende diep is het motto, en volgens Haynes is dat dan hun gemeten maat. :roll:
Zoals ik al zei, het fabrieksmanual zegt hier niks over.

Jawel, plaatje toont oud type, gaf al meer problemen.

Vervangen door het nieuwe type en klaar is Henk.

Groeten, Paul.

Kan dat zo maar? Ik bedoel, als de oude koppaking in dikte verschilt met de nieuwe, bvd de nieuwe is dikker, dan lijkt het me dat dit tot compressieverlies lijdt.
Wat vind jij Paul?

groet, Henk
PaulRS

Hoi.

De nieuwe type pakking is net zo dik als de oude.
Die oude is overigens allang niet meer leverbaar, want vervangen door de nieuwe.

Aanvulling op die tip.

Wat ik altijd doe, is de bout lossen, dan een Ty-rap oid door een van die gaatjes in het tandwiel en om de ketting heen, dan de bout eruit.
Die Ty-rap blijft dan zitten totdat het tandwiel weer op de as zit gemonteerd met de bout handvast.

En bij monteren van het tandwiel, kijk goed of de spie van het tandwiel goed in de spiebaan van de as valt, kijk, controleer en kijk nog eens voor je de bout aanhaalt.
Die spie stelt niet veel voor en met het aandraaien van de bout (65 Nm) voel je niet dat het fout gaat.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Henk

Hoi allemaal,

de stand van zaken voor de 1100 is nog dezelfde als afgelopen maandag. :$
Vandaag in de weer geweest met de bouw van een pompeii-oven (soort van pizza-oven van steen) bij mij achter in de tuin. 8)_
Morgen ga ik weer verder met de motor en ga ook even bij Marco van Motorcentrum Almere langs. Omdat een van de kleppen van de rechtercilinder niet goed meer af te stellen valt, zal ik morgenochtend de kop eens uit elkaar halen en de onderdelen bij Marco ter inspectie aanbieden.
Hij bood dat aan te doen en dat vind ik top :D .
Net als de bijdragen die ik van jullie mag ontvangen, die waardeer ik ook enorm. :D :D

groeten, Henk

Henk

Vandaag eindelijk de test van Paul gedaan. Dat ging goed, de aanhaalmomenten voor de kop werden zonder probleem gehaald.
Vervolgens maar eens gekeken naar de nokkenas, in verband met het moeizaam afstellen van de uitlaatkleppen. Daarmee bedoel ik dat er geen draad meer uit de afstelmoertjes van de kleppen stak. Wie weet heeft de nokkenas slijtage of andere schade. Goed, de nokkenas met kleptuimelaars van de kop verwijderd, zodat we eerst eens de nokkenas kunnen inspecteren:

Afbeelding

Zoals je kunt zien ziet de nokkenas er nog pico bello uit.
Dus met de kop naar Marco gegaan voor advies. De besproken mogelijkheden bij Marco zijn onder meer dat de stoterstangen een opduvel hebben gehad (dus ingekort, hoewel ik denk van niet), of dat er te veel koolaanslag op de klepzetels zit. In dat laatste geval moeten de kleppen opnieuw ingeslepen worden. Omdat ik geen speciaal gereedschap heb om de kop verder te demonteren, zal Marco de kleprevisie doen en nog een paar dingen zodat de kop geheel als nieuw is en dat daar geen olieverbruik door kan ontstaan. Het kost hem een uurtje werk en dat heb ik er best voor over.

Ik ga de linkerkop ook voorzien van een nieuwe pakking, dus die gaat er ook af en dan laat ik Marco ook gelijk die kop meenemen. ;)

Groeten, Henk
Henk

Hallo allemaal,

Gisteren de rechterkop bij Marco opgehaald. De kop had zijn revisie gehad en de onderdelen, zoals een nieuwe koppakking waren ondertussen ook aangekomen.
Mooi, dan kan ik nu de rechterkop er weer opzetten en vervolgens met de linker aan de slag. :)

Maar, wat bleek nadat ik de pasvlakken voor de pakking had schoongemaakt?
De pakking past niet. :x :x

De openingen in de pakking bedoelt om over de busjes van de draadeinden te gaan hebben een diameter van 12.5 mm.
De busjes zelf zijn 14.55 mm in doorsnede.

