Veer nokkenaskettingspanner of geen veer...?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Inspctr-gadget
Type: R1100RT
Bijz: Hij is van mij:-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lelystad

Veer nokkenaskettingspanner of geen veer...?

Ongelezen bericht door Inspctr-gadget »

Beste mensen,

Ik wil de olielekkage van mijn motorblok R1100RT '96 verminderen/stoppen. Daarvoor ben ik aan de linkerkant begonnen met het uit elkaar sleutelen van de cilinderkop om te zien wat ik als oorzaak tegen kan komen.
Er zijn al een paar mogelijke oorzaken gevonden, maar wat mij opviel is dat bij mij de kettingspanner een veer heeft, terwijl de catalogus op OEMparts aangeeft dat de linker spanner geen veer heeft... :$

De motor heeft hier en daar wat wijzigingen ondergaan bij de vorige eigenaar(s), kom ik langzamerhand achter. Zo ontbreken de rubberen demperblokjes onder de tuimelaarbrug, zitten hier en daar losse stekkers op het frame, en had de zijstandaard geen startonderbreking meer.

Weet hier iemand of het inderdaad zo is dat alleen de onderste (rechter) kettingspanner een veer heeft? Lijkt mij niet logisch, maar ik ben even in de war.

Is er hier op het forum een lijst met verbeteringen te vinden die ik nu zou kunnen toepassen, nu het blok gedeeltelijk open ligt?

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft.

Groeten,

Kevin
Zznaak
Type: Overig R-serie
Bijz: R1100r
Woonplaats of omgeving: Hilversum

Re: Veer nokkenaskettingspanner of geen veer...?

Ongelezen bericht door Zznaak »

Het origineel ontwerp had aan beide kanten een veer, nu is de bovenste spanner meer gesloten (het type van de opvolgende r series met sleutel 15 te monteren ) en houdt beter de oliedruk vast.

Als je ze omwisselt krijg je kabaal, ze hebben als ik het mij goed herinner, niet dezelfde lengte.
Nu: BMW r1100r, Yamaha XS400se
Eens: Kawa GPz600r, Yamaha fzr 600&1000, Yamaha xj600n, Yamaha XS750, Honda VFR800fi, Suzuki DR350shc, Suzuki DR750s
Paniekje
Type: R1200RT
Bijz: Nun R1250GS Adventure Trophy en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Ongelezen bericht door Paniekje »

En er wordt vaak een type met een zwaardere veer op de linker cilinder gemonteerd (ivm start ratel).
Zznaak
Type: Overig R-serie
Bijz: R1100r
Woonplaats of omgeving: Hilversum

Ongelezen bericht door Zznaak »

Even naar de schuur gelopen.

De rechter is van bovenste naks (nu heb ik de nieuwe versie)
De linker heb ik alleen veer en zuiger vervangen en is van de onderliggende naks

Ik hoop dat het je bekend voorkomt
Bijlagen
IMG_0520.jpeg
Nu: BMW r1100r, Yamaha XS400se
Eens: Kawa GPz600r, Yamaha fzr 600&1000, Yamaha xj600n, Yamaha XS750, Honda VFR800fi, Suzuki DR350shc, Suzuki DR750s

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”