ESA veer achter lek RT bj 2010
Moderator: RT_Patrick
- Maarten de Vries
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 28 feb 2010, 22:36
- Type: R1200RT
- Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Het Gooi
- Locatie: Naarden
- Contacteer:
ESA veer achter lek RT bj 2010
Pas heb ik mijn R1200RT zijn eerste 20K beurt gegeven bij de dealer. Had vooraf geen klachten dus dacht alleen aan beurt en nieuwe banden. Werd ik gebeld door de dealer dat mijn achter vering lekte en dat daar bij de ESA vering weinig anders aan te doen is dan de veer te vervangen. Kosten materiaal +/- € 1.900,-
Gelukkig vertelde ze er meteen mee dat dit gezien de kilometerstand 20K en net uit de garantie best wel snel was. En dat ze bij BMW een coulance regeling hadden aangevraagd. Resultaat, gratis nieuwe veer en arbeidsloon zelf betalen. Dit was rond de € 100,- dus dat viel mee.
Maar zijn er forum lezers die ervaring hebben met een lekke veer achter. Best wel duur grapje
Groet,
Maarten de Vries
Gelukkig vertelde ze er meteen mee dat dit gezien de kilometerstand 20K en net uit de garantie best wel snel was. En dat ze bij BMW een coulance regeling hadden aangevraagd. Resultaat, gratis nieuwe veer en arbeidsloon zelf betalen. Dit was rond de € 100,- dus dat viel mee.
Maar zijn er forum lezers die ervaring hebben met een lekke veer achter. Best wel duur grapje
Groet,
Maarten de Vries
- scan
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: ESA veer achter lek RT bj 2010
BMW kent alleen het credo oude vervangen voor nieuw. Repareren komt niet meer voor in het spoorboekje...
Ik zou in zo'n geval een veren specialist bijv. van Wilbers, WP of een andere raadplegen of dat op te lossen is.
Dat gaat meestal met een ander prijskaartje gepaard.
Iets meer moeite maar je loopt niet helemaal leeg.
Ik zou in zo'n geval een veren specialist bijv. van Wilbers, WP of een andere raadplegen of dat op te lossen is.
Dat gaat meestal met een ander prijskaartje gepaard.
Iets meer moeite maar je loopt niet helemaal leeg.
Re: ESA veer achter lek RT bj 2010
Die veer welscan schreef: Iets meer moeite maar je loopt niet helemaal leeg.
- HansD
- Berichten: 3351
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: ESA veer achter lek RT bj 2010
Ik heb nog nooit een lekke veer gezien
. Ik neem aan dat de demper bedoeld wordt.
Mooi dat die voor coulance wordt vervangen. Anders was J&J Suspension misschien wat geweest om de demper te reviseren (ja ook voor ESA).

Mooi dat die voor coulance wordt vervangen. Anders was J&J Suspension misschien wat geweest om de demper te reviseren (ja ook voor ESA).
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: ESA veer achter lek RT bj 2010
Zal dan idd meer dan €100 gaan kosten...scan schreef:Dat gaat meestal met een ander prijskaartje gepaard.
-
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: ESA veer achter lek RT bj 2010
Tenzij het oud spul betreft en de afdichtrubbers dus ook oud en verdroogd zijn is het bij lekkage bij nieuw(er) schokdemper materiaal meestal een beschadigde spindel die de oorzaak is. Een klein pitje door een steentje, een zandkorrel door de hoge druk reiniger op een verkeerde plek terecht gekomen kan ook prima in staat zijn lekkage te veroorzaken.
Moraal van het verhaal is dus dat 20k of 100k niet zoveel uitmaakt qua risico.
Wel een belachelijk verhaal van BMW dat de hele unit vervangen moet worden terwijl het om een onderdelen (spindel, keerring, olie en stikstof) van enkele euro's gaat. Wel daarnaast nog een uurtje werk, dat wel.
