Na bericht in de de kampioen van de anwb dat de regel geldigheidsduur groot rijbewijs veranderd per 19 januari, toch maar nu het rijbewijs verlengt. Het liep pas af in september 2013. Vanaf 19 januari 2012 is het rijbewijs CDE nog maar 5 jaar geldig. Als je nu verlengt is het nog 10 jaar geldig. Maar wat ik even was vergeten dat je voor CDE tegenwoordig medisch gekeurd moest worden. Maar ik ontdekte dat enkele gepensioneerde artsen die in wijkcentra de keuringen voor ouderen doen voor 30 euro ook een CDE keuring doen, maar dan 40 euro vragen. Het moet dan wel een arts zijn die gecertificeerd is door een ARBO dienst. Alleen ARBO artsen mogen eigenlijk de CDE keuring doen.
De keuring was lachwekkend. Het gaat puur om snel geld verdienen door gepensioneerde artsen. Wachten in een wijkcentrum tussen de biljartende oudjes tot je geroepen wordt. De arts had eigenlijk zelf een rolator nodig.

Hij vroeg of ik alle ledematen nog kon bewegen en of het nog goed was in mijn bovenkamer.Ik verzin het niet, hij vroeg het echt zo. Hij deed geen lichamelijk onderzoek. Toen een ogentest, waar hij verbaasd was dat ik zonder bril ook 100% zag en met bril 125%. Maar de testkaart was zo simpel dat je moeilijk kon vergissen. Geen letters maar rondjes met een opening, waar je moet aangeven waar de opening zat. Nu al zie je het niet scherp kon je toch wel aardig gokken waar de opening zit. Ik zie echt geen 100% zonder bril. Dat ik met bril 120% haal wist wel door een echte oogmeting door optometist. Verder urine testen op suiker en controle bloeddruk en dat was het.
Hele gedoe kost je dus tijd en geld. Eerst in de rij wachten op gemeente huis voor een formulier voor de keuring 23 euro, 40 euro voor de arts en ritje naar wijkcentrum in Hoofddorp, weer in de rij wachten op gemeentehuis, 44 euro voor verlengen rijbewijs en 12 euro voor pasfoto. En als ik keuring via een ARBO dienst had gedaan was het nog duurder geweest. Maar CBR accepteerde dit wel, binnen twee weken het bewijs geschiktheid gekregen.
Dus mensen wie nog zijn groot rijbewijs wil verlengen om het 10 jaar te behouden, nu doen.