Hierbij mijn 2e bijdrage in het hoofdstuk MODIFICATIE.
Vorig jaar ben ik naar Ruud Frederiks in Goes geweest voor het monteren van een Rapid Bike en een K&N lucht filter.
Wat is een rapid Bike: Hierbij een college voor de techneuten.
Het is een klein kastje zo groot als een pakje sigaretten. Het wordt geplaats op de bestaande stekkerverbindingen van BMW. De plaatsing is tussen de gasklep sensor en het BMK motormanagement.

Dit is hem.
Wat doet het. Simpel gezegd houdt hij de BMK voor de gek. De stand van de gasklep regelt een electrische spanning. Dat gebeurt met een potentiometer of potmeter. Zie het als een lichtdimmer. Als de klep dicht is gaat er 0 volt doorheen. Als de gasklep helemaal openstaan gaat er 4.75 volt doorheen. Bij 0 volt draait de motor stationair, bij 4,75 draait hij volgas.
Door nu middels dat kastje aan die spanning te gaan veranderen verander je dus de spanning die door het BMK wordt ontvangen. Daardoor kan je wat zaken gaan veranderen. Wat verandert wordt is dat bij sommige toerentallen aan het BMK wordt gemeld dat de gasklep een bepaalde stand heeft terwijl de eigenlijke stand een andere is. Daardoor wordt er dus een ander lees rijker mengsel in de motor ingespoten. Wat er bij de afregeling gebeurt is dat er bij een bepaalde gasklep stand wordt gekeken wat de uitlaatgas samenstelling is. Vervolgens wordt die dan precies afgeregeld op 14.7 kilo lucht per 1 kilo brandstof. De zgn ideale mengsel verhouding.
Dat afregelen gebeurt bij de gasstanden 0, 1, 4, 10, 30, 50, 75, 95% gasklepstand. En daarnaast bij alle toerentellen vanaf 1300 tm 8000 tpm. Daarvoor moet hij op de vermogens testbank. Het is effe een flinke klus. Je motor gaat daardoor bij alle toerentellen het ideale gas mengsel toegedient krijgen. Het effect is dat dips in de koppel en vermogens kromme er voor een groot deel uitgehaald worden. Dat het geen rechte lijn wordt komt door een aantal andere zaken waaronder kleptiming en motorconstructie.
Het afstellen gebeurt op een Dynojet testbank en met behulp van een laptop en computer. Het is dus wel zo dat je dit niet effe thuis kan doen. Wat wel gebeurt is dat je Lambda sondes worden afgekoppeld. Als die zouden blijven werken zouden die meten dat de uitlaatgas samenstelling niet goed zou zijn, om vervolgens de BMK bij te gaan regelen waardoor je de Rapid bike beinvloeding zou worden uitgeschakeld.
Tevens is er door mij een K&N luchtfilter gemonteerd.
In de praktijk uit zich dat in een veel mooiere motorloop, beter oppakken bij lage toeren, het harder doorrijden bij volgas acceleratie. Kortom een veel betere motorkarakteristiek. De topsnelheid is hetzelfde gebleven omdat die door de toerenbegrenzer wordt bepaald en dus niet door de Rapid bike wordt beinvloed. 232 echte km/uur. (Garmin meting)
BMW staat van origine nogal arm afgesteld. Dat uit zich welliswaar in een mooi laag verbruik, doch je koppel en vermogens kromme zouden beter kunnen. Zoals vermeld wordt dat door een goede afregeling met de Rapid bike bereikt.
Bij de inbouw heb ik gevraagd of men het gebied van 1500/4000 toeren wilde verbeteren. Daar rij je erg vaak in en daar voel je het beste als de motor niet helemaal goed loopt. In de grafiek is terug te zien dat in dat gebied er nogal wat koppel is bijgekomen.
Wel hierbij de vermogens meting voor en na de inbouw.
Opmerkelijk te noemen:
Vermogen voor de RB 106.2 PK
Vermogen na de RB 111.1 PK
Koppel voor de RB 116.2 NM
Koppel na de RB 123.8 NM
Grootste vermogens winst 9 pk bij 6000 tpm.
Grootste koppel winst 7.6 NM bij 6000 tpm.
Top vermogens winst 4.9 pk bij 7700 tpm.
Daarbij is de lucht brandstof verhouding over het hele toeren gebied recht gezet. Dat is in de grafiek de onderste blauwe lijn (voor) en de rode rechte lijn (na).

Hier de vermogens en koppelgrafiek.
Dan het rijden. Hij trekt veel makkelijker en sneller op. In het gebied van 2000/4000 toeren rijdt de motor smeuiger. Het lijkt wel of je minder gas hoeft te geven om een snelheid vast te houden. Je kan het toerental tot 2000 toeren laten terug vallen en dan weer accelereren. Dat ging voorheen met een nogal bokkige reactie van de motor.
De motor hangt nu gretiger aan het gas. Vooral de 9 pk vermogenswinst bij 6000 is erg goed merkbaar.
Het benzine verbruik: Volgens Frederiks zou het iets omhoog gaan. Het zou je ongeveer een km per liter kosten. In de praktijk blijkt dat wel te kloppen. Mijn verbruik bij woon werkverkeer, toeren en snelweg gebruik ligt nu tussen de 1 op 17 en 1 op 21.
Ik kan stellen dat de ombouw zeker de moeite waard is geweest.