Overigens is het goed te weten dat -bij voorbeeld- Wilbers een onderhoudsinterval van 20k voorschrijft!
In ieder geval heb ik wel belangstelling voor een deal met de BMW dealers om kostenloos alle defecte dempers -met of zonders ESA- tegen oud ijzer prijs op te halen.
gr v Ciske
Moraal van het verhaal is dus dat 20k of 100k niet zoveel uitmaakt qua risico.
Wel een belachelijk verhaal van BMW dat de hele unit vervangen moet worden terwijl het om een onderdelen (spindel, keerring, olie en stikstof) van enkele euro's gaat. Wel daarnaast nog een uurtje werk, dat wel.
Overigens is het goed te weten dat -bij voorbeeld- Wilbers een onderhoudsinterval van 20k voorschrijft!
In ieder geval heb ik wel belangstelling voor een deal met de BMW dealers om kostenloos alle defecte dempers -met of zonders ESA- tegen oud ijzer prijs op te halen.
gr v Ciske
- Maarten de Vries
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 28 feb 2010, 22:36
- Type: R1200RT
- Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Het Gooi
- Locatie: Naarden
- Contacteer:
Re: ESA veer achter lek RT bj 2010
Alle bedankt voor de feedback. Hoop en niet meer mee te maken te kringen, maar als het wel zo mocht zijn, ga ik zeker kijken naar de alternatieven.
Gr Maarten
Gr Maarten
- HansD
- Berichten: 3351
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: ESA veer achter lek RT bj 2010
Volgens J&J Suspension is een demper meestal prima te reviseren, behalve als de centrale demperstang stuk is. Ik neem aan dat je die bedoelt met "spindel"?ciske schreef:Wel een belachelijk verhaal van BMW dat de hele unit vervangen moet worden terwijl het om een onderdelen (spindel, keerring, olie en stikstof) van enkele euro's gaat.
Hierop zit speciale chroomcoating die niet simpel of goedkoop te vervangen of te reviseren is. Dit is volgens hen dusdanig duur, dat zij een kapotte spindel als total loss van de demper beschouwen.
-
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: ESA veer achter lek RT bj 2010
Met spindel bedoel ik inderdaad de hardverchroomde centrale demperstang.
Voor alle bekende merken dempers (en dan denk ik o.a.aan Wilbers, WP, Ohlins etc.) is dit onderdeel simpel te bestellen en valt de prijs mee omdat het om het fabriceren van redelijk grote aantallen gaat. Vooral crossers en endurorijders zijn vaste klanten voor deze onderdelen. Ook wegmotoren die veel op split rondrijden kennen dit euvel goed.
Zodra het echter gaat om een demper (niet zelden van onbekende herkomst/fabricant) die feitelijk niet gereviseerd kan worden omdat er geen onderdelen voorziening bestaat is het moeilijk om een nieuwe spindel te verkrijgen. En inderdaad, als je dan een beschadigde spindel eerst moet afslijpen, vervolgens moet hardverchromen en daarna weer op maat moet slijpen wordt het een (te) duur verhaal.
gr v Ciske
Voor alle bekende merken dempers (en dan denk ik o.a.aan Wilbers, WP, Ohlins etc.) is dit onderdeel simpel te bestellen en valt de prijs mee omdat het om het fabriceren van redelijk grote aantallen gaat. Vooral crossers en endurorijders zijn vaste klanten voor deze onderdelen. Ook wegmotoren die veel op split rondrijden kennen dit euvel goed.
Zodra het echter gaat om een demper (niet zelden van onbekende herkomst/fabricant) die feitelijk niet gereviseerd kan worden omdat er geen onderdelen voorziening bestaat is het moeilijk om een nieuwe spindel te verkrijgen. En inderdaad, als je dan een beschadigde spindel eerst moet afslijpen, vervolgens moet hardverchromen en daarna weer op maat moet slijpen wordt het een (te) duur verhaal.
gr v Ciske
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht