nieuwe regel geldigheidsduur rijbewijs CDE

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

wil51
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

Na bericht in de de kampioen van de anwb dat de regel geldigheidsduur groot rijbewijs veranderd per 19 januari, toch maar nu het rijbewijs verlengt. Het liep pas af in september 2013. Vanaf 19 januari 2012 is het rijbewijs CDE nog maar 5 jaar geldig. Als je nu verlengt is het nog 10 jaar geldig. Maar wat ik even was vergeten dat je voor CDE tegenwoordig medisch gekeurd moest worden. Maar ik ontdekte dat enkele gepensioneerde artsen die in wijkcentra de keuringen voor ouderen doen voor 30 euro ook een CDE keuring doen, maar dan 40 euro vragen. Het moet dan wel een arts zijn die gecertificeerd is door een ARBO dienst. Alleen ARBO artsen mogen eigenlijk de CDE keuring doen.
De keuring was lachwekkend. Het gaat puur om snel geld verdienen door gepensioneerde artsen. Wachten in een wijkcentrum tussen de biljartende oudjes tot je geroepen wordt. De arts had eigenlijk zelf een rolator nodig. :D Hij vroeg of ik alle ledematen nog kon bewegen en of het nog goed was in mijn bovenkamer.Ik verzin het niet, hij vroeg het echt zo. Hij deed geen lichamelijk onderzoek. Toen een ogentest, waar hij verbaasd was dat ik zonder bril ook 100% zag en met bril 125%. Maar de testkaart was zo simpel dat je moeilijk kon vergissen. Geen letters maar rondjes met een opening, waar je moet aangeven waar de opening zat. Nu al zie je het niet scherp kon je toch wel aardig gokken waar de opening zit. Ik zie echt geen 100% zonder bril. Dat ik met bril 120% haal wist wel door een echte oogmeting door optometist. Verder urine testen op suiker en controle bloeddruk en dat was het.
Hele gedoe kost je dus tijd en geld. Eerst in de rij wachten op gemeente huis voor een formulier voor de keuring 23 euro, 40 euro voor de arts en ritje naar wijkcentrum in Hoofddorp, weer in de rij wachten op gemeentehuis, 44 euro voor verlengen rijbewijs en 12 euro voor pasfoto. En als ik keuring via een ARBO dienst had gedaan was het nog duurder geweest. Maar CBR accepteerde dit wel, binnen twee weken het bewijs geschiktheid gekregen.
Dus mensen wie nog zijn groot rijbewijs wil verlengen om het 10 jaar te behouden, nu doen.
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: nieuwe regel geldigheidsduur rijbewijs CDE

Ongelezen bericht door HenkvanR »

wil51 schreef:Na bericht in de de kampioen van de anwb dat de regel geldigheidsduur groot rijbewijs veranderd per 19 januari, toch maar nu het rijbewijs verlengt. Het liep pas af in september 2013. Vanaf 19 januari 2012 is het rijbewijs CDE nog maar 5 jaar geldig. Als je nu verlengt is het nog 10 jaar geldig. Maar wat ik even was vergeten dat je voor CDE tegenwoordig medisch gekeurd moest worden. Maar ik ontdekte dat enkele gepensioneerde artsen die in wijkcentra de keuringen voor ouderen doen voor 30 euro ook een CDE keuring doen, maar dan 40 euro vragen. Het moet dan wel een arts zijn die gecertificeerd is door een ARBO dienst. Alleen ARBO artsen mogen eigenlijk de CDE keuring doen.
De keuring was lachwekkend. Het gaat puur om snel geld verdienen door gepensioneerde artsen. Wachten in een wijkcentrum tussen de biljartende oudjes tot je geroepen wordt. De arts had eigenlijk zelf een rolator nodig. :D Hij vroeg of ik alle ledematen nog kon bewegen en of het nog goed was in mijn bovenkamer.Ik verzin het niet, hij vroeg het echt zo. Hij deed geen lichamelijk onderzoek. Toen een ogentest, waar hij verbaasd was dat ik zonder bril ook 100% zag en met bril 125%. Maar de testkaart was zo simpel dat je moeilijk kon vergissen. Geen letters maar rondjes met een opening, waar je moet aangeven waar de opening zat. Nu al zie je het niet scherp kon je toch wel aardig gokken waar de opening zit. Ik zie echt geen 100% zonder bril. Dat ik met bril 120% haal wist wel door een echte oogmeting door optometist. Verder urine testen op suiker en controle bloeddruk en dat was het.
Hele gedoe kost je dus tijd en geld. Eerst in de rij wachten op gemeente huis voor een formulier voor de keuring 23 euro, 40 euro voor de arts en ritje naar wijkcentrum in Hoofddorp, weer in de rij wachten op gemeentehuis, 44 euro voor verlengen rijbewijs en 12 euro voor pasfoto. En als ik keuring via een ARBO dienst had gedaan was het nog duurder geweest. Maar CBR accepteerde dit wel, binnen twee weken het bewijs geschiktheid gekregen.
Dus mensen wie nog zijn groot rijbewijs wil verlengen om het 10 jaar te behouden, nu doen.

