Achterband van mijn R 1150 RT
Moderator: RT_Patrick
Achterband van mijn R 1150 RT
Ik ben hedenmorgen een nieuw lid van dit forum.
Het lijkt goed.
Ik heb een vraag?
Ik heb een spijkertje in mijn achterband waardoor hij tijdens de winterstalling bijna is leeggelopen.
Ik wist overigens niet dat het spijkertje er in zat.
Moet ik een nieuwe achterband nemen of kan ik het spijkertje laten verwijderen en een plug laten aanbrengen.
Verder vind ik het een heel plezierige motor en een fijne wegligging.
Het lijkt goed.
Ik heb een vraag?
Ik heb een spijkertje in mijn achterband waardoor hij tijdens de winterstalling bijna is leeggelopen.
Ik wist overigens niet dat het spijkertje er in zat.
Moet ik een nieuwe achterband nemen of kan ik het spijkertje laten verwijderen en een plug laten aanbrengen.
Verder vind ik het een heel plezierige motor en een fijne wegligging.
- JOS WRSM
- Erelid
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Achterband van mijn R 1150 RT
Van harte welkom op het
. . . .
Reparatie van motorbanden wordt in het algemeen sterk afgeraden. Vele motorbedrijven zullen het zelfs niet eens voor je doen.
Een nieuwe band is de enige optie . . . .
of een goede gebruikte. Lees DEZE ADVERTENTIE >> van een forumlid maar.
PS als nieuw forumlid stellen we het op prijs als je je even aan ons voorstelt in het draadje NIEUW HIER? STEL JE EVEN VOOR >>
Jos

Reparatie van motorbanden wordt in het algemeen sterk afgeraden. Vele motorbedrijven zullen het zelfs niet eens voor je doen.
Een nieuwe band is de enige optie . . . .

PS als nieuw forumlid stellen we het op prijs als je je even aan ons voorstelt in het draadje NIEUW HIER? STEL JE EVEN VOOR >>
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- rob55
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 09 okt 2011, 18:02
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: 1200GS 2008 Blauw
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Grave
Re: Achterband van mijn R 1150 RT
Ik zou zeker niet met deze band doorrijden. Spijker laten zitten. band oppompen en zo snel mogelijk laten vervangen.
Ik heb ooit het zelfde gehad. En werd door de bandenverkoper niet gerepareerd.
Naderhand vond ik dit ook veel verstandiger. Je hebt maar twee banden en bent veel kwetsbaarder.
En het constant aan de achterband denken (en aan wat er zou kunnen gebeuren) bederft het rijplezier.
Rob
In Westervoort (bij MAD) is een achterband te koop voor 65 euro
viewtopic.php?f=7&t=6769
Ik heb ooit het zelfde gehad. En werd door de bandenverkoper niet gerepareerd.
Naderhand vond ik dit ook veel verstandiger. Je hebt maar twee banden en bent veel kwetsbaarder.
En het constant aan de achterband denken (en aan wat er zou kunnen gebeuren) bederft het rijplezier.
Rob
In Westervoort (bij MAD) is een achterband te koop voor 65 euro
viewtopic.php?f=7&t=6769
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Achterband van mijn R 1150 RT
Afhankelijk hoe groot het spijkertje is, waar hij zit, onder welke hoe hij in de band zit en hoeveel koorden er mogelijk beschadigd zijn kan een goede bandenzaak voor jou de band repareren. Dit gaat dan niet door een plug van buiten er in te doen (dat is echt voor nood onderweg) maar de band gaat van de velg en wordt van binnenuit geïnspecteerd en gerepareerd met de nodige vulcanisatie-technieken. Het moet uiteraard wel de moeite waar zijn, een band die voor meer dan de helft weg is loont het niet. Dit is bij al twee keer gedaan en de banden hebben tot op het eind uitsteken gefunctioneerd, heb ze later weer bekeken en het zag er prima uit aan de binnenkant. Heb ook een keer een lek gehad waar hij het niet mee wilde doen, dus het is niet altijd 'ja'.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- scan
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Achterband van mijn R 1150 RT
Zgn. Parapluutje laten plaatsen bij een gespecialiseerde bandenvakman en doorrijden.
Achterband levert met 'n spijkergaatje geen verhoogd risico op.
Achterband levert met 'n spijkergaatje geen verhoogd risico op.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Achterband van mijn R 1150 RT
Ben het eens met Bert dat ook motorbanden wel te repareren zijn. Dat er weinig bedrijven zijn die dit zullen doen is omdat hun de verantwoording niet zullen en kunnen nemen als het fout gaat. Maar dan nog zou ik zeggen als ik voor mezelf een band zou repareren dat het gat niet groter dan 3 mm mag zijn en er niet gereden mag zijn met een band die lek was.
Als je namelijk te lang met een hele lage bandenspanning rijd rijd je heel de band kapot. Niet zichtbaar aan de buitenzijde maar wel aan de binnenzijde.
Ik heb in het verleden ook wel ooit een binnenband erin gelegd maar moet er wel bij zeggen dat ik gewoon rustig rijd. Als ik iemand was die regelmatig tot de grens gaat met de motor zou ik zeggen gewoon altijd die band vernieuwen en geen risiko nemen. Maar alleen de parapluutjes methode vertrouw ik en dan moet je nog het geluk hebben dat het gat op een gustige plaats zit en klein is.
Maar als ik al meer dan 4 tot 5000km gereden had met een band ging er bij een lek zonder meer een nieuwe band op.
Ton
Als je namelijk te lang met een hele lage bandenspanning rijd rijd je heel de band kapot. Niet zichtbaar aan de buitenzijde maar wel aan de binnenzijde.
Ik heb in het verleden ook wel ooit een binnenband erin gelegd maar moet er wel bij zeggen dat ik gewoon rustig rijd. Als ik iemand was die regelmatig tot de grens gaat met de motor zou ik zeggen gewoon altijd die band vernieuwen en geen risiko nemen. Maar alleen de parapluutjes methode vertrouw ik en dan moet je nog het geluk hebben dat het gat op een gustige plaats zit en klein is.
Maar als ik al meer dan 4 tot 5000km gereden had met een band ging er bij een lek zonder meer een nieuwe band op.
Ton
- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: Achterband van mijn R 1150 RT
+1 afhankelijk van de maat, locatie en ligging van de spijker in de band.scan schreef:Zgn. Parapluutje laten plaatsen bij een gespecialiseerde bandenvakman en doorrijden.
Achterband levert met 'n spijkergaatje geen verhoogd risico op.
In England is er een regel (geen wet, maar richtlijn) http://www.motorcycleinfo.co.uk/index.c ... Id=1035028 over welke soort banden mogen gerepareede worden, en welke niet. Ik weet niet als dit ook zo is in Europa.
Toen ik bij een motorbedrijf werkt hebben wij de volgende richtlijnen gebruikt-
Spijker niet groter dan 6mm doorsnede
Spijker moet loodrecht +/- 15deg in het band steken.
Spijker moet in het centraal 1/3 van de tread oppervlak liggen
Er mmoet geen zichtbaar schade aan de draden, en ook geeb schuren of snijden aan de band.
Volgen de UK rechtlijn mogen ZR banden niet gerepareed worden.
In het echter heb ik meerdere keer met EEN 'parapluutje' in de voorband gereden, een een keer met TWEE in het achterband. Achterband is minder kriticaal, maar ik ga bij evaring en gevoel.
Bij de

