Grondspeling

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Paul

Grondspeling

Ongelezen bericht door Paul »

Gisteren een heerlijke rit gemaakt met wat vrienden en mijn vrouw achterop.
Nu rijden mijn vrienden op een supersport en ondanks dat het tempo niet echt hoog was werd er soms wel even wat gas bijgegeven als de bochten en overig verkeer zich daar voor leende.

Nu weet ik inmiddels al zolang ze met een supersport niet echt tot het gaatje gaan ik op de RT ze goed bij kan houden. Ook ik de bochten. Maar met mijn vrouw achterop is het een heel ander verhaal. Ondanks het feit dat we niet eens echt hard gingen zat ik iedere keer met de middenbok aan de grond. Hebben jullie daar ook last van wanneer je met duo rijd?

Is een RT op een of andere manier te "verhogen" bv via de achterveer?

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

PaulRS

Re: Grondspeling

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Je moet het extra gewicht compenseren door de achterveer op te schroeven.

Achter 1 van de zwarte zijpanelen, net voor de koffers, zit een versteller, die staat normaal op 10 klikken ingedraaid.
Voor op te spannen geef je deze 10-20 klikken meer, in totaal heb je ongeveer 40 klikken van licht naar zwaar.

Op de schokbreker zelf zit een stelschroefje voor de demping, die draai je ook 90' in

Als je weer solo gaat rijden, alles weer terug op je uitgangspunt.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Paul

Bedankt PaulRS.

De grote knop had ik al gevonden en een heel eind ingedraaid. Maar dat kleine stelschroefje voor de demping had ik nog niet gevonden. Ik zal die gelijk 90' draaien. En weer eens proberen.
PaulRS

Hoi.

Dat dempings schroefje doet niks aan de rijhoogte, maar geeft extra demping voor als je de veer opschroeft.
Dan blijft de achterkant stabiler bij hogere belasting.

Als je met het opspannen van de veer niet beter wordt, kan je eens kijken bij Hyperpro, die leveren en monteren vervangingsveren.
De normale veer is eigenlijk wat aan de lichte kant voor de RT en een maatje zwaarder kan geen kwaad

Ik weet niet wat jullie doen op de weegschaal, maar een standaard veer is berekend op een standaard mens van +/- 75 kg.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
dhr
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Ongelezen bericht door dhr »

Wat zeg je dat netjes :lol:
PaulRS schreef:Hoi.

Ik weet niet wat jullie doen op de weegschaal, maar een standaard veer is berekend op een standaard mens van +/- 75 kg.

Groeten, Paul.
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Paul

Als het stelschroefje er voor zorgt dat hij wat minder inveert kan het helpen. Door de centrifugaalkracht veert je motor al behoorlijk in tijdens een snelle bocht. Dus iets minder inveren zou kunnen helpen.

Samen wegen wij over de 200 kilo. :oops:
Ik zeg niet hoe dat verdeeld is. Mijn vrouw zou mee kunnen lezen........ :D

PaulRS

Hoi.

Dan wil je zeker een ander veertje.

Rij eens langs bij http://www.hyperpro.com/home/index.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Zit bij jou in de buurt.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Paul schreef:Gisteren een heerlijke rit gemaakt met wat vrienden en mijn vrouw achterop.
Ik heb een vraag en een opmerking:
- Past dat dan nog bij jou op de motor?
- Geen wonder dat je veertje er moeite mee heeft

:lol:
Paul

Ja hoor past prima.
Wij zijn niet zo zeer "dik" maar groot.
Ik ben 1.92m. Flink gebouwd. In mijn "slanke gespierde tijd" 8) woog ik ook al 95. Nu met een bierbuikje dat bij mijn leeftijd hoort 15 kilo meer.
Mijn vrouw is ook groot. Ook zij is niet dik maar wel stevig. Zeg maar eens rubens figuur. (nee ik ga geen foto's posten :D )

Dat alles past best.
Ik heb even gekeken wat een nieuwe veer kost. :shock: We gaan nu maar lijnen samen....... :oops:
Dave

En hoe groot zijn jouw vrienden dan, dat die er dan ook nog bij passen... :D
Paul

:D ik snap hem. :D

Beetje traag soms na een paar vrije dagen...... :lol:

PaulRS

Hoi.
Paul schreef:
Ik heb even gekeken wat een nieuwe veer kost. :shock: We gaan nu maar lijnen samen....... :oops:
Heb je gekeken naar een complete schokbreker, of alleen een losse veer?

Enkel een veertje is rond de 100€, een complete schokker al gauw 600-700.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
dhr
Contacteer:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Dave schreef:En hoe groot zijn jouw vrienden dan, dat die er dan ook nog bij passen... :D
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Paul

PaulRS schreef:Hoi.
Paul schreef:
Heb je gekeken naar een complete schokbreker, of alleen een losse veer?

Enkel een veertje is rond de 100€, een complete schokker al gauw 600-700.

Groeten, Paul.
Ik had alleen gekeken naar een complete schokbreker.
Alleen een veer is natuurlijk ook een optie.

Maar eerst eens samen sturen met het stelschroefje 90 graden gedraaid. Misschien is het niet meer nodig nu.
De demping is prima samen het gaat echt om de grondspeling met zijn tweeen.
PaulRS

Hoi.

Ben bang dat je dat niet gaat winnen met alleen het schroefje en een te slappe veer.

Maar dat horen we wel.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Paul

Maar het vreemde is dat de veer helemaal niet te slap aanvoelt tijdens het rijden.
Samen over een vluchtheuvel vangt hij goed op. Daar wilde mijn Pan European nog wel eens doorslaan.
Het gaat puur om de grondspeling. Mijn middenbok komt aan de grond in een snelle bocht.

Maar eerst even zo testen en dan zien we wel verder.

Dave

Paul schreef:Mijn middenbok komt aan de grond in een snelle bocht.
Volgens mij ben je eerder de grens van de motor aan het opzoeken dan dat je last zou hebben van te weinig grondspeling ;) . Dat lukt mij namelijk ook af en toe en ik weeg solo (nog) geen honderdvijftig kilo :D .
Paul

Dat hoop ik niet.
Want dit is in iedergeval niet mijn grens.
Ok we rijden een aardig gangetje als het gebeurd, maar ik hoop toch wel platter te kunnen met zijn tweeen.
Mijn vrouw vind het ook heerlijk dat hangen in de bocht.
Maar nu we steeds de middenbok aan de grond zetten vind ze het niet zo leuk meer.

Met andere woorden we moeten dan een aardige concessie doen aan het motorijden. En eigenlijk vind ik het geen optie.
Want juist het sturen is het leukst van heel het rijden.
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

PaulRS schreef:Rij eens langs bij http://www.hyperpro.com/home/index.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Heeft iemand hier ervaring met die Hyperpro veren? Ik zag dat een combiset (veren voor en achter + veren voor de telescoop(?) ) iets van $219 moet opbrengen. Klinkt niet echt duur, en als de handling/wegligging erdoor verbetert, ben ik er wel voor te porren.
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ik heb zo het idee dat je eerder met je stepjes aan de grond zou moeten komen dan met de middenbok. Tenminste dat was met mijn K1100LT zo, en dan moest ik al behoorlijk "plat" gaan. Weet je zeker dat er niets met je middenbok aan de hand is, scharnieren een beetje "uitgelubberd" of zo waardoor de bok in rusttoestand iets lager "hangt"dan zou moeten?
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Wildripper
Type: R1200RT
Land: Tsss echt niet

Ongelezen bericht door Wildripper »

Middenbok raakt bij mij ook weleens de grond, wanneer ik bij het drempeltje te hard neem.

En afgelopen maandag in de bocht van de A10 naar de A2, maar dat kwam dan weer door een grote kuil in de weg.

Maar vond het ook niet prettig, temeer ik het daar niet verwachtte.

En ik kan me voorstellen als het je steeds gebeurt, het niet fijn sturen is.
Zümo XT

Paul

Ik heb het stelschroefje een slag gedraaid en ik moet zeggen dat het solo goed helpt.
Ik vind de veering nu veel te hard. Ik moet nog samen met mijn vrouw testen maar het voelt bemoedigent.

Kan ik weer lekker snoepen...... :D
Ralph Romein
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Hallo Paul,

Ik heb sinds 1 april hyperpro's onder mijn fiets hangen (R1200RT) en dat bevalt zeer goed. Maar afstelling is ten alle tijden heel belangrijk natuurlijk. Met de veervoorspanning hoog je de achterkant op om gewicht te compenseren. Ofwel, als ik alleen rij (85 kg) staat de veervoorspanning 13 klikken (halve slagen) opgeschroeft, maar als iemand achterop meerijdt moet ik een paar klappen bijgeven om tot de zelfde wegligging te komen. Als de veervoorspanning goed staat stuurt de motorfiets neutraal door de bocht. De uitgaande demping (schroefje onderaan) moet zo staan dat de motor niet gaat deinen als je over een drempel rijdt, maar ook niet te ver dicht anders houdt je demper het veren tegen.