en heb jij nu ook "code 95" er op staan? want als dat er niet op staat heb je er alleen iets aan als je het niet beroepsmatig nodig hebt. Dus alleen voor de vrijstelling gevallen.
[groet]
HenkvanR -1200-
wil51

Ik kan volgende week rijbewijs ophalen. Ik weet niets van een code. Is niets over gezegd. Ik gebruik CDE niet beroepsmatig. Op mijn huidige rijbewijs staat geen code. Heeft het misschien te maken dat ik CD al heel lang geleden heb gehaald, begin jaren 70
JoJothefirst
2024
2024
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

wil51 schreef:.....Hij vroeg of ik alle ledematen nog kon bewegen en of het nog goed was in mijn bovenkamer....
Je zou, met deze ervaring, haast een tegenvraag willen stellen.... :D
Moest je ook nog op je pols blazen? ;) Dat moesten wij vroeger altijd bij de schoolarts. Maar alle gekheid op een stokje... wat een schijnvertoning voor zoveel geld. Nou, heb je wel weer mooi ABCDE op een rijtje.

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
wilcobeettjer

Ongelezen bericht door wilcobeettjer »

De code95 is een verplichte nascholing,als je je vrachtwagenrijbewijs beroepsmatig wil blijven gebruiken MOET je de nascholing doen.
Dwz 35 uur scholing in 5jr,waarvan 7 uur praktijkgericht moet zijn geweest. _005

http://www.richtlijntraining.nl/informa ... 5/voor-wie
Bostich10

Ongelezen bericht door Bostich10 »

wilcobeettjer schreef:De code95 is een verplichte nascholing,als je je vrachtwagenrijbewijs beroepsmatig wil blijven gebruiken MOET je de nascholing doen.
Dwz 35 uur scholing in 5jr,waarvan 7 uur praktijkgericht moet zijn geweest. _005

Volgens mij niet als je voor 1955 geboren bent :-)

http://www.richtlijntraining.nl/informa ... 95/voorwie
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Bostich10 schreef:
wilcobeettjer schreef:De code95 is een verplichte nascholing,als je je vrachtwagenrijbewijs beroepsmatig wil blijven gebruiken MOET je de nascholing doen.

klopt, want ik heb een collega van voor '55 die pas zijn rijbewijs verlengt heeft en automatisch code 95 er op heeft staan.
[groet]
HenkvanR -1200-
wil51

HenkvanR schreef:
Bostich10 schreef:

klopt, want ik heb een collega van voor '55 die pas zijn rijbewijs verlengt heeft en automatisch code 95 er op heeft staan.
Ik ben ook van voor 1955 en heb na verlengen geen code 95 erop staan. Dus ik snap het niet meer.
wilcobeettjer

Ongelezen bericht door wilcobeettjer »

Nee de oudere generatie krijgt het er gratis en voor niks bij!!haha
Wil heb jij dan nu wel je ccv-b diploma,als je het nu niet hebt krijg je het er natuurlijk ook niet zomaar bij! Big RT Smile
wil51

wilcobeettjer schreef:Nee de oudere generatie krijgt het er gratis en voor niks bij!!haha
Wil heb jij dan nu wel je ccv-b diploma,als je het nu niet hebt krijg je het er natuurlijk ook niet zomaar bij! Big RT Smile
CD gehaald in 1974. Chauffeurs opleiding bestond toen nog niet. E kreeg iedereen er bij. Nooit als beroepschauffeur gewerkt. Lijkt me wel leuk om het voor de grap te gaan halen. Kan dat wel als je niet als beroepschauffeur werkt?
Zo heb ik ook voor de lol vaarbewijs 1 en 2 en marifoon gehaald. Heb geen boot en zal er ook nooit komen.
wil51

Nu eens goed bekeken wat al die bijzonder kleine cijfertjes betekenen op het nieuwe rijbewijs. Het ouwe papiertje was toch wel makkelijker te lezen. :D
Maar ik heb toch de code 95 erop staan. Maar het lijkt me toch geinig om via bv het LOI dat chauffeursdiploma te halen. Maar eigenlijk is het toch onverstandig dat je die vrijstelling krijgt vanwege je leeftijd. Is toch levensgevaarlijk als ik op een echte vrachtwagen ga rijden, met alleen 3 lesjes op de Opel Blitz en Bedford. Wat lessen nu lijkt mij ook wel wat. Overal op mogen rijden blijft toch een hobby van me. Als het maar veilig is

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”