japachap schreef:Op het plus punt- er is een zeer uitgebreide gereedschapsrol verkrijgbaar als optie, dus... misschien is sleutelen veel makkelijker dan verwacht. Het blijkt natuurlijk op mechanische wijze gewoon een modern motorblok- niks bijzonder, of "BMW buitengewood" meer...
Wat kun je nog zelf doen aan dit soort motoren? Olie verversen, bougies (het is gelukkig geen twin spark meer, scheelt weer 2 bougies), kleppen en remblokjes. Onderhoud gaat nog wel, tot op zekere hoogte. Je kunt zelf de computer niet uitlezen. Maar storingen wordt steeds lastiger. Als je pech krijgt onderweg, kun je het schudden. Maar dat was al lang. Mijn oude RT is nog niet zover geautomatiseerd als deze, maar als de computer 'ho!' zegt, houdt het op. Wel een beetje lastig als je in Kazachstan staat en je gashendel doet het niet meer. Geef mij dan maar een ouderwets kabeltje. Daar kun je desnoods nog een touwtje voor gebruiken. De GS wordt wat dat betreft steeds minder aantrekkelijk voor reizen naar echt verre landen waar de BMW dealer geen vestiging heeft. Het zal allemaal wel van goede kwaliteit zijn, maar een dagje over een steenpiste kan heel veel kapot doen trillen. En als je dan niets meer zelf kunt maken is dat een groot probleem.
Maar ja, met de auto hebben we dat ook al lang. Pech onderweg met een moderne auto is steeds vaker afslepen naar de dealer, want ook de ANWB kan niet voor elke boordcomputer iets meenemen.
Ik vind het trouwens wél een mooi blok! Helemaal nieuw, heel veel innovatieve technologie. BMW blijft zichzelf opnieuw uitvinden.