Zover mij bekend is de

(en RS) fabrieks-af altijd al 70kW (95pk), en uit de gehele 1150-reeks al de hoogste.
(de R's en de G's waaronder ook de GS Adventure hebben 62,5kW/85 pk)
De 90kW is dus geen standaard!
Dat is 122 pk, en dat heeft een BMW R1200S, bijvoorbeeld.
Kan het zijn dat jij je mogelijk vergist?
Wil je nog meer vermogen moet je aan after-market tuning gaan doen, zoals PowerCommander, Rapid Bike o.i.d.
Enkele Pk’s winst kan je ook soms behalen via andere (grotere) uitlaatbochten, andere demper en luchtfilter.
Er is zelfs chip-tuning mogelijk, maar dat kan soms een hele uitdaging zijn, (risico op noodloop, etc) heb ik zelf ervaren.
Ikzelf heb gekozen voor de Performance Controler van Dobeck Performance, alleen nog steeds niet kunnen monteren. :roll:
En er zijn volksstammen die zweren bij weerstand-tuning, oftewel een speciale kabel tussen je temperatuursensor in het luchtfilterhuis.
Om de motor lekkerder "rond te laten lopen", wat meer trekkracht onderin en zo voort.
De 1150RT is een redelijk zware motor qua gewicht, maar ik kan niet echt zeggen dat het vermogen echt weinig is.
Soms zou de motor wel lekkerder "rond kunnen lopen", maar dat komt door het geknepen karakter om te kunnen voldoen aan de emissie-eisen.
Over het nut van meer vermogen kan je hele discussie hebben en het nooit met elkaar eens zijn, maar 1 ding is zeker:
De fabrikant (BMW) heeft de motor zo ontworpen dat qua vermogen de motor het aan kan qua behoud van je motor.
Meer vermogen geeft dus een zeker risico op meer slijtage, schade aan de motor (denk aan onvolledige verbranding, verkoling e.d.) en hoger brandstof verbruik.
Maar net zo gemakkelijk juist weer minder brandstofverbruik, afhankelijk van de stand van je rechterhand.
En een lekkere motor, hoewel de 1150RT dat in mijn optiek al is.
En ultimo is het dan ook de vraag, hoe diep is je portemonnee, hoever wil je gaan?
Wat zijn je eisen en wensen, want dat is voor iedereen persoonlijk welk doel gehaald moet worden.