Achterband van mijn R 1150 RT

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Oudelansink

Achterband van mijn R 1150 RT

Ongelezen bericht door Oudelansink »

Ik ben hedenmorgen een nieuw lid van dit forum.
Het lijkt goed.
Ik heb een vraag?
Ik heb een spijkertje in mijn achterband waardoor hij tijdens de winterstalling bijna is leeggelopen.
Ik wist overigens niet dat het spijkertje er in zat.
Moet ik een nieuwe achterband nemen of kan ik het spijkertje laten verwijderen en een plug laten aanbrengen.
Verder vind ik het een heel plezierige motor en een fijne wegligging.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Berichten: 4382
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Achterband van mijn R 1150 RT

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Van harte welkom op het RT-forum . . . .

Reparatie van motorbanden wordt in het algemeen sterk afgeraden. Vele motorbedrijven zullen het zelfs niet eens voor je doen.
Een nieuwe band is de enige optie . . . . _001 of een goede gebruikte. Lees DEZE ADVERTENTIE >> van een forumlid maar.

PS als nieuw forumlid stellen we het op prijs als je je even aan ons voorstelt in het draadje NIEUW HIER? STEL JE EVEN VOOR >>

[groet]
Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Gebruikersavatar
rob55
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 okt 2011, 18:02
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200GS 2008 Blauw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Grave

Re: Achterband van mijn R 1150 RT

Ongelezen bericht door rob55 »

Ik zou zeker niet met deze band doorrijden. Spijker laten zitten. band oppompen en zo snel mogelijk laten vervangen.
Ik heb ooit het zelfde gehad. En werd door de bandenverkoper niet gerepareerd.
Naderhand vond ik dit ook veel verstandiger. Je hebt maar twee banden en bent veel kwetsbaarder.
En het constant aan de achterband denken (en aan wat er zou kunnen gebeuren) bederft het rijplezier.

Rob



In Westervoort (bij MAD) is een achterband te koop voor 65 euro
viewtopic.php?f=7&t=6769
doov650

Re: Achterband van mijn R 1150 RT

Ongelezen bericht door doov650 »

Vervangen zeg ik
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4365
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Achterband van mijn R 1150 RT

Ongelezen bericht door Baird »

Afhankelijk hoe groot het spijkertje is, waar hij zit, onder welke hoe hij in de band zit en hoeveel koorden er mogelijk beschadigd zijn kan een goede bandenzaak voor jou de band repareren. Dit gaat dan niet door een plug van buiten er in te doen (dat is echt voor nood onderweg) maar de band gaat van de velg en wordt van binnenuit geïnspecteerd en gerepareerd met de nodige vulcanisatie-technieken. Het moet uiteraard wel de moeite waar zijn, een band die voor meer dan de helft weg is loont het niet. Dit is bij al twee keer gedaan en de banden hebben tot op het eind uitsteken gefunctioneerd, heb ze later weer bekeken en het zag er prima uit aan de binnenkant. Heb ook een keer een lek gehad waar hij het niet mee wilde doen, dus het is niet altijd 'ja'.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 754
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Achterband van mijn R 1150 RT

Ongelezen bericht door scan »

Zgn. Parapluutje laten plaatsen bij een gespecialiseerde bandenvakman en doorrijden.
Achterband levert met 'n spijkergaatje geen verhoogd risico op.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Achterband van mijn R 1150 RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ben het eens met Bert dat ook motorbanden wel te repareren zijn. Dat er weinig bedrijven zijn die dit zullen doen is omdat hun de verantwoording niet zullen en kunnen nemen als het fout gaat. Maar dan nog zou ik zeggen als ik voor mezelf een band zou repareren dat het gat niet groter dan 3 mm mag zijn en er niet gereden mag zijn met een band die lek was.
Als je namelijk te lang met een hele lage bandenspanning rijd rijd je heel de band kapot. Niet zichtbaar aan de buitenzijde maar wel aan de binnenzijde.
Ik heb in het verleden ook wel ooit een binnenband erin gelegd maar moet er wel bij zeggen dat ik gewoon rustig rijd. Als ik iemand was die regelmatig tot de grens gaat met de motor zou ik zeggen gewoon altijd die band vernieuwen en geen risiko nemen. Maar alleen de parapluutjes methode vertrouw ik en dan moet je nog het geluk hebben dat het gat op een gustige plaats zit en klein is.
Maar als ik al meer dan 4 tot 5000km gereden had met een band ging er bij een lek zonder meer een nieuwe band op.
Ton
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Achterband van mijn R 1150 RT