Afbeelding

Op de foto zijn de openingen die een probleem opleveren rood omcirkeld.
Het artikel is volgens mij het juiste, zoals je op de foto kunt zien: 11 12 1 341 194

Hoe moet ik dit oplossen, wat zijn de mogelijkheden, ik noem er een paar op:
1. De pakking is toch niet de juiste voor mijn motor, moet dan het oude type pakking hebben, maar die is niet meer te krijgen.
2. De pakking is verkeerd gemaakt. Lijkt mij vrij onwaarschijnlijk.
3. Ik moet zelf de openingen opruimen naar 14.5 mm
4. ik moet de busjes vervangen. Maar dan krijg ik problemen om de kop er precies goed op te krijgen.

Kortom, ik weet het even niet. :$ :$ :$
Wie kan mij een tip geven?

Groet, Henk
blittkit

Ongelezen bericht door blittkit »

Als je hier kijkt zie je dat er inderdaad 2 soorten busjes zijn nl. 14,5 en 12,5
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/ ... spid=48862" onclick="window.open(this.href);return false;
maar verder staat er maar 1 soort pakking.
Kan je het mischien vergroten met een holpijp van 14,5 mm.

succes Hans
Henk

blittkit schreef:Als je hier kijkt zie je dat er inderdaad 2 soorten busjes zijn nl. 14,5 en 12,5
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/ ... spid=48862" onclick="window.open(this.href);return false;
maar verder staat er maar 1 soort pakking.
Kan je het mischien vergroten met een holpijp van 14,5 mm.

succes Hans
Dag Hans,

Inderdaad, twee soorten busjes. Die van 14.5 mm tot aug 1997 en die van 12.5 mm vanaf aug 1997.
Als je dan kijkt bij de pakkingen, dan zie je ook twee smaakjes, nl de 11121342869 tot aug 1997 en de 11121341194 vanaf aug 1997.
Nu kan ik de oude pakking niet meer krijgen, volgens PaulRS ook een probleempakking, maar ja de nieuwe past dus niet.
Ik zou met een holpijpje de opening wel naar 14.5 mm kunnen vergroten, maar de vraag is natuurlijk of daar de pakking tegen kan.
Zit ik zodadelijk weer met een doorgeblazen koppakking :(

groet, Henk
HansD

[quote="Henk] .... maar de vraag is natuurlijk of daar de pakking tegen kan.....
[/quote]
Henk,
Hier moet elke BMW dealer toch ook regelmatig tegen aanlopen. Ik zou het daar eens vragen, want inderdaad anders zit je straks weer met de gebakken peren.
Hans

PaulRS

Hoi.

Ik was ms niet helemaal duidelijk, het hierboven genoemde p/n is het juiste en de vervanger van de oude papier/asbest.
Die moet je hebben.

Jij hebt een later type in je handen, met kleinere gaten.
Je kan die gaten voorzichtig wat groter maken, of gewoon het juiste p/n bestellen: 11121342869

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Henk

Hoi Paul,
PaulRS schreef:

Ik was ms niet helemaal duidelijk, het hierboven genoemde p/n is het juiste en de vervanger van de oude papier/asbest.
Die moet je hebben.

Jij hebt een later type in je handen, met kleinere gaten.
Je kan die gaten voorzichtig wat groter maken, of gewoon het juiste p/n bestellen: 11121342869

Groeten, Paul.
dat had ik natuurlijk ook van je meegekregen, maar omdat je later:

De nieuwe type pakking is net zo dik als de oude.
Die oude is overigens allang niet meer leverbaar, want vervangen door de nieuwe.

Groeten, Paul.
schreef en omdat mijn onderdelen leverancier hetzelfde had geroepen,
vraag ik me dan ook af of de oude pakking werkelijk nog te krijgen is. :?: :(

groeten, Henk
PaulRS

Hoi.

Ok, nog 1x uitleggen :roll: :D :D :D

De oude, papier/asbest pakking is vervangen door de nieuwe meerlaags stalen versie, maar het p/n is gelijk gebleven, dus de ----869.
De nieuwe type, p/n ----194 die jij in je handen hebt is van een later type brommert.

Bestel jij nou gewoon maar die ----869 en dan komt alles goed (of mep met een holpijp die andere pakking op maat.)

Verwarring alom :D

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Henk

Ok, nog 1x uitleggen :roll: :D :D :D
....
Hoezo uitleggen?
Ik alleen wat moeite met (goedbedoelde) adviezen die elkaar tegenspreken. ;)

groet, Henk
Henk

Hoi,

Tsjonge, het kwartje is tenslotte bij mij gevallen :oops: :oops:
Ik denk dat ik het nu begrijp:

Voor de RT's van voor aug 1997 heb je twee type pakkings gehad:
1 - het oude type van papier
2 - het nieuwe type van staal
Beide pakkingen hebben voor de twee pasbusjes een opening van 14.5 mm en p/n 11121342869

Voor de RT's van vanaf aug 1997 heb je maar 1 type gehad, namelijk het nieuwe type type van staal, deze heeft voor de pasbusjes een opening van 12.5 mm en p/n 11121341194

Dus voor de RT heb je twee nieuwe types van staal, één voor de RT's van voor aug 1997 en één voor de RT's vanaf aug 1997.

Inderdaad verwarrend :$ en Paul bedankt voor je volhardende uitleg. :D :D

groet, Henk

PaulRS

Hoi.

Muntje is gevallen. :D :D :D

Blij dat het nu duidelijk is.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
dhr
Contacteer:

En Henk rijdt ie alweer? :O
Of ben je te druk geweest met je oven :;
Henk

afgelopen weekend heb ik de linkerkop onder handen genomen en de kleppen gesteld.
Vanavond de rechter gasklephuis vervangen, nu moeten de gasklephuizen gesynchroniseerd worden.
Daar heb ik alleen de spullen niet voor, dus dat moet ik nog laten doen. :roll:
Ik heb er wel even een rondje op gereden, stationair zoals te verwachten viel slaat hij meteen af (hoeveel slagen moet de stelschroef om te beginnen staan?), maar met wat meer toeren toch even rondgeprutteld. :D :D :D

En ja, ook druk geweest met de oven. ;)

groet, Henk
dhr schreef:En Henk rijdt ie alweer? :O
Of ben je te druk geweest met je oven :;
PaulRS

Hoi.

1 1/2 tot 2 slagen, in graden zijn dat er 540-720.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Henk

Het is niet best met mijn oude RT.
Vandaag de zuiger en cilinder maar eens verwijderd, want ik wil wel weten wat de schade is en dat valt niet mee. :( :(
Zie hieronder de alleszeggende foto's van de cilinder en de zuiger:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Je ziet dat de zuiger door oververhitting het helemaal heeft gehad, waarschijnlijk (hoewel ik dat niet zeker weet) is dat veroorzaakt door het gasklephuis wat niet goed af te stellen viel. Nu ik weet hoe deze schade er uit ziet, had ik dat al eerder kunnen ontdekken.