Jouw keuze. In sommige gevallen zal ik de achterband laten repareeren door een bandenvakman.
Qua verantwoordeijkheid- mijn bedrif hadden altijd de rechtlijk voor klanten uitgelegd (goede adviseerde, dus) en de band gerepareerde met de bedoeling dat het 'niet voor gebruik op openbaar weggetjes bestemd was'. Darbij kwam de klant verantwordelijk als hij zijn velg weer op zijn motor monteerde, of zijn gerepareede motor weg rijdt...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Re: Achterband van mijn R 1150 RT
Wanner het karkas door een klein gaatje niet is beschadigd, is repareren zoals Bert dit beschrijft een prima optie.
Vaak ben je te bang....
Gr, Hans
Vaak ben je te bang....
Gr, Hans
- scan
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Achterband van mijn R 1150 RT
@japachap: Je slaat de spijker op z'n kop.
Een goede bandenvakman zal volgens die criteria werken alvorens hij de paraplu gaat plaatsen.
Met die methode moet let wel moet de band van de velg en is een visuele controle van de binnenkant mogelijk.
Daarna beslist hij of er een verhoogd risico is om er nog veilig mee te kunnen door rijden.
Een goede bandenvakman zal volgens die criteria werken alvorens hij de paraplu gaat plaatsen.
Met die methode moet let wel moet de band van de velg en is een visuele controle van de binnenkant mogelijk.
Daarna beslist hij of er een verhoogd risico is om er nog veilig mee te kunnen door rijden.
Re: Achterband van mijn R 1150 RT
Ik repareer sinds jaren en heb geen negatieve ervaring mee gemaakt
- BMW
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 13 nov 2012, 21:11
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Re: Achterband van mijn R 1150 RT
Ik zou zeggen afhankelijk van profiel van de band is deze nieuw of toch aan vervanging toe en heeft de spijker eventueel ook schade aangericht aan de binnenzijde/constructie van de band.
Er zijn dus wel een aantal afwegingen om wel of niet tot de aanschaf van een nieuwe band over te gaan.
FenneRT
Er zijn dus wel een aantal afwegingen om wel of niet tot de aanschaf van een nieuwe band over te gaan.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Honda CB500 - Suzuki GT750 - Honda 750KZ - Honda Magna - BMW R1100RT - BMW R1150RT - Honda blackbird 1100 XXX -
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht