Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR
Moderator: RT_Patrick
Vanavond wou ik de motor starten. Xenon gaat aan, abs gaat knipperen. So far so good.
Tot ik start. Een hoop geratel en na zo'n 2 sec draait ie heel langzaam rond. Klokje gereset, lamp gaat uit tijdens starten. _003
Op dit forum ontdekt dat er dan meer aan de hand kan zijn?
De motor heb ik sinds 2 weken. De afgelopen 1,5 jaar is er niet/nauwelijks op gereden en heeft ie altijd aan de optimate gestaan. Ikzelf heb 'm aan de Saito ProCharger S aangesloten.
Het geratel wat je hoort, hoe ontstaat dat en is dit schadelijk voor de startmotor?
Wanneer ik de accu vervang is het dan aan te raden om gelijk de startmotor te demonteren en uit elkaar te halen om te smeren? Ik vond het sowieso wat lang duren voor ie startte(toen ie het nog deed), zo'n 2-3 seconden.
Mijn plan van aanpak:
- accu meenemen naar motorzaak en laten doormeten
- indien nodig een nieuwe accu kopen
- accu terugplaatsen en starten
- bij slechte start de startmotor demonteren
Indien ik wat vergeet hoor ik het graag!
Tot ik start. Een hoop geratel en na zo'n 2 sec draait ie heel langzaam rond. Klokje gereset, lamp gaat uit tijdens starten. _003
Op dit forum ontdekt dat er dan meer aan de hand kan zijn?
De motor heb ik sinds 2 weken. De afgelopen 1,5 jaar is er niet/nauwelijks op gereden en heeft ie altijd aan de optimate gestaan. Ikzelf heb 'm aan de Saito ProCharger S aangesloten.
Het geratel wat je hoort, hoe ontstaat dat en is dit schadelijk voor de startmotor?
Wanneer ik de accu vervang is het dan aan te raden om gelijk de startmotor te demonteren en uit elkaar te halen om te smeren? Ik vond het sowieso wat lang duren voor ie startte(toen ie het nog deed), zo'n 2-3 seconden.
Mijn plan van aanpak:
- accu meenemen naar motorzaak en laten doormeten
- indien nodig een nieuwe accu kopen
- bij slechte start de startmotor demonteren
Indien ik wat vergeet hoor ik het graag!
Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR
Het geratel wat je hoort, hoe ontstaat dat te weinig spanning? en is dit schadelijk voor de startmotor? Wel als je maar door blijft gaan maar dat doe je toch niet?
Wanneer ik de accu vervang is het dan aan te raden om gelijk de startmotor te demonteren nee en uit elkaar te halen om te smeren? Ik vond het sowieso wat lang duren voor ie startte(toen ie het nog deed), zo'n 2-3 seconden. waarschijnlijk gaf jouw accu al een te lage spanning
Mijn plan van aanpak:
- accu meenemen naar motorzaak en laten doormeten waarom niet direct bij een accu service bedrijf? ben je veel goedkoper uit
- indien nodig een nieuwe accu kopen (tja demonteer je accu en zoek eens naar de datum hoe oud de accu is, zou er op moeten staan)
- bij slechte start de startmotor demonteren laat eerst maar weten wat de nieuwe accu doet
Indien ik wat vergeet hoor ik het graag
RhanRT
Wanneer ik de accu vervang is het dan aan te raden om gelijk de startmotor te demonteren nee en uit elkaar te halen om te smeren? Ik vond het sowieso wat lang duren voor ie startte(toen ie het nog deed), zo'n 2-3 seconden. waarschijnlijk gaf jouw accu al een te lage spanning
Mijn plan van aanpak:
- accu meenemen naar motorzaak en laten doormeten waarom niet direct bij een accu service bedrijf? ben je veel goedkoper uit
- indien nodig een nieuwe accu kopen (tja demonteer je accu en zoek eens naar de datum hoe oud de accu is, zou er op moeten staan)
- bij slechte start de startmotor demonteren laat eerst maar weten wat de nieuwe accu doet
Indien ik wat vergeet hoor ik het graag
groet,cmittring schreef:Vanavond wou ik de motor starten. Xenon gaat aan, abs gaat knipperen. So far so good.
Op dit forum ontdekt dat er dan meer aan de hand kan zijn? kan maar hoeft niet
RhanRT
- JoJothefirst
- 2024
- Type: R1200RT
- Bijz: zumo XT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Groningen
eh, ja... ook de groeten van mij...
ik kan je alleen maar zeggen dat ik door het vervangen van de accu van bovengenoemde problemen af was. Simpeler kan niet
JoJo

ik kan je alleen maar zeggen dat ik door het vervangen van de accu van bovengenoemde problemen af was. Simpeler kan niet

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Accu was inderdaad overleden. Nieuwe accu gehaald en geplaatst. Deze zou het direct kunnen doen.
Deed het ook niet. Volgens de monteur kan dit liggen aan de xenon, die trekt nogal veel stroom.
Gaat nu 1 nachtje aan de lader en hopen dat ie het morgen wel doet.
Ik houd je op de hoogte.
Groetjes!!
Deed het ook niet. Volgens de monteur kan dit liggen aan de xenon, die trekt nogal veel stroom.
Gaat nu 1 nachtje aan de lader en hopen dat ie het morgen wel doet.
Ik houd je op de hoogte.
Groetjes!!
- EileRT
- Erelid
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Een xenon lamp verbruikt juist minder stroom dan een halogeen lamp, maar misschien is dit wel het geval bij het "opstarten" van de xenon verlichtingcmittring schreef:Volgens de monteur kan dit liggen aan de xenon, die trekt nogal veel stroom.

Groet, Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
De accu heeft de hele nacht kunnen opladen. Vanochtend opnieuw geprobeerd te starten.
Wederom ging ie erg langzaam rond en na 2 sec. begon het ratel van de startmotor.
Ik heb 2 minuten gewacht en opnieuw geprobeerd. Toen sloeg ie in 1 keer aan.
Ik snap er niks van. Kan dit te maken hebben met een slecht contact door bijv. oxidatie?
Nadat ie niet wou starten heb ik het stuur een paar keer bewogen om te kijken of ik de verlichting kon loskoppelen.
Hier kon ik iet goed bijkomen dus ik heb er niks aan gedaan. Vervolgens nog eens geprobeerd te starten en toen sloeg ie aan.
Wie heeft er een idee over de oorzaak hiervan?
Groetjes
Wederom ging ie erg langzaam rond en na 2 sec. begon het ratel van de startmotor.
Ik heb 2 minuten gewacht en opnieuw geprobeerd. Toen sloeg ie in 1 keer aan.
Ik snap er niks van. Kan dit te maken hebben met een slecht contact door bijv. oxidatie?
Nadat ie niet wou starten heb ik het stuur een paar keer bewogen om te kijken of ik de verlichting kon loskoppelen.
Hier kon ik iet goed bijkomen dus ik heb er niks aan gedaan. Vervolgens nog eens geprobeerd te starten en toen sloeg ie aan.
Wie heeft er een idee over de oorzaak hiervan?
Groetjes
Denk dat je wel goed zit, aansluitingen controleren.
Sorry bedoel kabelbreuk of kortsluiting van loszittend contact!
PS: Hou er wel rekening mee dat je PROCHARGER S een druppellader is (0,4 ampère) en dus het dagen kán duren voordat je accu opgeladen is, en dan nog niet veel verder dan een 80% lading (SOC, State of Charge).
1 Nachtje aan deze druppellader is wellicht niet voldoende, ook al gaat het gele laad-ledje uit.
Probeer eens een acculader van 2 ~ 4 ampère tijdelijk ergens te regelen, die krijgt de accu wel voldoende op lading in 1 nachtje.
