Meten is weten? Recycliser

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
hybride
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Goes

Meten is weten? Recycliser

Ongelezen bericht door hybride »

Beste allen,
Voor wie geïnteresseerd is heb ik de werking van de Recycliser eens nader bekeken. Ik was eens nieuwsgierig wat dit ding eigenlijk verandert aan met weerstandswaarde die aan de Motronic wordt afgegeven. Ik rij nog niet zo lang BMW (R1150RT) en had zo'n recycliser direct gekocht naar aanleiding van de positieve berichten. (en ik hou nu eenmaal van gadgets.. :D ) Ik heb een paar honderd km met en zonder Recycliser gereden en kan zeker het verschil merken. Gevoelsmatig heb ik het idee dat met de Recycliser het mengsel wel behoorlijk rijker maakt. Zonder Recycliser loopt de motor wat schraler, wat ingetogener, maar niet minder plezierig vind ik persoonlijk, mits deze goed staat afgesteld.

Ik heb bij zowel de standaard sensor als de recyclizer de weerstandswaarde geprobeerd te meten van ca. -20 tot +30 gr celsius. Daarbij in stapjes wat weerstandswaarden afgelezen. Het is mij wel duidelijk dat in de Recycliser een soortgelijke NTC zit als de originele sensor. Hier de meetresultaten in een grafiekje. (indicatieve benadering)

Afbeelding

Blauw: gedrag originele sensor
Rood: gedrag Recycliser
Oranje: Effecten opgeteld
Vertikale as is weerstand in kilo-ohms.

Als we kijken naar zuurstof in lucht zien we de volgende curve:

Edit 6-1-2013: grafiek tijdelijk verwijderd wegens twijfel getallen.

In principe zou een vaste weerstand aanbrengen ook al een eind volstaan. Een opmerking is verder dat de NTC van de Recycliser niet in de directe luchtflow zit.
Laatst gewijzigd door hybride op 06 jan 2013, 10:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Jempy

Re: Meten is weten? Recycliser

Ongelezen bericht door Jempy »

Hoi Hybride,
bedankt voor je uitleg _004 , maar voor mij is dit een beetje te technisch en ben wat gaan opzoeken.
Voor diegenen die hetzelfde probleem hebben, kijk eens bij: http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/13763016
hybride

Jempy schreef:Hoi Hybride,
bedankt voor je uitleg _004 , maar voor mij is dit een beetje te technisch en ben wat gaan opzoeken.
Voor diegenen die hetzelfde probleem hebben, kijk eens bij: http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/13763016
Mooie aanvulling idd. Vraag me wel af bij welke buitenluchttemperatuur deze test gedaan is? Ik heb zo het idee dat bij koud weer het verbruik wat hoger kan liggen dan bij warmer weer. Bij wijze van experiment ga ik een regelbare weerstand tussen een draad zetten (zonder Recycliser) die ik tijdens het rijden kan variëren (weerstandswaarde 0-25kohm)

Door een weerstand te gebruiken ipv een NTC maak je het effect bij kouder weer wat minder. Ben zomaar benieuwd bij welke minimale weerstandswaarde ik al iets ga merken van een rijker mengsel.
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Hoi, K'ben eigenlijk wel benieuwd naar het bijbehorende benzineverbruik?
Eric r1200rt
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Hoi hybride,

Ter verduidelijking, wat bedoel je met de grafiek waarin het zuurstof gehalte in de lucht tegen de temperatuur staat uitgezet?

Groet,
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
hybride

Eric r1200rt schreef:Hoi hybride,

Ter verduidelijking, wat bedoel je met de grafiek waarin het zuurstof gehalte in de lucht tegen de temperatuur staat uitgezet?

Groet,
Eric.
Hoi Eric,
Ik bedoel er niet echt iets mee, laat enkel zien hoeveel zuurstof er in een liter lucht zit bij welke temperatuur. Interpretaties zijn discutabel. Om bijvoorbeeld een relatie te leggen met het brandstof mengsel en de invloed van de Recycliser moet je eigenlijk de regelkarakteristiek van de Motronic weten. Weet niet of dat bekend is.

Wat ik er wel in zie is dat de niet-lineairiteit van een NTC curve wat neigt naar de zuurstof/lucht curve. Met andere woorden; de weerstandswaarde van de NTC stijgt verhoudingsgewijs harder naarmate het kouder wordt. Met zuurstof zie je hetzelfde.
Eric r1200rt

Hoi hybride,

Ok, maar dan begrijp ik de grafiek niet. Uitgaande van de ideale gaswet, afwijkingen zullen bij deze druk en temperatuur gering zijn, mag je bij een temperatuur verhoging van 30 graden een daling van de dichtheid van orde grootte 10 % verwachten. Jouw grafiek geeft van 0 naar 30 graden een daling van ongeveer 40 %!?

Groet,
Eric.
hybride

De waarden in de grafiek komen uit een formule waar temperatuur en luchtdruk kon worden ingevuld. De luchtdruk heb ik constant gehouden op 1010 Hpa omdat deze minder van invloed bleek dan de temperatuur. Heb jij mogelijk een andere bron? Het is een kleine moeite de grafiek aan te passen mocht deze niet correct zijn. Luchtvochtigheid is ook nog een parameter die van invloed is.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Even algemeen, hoe was het ook al weer: leve WIKI!! Ik meen dat deze gaswet hier van toepassing is omdat we te maken hebben met een open ruimte en dat daarmee de soortelijke massa bepaald kan worden bij de diverse temperaturen en dus ook de hoeveel zuurstof die dan aanwezig is.

citaat:
V/T = constant, hierin is V het volume en T de absolute temperatuur van het gas. Deze wet stelt dat bij een constante hoeveelheid gas en een constante druk het volume van een gas recht evenredig is met de absolute temperatuur ervan. Voorbeeld: boven een warm voorwerp (verwarmingsradiator, gloeilamp, brandende kaars) wordt de lucht warm. Doordat deze verwarmde lucht niet in een vast volume is opgesloten, kan hij vrij uitzetten. De druk blijft daardoor hetzelfde. Maar het volume is groter geworden, zodat de dichtheid (de soortelijke massa) door de uitzetting kleiner is geworden.
einde citaat.
Voor een omgekeerde temperatuurverandering geldt dit uiteraard ook.

Verder staat op het GS-forum ruim 80 pagina's over de Recyclizer, ik meen daar lang geleden gelezen te hebben dat er naast een ntc nog een weerstand parallel in zit die een wat constanter gedrag bewerkstelligt, ik ben geen elektronicaman dus ik kan het niet duidelijker maken.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Eric r1200rt

Hoi baird,

Precies, en daarom kan de grafiek niet kloppen (bij 30 graden Celsius is de absolute temperatuur ongeveer 300 kelvin, en een daling van 30 graden is dan 10 %, ergo het verschil in dichtheid / zuurstofgehalte ook).

Zou anders ook wel wat bedreigend voor ons mensen zijn als het zuurstof gehalte met meer dan 40 % zou afnemen tussen 0 en 30 graden Celsius.

Hybride, als je de grafiek opnieuw wilt opzetten, dan het zuurstofgehalte bij 0 graden celsius even opzoeken (stel waarde a) en voor temperatuur x graden Celsius is de waarde: 273,14 / (x + 273,14) * a

Groet
Eric.
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik weet niet helemaal zeker hoe het ding heet, maar er is een 'concurrent' van de Recysclizer. Eentje die over een externe temperatuursensor beschikt. Die kun je zelf meer in de aanzuigbaan hangen (bv naast of dwars door de snorkel). Dat zou een iets dynamischer gedrag opleveren. Verder lopen (of liepen, ik heb er al ruim een jaar niet meer naar gekeken) op Advrider dacht ik een topic waar mensen gezamelijk een 'intelligente' variant willen maken. Misschien kun je jezelf een hoop werk besparen door eens op zoek te gaan. Er zijn mensen die maanden met weetik hoeveel weerstanden en meetapparatuur hebben rondgereden om data te verzamelen. Nou kan het leuk zijn om dat te doen ;) maar misschien wordt het op enig moment een beetje vervelend.

Wel leuk. Via de BMW Owners Group of America ben ik in contact gekomen met de maker. Die woont inmiddels in de VS, maar familie geloof ik (de zoon ofzo) zet het werk voort. De wereld is klein ;)

Ik heb er ook een in mijn 850RT en hij loopt een stuk lekkerder met dat ding. Ondanks dat de 850 er al wat minder last van heeft.
hybride

Hoi Mike, over de werkingsfeer achter de recyclizer is idd al veel geschreven. Veel van wat ik vond zijn ervaringen van subjectieve aard. Dan gaat nog een verhaal dat de lambda sonde het mengsel weer zou terugregelen en dat er daarom niet meer verbruik zou zijn. Ben nog geen verhaal tegengekomen waar een en ander goed wordt onderbouwd en ondersteunt met metingen. Misschien heeft iemand een tip? Zal ook eens op ADVrider rondneuzen, bedankt. Ik heb de indruk (niet onderbouwd) dat de recyliser nogal fors ingrijpt bij kouder weer. Op basis van de metingen die ik zelf deed weet ik wat te doen om de curve ietwat milder te maken. Beetje hobbyen he... :D
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ah! gevonden: Boosterplug. Inclusief een heel verhaal over hoe ie werkt. Deze heeft dus die externe temp sensor en is aanmerkelijk duurder. Ik weet niet watvoor slimmigheid er allemaal in zit, maar het lijkt mij iets dat op basis van een temperatuurrange de juiste weerstandwaarde bepaald. Volgens mij zit er niet echt rocketscience in, want het zijn denk ik maar een paar ranges. Je betaalt dus $149 voor een paar weerstanden extra...
hybride

Mike Philippens schreef:Ah! gevonden: Boosterplug. Inclusief een heel verhaal over hoe ie werkt. Deze heeft dus die externe temp sensor en is aanmerkelijk duurder. Ik weet niet watvoor slimmigheid er allemaal in zit, maar het lijkt mij iets dat op basis van een temperatuurrange de juiste weerstandwaarde bepaald. Volgens mij zit er niet echt rocketscience in, want het zijn denk ik maar een paar ranges. Je betaalt dus $149 voor een paar weerstanden extra...
Geweldige tip! Op die site staat veel informatie.
hybride

Heb die uitleg eens goed doorgelezen en denk het te begrijpen 8)

De gele lijn in de grafiek met de 4 kleuren vind ik wat misleidend. Als alleen een extra NTC in serie staat (zoals met de recycliser) geeft dit volgens mij juist een extra boost naarmate het kouder wordt. De 2e NTC moet dan wel ook goed in de buitenlucht flow zitten. In zijn grafiek gaat hij er vanuit dat de 2e NTC niet in de buitenluchtflow zit.

In een excel sheet heb ik ook wat berekeningen gedaan om mogelijk de invloed van de recycliser wat vlakker en milder te maken. Dus meer richting de Boosterplug en met ca. 10 graden verschil ipv 20 gr. (3% ipv 6% meer brandstof). Als ik een 15K weerstand parallel over de recycliser NTC zet wordt het regelverschil binnen het Nederlandse klimaat (-10 / +30) rond de 10 graden gefopt. Ga dat eens proberen voor de gein...
Laatst gewijzigd door hybride op 12 jan 2013, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
japachap
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Zal het weer zeggen- heb een 1000 ohm vast weerstandje in series met lucht temperature melder geplaatst. Dat werkt ook prima- zeker bij koudere weer. Bij zeer warme weer kan het zonder de extra weerstandje.
Nauwelijks effekt op benzine gebruik- behalve van bij zeer flink rijden- en bij idle/tickover loopt hij nog heel netjes, zelfs met geen nieuw luchtfilter/ kleppen instellen en BBAS (idle) instellingen de afgelopen 20,000kms...
Tja- tijd voor een grote beurt, ik weet het- als het garage wat warmer is...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
hybride

japachap schreef:Zal het weer zeggen- heb een 1000 ohm vast weerstandje in series met lucht temperature melder geplaatst. Dat werkt ook prima- zeker bij koudere weer. Bij zeer warme weer kan het zonder de extra weerstandje.
Nauwelijks effekt op benzine gebruik- behalve van bij zeer flink rijden- en bij idle/tickover loopt hij nog heel netjes, zelfs met geen nieuw luchtfilter/ kleppen instellen en BBAS (idle) instellingen de afgelopen 20,000kms...
Tja- tijd voor een grote beurt, ik weet het- als het garage wat warmer is...
Hmm..ok. 1000 ohm is niet veel en vanuit de theorie kan het niet veel doen. Als het kouder wordt loopt de Weerstand van de NTC aardig op, richting 10-20k. Verhoudingsgewijs is 1k dan heel klein.

Nadat ik 15K over de NTC van de Recycliser gezet had heb ik nog een kort rondje gereden. Het was een graad of 8 nog in Zeeland en ik had het idee dat dit net genoeg extra brandstof was voor de motor om soepel te lopen. Het aarzelende was er net af. Ik ben er content mee zo en blijf hiermee rijden. Wat ik ook nog gedaan heb -ik had de Recycliser toch open liggen- is de NTC met duct tape op het deksel van het luchtfilter geplakt zodat hij beter meeloopt met de temperatuur van de buitenlucht.

Voor wie het weten wil; in de Recycliser zitten standaard 2 NTC's parallel. Daarover zit ook nog een weerstand van 48K parallel.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Kun je een schemaatje laten zien hoe je de extra weerstand geschakeld hebt? Je zegt "15K over de NTC van de Recycliser", welke NTC en waar heb je die geplaatst?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
hybride

Baird schreef:Kun je een schemaatje laten zien hoe je de extra weerstand geschakeld hebt? Je zegt "15K over de NTC van de Recycliser", welke NTC en waar heb je die geplaatst?
Ik heb hier helaas geen fotootjes van gemaakt. Als je de recycliser los neemt, verwijder je aan 1 kant de krimpkous. Je ziet dan dat 1 van de twee draden is onderbroken en dat daar 3 componentjes zijn tussengesoldeerd. Deze 3 componentjes staan parallel. Het zijn 2 grijze bolletjes (de NTC's) en een weerstand. Ik heb de weerstand losgeknipt en er een 15Kohm weerstand (ipv 48K) op dezelfde wijze aangesoldeerd. Vervolgens sluit je de Recycliser terug aan. De kabel is dan net lang genoeg om de grijze bolletjes op het luchtfilterdeksel te drukken en daar vast te plakken met klustape. Het is een beetje prutsen, maar je ziet er toch niets van als het zadel erop zit.

Als het nog niet duidelijk is stuur maar even PM.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”