Het werd mij snel duidelijk dat ik niet enige was die de combinatie van tweede paasdag en zon wilde uitnutten: wandelaars hadden de schoenen weer uit het vet getoverd, skeelerfanaten de wieltjes gesmeerd en alle zondagsrijders van de Veluwe leken zich eensgezind op 'mijn' weg te bevinden... Geeft niets, ieder zijn eigen ruimte en als we een beetje rekening houden met elkaar, komt het best goed. En tot zover mijn relaas van vreedzame coëxistentie op onze wegen... Er viel mij een groep weggebruikers erg negatief op en dat zijn de "haantjes" op de racefietjes. Verkeersregels gelden voor iedereen, behalve voor hun! Een voorrangsweg oversteken? Zonder remmen, want wij zijn met een groep. Haaientanden voor een rotonde? Tja, die zijn er voor zondagsfietsers. Een verplicht fietspad gebruiken? Nee, joh, dat schiet niet op... Een rotonde driekwart rijden als je linksaf wil? Neuh, een kwartje is sneller...
Heel grappig werd het toen ik er bijna eentje van zijn fiets reed. Hij stond me daar een partij dusdanig moeilijk te doen, dat ik maar eens even ben afgestapt. Had deze schriele sportbilly ook nog eens het ambitieuze plan opgevat om mij eens even in elkaar te timmeren. Los van het feit dat ik 1m96 ben en tegen de 110 kg weeg, was ik ook nog eens in vol beschermend ornaat. Zijn vriendjes konden hem nog net op tijd uitleggen, dat geweld tegen mij hem waarschijnlijk meer zeer zou gaan doen dan mij... Het EPO-gekwelde brein (en dito ego) koelde weer wat af en schreeuwend en tierend maakte de groep zich uit de voeten. Op naar de volgende reeks overtredingen.
Om een lang verhaal kort te maken: er was een tijd dat wij motormuizen, als de meest asociale en subversieve types ter wereld werden bestempeld. Gelukkig heeft de racefietser ons inmiddels volledig ingehaald. Alle Brusselse plannen om ons het motorrijden lastig te maken, door middel van vreemde rijbewijsstelsels, APK-plannen en dergelijke flauwekul, kunnen wat mij betreft direct plaatsmaken voor beleid tegen racefietsers. Dat komt de verkeersveiligheid pas écht ten goede!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M