Wel, het is nu of een nieuwe zuiger/cilinder er in zetten of eens kijken of ik een redelijk geprijsd motorblok voor mijn RT kan vinden.
Hangt van de prijs af, maar ik denk dat een nieuwe zuiger/cilinder zo maar eens 1000 euro kan kosten. :(
En dan nog weet ik niet wat de rechterzuiger allemaal in het blok heeft achtergelaten. :$

groet, Henk

dhr
Contacteer:

dat ziet er lelijk uit, Henk :shock: Wat een grote grote pech :!:
ik denk dat je met de fiets van Jos nu zeker blij bent maar van deze wordt je niet vrolijk.
Qua kosten kon je wel eens gelijk hebben. de reden dat mijn oude RT nog maar 1000,= tot 1500,= waard was, was dat alleen het motorblok en de cardan nog goed waren en dat moest dan ook nog gedemonteerd worden.
Veel succes :!:
Maar volgens mij ga je eerst op vakantie dus Veel Plezier 8)_

hgr
Kees
Henk

dhr schreef:dat ziet er lelijk uit, Henk :shock: Wat een grote grote pech :!:
ik denk dat je met de fiets van Jos nu zeker blij bent maar van deze wordt je niet vrolijk.
Qua kosten kon je wel eens gelijk hebben. de reden dat mijn oude RT nog maar 1000,= tot 1500,= waard was, was dat alleen het motorblok en de cardan nog goed waren en dat moest dan ook nog gedemonteerd worden.
Veel succes :!:
Maar volgens mij ga je eerst op vakantie dus Veel Plezier 8)_

hgr
Kees
Nou, zeker weten Kees, blij dat ik kan rijden met de oude van Jos. :D
En je hebt gelijk, we gaan nu eerst op vakantie, maar ik wilde perse eerst weten wat het probleem van mijn oude RT was. 8)

Bedankt, Henk
BeemerBert
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Hallo Henk, je zou hier eens kunnen kijken:
http://shop.ebay.de/items/?_nkw=Bmw+R+1 ... &_osacat=0

Groet, Bert
Henk

BeemerBert schreef:Hallo Henk, je zou hier eens kunnen kijken:
http://shop.ebay.de/items/?_nkw=Bmw+R+1 ... &_osacat=0

Groet, Bert

Dag Bert,

dat ziet er interessant uit, zowel wat prijzen betreft als wat men aanbiedt. 8)_ 8)_
Ik was er nog niet op gekomen, maar alles wordt blijkbaar verkocht via ebay!
Nu nog uitzoeken of een zuiger/cilinder voor de RT dezelfde is als voor de R, GS, etc., dan kan ik de zoekpties wat verruimen. ;)

groet, Henk
Henk

RS en RT dus.

Cilinders zuigers:
type cilinder zuiger
R1100 GS vanaf 1994 tot aug 1997 11117667100 11251342616 (AB + 580-590G)
of 11251342617 (AB - 570-580G)
R1100 R vanaf 1994 tot aug 1997 11117667100 11251342616 (AB + 580-590G)
of 11251342617 (AB - 570-580G)

R1100 RT vanaf 1994 tot aug 1997 11117667100 11251342626 (AB - 570-580GR)
of 11251342625 (AB + 580-590GR)
R1100 RS vanaf 1992 tot aug 1997 11117667100 11251342626 (AB - 570-580GR)
of 11251342625 (AB + 580-590GR)

Cilinders zijn hetzelfde, zuigers zijn alleen van de RT en RS gelijk.

Overigens nog gefeliciteerd Bert! :D :D

groet, Henk

BeemerBert
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Henk, denk er wel aan dat je voor dat je iets koopt op Ebay Duitsland even vooraf vraagt naar de exacte verzendkosten naar Nederland.
Succes met zoeken.

Groet, Bert
Henk

ik heb een redelijk geprijsd motorblok gevonden, 66000 km en in goede staat verkerend. :D :D

groet, Henk
dhr
Contacteer:

gefeliciteerd!
Op naar de volgende fase van je project, maar eerst een fijne vakantie!

hgr
Kees
Henk

dank je.
We gaan nu eerst op vakantie en daarna inderdaad wordt de projecten vervolgd. :D

groet, Henk

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”