Ongelezen bericht door japachap »

scan schreef:Zgn. Parapluutje laten plaatsen bij een gespecialiseerde bandenvakman en doorrijden.
Achterband levert met 'n spijkergaatje geen verhoogd risico op.
+1 afhankelijk van de maat, locatie en ligging van de spijker in de band.

In England is er een regel (geen wet, maar richtlijn) http://www.motorcycleinfo.co.uk/index.c ... Id=1035028 over welke soort banden mogen gerepareede worden, en welke niet. Ik weet niet als dit ook zo is in Europa.

Toen ik bij een motorbedrijf werkt hebben wij de volgende richtlijnen gebruikt-
Spijker niet groter dan 6mm doorsnede
Spijker moet loodrecht +/- 15deg in het band steken.
Spijker moet in het centraal 1/3 van de tread oppervlak liggen
Er mmoet geen zichtbaar schade aan de draden, en ook geeb schuren of snijden aan de band.

Volgen de UK rechtlijn mogen ZR banden niet gerepareed worden.
In het echter heb ik meerdere keer met EEN 'parapluutje' in de voorband gereden, een een keer met TWEE in het achterband. Achterband is minder kriticaal, maar ik ga bij evaring en gevoel.
Bij de -1150- voorband zal ik het zo veel mogelijk vermijderen om te repareeren. Ik heb een keer een band gehad waarvan ik de draaden van de karkas hebben uitgeschuurd tiijdens een ABS noodstop!!!

Jouw keuze. In sommige gevallen zal ik de achterband laten repareeren door een bandenvakman.

Qua verantwoordeijkheid- mijn bedrif hadden altijd de rechtlijk voor klanten uitgelegd (goede adviseerde, dus) en de band gerepareerde met de bedoeling dat het 'niet voor gebruik op openbaar weggetjes bestemd was'. Darbij kwam de klant verantwordelijk als hij zijn velg weer op zijn motor monteerde, of zijn gerepareede motor weg rijdt...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
HansH

Re: Achterband van mijn R 1150 RT

Ongelezen bericht door HansH »

Wanner het karkas door een klein gaatje niet is beschadigd, is repareren zoals Bert dit beschrijft een prima optie.
Vaak ben je te bang....

Gr, Hans
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 754
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Achterband van mijn R 1150 RT

Ongelezen bericht door scan »

@japachap: Je slaat de spijker op z'n kop.
Een goede bandenvakman zal volgens die criteria werken alvorens hij de paraplu gaat plaatsen.
Met die methode moet let wel moet de band van de velg en is een visuele controle van de binnenkant mogelijk.
Daarna beslist hij of er een verhoogd risico is om er nog veilig mee te kunnen door rijden.
ijsbeer

Re: Achterband van mijn R 1150 RT

Ongelezen bericht door ijsbeer »

Ik repareer sinds jaren en heb geen negatieve ervaring mee gemaakt
Gebruikersavatar
BMW
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 nov 2012, 21:11
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Achterband van mijn R 1150 RT

Ongelezen bericht door BMW »

Ik zou zeggen afhankelijk van profiel van de band is deze nieuw of toch aan vervanging toe en heeft de spijker eventueel ook schade aangericht aan de binnenzijde/constructie van de band.
Er zijn dus wel een aantal afwegingen om wel of niet tot de aanschaf van een nieuwe band over te gaan.

[groet] FenneRT
Honda CB500 - Suzuki GT750 - Honda 750KZ - Honda Magna - BMW R1100RT - BMW R1150RT - Honda blackbird 1100 XXX -

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”