1 Nachtje aan deze druppellader is wellicht niet voldoende, ook al gaat het gele laad-ledje uit.

Probeer eens een acculader van 2 ~ 4 ampère tijdelijk ergens te regelen, die krijgt de accu wel voldoende op lading in 1 nachtje.
Ik heb ondertussen de optimate 4 aangeschaft.....
Ook de Optimate 4 is een druppellader (0,8 ampère) en geen acculader.
De Optimate 4 zal de accu ook opladen (in ieder geval sneller) tot de SOC (circa 80%), maar niet voldoende kunnen doorladen, daar heb je toch al snel een laadstroom nodig van tenminste 2 á 3 ampère.
Dat komt door de capaciteit van je accu, die tenminste 17Ah zal zijn, en als vuistregel geldt dat je een laadstroom moet hebben die tenminste (!) 10% van de accucapaciteit moet zijn, dus in een dergelijk geval 1,7 ampère.

De Optimate 4 zal de accu ook opladen (in ieder geval sneller) tot de SOC (circa 80%), maar niet voldoende kunnen doorladen, daar heb je toch al snel een laadstroom nodig van tenminste 2 á 3 ampère.
Dat komt door de capaciteit van je accu, die tenminste 17Ah zal zijn, en als vuistregel geldt dat je een laadstroom moet hebben die tenminste (!) 10% van de accucapaciteit moet zijn, dus in een dergelijk geval 1,7 ampère.
Update:
Gisteren de olie laten verversen en een nieuw luchtfilter. Ik heb nagevraagd over het startprobleem.
Had de monteur toevallig dezelfde motor staan met exact hetzelfde probleem. Hij heeft de contacten van de startmotor schoongemaakt en probleem was opgelost.
Morgen ga ik de contacten schoonmaken.
To be continued.....
Gisteren de olie laten verversen en een nieuw luchtfilter. Ik heb nagevraagd over het startprobleem.
Had de monteur toevallig dezelfde motor staan met exact hetzelfde probleem. Hij heeft de contacten van de startmotor schoongemaakt en probleem was opgelost.
Morgen ga ik de contacten schoonmaken.
To be continued.....
-
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Losse magneten in de startmotor komt ook zeer regelmatig voor.
-Freek
-Freek
De contacten van de startmotor zijn schoongemaakt, iets opgeschuurd. Waren niet heel erg vies maar er zat wel wat aanslag op.
De accu ligt nu al 4 dagen aan de druppellader. Gemeten voltage is 13,6V.
Van de week ga ik de accu erin zetten en testen of ie nu wel goed start.
gr.
De accu ligt nu al 4 dagen aan de druppellader. Gemeten voltage is 13,6V.
Van de week ga ik de accu erin zetten en testen of ie nu wel goed start.
gr.
Accu zit er weer in. Hij start nu een stuk beter.
Wel opvallend dat ie 'langzaam' start. Het duurt een paar seconden voor ie aan slaat. Vrijdag krijgt ie een beurt, zal dit gelijk vermelden.
Misschien maar eens nieuwe bougies?
Groetjes
Wel opvallend dat ie 'langzaam' start. Het duurt een paar seconden voor ie aan slaat. Vrijdag krijgt ie een beurt, zal dit gelijk vermelden.
Misschien maar eens nieuwe bougies?
Groetjes
-
Wat voor contacten heb je opgeschuurd?
Ik heb geen idee wat je op zou kunnen/willen schuren.
Ik zou die starter maar eens even helemaal uit elkaar halen en helemaal goed schoonmaken.
Magneten eens bekijken of die allemaal nog vast zitten, as van de bendix schoonmaken en smeren.
Kijken of de rotor niet tegen het tussen plaatje loop, lengte van de koolborstel e.d.
-Freek
Ik heb geen idee wat je op zou kunnen/willen schuren.
Ik zou die starter maar eens even helemaal uit elkaar halen en helemaal goed schoonmaken.
Magneten eens bekijken of die allemaal nog vast zitten, as van de bendix schoonmaken en smeren.
Kijken of de rotor niet tegen het tussen plaatje loop, lengte van de koolborstel e.d.
-Freek
Ik heb de aansluitingen schoongemaakt. Ik kon het huis niet loshalen omdat het genageld is. Dat zou ik dan moeten uitboren.
Ik heb het huis geschud en hoorde geen gerammel oid.
Ik heb het huis geschud en hoorde geen gerammel oid.
-
t'Is niet zo moeilijk, gewoon de popnageltjes even uitboren en de boel kan uit elkaar.
Ik doe ze er, na montage, ook nooit meer in.
-Freek
Ik doe ze er, na montage, ook nooit meer in.
-Freek
Afgelopen vrijdag is ie synchroon afgesteld. Ik was er zelf bij. Er mankeerde weinig aan. Ook nieuwe bougies erin, remolie gecontroleerd. De kleppen stonden nog goed dus niks aan veranderd.
Momenteel start ie zonder problemen. Binnenkort nieuwe voorband en dan kan ie er voor lange tijd weer tegenaan.
Echter nog 1 raar geluid. Zal dit plaatsten in 'alle overige technische onderwerpen'....
Voorals nog laat ik de startmotor voor wat het is. Mocht het probleem zich weer voordoen, dan zal ik de startmotor helemaal uit elkaar halen.
Bedankt voor alle tips!
Gr.
Momenteel start ie zonder problemen. Binnenkort nieuwe voorband en dan kan ie er voor lange tijd weer tegenaan.
Echter nog 1 raar geluid. Zal dit plaatsten in 'alle overige technische onderwerpen'....
Voorals nog laat ik de startmotor voor wat het is. Mocht het probleem zich weer voordoen, dan zal ik de startmotor helemaal uit elkaar halen.
Bedankt voor alle tips!
Gr.
- scan
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Waar dienen die popnageltjes dan voor?
-
Waarschijnlijk iets in de productie onder boel bij elkaar te houden.
Ik doe ze er niet meer in.
Nooit iets van gemerkt.
-Freek
Ik doe ze er niet meer in.
Nooit iets van gemerkt.
-Freek
Helaas, te vroeg gejuicht...
Gisteren een stukje gereden, de motor neergezet en na een uurtje weer gestart.
De motor ging rond maar sloeg niet direct aan. Na zo'n 2 secondens starten ging ie nog maar heel langzaam rond.
De klok werd gereset. Even gewacht, opnieuw starten, na zo'n 4-5 seconden startte de motor zonder dat de klok werd gereset.
Wie is bekend met dit probleem?
Groetjes.
Gisteren een stukje gereden, de motor neergezet en na een uurtje weer gestart.
De motor ging rond maar sloeg niet direct aan. Na zo'n 2 secondens starten ging ie nog maar heel langzaam rond.
De klok werd gereset. Even gewacht, opnieuw starten, na zo'n 4-5 seconden startte de motor zonder dat de klok werd gereset.
Wie is bekend met dit probleem?
Groetjes.
- leo442
- Bijz: thundergrey-metallic 2010.
- Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Slechte batterij! Als je klokje wegvalt is de spanning die de batterij levert echt te laag. Ook al zou de startmotor slecht zijn dient een goede batterij altijd nog min. 8 á 9 volt over te houden.
Tenzij je ergens nog een flinke overgangsweerstand heb van de dikke accu + of massa. Meten is weten begin bij het begin, de batterij en meet dan steeds verderop in het cirquit of de volle accuspanning aanwezig blijft tijdens het starten.
Meet ook de overgangsweerstand van de massa tov accu+. Je zal niet de eerste zijn die hiermee fout gaat.
Gr. Leo.
Tenzij je ergens nog een flinke overgangsweerstand heb van de dikke accu + of massa. Meten is weten begin bij het begin, de batterij en meet dan steeds verderop in het cirquit of de volle accuspanning aanwezig blijft tijdens het starten.
Meet ook de overgangsweerstand van de massa tov accu+. Je zal niet de eerste zijn die hiermee fout gaat.
Gr. Leo.
- PaPinkelman
- Bijz: BMW F800GT
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Aangezien de accu zeer recent vernieuwd is, verdenk ik toch massa aansluiting van de startmotor (of de startmotor zelf).
Het kan trouwens geen kwaad om de accu toch even te laten doormeten. Een beetje automaterialen zaak doet dat terwijl je wacht. Dan weet je tenminste zeker dat het daar niet aan ligt....
Het kan trouwens geen kwaad om de accu toch even te laten doormeten. Een beetje automaterialen zaak doet dat terwijl je wacht. Dan weet je tenminste zeker dat het daar niet aan ligt....
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
-
Ik ga voor losse magneten.
-Freek
-Freek
- Benji
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
+1FreekC schreef:Ik ga voor losse magneten.
-Freek
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Misschien een rare vraag, maar dan moet je de magneten toch kunnen horen lijkt mij?
-
Hoeft niet.
De losse magneten schuiven tegen elkaar en dan trekt de starter de accu onderuit bij starten.
Gewoon even uit elkaar halen en de boel bekijken.
-Freek
De losse magneten schuiven tegen elkaar en dan trekt de starter de accu onderuit bij starten.
Gewoon even uit elkaar halen en de boel bekijken.
-Freek
Freek,
Ik vond deze uitleg op het internet. Ik neem aan dat ik dit gedeelte van de startmotor niet zover uit elkaar hoef te halen als hier wordt aangegeven?
Het volstaat toch om de popnagels te verwijderen en dan de boel uit elkaar te trekken?
gr.
Ik vond deze uitleg op het internet. Ik neem aan dat ik dit gedeelte van de startmotor niet zover uit elkaar hoef te halen als hier wordt aangegeven?
Het volstaat toch om de popnagels te verwijderen en dan de boel uit elkaar te trekken?
gr.
-
Achter op de starter het dopje er afhalen en de borg eruit schuiven.
Dan kun je rotor eruit trekken en de magneten controleren.
-Freek
Dan kun je rotor eruit trekken en de magneten controleren.
-Freek
Hierbij de link:
http://www.bmwst.com/faq/docs/starter.pdf
Is de startmotor van een R1100RT gelijk aan die van een R1150RT?
http://www.bmwst.com/faq/docs/starter.pdf
Is de startmotor van een R1100RT gelijk aan die van een R1150RT?
-
Ja zeker.
-Freek
-Freek
- leo442
- Bijz: thundergrey-metallic 2010.
- Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Wat was nu de oplossing?
Gr. Leo.
Gr. Leo.
Leo,
Vooralsnog niet verder gekeken naar wat de oorzaak is. Ben van plan om voorlopig hiermee door te rijden.
Hij start in ieder geval, een hele enkele keer doet ie het wat moeilijker, de laatste keer was ruim een week geleden.
Zodra het erger wordt zal verder kijken en proberen de oorzaak te achterhalen.
Dit zal ik uiteraard melden op het forum.
Gr.
Vooralsnog niet verder gekeken naar wat de oorzaak is. Ben van plan om voorlopig hiermee door te rijden.
Hij start in ieder geval, een hele enkele keer doet ie het wat moeilijker, de laatste keer was ruim een week geleden.
Zodra het erger wordt zal verder kijken en proberen de oorzaak te achterhalen.
Dit zal ik uiteraard melden op het forum.
Gr.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 22 Reacties
- 7047 Weergaves
-
Laatste bericht door PorcupineTree
-
- 6 Reacties