MODIFICATIE: Rapid bike

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Hans45
Type: R1250RT
Bijz: Diverse extra's gemonteerd
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

MODIFICATIE: Rapid bike

Ongelezen bericht door Hans45 »

Dag Forum leden

Hierbij mijn 2e bijdrage in het hoofdstuk MODIFICATIE.

Vorig jaar ben ik naar Ruud Frederiks in Goes geweest voor het monteren van een Rapid Bike en een K&N lucht filter.

Wat is een rapid Bike: Hierbij een college voor de techneuten.

Het is een klein kastje zo groot als een pakje sigaretten. Het wordt geplaats op de bestaande stekkerverbindingen van BMW. De plaatsing is tussen de gasklep sensor en het BMK motormanagement.

Afbeelding
Dit is hem.

Wat doet het. Simpel gezegd houdt hij de BMK voor de gek. De stand van de gasklep regelt een electrische spanning. Dat gebeurt met een potentiometer of potmeter. Zie het als een lichtdimmer. Als de klep dicht is gaat er 0 volt doorheen. Als de gasklep helemaal openstaan gaat er 4.75 volt doorheen. Bij 0 volt draait de motor stationair, bij 4,75 draait hij volgas.

Door nu middels dat kastje aan die spanning te gaan veranderen verander je dus de spanning die door het BMK wordt ontvangen. Daardoor kan je wat zaken gaan veranderen. Wat verandert wordt is dat bij sommige toerentallen aan het BMK wordt gemeld dat de gasklep een bepaalde stand heeft terwijl de eigenlijke stand een andere is. Daardoor wordt er dus een ander lees rijker mengsel in de motor ingespoten. Wat er bij de afregeling gebeurt is dat er bij een bepaalde gasklep stand wordt gekeken wat de uitlaatgas samenstelling is. Vervolgens wordt die dan precies afgeregeld op 14.7 kilo lucht per 1 kilo brandstof. De zgn ideale mengsel verhouding.

Dat afregelen gebeurt bij de gasstanden 0, 1, 4, 10, 30, 50, 75, 95% gasklepstand. En daarnaast bij alle toerentellen vanaf 1300 tm 8000 tpm. Daarvoor moet hij op de vermogens testbank. Het is effe een flinke klus. Je motor gaat daardoor bij alle toerentellen het ideale gas mengsel toegedient krijgen. Het effect is dat dips in de koppel en vermogens kromme er voor een groot deel uitgehaald worden. Dat het geen rechte lijn wordt komt door een aantal andere zaken waaronder kleptiming en motorconstructie.

Het afstellen gebeurt op een Dynojet testbank en met behulp van een laptop en computer. Het is dus wel zo dat je dit niet effe thuis kan doen. Wat wel gebeurt is dat je Lambda sondes worden afgekoppeld. Als die zouden blijven werken zouden die meten dat de uitlaatgas samenstelling niet goed zou zijn, om vervolgens de BMK bij te gaan regelen waardoor je de Rapid bike beinvloeding zou worden uitgeschakeld.

Tevens is er door mij een K&N luchtfilter gemonteerd.

In de praktijk uit zich dat in een veel mooiere motorloop, beter oppakken bij lage toeren, het harder doorrijden bij volgas acceleratie. Kortom een veel betere motorkarakteristiek. De topsnelheid is hetzelfde gebleven omdat die door de toerenbegrenzer wordt bepaald en dus niet door de Rapid bike wordt beinvloed. 232 echte km/uur. (Garmin meting)

BMW staat van origine nogal arm afgesteld. Dat uit zich welliswaar in een mooi laag verbruik, doch je koppel en vermogens kromme zouden beter kunnen. Zoals vermeld wordt dat door een goede afregeling met de Rapid bike bereikt.

Bij de inbouw heb ik gevraagd of men het gebied van 1500/4000 toeren wilde verbeteren. Daar rij je erg vaak in en daar voel je het beste als de motor niet helemaal goed loopt. In de grafiek is terug te zien dat in dat gebied er nogal wat koppel is bijgekomen.

Wel hierbij de vermogens meting voor en na de inbouw.
Opmerkelijk te noemen:

Vermogen voor de RB 106.2 PK
Vermogen na de RB 111.1 PK

Koppel voor de RB 116.2 NM
Koppel na de RB 123.8 NM

Grootste vermogens winst 9 pk bij 6000 tpm.
Grootste koppel winst 7.6 NM bij 6000 tpm.
Top vermogens winst 4.9 pk bij 7700 tpm.

Daarbij is de lucht brandstof verhouding over het hele toeren gebied recht gezet. Dat is in de grafiek de onderste blauwe lijn (voor) en de rode rechte lijn (na).

Afbeelding
Hier de vermogens en koppelgrafiek.

Dan het rijden. Hij trekt veel makkelijker en sneller op. In het gebied van 2000/4000 toeren rijdt de motor smeuiger. Het lijkt wel of je minder gas hoeft te geven om een snelheid vast te houden. Je kan het toerental tot 2000 toeren laten terug vallen en dan weer accelereren. Dat ging voorheen met een nogal bokkige reactie van de motor.
De motor hangt nu gretiger aan het gas. Vooral de 9 pk vermogenswinst bij 6000 is erg goed merkbaar.

Het benzine verbruik: Volgens Frederiks zou het iets omhoog gaan. Het zou je ongeveer een km per liter kosten. In de praktijk blijkt dat wel te kloppen. Mijn verbruik bij woon werkverkeer, toeren en snelweg gebruik ligt nu tussen de 1 op 17 en 1 op 21.

Ik kan stellen dat de ombouw zeker de moeite waard is geweest.
Laatst gewijzigd door Hans45 op 14 mei 2009, 20:33, 8 keer totaal gewijzigd.
BMW Trackrecord: 2021 BMW R1250RT special uitvoering: CeeBailey ruit. Alle bouten zichtbaar vervangen door TITANIUM.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Mike Philippens

Re: MODIFICATIE: Rapid bike

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Kost zo'n doosje? Honderdje of 4?
Hans45
Type: R1250RT
Bijz: Diverse extra's gemonteerd
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Ongelezen bericht door Hans45 »

Dag Mike,

Wat kost die Rapid bike?
Voor het K&N luchtfilter, de Rapid Bike, de kabelset het afstellen en de vermogens metingen op de Dynobank mocht ik 600 euro aftikken.

Groeten
Hans45.
Laatst gewijzigd door Hans45 op 14 mei 2009, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW Trackrecord: 2021 BMW R1250RT special uitvoering: CeeBailey ruit. Alle bouten zichtbaar vervangen door TITANIUM.
Mike Philippens

Hans45 schreef:Wat kost die Rapid bike?
Voor de Rapid Bike, de kabelset het afstellen en de vermogens metingen op de Dynobank mocht ik 600 euro aftikken.
Hmmmm...iets teveel voor mij. Tenminste, ik heb dat er niet voor over. Ik rij op een oud beestje, en om er zoveel in te steken gaat me iets tever. Maar het is inderdaad een mooie manier om de motor beter te laten lopen. BMW stelt het ding lekker conservatief af en die lui van RapidBike gaan er echt voor zitten. Zo krijg je een veel optimalere werking van de motor.

Ik hou het voorlopig bij een K&N filter, en er komen misschien straks andere (dikkere) bochten op (Siebenrock, kan ik leuk aan komen). Die bochten zijn meer omdat de bochten die ik nu heb behoorlijk rot eruit zien. Ik heb ook ergens gelezen dat iemand de aanzuigbuizen van een GS op een RT heeft gemonteerd. Die zouden wat groter zijn. Misschien scheelt dat ook weer het een en ander.
BeemerBert
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Wat betreft de aanzuigbuizen Mike, ik weet wel dat op de 1100 serie de buizen van een RS groter van diameter waren en vaak gebruikt werden om de prestatie's te verbeteren, op de Duitse Ebay worden ze regelmatig aangeboden ( en gaan dan weg voor veel te veel geld ).

Trouwens als je betaalbaar aan meer setjes dikke bochten kunt komen mag je me altijd PBen :D :D

Groet, Bert
Ed Spijker
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door Ed Spijker »

bert op speurders staat een advertentie van een set dikke bochten van rvs Groet Ed
--------------------------------------------------------------------------------
Plaatsing: 04-05-2009 25 keer bekeken Advertentienummer: 45615112 Prijs: € 199,00

BMW R1100 R1150 RS RT sport spruistuk + 8 PK

Plaatsing:
04-05-2009
Prijs:
€ 199,00
Advertentienummer:
45615112
Adverteerder:
Fred
Plaats:
Loenersloot
Telefoon:

Reageer nu
stuur e-mail Uw bericht

Uw e-mail adres

Adverteerder
Fred
Loenersloot

toon alle advertenties
--------------------------------------------------------------------------------
waarderingen (0)

Tips

Vind meer bij jou in de buurt in De Telefoongids & Gouden Gids.

Toon afstand

Uw postcode

Afstand
- km Detail kaart Provincie Utrecht
Land Overige
Conditie Nieuw
Basiskleur Zilver
Aantal cilinders 2-cilinder
Kilometerstand 1
Soort Overige soorten Omschrijving
BMW R1100/1150RS/RT Sport uitlaatspruistuk, gelijke pijp lengte, grote dia 44.5mm, geheel 304 RVS, + 8PK
incl y stuk en veren.
199,00 + 7,50 porto
NIEUW in doos
Een dag geen motor gereden is een dag niet geleefd

Mike Philippens

Volgens mij zijn dat dezelfde die ik heb gezien, alleen die ik zag liggen in een andere plaats. Lijkt wel of iemand een partijtje van die bochten heeft gekocht van Siebenrock... Zijn wel mooie dingen. En wat er bij mij nu onder zit is lekker weg aan het rotten. Geen gezicht.

btw: hier een leuk artikel over het tunen van een R1100RT. Let vooral op wat ze doen met het luchtfilterhuis...juist: weggooien... Het is dat ik de RT daar niet de machine voor vind, maar mijn handen jeuken om het ook te doen... ;)
Laatst gewijzigd door Mike Philippens op 12 mei 2009, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
BeemerBert

Vindt ze ook super, kijken of we nog wat de prijs af kunnen krijgen :D
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Hoi hans,
Bdankt voor je uitgebreide antwoord. Nu is me meteen duidelijk dat de Rapidbike op de R1200RT dus ook nog zeker zin heeft.
Had je ook zo'n enorm verschil in gasresponse na montage, dwz. de motor reageert veel sneller op het gas?
Hans
BeemerBert

Ed Spijker schreef:bert op speurders staat een advertentie van een set dikke bochten van rvs Groet Ed
Plaatsing: 04-05-2009 25 keer bekeken Advertentienummer: 45615112 Prijs: € 199,00

BMW R1100 R1150 RS RT sport spruistuk + 8 PK

Plaatsing:
04-05-2009
Prijs:
€ 199,00
Advertentienummer:
45615112
Adverteerder:
Fred
Plaats:
Loenersloot
Telefoon:

Reageer nu
stuur e-mail Uw bericht

Uw e-mail adres

Adverteerder
Fred
Loenersloot

toon alle advertenties
waarderingen (0)

Tips

Vind meer bij jou in de buurt in De Telefoongids & Gouden Gids.

Toon afstand

Uw postcode

Afstand
- km Detail kaart Provincie Utrecht
Land Overige
Conditie Nieuw
Basiskleur Zilver
Aantal cilinders 2-cilinder
Kilometerstand 1
Soort Overige soorten Omschrijving
BMW R1100/1150RS/RT Sport uitlaatspruistuk, gelijke pijp lengte, grote dia 44.5mm, geheel 304 RVS, + 8PK
incl y stuk en veren.
199,00 + 7,50 porto
NIEUW in doos

Al iemand contact gehad met deze adverteerder ?
Prijsafspraken gemaakt ?
Ben echt wel van plan om deze aan te schaffen, maar als er partijen in omloop zijn kunnen we proberen samen korting te krijgen.

Groet, Bert
Mike Philippens

BeemerBert schreef:Al iemand contact gehad met deze adverteerder ?
Prijsafspraken gemaakt ?
Ben echt wel van plan om deze aan te schaffen, maar als er partijen in omloop zijn kunnen we proberen samen korting te krijgen.
Ik heb een afspraak met een andere verkoper in Goes, waar ik 'm voor €180 mee mag nemen. Geen giga korting, maar normaal kosten deze bochten iets van €380. Wat originele BMW bochten kosten weet ik niet, maar het zal ook wel niet mals zijn, BMW kennende.

[edit]
Ik heb ook nog contact gehad met Mile Pajic (ex-wagracer, tuner en R&D man voor Laser) over een andere uitlaat op de RT. Hij maakt die dingen namelijk pas voor je motor; je kunt erop wachten. Hij last zelf een paar pijpen zodat ie precies op jouw motor past. Ik heb gevraagd welke uitlaat (met een beetje beschaafd geluid graag) op zo'n RT zou kunnen en wat zoiets zou kosten. Hij komt dan met een Laser Oval alu die hij pas maakt voor de RT. Kost €390. Ik denk wel dat ik dat ga doen, dus tzt zal ik daar wel verslag van doen.

Egghead

Ongelezen bericht door Egghead »

Sinds vandaag heb ik op mijn nieuwe R1200RT (2009) een Rapid Bike laten monteren.

Ook op mijn vorige R1200RT (2007) had ik al zo een module. Omdat deze niet zomaar door de dealer over te plaatsen was (vanwege een andere versie van het motormanagement zou dit niet goed werken) moest deze operatie in Goes bij Ruud Fredriks (Tovami) gebeuren. De dealer had de bedrading al gelegd, bij Tovami was het een kwestie van het RB kastje aansluiten, lambdasensoren loskoppelen en de boel op de rollenbank afstellen. Een dik uurtje later had ik een motor die VEEEEL beter oppakt bij lage toeren, VEEEEL mooier aan het gashangt en vooral VEEEEL soepeler loopt. De toename in het aantal PK's (ca 5) is voor mij te verwaarlozen, maar de winst in het middengebied (zo rond de 3000 toeren) is enorm! Waar de standaardmotor rond dat toerengebied vanwege milieu-eisen een enorme dip heeft is dat met de RB module heel mooi afgevlakt. En dat voel je dus ontzettend in dagelijks gebruik.

Wat mij betreft is Rapid Bike elke cent waard, omdat die module de motor zo'n 'smooth' karakter geeft die 'ie eigenlijk af fabriek al zou moeten hebben. Ander voordeel: de RB is van de ene naar de andere motor over te plaatsen. De aanschaf van het kastje heb je eenmalig, daarna is het een kwestie van de parameters op de rollenbank laten aanpassen voor je nieuwe motor.

Gr.
Edwin
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Edwin,
Ik heb bijna precies dezelfde ervaring met een R1100RT en vind het ook het geld meer dan waard.
Misschien zijn er mensen die het verschil eens willen voelen. Ik wil best bij een volgende toerrit of andere bijeenkomst eens van motor wisselen....
Hans

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”