Octaan gehalte 98
Moderator: RT_Patrick
Octaan gehalte 98
Mijn motor is door de motorzaak bij mij in de stad onderhanden genomen, deze was behoorlijk vuil van binnen en er is van alles schoongemaakt.
Hij loopt weer als een zonnetje, de monteur vroeg wat ik tankte, 2 keer 95 en dan weer eens 98.
Hij zei dat het beter was om altijd 98 te tanken, nu wil ik hier niet op ingaan dat is al veel besproken hier en op andere forums.
Maar ik kwam met iemand van Esso in gesprek en die zei dat hun ultimate geen 98 maar een 95 octaan gehalte heeft met een reiniger erin.
Ook vertelde deze meneer dat de benzine tegenwoordig eigenlijk geen octaangehalte van 98 meer heeft, alleen een soort reiniger zoals bij hun met een octaan gehalte van 95
Dit leek mij heel vreemd, maar daar heb ik verder ook geen verstand van.
Op de site van Shell (v-power) gekeken en zij noemen hier een getal van 97
BP (ultimate) geeft wel aan dat hun benzine 98 is.
Wat mij opvalt is dat er niet over octaan word gesproken alleen over cijfers 95,97 en 98.
En dat is wat deze meneer van Esso mij duidelijk probeerde te maken.
Dus heeft 98 benzine nog wel het octaangehalte van 98.
Ik heb geen idee hoeveel er waar van is en wat wel of niet klopt.
Zelf tank ik meestal v-power of ultimate.
Wat denken jullie van dit verhaal.
Groet Hans.
Hij loopt weer als een zonnetje, de monteur vroeg wat ik tankte, 2 keer 95 en dan weer eens 98.
Hij zei dat het beter was om altijd 98 te tanken, nu wil ik hier niet op ingaan dat is al veel besproken hier en op andere forums.
Maar ik kwam met iemand van Esso in gesprek en die zei dat hun ultimate geen 98 maar een 95 octaan gehalte heeft met een reiniger erin.
Ook vertelde deze meneer dat de benzine tegenwoordig eigenlijk geen octaangehalte van 98 meer heeft, alleen een soort reiniger zoals bij hun met een octaan gehalte van 95
Dit leek mij heel vreemd, maar daar heb ik verder ook geen verstand van.
Op de site van Shell (v-power) gekeken en zij noemen hier een getal van 97
BP (ultimate) geeft wel aan dat hun benzine 98 is.
Wat mij opvalt is dat er niet over octaan word gesproken alleen over cijfers 95,97 en 98.
En dat is wat deze meneer van Esso mij duidelijk probeerde te maken.
Dus heeft 98 benzine nog wel het octaangehalte van 98.
Ik heb geen idee hoeveel er waar van is en wat wel of niet klopt.
Zelf tank ik meestal v-power of ultimate.
Wat denken jullie van dit verhaal.
Groet Hans.
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: Octaan gehalte 98
Dat we met z'n allen flink besodemieterd worden?
Re: Octaan gehalte 98
Het is voor een moderne motor met pingelsensor belangrijker dat de benzine goed reinigt dan dat hij een hoog octaangetal heeft. Bij vol vermogen zal de motor minder presteren, maar dat is in Nederland niet belangrijk, door de pingelsensor is er geen gevaar voor motorschade.
Zoals je zelf hebt ondervonden, heeft verontreiniging wel een nadelige invloed.
Vwb de prestaties is een hoger octaangetal belangrijk, dat is de reden dat er is Duitsland voor de liefhebbers octaangetal 100 wordt verkocht. Deze benzine heeft ook onder dynamische belasting een hoge klopvastheid (beter nog dan statisch 98).
Groet,
Kees Jan
Zoals je zelf hebt ondervonden, heeft verontreiniging wel een nadelige invloed.
Vwb de prestaties is een hoger octaangetal belangrijk, dat is de reden dat er is Duitsland voor de liefhebbers octaangetal 100 wordt verkocht. Deze benzine heeft ook onder dynamische belasting een hoge klopvastheid (beter nog dan statisch 98).
Groet,
Kees Jan
- Baird
- 2024
- Berichten: 4361
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Octaan gehalte 98
Kleine correctie zodat we over hetzelfde hebben:
citaat wikipedia, mooier kan ik zelf niet zeggen:
Het octaangetal (en niet het octaangehalte, zoals het ten onrechte soms ook wel wordt genoemd) van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is.
Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. Lpg bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.
Hoe hoger de compressieverhouding van een motor hoe hoger het octaangetal zou moeten om de zelfontbranding(pingelen) te voorkomen.
weer on-topic:
Als meneer Esso/Shell/BP/Total alleen een getal noemt is het marketing-gezwets, als meneer Esso/Shell/BP/Total spreekt over een octaangetal met een waarde dan hebben we het over de klopvastheid van de brandstof. Daarnaast mogen ze er best wat reiningingsmiddel doorheen doen: kijk maar eens naar de uitzending van de "Keuringsdienst van waarde" over wat die vonden over de reiningingstoevoegingen: er wordt 1liter toegevoegd op 10.000 en vervolgens vragen ze pakweg 10 cent per liter benzine meer vanwege 'marketing bla bla".
citaat wikipedia, mooier kan ik zelf niet zeggen:
Het octaangetal (en niet het octaangehalte, zoals het ten onrechte soms ook wel wordt genoemd) van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is.
Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. Lpg bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.
Hoe hoger de compressieverhouding van een motor hoe hoger het octaangetal zou moeten om de zelfontbranding(pingelen) te voorkomen.
weer on-topic:
Als meneer Esso/Shell/BP/Total alleen een getal noemt is het marketing-gezwets, als meneer Esso/Shell/BP/Total spreekt over een octaangetal met een waarde dan hebben we het over de klopvastheid van de brandstof. Daarnaast mogen ze er best wat reiningingsmiddel doorheen doen: kijk maar eens naar de uitzending van de "Keuringsdienst van waarde" over wat die vonden over de reiningingstoevoegingen: er wordt 1liter toegevoegd op 10.000 en vervolgens vragen ze pakweg 10 cent per liter benzine meer vanwege 'marketing bla bla".
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: Octaan gehalte 98
+1
Naar wat ik er van begrepen heb;
Brandstof heeft toevoegingen, doping genaamd. Ik kan hier een hele verhandeling houden over waarom en zo, maar dat zal de meeste niet boeien.
Na een bepaalde tijd (al na een paar maanden) gaat de kwaliteit van de brandstof achteruit, door water (vocht in de lucht), de stabiliteit van die dopings en andere chemische reacties, zoals oxidatie (door de zuurstof in de lucht) en dergelijke.
De enig echt "slechte" brandstof die je kunt kopen is bij een pomp waar de doorlooptijd van de brandstof te laag is of waar men brandstof verhandelt van de domeinen. Oude NATO voorraad en zo. Hoewel dat lang niet altijd echt slechte brandstof is, maar verminderde kwaliteit.
Echt slecht voor je motor is als het watergehalte in de brandstof te hoog is, heb ik 1x van nabij meegemaakt.
Dat geeft aanzienlijke schade.
Vervuiling ontstaat omdat de verbranding van de brandstof niet volledig was (w.o. die dopings voor bedoelt zijn), en kan ook nog allerlei andere oorzaken hebben.
Zoals te korte ritjes, te lage toerentallen, hebben ook invloed. Maar ook verkeerde (of vervuilde/versleten) bougies.
Het is de kwaliteit van de brandstof die ook in belangrijke mate bepaald hoe goed de (totale) verbranding is, en ultimo hoe schoon de motor is/blijft.
Ik persoonlijk denk dat het afwisselen met de wat duurdere brandstoffen om-en-om/af-ent-toe misschien zou kunnen helpen om die vervuiling tegen te gaan of minder te hebben. Naast tijdig onderhoud, filters, etc.
Dat is wat ik er zoal over gevonden/gelezen en begrepen heb.
Maar wellicht is er iemand uit de petrochemische industrie met meer informatie, en anders ken ik nog wel iemand die ik kan vragen uit die branche.
Naar wat ik er van begrepen heb;
Brandstof heeft toevoegingen, doping genaamd. Ik kan hier een hele verhandeling houden over waarom en zo, maar dat zal de meeste niet boeien.
Na een bepaalde tijd (al na een paar maanden) gaat de kwaliteit van de brandstof achteruit, door water (vocht in de lucht), de stabiliteit van die dopings en andere chemische reacties, zoals oxidatie (door de zuurstof in de lucht) en dergelijke.
De enig echt "slechte" brandstof die je kunt kopen is bij een pomp waar de doorlooptijd van de brandstof te laag is of waar men brandstof verhandelt van de domeinen. Oude NATO voorraad en zo. Hoewel dat lang niet altijd echt slechte brandstof is, maar verminderde kwaliteit.
Echt slecht voor je motor is als het watergehalte in de brandstof te hoog is, heb ik 1x van nabij meegemaakt.
Dat geeft aanzienlijke schade.
Vervuiling ontstaat omdat de verbranding van de brandstof niet volledig was (w.o. die dopings voor bedoelt zijn), en kan ook nog allerlei andere oorzaken hebben.
Zoals te korte ritjes, te lage toerentallen, hebben ook invloed. Maar ook verkeerde (of vervuilde/versleten) bougies.
Het is de kwaliteit van de brandstof die ook in belangrijke mate bepaald hoe goed de (totale) verbranding is, en ultimo hoe schoon de motor is/blijft.
Ik persoonlijk denk dat het afwisselen met de wat duurdere brandstoffen om-en-om/af-ent-toe misschien zou kunnen helpen om die vervuiling tegen te gaan of minder te hebben. Naast tijdig onderhoud, filters, etc.
Dat is wat ik er zoal over gevonden/gelezen en begrepen heb.
Maar wellicht is er iemand uit de petrochemische industrie met meer informatie, en anders ken ik nog wel iemand die ik kan vragen uit die branche.
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: Octaan gehalte 98
Hoi.
Daar dat de compressie verhouding van diezelfde R90 lager ligt dan van de 1100?
Groeten. Paul.
Hoe kan het dan zijn dat voor mijn ouwe R90 98 octaan is voorgeschreven en voor mijn R1100 95?Baird schreef: Hoe hoger de compressieverhouding van een motor hoe hoger het octaangetal zou moeten om de zelfontbranding(pingelen) te voorkomen.
Daar dat de compressie verhouding van diezelfde R90 lager ligt dan van de 1100?
Groeten. Paul.
Geht net, gibbet net.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Octaan gehalte 98
Omdat meerdere factoren bepalen welke brandstof gebruikt moet worden.PaulRS schreef:Hoi.
Hoe kan het dan zijn dat voor mijn ouwe R90 98 octaan is voorgeschreven en voor mijn R1100 95?Baird schreef: Hoe hoger de compressieverhouding van een motor hoe hoger het octaangetal zou moeten om de zelfontbranding(pingelen) te voorkomen.
Daar dat de compressie verhouding van diezelfde R90 lager ligt dan van de 1100?
Groeten. Paul.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4361
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Octaan gehalte 98
Wat dacht je van de temperatuur van de cilinders en zuigers? Ik vermoed dat de R90 (ontwikkeld in 19xx) als puur luchtgekoelde motor heter kán worden dat de olie/luchtgekoelde R1100( ontwikkeld in 19xx + 20?) : hoe heter het geheel is wordt hoe eerder er zelfontbranding op treedt. Het is ook geen één-op-één regel, Ton zei het al, globaal is het echter hoe hoger de compressie, hoe hoger de temperatuur in de verbrandingskamer wordt door die compressie en dus hoe eerder de brandstof tot zelfontbranding over zal gaan. Dit hele spel is voldoende om een apart draadje over op te zetten!PaulRS schreef:Hoi.
Hoe kan het dan zijn dat voor mijn ouwe R90 98 octaan is voorgeschreven en voor mijn R1100 95?Baird schreef: Hoe hoger de compressieverhouding van een motor hoe hoger het octaangetal zou moeten om de zelfontbranding(pingelen) te voorkomen.
Daar dat de compressie verhouding van diezelfde R90 lager ligt dan van de 1100?
Groeten. Paul.

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: Octaan gehalte 98
98 is pas 98 als er 98 op staat.
Daarom wordt V power met zijn 97 als 95 aangeprezen omdat we 97 hier ten lande niet kennen.
Dit weekend weer eens lekker 100 tanken in der Heimat. Daar knapt mijn motor weer van op.
Daarom wordt V power met zijn 97 als 95 aangeprezen omdat we 97 hier ten lande niet kennen.
Dit weekend weer eens lekker 100 tanken in der Heimat. Daar knapt mijn motor weer van op.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht