Tikkend geluid
Moderator: RT_Patrick
Tikkend geluid
Na het starten van de motor, dan komt er na enkele seconden een tikkend geluid.
Gisteren is de olie vervangen en sindsdien tikt ie. Zonet een stukje gereden. Wanneer je de motor uit doet en weer start, dan duurt het zo'n 20 seconden voordat het geluid er weer is.
Kan dit te maken hebben met het verversen van de olie(moet haast wel volgens mij)?
Gr.
Gisteren is de olie vervangen en sindsdien tikt ie. Zonet een stukje gereden. Wanneer je de motor uit doet en weer start, dan duurt het zo'n 20 seconden voordat het geluid er weer is.
Kan dit te maken hebben met het verversen van de olie(moet haast wel volgens mij)?
Gr.
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Re: Tikkend geluid
Heb je alleen de olie ververst of nog iets meer gedaan? Zal moeilijk zijn om een zinnig antwoord hier op te geven aangezien we het niet kunnen horen. Wanneer heeft de motor zijn laatste grote beurt gehad en wat heeft hij gelopen sinds de beurt? Welke olie gebruik je ?
Mogelijk is de nieuwe olie wat dunner of was de oude olie wat dikker geworden door de vervuiling. Geluid dat je hoort zou tikken van de kleppen kunnen zijn!
- jaybmw
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Zet in de distributie van de linker cylinder maar een kettingspanner van een
. Probleem opgelost . Zie eerdere draadjes over rammelende distributieketting .
Groet Jeroen .

Groet Jeroen .
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
- Ton1959
Als het de nokkenaskettingspanner was dan zou hij ook voor het olie verversen dit probleem ook gehad hebben. Maar als de nokkenaskettingspanner niet vervangen is rammelt de ketting ( links) bij elke R1100 + R1150 toch tijdens de koude start al is het maar heel even?
Wat ik ook raar vind dan dat het ook terug komt na 20 secondes als de motor even uitgezet word. Meestal begint de rammel als de motor wat langer stilstaat en dan ook meteen als je de motor start is het geluid er al en blijft totdat de spanner weer op druk staat. Tenminste zo was het bij mijn motor.
Wat ik ook raar vind dan dat het ook terug komt na 20 secondes als de motor even uitgezet word. Meestal begint de rammel als de motor wat langer stilstaat en dan ook meteen als je de motor start is het geluid er al en blijft totdat de spanner weer op druk staat. Tenminste zo was het bij mijn motor.
- jaybmw
@Ton : Jij als techneut weet toch dat nieuwe olie extreem reinigd ? Heb het al eerder meegemaakt dat door nieuwe vaak vol synth olie klepstoters en hydraulische spanners gaan rammelen , zelfs zuigerveren die losser gaan zitten door de reinigende dopes met enorm verbruik als gevolg , lekkende keerringen enz . In een 1150 zou ik semi synth van 20w50 gebruiken . Ik beweer dat er tegenwoordig olieën zijn die domweg TE GOED ! zijn . Met name met de huidige hoonbeelden en harde nikasyl cylinderwanden in combinatie met 0w30 olie (long life) zorgen voor veel olieverbruik bij vele merken . Zo ook de 5w30 en zelfs 0w20's bij b.v . Ford ecoboost 3 cylinders . Maar ja , de kwaliteit van Ford laat vaak te wensen over ...... (werkplaats ervaring bij grootste dealer Brabant) . Denk dat er bij motorfietsen ook wel het een en ander aan verbruik bij is , en het merk zal niet veel uitmaken .
Daarom is de vraag , wat voor olie is er in de 1150 gebruikt ? De distributie geeft vaak problemen vandaar . Nu nog respons van de eigenaar van de 1150 die dit draadje gestart is . Zo wordt het euvel misschien duidenlijk ? En wat voor oliefilter is er gebruikt ? Immitatie filters zorgen soms ook voor oliedrukproblemen , heb het vaak meegemaakt met FRAMM filters (troep) .
Groet , Jeroen .
Daarom is de vraag , wat voor olie is er in de 1150 gebruikt ? De distributie geeft vaak problemen vandaar . Nu nog respons van de eigenaar van de 1150 die dit draadje gestart is . Zo wordt het euvel misschien duidenlijk ? En wat voor oliefilter is er gebruikt ? Immitatie filters zorgen soms ook voor oliedrukproblemen , heb het vaak meegemaakt met FRAMM filters (troep) .
Groet , Jeroen .
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
- Ton1959
Hoi Jeroen
Ik had ook al lang gedacht aan het reinigings effect van de olie maar zonder een geluid te horen zeg ik niet meteen vervang de nokkenaskettingspanner. Het zou zo maar iets anders kunnen zijn. De spanner zou zelfs al vervangen kunnen zijn wij weten het zo niet toch? De olie vraag heb ik al gesteld.
En ik ken de matige kwaliteit van goedkope imitatiefilters ook.
Groet Ton
Ik had ook al lang gedacht aan het reinigings effect van de olie maar zonder een geluid te horen zeg ik niet meteen vervang de nokkenaskettingspanner. Het zou zo maar iets anders kunnen zijn. De spanner zou zelfs al vervangen kunnen zijn wij weten het zo niet toch? De olie vraag heb ik al gesteld.
En ik ken de matige kwaliteit van goedkope imitatiefilters ook.
Groet Ton
Bedankt voor de reacties!
De olie die erin gegaan is, is 10W40 synthetisch. Het filter zal ik nog navragen. Ik heb nog eens navraag gedaan bij de monteur en hij zegt dat het de distributiekettingspanner is. De motor heeft slechts 46.000km gereden. De motor heeft bij 15.000km een grote beurt gehad en vervolgens elke 10.000km, met uitzondering van een beurt bij 45.000.
Zojuist ook de contacten van de startmotor schoongemaakt/licht opgeschuurd vanwege startproblemen, accu eruit gehaald en aan de lader.
Over 2 weken worden de kleppen gesteld en wordt ie gesychroniseerd. Ik hoop dat ie dan weer als een zonnetje rijdt....
Dit zal ik zeker nog melden.
Gr.
De olie die erin gegaan is, is 10W40 synthetisch. Het filter zal ik nog navragen. Ik heb nog eens navraag gedaan bij de monteur en hij zegt dat het de distributiekettingspanner is. De motor heeft slechts 46.000km gereden. De motor heeft bij 15.000km een grote beurt gehad en vervolgens elke 10.000km, met uitzondering van een beurt bij 45.000.
Zojuist ook de contacten van de startmotor schoongemaakt/licht opgeschuurd vanwege startproblemen, accu eruit gehaald en aan de lader.
Over 2 weken worden de kleppen gesteld en wordt ie gesychroniseerd. Ik hoop dat ie dan weer als een zonnetje rijdt....
Gr.
- Ton1959
Mooi dat het opgelost word nu. En olie tja de 10W40 zou mijn keus niet zijn maar daar is al voldoende over gesproken denk ik. De nokkenaskettingspanner links werkt zelfs al niet goed als de motor nieuw verkocht word dus als hij nooit vernieuwd is dan is het altijd goed om te doen. Misschien heeft er voorheen een iets dikkere olie in gezeten waardoor het probleem iets minder op kan vallen.
Ton
Ton
- jaybmw
Had ik het bij het juiste eind ? Is heel simpel te vervangen hoor die spanner ! Alles synchroon zetten scheelt allles ,single of twin spark .
Succes en fijne kilometers .
Groet Jeroen .
Succes en fijne kilometers .

Groet Jeroen .
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Moet dat ding ook nog eens vervangen ...............
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- jaybmw
@baird : Ik help je wel hoor Bert , laat maar eens wat weten . Ik meen dat de spanner toen bij Jensen in Nijmegen 70 of 52 euro kostte . Piece of cake , of zoals we hier zeggen : poepen zonder douwe !
Groeten , Jeroen .
Groeten , Jeroen .
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
- Kees BMW
Goedenavond.cmittring schreef:Bedankt voor de reacties!
Gr.
Volgens mij zit in de BMW R 1150 RT Twin Spark vanaf Bj 2003 de nieuwe kettingspanner al gemonteerd,ik heb dat al eens opgezocht omdat die van mij van juli 2003 is.Ik kan die gegevens nu even niet vinden,als je het onderdeel nummer weet kan je het opzoeken.
Gr-Kees.
Kees BMW
- Ton1959
Schijnbaar zat in de 1150 GS zelfs in 2004 ook nog gewoon dezelfde oud type spanner in. Las het net bij avdrider nog. Dus ik zo denken dat hij bij de RT van 2003 ook nog in zit helaas.
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Nog even off-topic dan:
Zie onderstaand artikel, hier wordt gemeld dat het juist een misverstand is dat de latere R11x0 modellen reeds het nieuwere model spanner zouden hebben.
http://www.powerboxer.de/motor/254-4v-s ... difizieren
We gaan zo'n ding eens aanschaffen en er eens in frommelen, altijd welkom Jeroen!
Zie onderstaand artikel, hier wordt gemeld dat het juist een misverstand is dat de latere R11x0 modellen reeds het nieuwere model spanner zouden hebben.
http://www.powerboxer.de/motor/254-4v-s ... difizieren
We gaan zo'n ding eens aanschaffen en er eens in frommelen, altijd welkom Jeroen!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- Kees BMW
Goedenmiddag.
Ik ben even aan het spitten geweest op Duits RT en Rockster forum waar ik ook al jaren lid van ben.Daar kwam ik mijn vraag tegen die ik jaren terug gesteld heb.op de RT en Rockster Twin Spark modellen vanaf midden 2003 hebben ze een tussen oplossing bedacht.Dit is het zelfde huis met een andere zuiger zonder groef onderdeel no 11312325563
Gr-Kees.
Ik ben even aan het spitten geweest op Duits RT en Rockster forum waar ik ook al jaren lid van ben.Daar kwam ik mijn vraag tegen die ik jaren terug gesteld heb.op de RT en Rockster Twin Spark modellen vanaf midden 2003 hebben ze een tussen oplossing bedacht.Dit is het zelfde huis met een andere zuiger zonder groef onderdeel no 11312325563
Gr-Kees.
Kees BMW
Afgelopen vrijdag is ie synchroon afgesteld. Hiermee was ook het tikkende geluid weg.
De kleppen gecontroleerd en deze stonden perfect afgesteld.
De monteur heeft het me nog uitgelegd wat het is geweest. Ik weet niet meer precies hoe het zat...
Gelukkig was het een afstelling.
Iedereen bedankt!
Gr.
De kleppen gecontroleerd en deze stonden perfect afgesteld.
De monteur heeft het me nog uitgelegd wat het is geweest. Ik weet niet meer precies hoe het zat...
Gelukkig was het een afstelling.
Iedereen bedankt!
Gr.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 2050 Weergaves
-
Laatste bericht door Baird
-
- 4 Reacties