Afstellen voetpedaaltje versnellingsbak R1200RT
Moderator: RT_Patrick
- Wolfs RT
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Afstellen voetpedaaltje versnellingsbak R1200RT
Kan iemand mij vertellen hoe ik het pedaaltje van de versnellingsbak wat lager kan zetten?
Nu moet ik de voorkant van m'n schoen vanuit de ruststand helemaal omhoog tillen om m'n voet op het pedaaltje te zetten bij terugschakelen. Het zou mooi zijn als ik het pedaaltje zo kan afstellen dat het voetje lager zit.
Ik zie dat er een verstelmechaniekje boven het asje achter de schetsplaat zit. Of moet ik de schetsplaats verwijderen, pedaaltje loshalen en op een ander tandje op het asje zetten?
Bedankt alvast.
M'n rempedaal heb ik reeds versteld.
Nu moet ik de voorkant van m'n schoen vanuit de ruststand helemaal omhoog tillen om m'n voet op het pedaaltje te zetten bij terugschakelen. Het zou mooi zijn als ik het pedaaltje zo kan afstellen dat het voetje lager zit.
Ik zie dat er een verstelmechaniekje boven het asje achter de schetsplaat zit. Of moet ik de schetsplaats verwijderen, pedaaltje loshalen en op een ander tandje op het asje zetten?
Bedankt alvast.
M'n rempedaal heb ik reeds versteld.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
Re: Afstellen voetpedaaltje versnellingsbak R1200RT
Op het schakelpedaal-asje staat een kleine markering (driehoekje) die (zo is mij dat formeel verteld) precies moet wijzen naar het spleetje die in het schakelpedaal zelf zit. Ze moeten dus in 1 lijn tegenover elkaar staan.
En zou je inderdaad het schroef-asje met contramoer moeten verstellen als je de hoogte wilt afstellen.
En zou je inderdaad het schroef-asje met contramoer moeten verstellen als je de hoogte wilt afstellen.
- Wolfs RT
Duidelijk. Dan ga ik zondag, kan helaas niet rijden, de schetsplaat maar even verwijderen en het schakelpedaaltje twee tandjes verzetten.
Bedankt.
Bedankt.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
Let wel: Ik heb een BMW dealeRT het schakelpedaal qua tandjes ook een paar standen zien verzetten in plaats van het schroefasje opnieuw in te stellen.
Het is dus blijkbaar niet in steen geschreven dat het niet kan.
Het is dus blijkbaar niet in steen geschreven dat het niet kan.

- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Ik heb dat ook gedaan, maar vond net niet de goede stand (tandje hoger, tandje lager).Wolfs RT schreef:Duidelijk. Dan ga ik zondag, kan helaas niet rijden, de schetsplast maar even verwijderen en het schakelpedaaltje twee tandjes verzetten.
Bedankt.
Toen heb ik de verstelbare schakelpook van het nieuwere model R1200RT gekocht (vanaf modeljaar 2010) en gemonteerd (die past!).
Deze is traploos verstelbaar :-) - wel ongeveer Euro 105 aftikken

Klinkt als een betere oplossing dan TouraTech's oplossing die ik ook geprobeerd heb. Daar zit de bout aan de verkeerde kant en risicovol in de weg!HansD schreef:......Toen heb ik de verstelbare schakelpook van het nieuwere model R1200RT gekocht (vanaf modeljaar 2010) en gemonteerd (die past!).
Deze is traploos verstelbaar :-) - wel ongeveer Euro 105 aftikken
@HansD; Heb je toevallig het onderdeelnummer nog bij de hand?
Als ik kijk op de fiches krijg ik bij die afbeeldingen niet het idee dat deze verstelbaar zou zijn, maar een afbeelding is natuurlijk indicatief;
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=23&fg=41
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/ ... d=08102012
- HansD
Rob,
Die eerste van realoem is het - deel 4 en 6 samen. Wat je niet goed ziet op het plaatje is dat het deel waar je voet het pedaal raakt traploos verstelbaar is. De verstelmogelijkheid zit dus helemaal aan de voorkant, op het plaatje achter het pedaal.
(sorry, ik heb het onderdeelnummer niet)
Hans
Die eerste van realoem is het - deel 4 en 6 samen. Wat je niet goed ziet op het plaatje is dat het deel waar je voet het pedaal raakt traploos verstelbaar is. De verstelmogelijkheid zit dus helemaal aan de voorkant, op het plaatje achter het pedaal.
(sorry, ik heb het onderdeelnummer niet)
Hans
Top, dank je wel!
Ga ik dus (ook) op mijn verlanglijstje zetten, want helemaal tof is het niet als je met verschillend schoeisel op de 1200RT zit, het is net ff soms niet goed qua "voet-houding"
En echt gemakkelijk ff afstellen is het ook weer niet pre-2010 modeljaar.
Ga ik dus (ook) op mijn verlanglijstje zetten, want helemaal tof is het niet als je met verschillend schoeisel op de 1200RT zit, het is net ff soms niet goed qua "voet-houding"

En echt gemakkelijk ff afstellen is het ook weer niet pre-2010 modeljaar.

Ondertussen voor slechts 15 pleuri de 2010+ schakelpedaal gescored bij een BMW slopeRT.
- Wolfs RT
Dat scheelt!
Ik heb 1,5 maand geleden m'n schetsplaat verwijderd en het pedaaltje ik meen 1 tandje lager gezet. Bevalt prima. Vreemde is wel dat ik sinds drie weken voetsteunverlagers (Wünderlich 30mm) heb gemonteerd en het pedaaltje eigenlijk nog gewoon goed staat...
Het rempedaal daarentegen heb ik een stuk lager moeten zetten.
Ik heb 1,5 maand geleden m'n schetsplaat verwijderd en het pedaaltje ik meen 1 tandje lager gezet. Bevalt prima. Vreemde is wel dat ik sinds drie weken voetsteunverlagers (Wünderlich 30mm) heb gemonteerd en het pedaaltje eigenlijk nog gewoon goed staat...
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
-
- Type: R1200RT
- Bijz: Model 2011, full option
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
Precies hetzelfde heb ik ook ervaren. Alleen heb ik de rem ook in de ori positie laten staan.Wolfs RT schreef:Dat scheelt!
................Vreemde is wel dat ik sinds drie weken voetsteunverlagers (Wünderlich 30mm) heb gemonteerd en het pedaaltje eigenlijk nog gewoon goed staat...
Misschien omdat er een ergonomisch automatisme bestaat tussen de knie en enkel

Wordt de kniehoek groter dan wil de enkel hetzelfde gaan doen.
Als ik zittend op een laag afgestelde burostoel met de voet onder de zitting, de hiel naar de zitting beweeg heb ik de neiging mijn voetzool horizontaal te willen houden.
Ronald
- HansD
huh? had ik dat geweten!dutchmidiman schreef:Ondertussen voor slechts 15 pleuri de 2010+ schakelpedaal gescored bij een BMW slopeRT.
(ik heb meer dan Euro 100 betaald, maar is/was toch zijn geld waard hoor)
Mijn onderdeel moet ik nog ontvangen, het is dus ff afwachten wat de staat is.HansD schreef:huh? had ik dat geweten!
(ik heb meer dan Euro 100 betaald, maar is/was toch zijn geld waard hoor)
Komt wel van schade/sloop motoren af, dus er zullen gebruikerssporen zijn.
Update:
Gisteren besteld, vandaag binnen!
Warme douche voor Boonstra Parts wat mij betreft.
De 2010- schakelpedaal is in nette staat, het gebruikersspoor is dat de MOF (officiële BMW-benaming voor het rubbertje op de pook, ik heb dus echt niet zelf verzonnen) een beetje afgekant is. En de ASA-schroef om de pook op de schakel-as te monteren zit er ook niet bij. _002
Dus dat wordt een ritje naar de BMW dealeRT om dat alsnog te gaan bestellen.
Maar je kunt je de ASA schroef wellicht ook hergebruiken van je oude schakelpedaal hoor ik iemand wellicht roepen, maar die is ook verandert zie ik.
Met dit weer is het geen straf om te gaan rijden om ff 1 speciaal boutje te gaan halen. :lol:
Gisteren besteld, vandaag binnen!

Warme douche voor Boonstra Parts wat mij betreft.

De 2010- schakelpedaal is in nette staat, het gebruikersspoor is dat de MOF (officiële BMW-benaming voor het rubbertje op de pook, ik heb dus echt niet zelf verzonnen) een beetje afgekant is. En de ASA-schroef om de pook op de schakel-as te monteren zit er ook niet bij. _002
Dus dat wordt een ritje naar de BMW dealeRT om dat alsnog te gaan bestellen.
Maar je kunt je de ASA schroef wellicht ook hergebruiken van je oude schakelpedaal hoor ik iemand wellicht roepen, maar die is ook verandert zie ik.
Met dit weer is het geen straf om te gaan rijden om ff 1 speciaal boutje te gaan halen. :lol:
- Wolfs RT
Gisteren toch maar van dutchmidiman het verstelbare schakelpedaal van de 1200RT >2010 gekocht. Hoewel ik deze initieel niet per se nodig achte was de doorslaggevende factor het feit dat het voetstukje langer is. Door het monteren van Wunderlich voetsteunverlagers kwamen m'n voetsteunen meer naar buiten te staan met als gevolg dat ik m'n voeten naar binnen moet draaien om bij het schakel en rempedaal te komen. Voor het rempedaal had ik al een verlenger (Wunderlich) besteld maar voor het schakelpedaal niet.Wolfs RT schreef:Dat scheelt!
Het >2010 verstelbare schakelpedaal is bijna een cm langer dus twee vliegen in 1 klap :)
Op de tweede foto zie je dat het rubbertje 5 ringen heeft. De <2010 heeft er drie!

Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
Met dank aan HansD die ooit met het idee kwam.
Ik ga het vanmiddag maar eens proberen, als het weer & de tijd ff meewerkt.
Ik moet zeggen, BMW heeft dit puik opgelost, zou een terugroep-actie moeten zijn.

Ik moet zeggen, BMW heeft dit puik opgelost, zou een terugroep-actie moeten zijn.

- Wolfs RT
Het nieuwe pedaaltje zit door de iets andere vertanding schuiner (lager) op het asje dan het oude schakelpedaal. Door het nieuwe verstelbare voetsteuntje in de hoogste stand te zetten kom je weer op het oude niveau terecht.dutchmidiman schreef:Met dank aan HansD die ooit met het idee kwam.![]()
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
- HansD
Er is nu ook een verstelbaar schakelpedaal van SW-Motech. Best wel een mooi ding, vind ik!
Nog niet duidelijk of deze gaat passen op de R1200RT en ook zie ik nog nergens een prijs.
http://www.nieuwsmotor.nl/persberichten ... edaal.html
Nog niet duidelijk of deze gaat passen op de R1200RT en ook zie ik nog nergens een prijs.
http://www.nieuwsmotor.nl/persberichten ... edaal.html
Op de SW-Motech website nog niet gevonden voor de 1200RT;
http://shop.sw-motech.com/en/by+motorbi ... /index.htm
Als je daarentegen zoekt, vindt je wel die "gear lever" voor de 2013 1200GS (de waterbuffel dus)
http://shop.sw-motech.com/lshop,showdet ... lever,.htm
(art.no.: FSC.07.127.10300/B 4052572023105)
Voor de "reguliere" R1200GS/R1200GS Adventure maar niet in deze "speciale" uitvoering;
(art.no.: FSC.07.127.10100/B 4052572021101)
Vooralsnog is er dus in ieder geval de modeljaar 2010 schakelpedaal die je voor 30 euro (exclusief verzendkosten) momenteel bij de bekende BMW slopeRT in het mooie noorden van het land nochtans kunt verkrijgen.
http://shop.sw-motech.com/en/by+motorbi ... /index.htm
Als je daarentegen zoekt, vindt je wel die "gear lever" voor de 2013 1200GS (de waterbuffel dus)
(art.no.: FSC.07.127.10300/B 4052572023105)
Voor de "reguliere" R1200GS/R1200GS Adventure maar niet in deze "speciale" uitvoering;
(art.no.: FSC.07.127.10100/B 4052572021101)
Vooralsnog is er dus in ieder geval de modeljaar 2010 schakelpedaal die je voor 30 euro (exclusief verzendkosten) momenteel bij de bekende BMW slopeRT in het mooie noorden van het land nochtans kunt verkrijgen.
- HansD
130 euro dus voor de nieuwe GS. Best prijzig, maar wel mooi.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht