Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Keuze, onderhoud en laadsystemen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
cmittring

Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door cmittring »

Vanavond wou ik de motor starten. Xenon gaat aan, abs gaat knipperen. So far so good.
Tot ik start. Een hoop geratel en na zo'n 2 sec draait ie heel langzaam rond. Klokje gereset, lamp gaat uit tijdens starten. _003
Op dit forum ontdekt dat er dan meer aan de hand kan zijn?
De motor heb ik sinds 2 weken. De afgelopen 1,5 jaar is er niet/nauwelijks op gereden en heeft ie altijd aan de optimate gestaan. Ikzelf heb 'm aan de Saito ProCharger S aangesloten.
Het geratel wat je hoort, hoe ontstaat dat en is dit schadelijk voor de startmotor?
Wanneer ik de accu vervang is het dan aan te raden om gelijk de startmotor te demonteren en uit elkaar te halen om te smeren? Ik vond het sowieso wat lang duren voor ie startte(toen ie het nog deed), zo'n 2-3 seconden.
Mijn plan van aanpak:
- accu meenemen naar motorzaak en laten doormeten
- indien nodig een nieuwe accu kopen
- accu terugplaatsen en starten
- bij slechte start de startmotor demonteren

Indien ik wat vergeet hoor ik het graag!
RhanRT

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door RhanRT »

Het geratel wat je hoort, hoe ontstaat dat te weinig spanning? en is dit schadelijk voor de startmotor? Wel als je maar door blijft gaan maar dat doe je toch niet?
Wanneer ik de accu vervang is het dan aan te raden om gelijk de startmotor te demonteren nee en uit elkaar te halen om te smeren? Ik vond het sowieso wat lang duren voor ie startte(toen ie het nog deed), zo'n 2-3 seconden. waarschijnlijk gaf jouw accu al een te lage spanning
Mijn plan van aanpak:
- accu meenemen naar motorzaak en laten doormeten waarom niet direct bij een accu service bedrijf? ben je veel goedkoper uit
- indien nodig een nieuwe accu kopen (tja demonteer je accu en zoek eens naar de datum hoe oud de accu is, zou er op moeten staan)
- accu terugplaatsen en starten
- bij slechte start de startmotor demonteren laat eerst maar weten wat de nieuwe accu doet

Indien ik wat vergeet hoor ik het graag
cmittring schreef:Vanavond wou ik de motor starten. Xenon gaat aan, abs gaat knipperen. So far so good.
Tot ik start. Een hoop geratel en na zo'n 2 sec draait ie heel langzaam rond. Klokje gereset, lamp gaat uit tijdens starten. _003
Op dit forum ontdekt dat er dan meer aan de hand kan zijn? kan maar hoeft niet
De motor heb ik sinds 2 weken. De afgelopen 1,5 jaar is er niet/nauwelijks op gereden en heeft ie altijd aan de optimate gestaan. Ikzelf heb 'm aan de Saito ProCharger S aangesloten.
groet,

RhanRT
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 466
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

eh, ja... ook de groeten van mij... ;)
ik kan je alleen maar zeggen dat ik door het vervangen van de accu van bovengenoemde problemen af was. Simpeler kan niet _004

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
cmittring

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door cmittring »

Accu was inderdaad overleden. Nieuwe accu gehaald en geplaatst. Deze zou het direct kunnen doen.
Deed het ook niet. Volgens de monteur kan dit liggen aan de xenon, die trekt nogal veel stroom.
Gaat nu 1 nachtje aan de lader en hopen dat ie het morgen wel doet.
Ik houd je op de hoogte.

Groetjes!!
Gebruikersavatar
EileRT
Erelid
Erelid
Berichten: 4577
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door EileRT »

cmittring schreef:Volgens de monteur kan dit liggen aan de xenon, die trekt nogal veel stroom.
Een xenon lamp verbruikt juist minder stroom dan een halogeen lamp, maar misschien is dit wel het geval bij het "opstarten" van de xenon verlichting :?:

Groet, Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
cmittring

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door cmittring »

De accu heeft de hele nacht kunnen opladen. Vanochtend opnieuw geprobeerd te starten.
Wederom ging ie erg langzaam rond en na 2 sec. begon het ratel van de startmotor.
Ik heb 2 minuten gewacht en opnieuw geprobeerd. Toen sloeg ie in 1 keer aan.
Ik snap er niks van. Kan dit te maken hebben met een slecht contact door bijv. oxidatie?
Nadat ie niet wou starten heb ik het stuur een paar keer bewogen om te kijken of ik de verlichting kon loskoppelen.
Hier kon ik iet goed bijkomen dus ik heb er niks aan gedaan. Vervolgens nog eens geprobeerd te starten en toen sloeg ie aan.
Wie heeft er een idee over de oorzaak hiervan?

Groetjes
RhanRT

Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door RhanRT »

Denk dat je wel goed zit, aansluitingen controleren.
Tuinbank

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Kabelbericht?
Tuinbank

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Sorry bedoel kabelbreuk of kortsluiting van loszittend contact!
Inspector Gadget

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PS: Hou er wel rekening mee dat je PROCHARGER S een druppellader is (0,4 ampère) en dus het dagen kán duren voordat je accu opgeladen is, en dan nog niet veel verder dan een 80% lading (SOC, State of Charge).
1 Nachtje aan deze druppellader is wellicht niet voldoende, ook al gaat het gele laad-ledje uit. ;)

Probeer eens een acculader van 2 ~ 4 ampère tijdelijk ergens te regelen, die krijgt de accu wel voldoende op lading in 1 nachtje.
cmittring

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door cmittring »

Ik heb ondertussen de optimate 4 aangeschaft.....
Inspector Gadget

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ook de Optimate 4 is een druppellader (0,8 ampère) en geen acculader. ;)

De Optimate 4 zal de accu ook opladen (in ieder geval sneller) tot de SOC (circa 80%), maar niet voldoende kunnen doorladen, daar heb je toch al snel een laadstroom nodig van tenminste 2 á 3 ampère.
Dat komt door de capaciteit van je accu, die tenminste 17Ah zal zijn, en als vuistregel geldt dat je een laadstroom moet hebben die tenminste (!) 10% van de accucapaciteit moet zijn, dus in een dergelijk geval 1,7 ampère.
cmittring

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door cmittring »

Update:
Gisteren de olie laten verversen en een nieuw luchtfilter. Ik heb nagevraagd over het startprobleem.
Had de monteur toevallig dezelfde motor staan met exact hetzelfde probleem. Hij heeft de contacten van de startmotor schoongemaakt en probleem was opgelost.
Morgen ga ik de contacten schoonmaken.
To be continued.....
FreekC
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door FreekC »

Losse magneten in de startmotor komt ook zeer regelmatig voor.

-Freek
cmittring

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door cmittring »

De contacten van de startmotor zijn schoongemaakt, iets opgeschuurd. Waren niet heel erg vies maar er zat wel wat aanslag op.
De accu ligt nu al 4 dagen aan de druppellader. Gemeten voltage is 13,6V.
Van de week ga ik de accu erin zetten en testen of ie nu wel goed start.
gr.
cmittring

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door cmittring »

Accu zit er weer in. Hij start nu een stuk beter.
Wel opvallend dat ie 'langzaam' start. Het duurt een paar seconden voor ie aan slaat. Vrijdag krijgt ie een beurt, zal dit gelijk vermelden.
Misschien maar eens nieuwe bougies?

Groetjes
FreekC
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door FreekC »

Wat voor contacten heb je opgeschuurd?
Ik heb geen idee wat je op zou kunnen/willen schuren.
Ik zou die starter maar eens even helemaal uit elkaar halen en helemaal goed schoonmaken.
Magneten eens bekijken of die allemaal nog vast zitten, as van de bendix schoonmaken en smeren.
Kijken of de rotor niet tegen het tussen plaatje loop, lengte van de koolborstel e.d.

-Freek
cmittring

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door cmittring »

Ik heb de aansluitingen schoongemaakt. Ik kon het huis niet loshalen omdat het genageld is. Dat zou ik dan moeten uitboren.
Ik heb het huis geschud en hoorde geen gerammel oid.
FreekC
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door FreekC »

t'Is niet zo moeilijk, gewoon de popnageltjes even uitboren en de boel kan uit elkaar.
Ik doe ze er, na montage, ook nooit meer in.

-Freek
cmittring

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door cmittring »

Afgelopen vrijdag is ie synchroon afgesteld. Ik was er zelf bij. Er mankeerde weinig aan. Ook nieuwe bougies erin, remolie gecontroleerd. De kleppen stonden nog goed dus niks aan veranderd.
Momenteel start ie zonder problemen. Binnenkort nieuwe voorband en dan kan ie er voor lange tijd weer tegenaan.
Echter nog 1 raar geluid. Zal dit plaatsten in 'alle overige technische onderwerpen'....
Voorals nog laat ik de startmotor voor wat het is. Mocht het probleem zich weer voordoen, dan zal ik de startmotor helemaal uit elkaar halen.
Bedankt voor alle tips!

Gr.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 754
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door scan »

Waar dienen die popnageltjes dan voor?
FreekC
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door FreekC »

Waarschijnlijk iets in de productie onder boel bij elkaar te houden.
Ik doe ze er niet meer in.
Nooit iets van gemerkt.

-Freek
cmittring

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door cmittring »

Helaas, te vroeg gejuicht...
Gisteren een stukje gereden, de motor neergezet en na een uurtje weer gestart.
De motor ging rond maar sloeg niet direct aan. Na zo'n 2 secondens starten ging ie nog maar heel langzaam rond.
De klok werd gereset. Even gewacht, opnieuw starten, na zo'n 4-5 seconden startte de motor zonder dat de klok werd gereset.
Wie is bekend met dit probleem?

Groetjes.
Gebruikersavatar
leo442
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 feb 2010, 12:15
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Locatie: Valkenswaard.

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door leo442 »

Slechte batterij! Als je klokje wegvalt is de spanning die de batterij levert echt te laag. Ook al zou de startmotor slecht zijn dient een goede batterij altijd nog min. 8 á 9 volt over te houden.
Tenzij je ergens nog een flinke overgangsweerstand heb van de dikke accu + of massa. Meten is weten begin bij het begin, de batterij en meet dan steeds verderop in het cirquit of de volle accuspanning aanwezig blijft tijdens het starten.
Meet ook de overgangsweerstand van de massa tov accu+. Je zal niet de eerste zijn die hiermee fout gaat.


Gr. Leo.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1015
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Aangezien de accu zeer recent vernieuwd is, verdenk ik toch massa aansluiting van de startmotor (of de startmotor zelf).
Het kan trouwens geen kwaad om de accu toch even te laten doormeten. Een beetje automaterialen zaak doet dat terwijl je wacht. Dan weet je tenminste zeker dat het daar niet aan ligt....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
FreekC
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door FreekC »

Ik ga voor losse magneten.

-Freek
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door Benji »

FreekC schreef:Ik ga voor losse magneten.

-Freek
+1
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
cmittring

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door cmittring »

Misschien een rare vraag, maar dan moet je de magneten toch kunnen horen lijkt mij?
FreekC
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door FreekC »

Hoeft niet.
De losse magneten schuiven tegen elkaar en dan trekt de starter de accu onderuit bij starten.
Gewoon even uit elkaar halen en de boel bekijken.

-Freek
cmittring

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door cmittring »

Freek,
Ik vond deze uitleg op het internet. Ik neem aan dat ik dit gedeelte van de startmotor niet zover uit elkaar hoef te halen als hier wordt aangegeven?
Het volstaat toch om de popnagels te verwijderen en dan de boel uit elkaar te trekken?
gr.
FreekC
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door FreekC »

Achter op de starter het dopje er afhalen en de borg eruit schuiven.
Dan kun je rotor eruit trekken en de magneten controleren.

-Freek
cmittring

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door cmittring »

Hierbij de link:
http://www.bmwst.com/faq/docs/starter.pdf

Is de startmotor van een R1100RT gelijk aan die van een R1150RT?
FreekC
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door FreekC »

Ja zeker.

-Freek
Gebruikersavatar
leo442
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 feb 2010, 12:15
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Locatie: Valkenswaard.

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door leo442 »

Wat was nu de oplossing?

Gr. Leo.
cmittring

Re: Veel geratel, geen start GGRRRRRRRRR

Ongelezen bericht door cmittring »

Leo,
Vooralsnog niet verder gekeken naar wat de oorzaak is. Ben van plan om voorlopig hiermee door te rijden.
Hij start in ieder geval, een hele enkele keer doet ie het wat moeilijker, de laatste keer was ruim een week geleden.
Zodra het erger wordt zal verder kijken en proberen de oorzaak te achterhalen.
Dit zal ik uiteraard melden op het forum.

Gr.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Accu & Opladers”