Pagina 1 van 1

Achterband van mijn R 1150 RT

Geplaatst: 06 mar 2013, 10:44
door Oudelansink
Ik ben hedenmorgen een nieuw lid van dit forum.
Het lijkt goed.
Ik heb een vraag?
Ik heb een spijkertje in mijn achterband waardoor hij tijdens de winterstalling bijna is leeggelopen.
Ik wist overigens niet dat het spijkertje er in zat.
Moet ik een nieuwe achterband nemen of kan ik het spijkertje laten verwijderen en een plug laten aanbrengen.
Verder vind ik het een heel plezierige motor en een fijne wegligging.

Re: Achterband van mijn R 1150 RT

Geplaatst: 06 mar 2013, 10:57
door JOS WRSM
Van harte welkom op het RT-forum . . . .

Reparatie van motorbanden wordt in het algemeen sterk afgeraden. Vele motorbedrijven zullen het zelfs niet eens voor je doen.
Een nieuwe band is de enige optie . . . . _001 of een goede gebruikte. Lees DEZE ADVERTENTIE >> van een forumlid maar.

PS als nieuw forumlid stellen we het op prijs als je je even aan ons voorstelt in het draadje NIEUW HIER? STEL JE EVEN VOOR >>

[groet]
Jos

Re: Achterband van mijn R 1150 RT

Geplaatst: 06 mar 2013, 11:10
door rob55
Ik zou zeker niet met deze band doorrijden. Spijker laten zitten. band oppompen en zo snel mogelijk laten vervangen.
Ik heb ooit het zelfde gehad. En werd door de bandenverkoper niet gerepareerd.
Naderhand vond ik dit ook veel verstandiger. Je hebt maar twee banden en bent veel kwetsbaarder.
En het constant aan de achterband denken (en aan wat er zou kunnen gebeuren) bederft het rijplezier.

Rob



In Westervoort (bij MAD) is een achterband te koop voor 65 euro
viewtopic.php?f=7&t=6769

Re: Achterband van mijn R 1150 RT

Geplaatst: 06 mar 2013, 11:53
door doov650
Vervangen zeg ik

Re: Achterband van mijn R 1150 RT

Geplaatst: 06 mar 2013, 12:17
door Baird
Afhankelijk hoe groot het spijkertje is, waar hij zit, onder welke hoe hij in de band zit en hoeveel koorden er mogelijk beschadigd zijn kan een goede bandenzaak voor jou de band repareren. Dit gaat dan niet door een plug van buiten er in te doen (dat is echt voor nood onderweg) maar de band gaat van de velg en wordt van binnenuit geïnspecteerd en gerepareerd met de nodige vulcanisatie-technieken. Het moet uiteraard wel de moeite waar zijn, een band die voor meer dan de helft weg is loont het niet. Dit is bij al twee keer gedaan en de banden hebben tot op het eind uitsteken gefunctioneerd, heb ze later weer bekeken en het zag er prima uit aan de binnenkant. Heb ook een keer een lek gehad waar hij het niet mee wilde doen, dus het is niet altijd 'ja'.

Re: Achterband van mijn R 1150 RT

Geplaatst: 06 mar 2013, 16:33
door scan
Zgn. Parapluutje laten plaatsen bij een gespecialiseerde bandenvakman en doorrijden.
Achterband levert met 'n spijkergaatje geen verhoogd risico op.

Re: Achterband van mijn R 1150 RT

Geplaatst: 06 mar 2013, 19:28
door Ton1959
Ben het eens met Bert dat ook motorbanden wel te repareren zijn. Dat er weinig bedrijven zijn die dit zullen doen is omdat hun de verantwoording niet zullen en kunnen nemen als het fout gaat. Maar dan nog zou ik zeggen als ik voor mezelf een band zou repareren dat het gat niet groter dan 3 mm mag zijn en er niet gereden mag zijn met een band die lek was.
Als je namelijk te lang met een hele lage bandenspanning rijd rijd je heel de band kapot. Niet zichtbaar aan de buitenzijde maar wel aan de binnenzijde.
Ik heb in het verleden ook wel ooit een binnenband erin gelegd maar moet er wel bij zeggen dat ik gewoon rustig rijd. Als ik iemand was die regelmatig tot de grens gaat met de motor zou ik zeggen gewoon altijd die band vernieuwen en geen risiko nemen. Maar alleen de parapluutjes methode vertrouw ik en dan moet je nog het geluk hebben dat het gat op een gustige plaats zit en klein is.
Maar als ik al meer dan 4 tot 5000km gereden had met een band ging er bij een lek zonder meer een nieuwe band op.
Ton

Re: Achterband van mijn R 1150 RT

Geplaatst: 06 mar 2013, 19:39
door japachap
scan schreef:Zgn. Parapluutje laten plaatsen bij een gespecialiseerde bandenvakman en doorrijden.
Achterband levert met 'n spijkergaatje geen verhoogd risico op.
+1 afhankelijk van de maat, locatie en ligging van de spijker in de band.

In England is er een regel (geen wet, maar richtlijn) http://www.motorcycleinfo.co.uk/index.c ... Id=1035028 over welke soort banden mogen gerepareede worden, en welke niet. Ik weet niet als dit ook zo is in Europa.

Toen ik bij een motorbedrijf werkt hebben wij de volgende richtlijnen gebruikt-
Spijker niet groter dan 6mm doorsnede
Spijker moet loodrecht +/- 15deg in het band steken.
Spijker moet in het centraal 1/3 van de tread oppervlak liggen
Er mmoet geen zichtbaar schade aan de draden, en ook geeb schuren of snijden aan de band.

Volgen de UK rechtlijn mogen ZR banden niet gerepareed worden.
In het echter heb ik meerdere keer met EEN 'parapluutje' in de voorband gereden, een een keer met TWEE in het achterband. Achterband is minder kriticaal, maar ik ga bij evaring en gevoel.
Bij de -1150- voorband zal ik het zo veel mogelijk vermijderen om te repareeren. Ik heb een keer een band gehad waarvan ik de draaden van de karkas hebben uitgeschuurd tiijdens een ABS noodstop!!!

Jouw keuze. In sommige gevallen zal ik de achterband laten repareeren door een bandenvakman.

Qua verantwoordeijkheid- mijn bedrif hadden altijd de rechtlijk voor klanten uitgelegd (goede adviseerde, dus) en de band gerepareerde met de bedoeling dat het 'niet voor gebruik op openbaar weggetjes bestemd was'. Darbij kwam de klant verantwordelijk als hij zijn velg weer op zijn motor monteerde, of zijn gerepareede motor weg rijdt...

Re: Achterband van mijn R 1150 RT

Geplaatst: 06 mar 2013, 20:00
door HansH
Wanner het karkas door een klein gaatje niet is beschadigd, is repareren zoals Bert dit beschrijft een prima optie.
Vaak ben je te bang....

Gr, Hans

Re: Achterband van mijn R 1150 RT

Geplaatst: 08 mar 2013, 10:03
door scan
@japachap: Je slaat de spijker op z'n kop.
Een goede bandenvakman zal volgens die criteria werken alvorens hij de paraplu gaat plaatsen.
Met die methode moet let wel moet de band van de velg en is een visuele controle van de binnenkant mogelijk.
Daarna beslist hij of er een verhoogd risico is om er nog veilig mee te kunnen door rijden.

Re: Achterband van mijn R 1150 RT

Geplaatst: 10 mar 2013, 15:17
door ijsbeer
Ik repareer sinds jaren en heb geen negatieve ervaring mee gemaakt

Re: Achterband van mijn R 1150 RT

Geplaatst: 10 mar 2013, 17:42
door BMW
Ik zou zeggen afhankelijk van profiel van de band is deze nieuw of toch aan vervanging toe en heeft de spijker eventueel ook schade aangericht aan de binnenzijde/constructie van de band.
Er zijn dus wel een aantal afwegingen om wel of niet tot de aanschaf van een nieuwe band over te gaan.

[groet] FenneRT