Mijn ervaring met de dempers van mijn R1200RT is dat de dempers niet in staat zijn zwaardere klappen zoals een drempel goed op te vangen en dan rij ik 95% van de tijd alleen (woon-werk). De dempers die ik nu heb van hyperpro doen dat wel heel goed, zijn goed instelbaar met veel mogelijkheden. Bij het maken van je nieuwe demper wordt trouwens ook rekening gehouden met je gewicht :D. Kost wel wat natuurlijk en houdt rekening met ruim € 1.600,00, maar dan heb je ook wat :lol: Afgelopen woensdag reed ik met een maat (R1200GS+hyperpro's) bij Uithoorn over een weg met veel drempel en ook in de bochten. Wij met een dikke 80km eroverheen. Echt geen punt, super stabiel.
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Nog een tip voor mensen met te weinig grondspeling: (van het duitse RT FReunde forum)
- je kunt de onderste trekarm van de cardan vervangen (wat is de goeie naam voor dat ding) door de versie van de GS (dus niet de hele cardan, maar alleen de onderste trekarm)
- omdat deze korter is komt de RT hoger te staan en heeft dus meer grondspeling
- bovendien is er een verstelbare versie van de GS trekarm!
Een Duitse RT vriend rijdt hier al een paar jaar naar volle tevredenheid mee.
http://www.rt-freunde.de/viewtopic.php? ... ight=feder

Hans
PaulRS

Hoi.

Is een optie.

Hou er wel rekening mee dat dan de kans bestaat dat de middenbok niet meer met z'n voetjes op de vloer staat.
Even uitproberen.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Miky-Biky
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Miky-Biky »

Hallo forumleden,

ook ik heb soms last van een schurende middenbok, dit doet zich enkel voor tijdens een behoorlijke hellingshoek en als er dan een put of bult in het wegdek zit. Zou het niet kunnen dat door een bult of put, de middenbok een weinig uit en terug in klapt, en de grond raakt als je dan op hellingshoek zit :?:

Grtzz, Miky.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)

Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik heb mijn veren zaterdag naar HyperPro gebracht en daar is geconstateerd dat de olie van het verstelmechanisme voor een deel 'verloren' is gegaan. Volgens de meneer van HyperPro komt dat vaker voor bij de RT. Je ziet niet dat er een lek is (alles is droog), maar toch lekt ie gestaag. Bij mij zag je dat doordat de eerste draaien van de knop geen weerstand ondervond. Pas na een poos begon ie weerstand te krijgen en dus te werken. Hij zou die olie bijvullen. Daarbij krijg ik zowel voor als achter een stel nieuwe veren op de oude schokbreker gemonteerd.

Nu kom ik niet met mijn standaard over de grond, maar het zou zomaar kunnen dat bij jullie hetzelfde aan de hand is. Misschien een combi van de veer die te slap is (geworden) en het verstelmechanisme dat maar deels werkt. Gezien het eerlijke advies dat ik bij HyperPro kreeg is het altijd de moeite waard om even langs te rijden. Ze hadden mij met gemak 1 of 2 nieuwe veren aan kunnen smeren, maar doen gaan nu mijn oude veren reviseren. Ik heb er wel bij gezegd dat mijn motor al 12 jaar oud is, en dat een setje 'all-singing-all-dancing' HyperPro GP veren een beetje overdone is. Zelf zegt ie dat nieuwe veren al 80% scheelt. Die laatste 20% is fijnafstemming en dat is eigenlijk meer voor de echte fijnproever. Je praat dan ook over GP veren, dus meer sportief gebruik. Evengoed een genot om mee te rijden heb ik begrepen, en dat geloof ik graag.

Ik post mijn ervaringen met de gereviseerde veren in het 'vering en demping topic'.
Paul

Sinds ik nieuwe banden onder mijn Beemer heb bevalt hij een stuk beter.
Het sturen gaat ook echt heerlijk.
Gisteren zelfs zo goed dat ik mijn cilder aan de grond reed.
(gelukkig heb ik cilinderbeschermers)

Afbeelding

Maar thuis gekomen zag ik dat ik niet alleen mijn cilinder aan de grond gereden had maar ook de kuip. :shock:
Hier was ik dus niet zo blij mee.

Afbeelding

Al met al blijft de grondspeling van mijn Beemer een probleem.
dhr
Contacteer:

is de grondspeling het probleem? of jij? ;)
Paul

Ik vind het niet zon probleem dat ik met de cylinders de grond raak, maar wel dat ook de kuip dan de grond raakt.
Tegen de tijd dat mijn cylinderbeschermers versleten zijn zet ik er wel nieuwe op.
Maar ook iedere keer een nieuwe kuip vind ik een beetje overdreven.

Gesloten

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”