geen PR3 meer mogelijk??
Moderator: RT_Patrick
geen PR3 meer mogelijk??
Hoi,
Bij van Harten motoren in Amersfoort de RT gebracht voor vers rubber na 17000km.
Ik had voor en achter Michelin PR3 en was zeer tevreden.
Het blijkt dat PR3 niet meer gemonteerd mag worden op de BMW!!! _003 _003
Helaas moet ik daar de banden laten monteren daar de baas de rekening betaald en heb nu de PR2.
Volgens van Harten is de PR3 niet gehomologeerd voor NL en mag die niet meer gemonteerd worden ivm produktaansprakelijkheid. Ik bood nog aan om een afstandsverklaring te tekenen maar dat is niet mogelijk.
Heeft iemand anders dit ook al gehoord?
groet,
Gerrit-Jan
Bij van Harten motoren in Amersfoort de RT gebracht voor vers rubber na 17000km.
Ik had voor en achter Michelin PR3 en was zeer tevreden.
Het blijkt dat PR3 niet meer gemonteerd mag worden op de BMW!!! _003 _003
Helaas moet ik daar de banden laten monteren daar de baas de rekening betaald en heb nu de PR2.
Volgens van Harten is de PR3 niet gehomologeerd voor NL en mag die niet meer gemonteerd worden ivm produktaansprakelijkheid. Ik bood nog aan om een afstandsverklaring te tekenen maar dat is niet mogelijk.
Heeft iemand anders dit ook al gehoord?
groet,
Gerrit-Jan
Laatst gewijzigd door warmbakkertje op 21 okt 2012, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- JoJothefirst
- 2024
- Type: R1200RT
- Bijz: zumo XT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Groningen
Re: geen PR# meer mogelijk??
Ehh.... oeps! Wat is dat nou weer voor een vreemd bericht?
Net nu ik mijn banden ook voor controle wil laten nakijken. En ik voor eventuele vervanging mijn oog had laten vallen op de MPR3
JoJo

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
- RsTijn
- Bijz: 2012
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Noorderkempen
Re: geen PR3 meer mogelijk??
Zou misschien wel eens kunnen waar zijn ....
Heb 3 weken geleden ook een PR3 voorband besteld, maar komt maar niet binnen
ondertussen bijna kale voorband. Vrijdag ll bij bandenboer gepasseerd en lag een PR 2 voor mij
Had toch een 3 besteld .... Nog geprobeerd om te bellen, kantoor gesloten.
morgen weet ik waarschijnlijk meer, zal deze vraag eens voorleggen aan bandenboer.
't Is wel raar, er rijden toch al genoeg PR 3's onder een RT rond ????
Heb 3 weken geleden ook een PR3 voorband besteld, maar komt maar niet binnen

ondertussen bijna kale voorband. Vrijdag ll bij bandenboer gepasseerd en lag een PR 2 voor mij

Had toch een 3 besteld .... Nog geprobeerd om te bellen, kantoor gesloten.
morgen weet ik waarschijnlijk meer, zal deze vraag eens voorleggen aan bandenboer.
't Is wel raar, er rijden toch al genoeg PR 3's onder een RT rond ????
LIVE every moment / LAUGH every day / LOVE beyond words
- blackers
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Op de site van BMW staat onder het kopje 'service' en vervolgens 'banden' dat Michelin PR2 kan worden gemonteerd. En VanHarten kennende houden zij zich precies, maar dan ook precies, aan de regels. Aan de ene kant is dat prettige want dan weet je waaraan je toe bent, maar is het niet mogelijk om af te wijken.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Vreemd verhaal. Misschien kan Kenny dit toelichten cq weet hij hier iets meer van?
- AGVerheij
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Hmmm, vreemd. Ik heb vorige week bij De Jong in Alphen nog een set mpr3's er op laten zetten en hier niets over gehoord. Wel keurig een stempel in het boekje, dus ik neem aan ook volgens de richtlijnen van BMW.
Sent from my HTC One X aan alle forumleden
Sent from my HTC One X aan alle forumleden
Groets, GerbeRT
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Officieel mag de BMW dealer niet MPR3 monteren op de 1200's. omdat het niet of de lijst staat. Vele anderen ook niet trouwens. Ik heb de lijst gezien en het is veel Metzeler. Trek je eigen conclusies. Ze kunnen niet zeggen waarom dit zo is.
Ik denk zelf dat het een politieke verhaal is maar kan ik het niet hard maken.
- scan
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Mijn dealer wees me daar ook op maar heeft ze wel gemonteerd met een opmerking daarover op de factuur.
Gelukkig kan ik nog zelf bepalen wat er gemonteerd wordt.
Dubieus verhaal van BMW !
Gelukkig kan ik nog zelf bepalen wat er gemonteerd wordt.
Dubieus verhaal van BMW !
Laatst gewijzigd door scan op 22 okt 2012, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn suggestie is dat het om de TÜV lijst gaat. In Duitsland moeten banden per type gehomologeerd worden. Nederland kent zulke regelgeving niet.
Het argument dat de eerste poster geeft is dus sowieso onzin.
Het argument dat de eerste poster geeft is dus sowieso onzin.
- blackers
Die conclusie kan het niet zijn, want je kunt wel Michelins aanschaffen. Er is dus geen sprake van een deal tussen BMW en Metzeler.Beamietoo schreef:Officieel mag de BMW dealer niet MPR3 monteren op de 1200's. omdat het niet of de lijst staat. Vele anderen ook niet trouwens. Ik heb de lijst gezien en het is veel Metzeler. Trek je eigen conclusies. Ze kunnen niet zeggen waarom dit zo is.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Met scan en doov650 ben ik 100% eens !blackers schreef:Die conclusie kan het niet zijn, want je kunt wel Michelins aanschaffen. Er is dus geen sprake van een deal tussen BMW en Metzeler.Beamietoo schreef:Officieel mag de BMW dealer niet MPR3 monteren op de 1200's. omdat het niet of de lijst staat. Vele anderen ook niet trouwens. Ik heb de lijst gezien en het is veel Metzeler. Trek je eigen conclusies. Ze kunnen niet zeggen waarom dit zo is.
@ Blackers,
Ik ben erg benieuwd hoe jij 100% zeker bent dat er geen afspraak/ contract met Metzeler is ??
Erbij had ik duidelijk in mijn post aangegeven dat het over de 1200 gaat. Specifiek praten wij hier op het forum over de 1200RT.
De BMW dealers hebben ook nieuw en gebruikt K modellen en 11xx modellen.
Verder ter uwe informatie is het een noemenswaardig punt dat een BMW dealer mag alleen Bosch bougies en Castrol oliën voeren maar sommige wijken ook hiervan af.
- blackers
Omdat in de officiële documentatie staat dat voor de 1200 ook Michelin PR2 geschikt is. En daarmee heeft de klant dus een keuze en er is geen sprake van verplichte winkelnering bij MetzelerBeamietoo schreef:Met scan en doov650 ben ik 100% eens !blackers schreef:Die conclusie kan het niet zijn, want je kunt wel Michelins aanschaffen. Er is dus geen sprake van een deal tussen BMW en Metzeler.Beamietoo schreef:Officieel mag de BMW dealer niet MPR3 monteren op de 1200's. omdat het niet of de lijst staat. Vele anderen ook niet trouwens. Ik heb de lijst gezien en het is veel Metzeler. Trek je eigen conclusies. Ze kunnen niet zeggen waarom dit zo is.
@ Blackers,
Ik ben erg benieuwd hoe jij 100% zeker bent dat er geen afspraak/ contract met Metzeler is ??
Erbij had ik duidelijk in mijn post aangegeven dat het over de 1200 gaat. Specifiek praten wij hier op het forum over de 1200RT.
De BMW dealers hebben ook nieuw en gebruikt K modellen en 11xx modellen.
Verder ter uwe informatie is het een noemenswaardig punt dat een BMW dealer mag alleen Bosch bougies en Castrol oliën voeren maar sommige wijken ook hiervan af.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Oke dat klopt dat de PR2 op de lijst staat maar dat is al een tijd geleden geweest.
Wat ik vreemd vind is dat sinds de intro van de Metzeler Z8 Interact wat je op vele nieuwe RT's ziet komt de PR3 er niet bij.
Zoals eerder gezegd kan ik maar speculeren en weet ik het ook niet zeker maar mijn vermoedens zijn er wel.
In ieder geval is het goed dat de consument bij de meestal dealers nog mag kiezen.
Wat ik vreemd vind is dat sinds de intro van de Metzeler Z8 Interact wat je op vele nieuwe RT's ziet komt de PR3 er niet bij.
Zoals eerder gezegd kan ik maar speculeren en weet ik het ook niet zeker maar mijn vermoedens zijn er wel.
In ieder geval is het goed dat de consument bij de meestal dealers nog mag kiezen.
-
- Type: Overig R-serie
- Woonplaats of omgeving: Nijkerk
Mij precies hetzelfde overkomen bij van Harten...
Echter het vreemde is dat er in de winkel dus wel een R1200RT staat met mpr3 er op
Ik rij nu dus ook op de twee serie rond.
Niks op tegen behalve goed aan de prijs, maar toch.....
Grtzzz,
Han
Echter het vreemde is dat er in de winkel dus wel een R1200RT staat met mpr3 er op

Ik rij nu dus ook op de twee serie rond.
Niks op tegen behalve goed aan de prijs, maar toch.....
Grtzzz,
Han
- scan
Onlangs heb ik die vraag eens voorgelegd aan een sales rep van M die ik bij de dealer trof en die liet een lijst zien waarop de PR3 wel stond vrijgegeven voor de 1200RT !
- blackers
Ook op de site van Michelin kun je lezen/zien dat MP3 geschikt is voor R1200RT (elk bouwjaar).scan schreef:Onlangs heb ik die vraag eens voorgelegd aan een sales rep van M die ik bij de dealer trof en die liet een lijst zien waarop de PR3 wel stond vrijgegeven voor de 1200RT !
Vreemd verhaal
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Ik heb een paar maanden terug bij mijn dealer gevraagd naar prijzen voor banden en daar heeft men mij toen de PR3 ook aangeraden. Heb ze wel bij een gewone bandenboer laten plaatsen, daar waren de banden incl montage een heeeeeeeeeeeeel pak goedkoper en de service meer dan OK.
Misschien eens bij Michelin informeren. Als je van hun, het beste is per mail, groen licht krijgt en er gaat iets mis door de banden, wie is er dan aansprakelijk.
De BT 021 werd ook in een terugroep aktie omgeruild, daar de fabriekant wel weet dat er stront aan de kniklker komt als zijn band het probleem is.
Groet Hans
Vaak zijn we te bang.......
De BT 021 werd ook in een terugroep aktie omgeruild, daar de fabriekant wel weet dat er stront aan de kniklker komt als zijn band het probleem is.
Groet Hans
Vaak zijn we te bang.......
De BMW die in de winkel staat met de MPR3 wordt uitgeleverd met MPR2. Ik zag hem staan en riep meteen GertJan erbij om die reden. Die 3's zaten er al op voor dat deze nieuwe regel intrad. Ik weet niet wanneer dit is ingegaan, maar mijn motor is in mei dit jaar bij van Harten gekocht en toen zijn er 3's omgelegd en was er dus niks aan de hand. _002
- wil51
- Type: R850RT
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Ik ook maar even gekeken wat er voor mijn R850RT aanbevolen wordt. Volgens lijst BMW de michelin PR. Dus zelfs de MPR 2 staat niet in de lijst. Op de website van Michelin staat voor de R850RT wel de MP3 aanbevolen. Zitten er bij mij ook op en ben zeer tevreden.
Is de lijst van BMW op hun website wel actueel?
Is de lijst van BMW op hun website wel actueel?
- scan
Neen...wil51 schreef:Is de lijst van BMW op hun website wel actueel?
- JOS WRSM
- Erelid
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Nou, ik mis mijn PR-drietjes anders wel, hoor . . . onder m'n nieuwe fiets zitten ze niet . . . _002
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- BertL
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K1200GT/2008
- Woonplaats of omgeving: Ommen
BertL schreef:wie, wat waar ? Mis ik weer eens wat ?

Koop de motor van ons Jos en mis niet de MP3-tjes. Zie: viewtopic.php?f=7&t=6197

- Snellecees
- Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
- Woonplaats of omgeving: Breda
Wat is er zo anders aan de PR3 t.o.v. de PR2. Ik heb PR2 en dat rijdt prima maar misschien mis ik iets doordat ik ze niet heb.
Kan iemand uitleggen wat de PR3 zo bijzonder maakt dat iedereen ze blijkbaar wil
Cees
Kan iemand uitleggen wat de PR3 zo bijzonder maakt dat iedereen ze blijkbaar wil
Cees
- JOS WRSM
- Erelid
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Ik ben geen kenner, maar denk dat er een betere en vloeiender rij-eigenschap ontstaat doordat het loopvlak minder rond is dan andere banden . . . .

Snellecees schreef:Wat is er zo anders aan de PR3 t.o.v. de PR2. Ik heb PR2 en dat rijdt prima maar misschien mis ik iets doordat ik ze niet heb.
Cees
Jos WRSM
Jos WRSM
De MPR2 is een uitstekende band. De verbetering zit voornamelijk in de aangebrachte regenlamellen om op een natte wegdek nog meer water sneller uit van onder de banden te duwen.Snellecees schreef:Wat is er zo anders aan de PR3 t.o.v. de PR2. Ik heb PR2 en dat rijdt prima maar misschien mis ik iets doordat ik ze niet heb.
Cees
Simpel gezegd kan je de 3 als een type 2 zien maar dan met meer groeven. Als je de twee naast elkaar zet zie je het heel duidelijk.
Gr,
Kenny
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Woonplaats of omgeving: Uden
...Aha...meer groeven die ik als mooi weer / hobby rijder eigenlijk helemaal niet nodig heb. In mijn gedachtengang zou dat dan meteen een verklaring kunnen zijn voor het snel slijten van mijn huidige MPR3 voorband. Ik laat er voor volgend seizoen dan maar eens een MPR2 opleggen..Beamietoo schreef:....Simpel gezegd kan je de 3 als een type 2 zien maar dan met meer groeven...

Als mooi weer hobbyist kan je ook banden kopen zonder profielBerrybeer schreef:...Aha...meer groeven die ik als mooi weer / hobby rijder eigenlijk helemaal niet nodig heb. In mijn gedachtengang zou dat dan meteen een verklaring kunnen zijn voor het snel slijten van mijn huidige MPR3 voorband. Ik laat er voor volgend seizoen dan maar eens een MPR2 opleggen..Beamietoo schreef:....Simpel gezegd kan je de 3 als een type 2 zien maar dan met meer groeven...

- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
maar daar mag je dan weer niet mee op de openbare weg rijden: gewoon het hele jaar VRO's doen!
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- dj.verhulst
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R 1998
- Woonplaats of omgeving: Almelo
- Contacteer:
ik zou me afvragen wat de onafhankelijke banden zaken ervan zeggen...
en daar ga ik toch al heen omdat een dealer vaak belachelijke bedragen vraagt voor banden.
en BMW kennende in Duitsland heb je inderdaad die regels over homologatie van banden voor voertuigen.
en kan heel goed zijn dat ze eigenlijk gewoon proberen hun regels op te leggen...
en daar ga ik toch al heen omdat een dealer vaak belachelijke bedragen vraagt voor banden.
en BMW kennende in Duitsland heb je inderdaad die regels over homologatie van banden voor voertuigen.
en kan heel goed zijn dat ze eigenlijk gewoon proberen hun regels op te leggen...
- ElsPeet
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Triumph Trophy SE uit 2013 met alle opties
- Woonplaats of omgeving: Warmenhuizen
Onlangs moest ook ik nieuwe banden onder mijn
. Bij Motoport Hippolytushoef bovenstaande voorgelegd. De baliemedewerker van dienst vond het een bijzonder vreemd verhaal, maar keek het voor de zekerheid even na. Geen informatie te vinden hierover. Ik rij dus gewoon op nieuwe pr3 banden. Lekker hoor. De vorige eigenaar had er bridgestone onder laten zetten. Nou, dit rijd stukken relaxter
Peter

Peter
KreidlerFlorett K54 1968
KreidlerFlorett RS 1970
YamahaXJ900F 1993
BMWR1100RT 1998
BMWR1150RT 2001
BMWR1200RT 2008
Triumph Trophy SE 2013
KreidlerFlorett RS 1970
YamahaXJ900F 1993
BMWR1100RT 1998
BMWR1150RT 2001
BMWR1200RT 2008
Triumph Trophy SE 2013
Na de MPR2 (die me al super bevielen) de MPR3 laten monteren bij Kenny.
Bevallen me wederom als een malle!
Cuppen of snelle slijtage? Nope, niets van dat alles.
Voorband na 14k ziet er zelfs nog als nieuw uit. Maar zal ik met het oog op de naderende winter wel uit voorzorg vervangen.
Rijstijl is vrij stevig (althans, dat was wat de Officier van Justitie mij vertelde
), voornamelijk solo-ritten.
Kortom: komen er bij mij weer op.
Gr. Egghead
Bevallen me wederom als een malle!

Cuppen of snelle slijtage? Nope, niets van dat alles.
Voorband na 14k ziet er zelfs nog als nieuw uit. Maar zal ik met het oog op de naderende winter wel uit voorzorg vervangen.
Rijstijl is vrij stevig (althans, dat was wat de Officier van Justitie mij vertelde

Kortom: komen er bij mij weer op.
Gr. Egghead
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht