rammelen voorwiel

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Shumway

rammelen voorwiel

Ongelezen bericht door Shumway »

Merk bij het wegrijden elke keer na een meter of 10 een rammelend geluid bij het voorwiel, eenmalig. Daarna is het weg.

Is die het ABS dat aanspringt of heb ik ergens een defect?

Motor remt overigens prima

mvgr

Rik
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: rammelen voorwiel

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Dat is idd het bekende schrapende geluid van de inschakelende ABS . . . :O
Daarna moeten de ABS lampjes dan ook uit zijn . . .
Shumway schreef:Merk bij het wegrijden elke keer na een meter of 10 een rammelend geluid bij het voorwiel, eenmalig. Daarna is het weg.

Is die het ABS dat aanspringt of heb ik ergens een defect?

Motor remt overigens prima

mvgr

Rik
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Shumway

Yep, lampjes gaan uit.

ABS werkt prima, grijpt niet al te vroeg in.

Wel jammer, de GS kon je achter makkelijk omhoog laten komen, is wat lastiger met de RT.

gr

Rik
Andrew
Type: R1200RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland

Ongelezen bericht door Andrew »

Wordt het rammelen niet veroorzaakt door de zwevende remschijven ?

Als ik een stukje naar achter rijd en vervolgens naar voren dan maakt hij altijd een rammelend geluid.
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

De R1100RT heeft zwevende schijven, de R1150RT niet.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

De 1150 heeft zwevende schijven de 1100 niet.
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Andrew schreef:Wordt het rammelen niet veroorzaakt door de zwevende remschijven ?
Nope, onze forumbeheerder heeft al het goede antwoord gegeven, bevestigd door de topic starter. Het is dus geen rammelen maar de ABS relais die geactiveerd worden. Geluid komt dan ook niet vanuit het voorwiel maar van de ABS 'mastermodule' waar die dan ook zit. ;)
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

De ABS mastermodule zit onder de tank, vlak voor je buddy (vanaf de zitpositie achter de motronic, zeg maar). Goed in gehoorsafstand dus...
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

thooms schreef:De 1150 heeft zwevende schijven de 1100 niet.
Bij mijn R1150RT bwj 2005 zitten er geen busjes en heeft dus ook geen zwevende remschijven.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Shumway

Heb toch duidelijk het gevoel dat het rammelen van het voorwiel komt.
Inderdaad na de "rammel" gaan de ABS lampjes uit, maar je voelt ook in de remhendel dat er bij het voorwiel iets gebeurd.

mvgr

Rik
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ook het inschakelen van de ABS 'voel' je, als je de remhandel zeer licht intrekt.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
bmwalter
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Ongelezen bericht door bmwalter »

Hier een stukje van de site van de GS-club. Duidelijker kun je het volgens mij niet hebben:

De Zelftest.
Bijhet aanzetten van het contact zal de computer beginnen met zijnzelftest. Een kritisch onderdeel hiervan is de spanning van debatterij. Omdat de ABS eenheid van o.a. een zware elektromotor gebruiktmaakt is de spanning belangrijk om een goede werking te garanderen. Bijeen te lage spanning (slechte accu, of lang niet gebruikt) zal de ABSniet actief worden. Om een accu storing te voorkomen is het raadzaam omna het aanzetten van het contact even een paar seconde te wachten methet starten van de motor (BV: tot dat de benzine pomp uitgaat). Danheeft het ABS systeem de spanning gecontroleerd voordat deze tijdelijklager wordt door het starten van de motor. Een stuk rijden om de accuop te laden en dan opnieuw het contact uit en aan te zetten kan eenaccu storing oplossen.

Alsalle sensoren goed doormeten zijn, de accuspanning goed is en desnelheid 0 km per uur is, zal de ABS computer wachten totdat hij opbeide wielen tegelijk 5 km per uur ziet. Dit is om ze testen of dedetectie van de draaisnelheid van de wielen goed werkt. In afwachtinghiervan zullen beide waarschuwingslampen gelijktijdig knipperen. Als jetijdens het rijden het contact aan en uit zet, zal het ABS dus nietwerken totdat je eerst stil gestaan hebt (0km) en weer wegrijd.

Als ersnelheid (5km) gedetecteerd word, zal de computer als laatste test deelektromotor en de twee electrokoppelingen even aansturen om te zien ofde drukmodulator werkt. Dit is het bekende "WEE-CLUNK-CLUNK" geluidvanonder de tank bij het wegrijden. Is de test succesvol, dan zullen deABS lampen uitgaan en het systeem actief worden. De laatst genoemdetest zal de computer af er toe herhalen als de motor van stilstand naar5 km per uur gaat. De sensoren worden continu gemonitort.

Bij eeninterne storing zullen de twee waarschuwingslampen om-en-om knipperen.Een interne storing is bijvoorbeeld een kapotte sensor. Het ABS zaluitgeschakeld blijven totdat deze gereset wordt. Dit moet officieel bijde dealer gebeuren maar je kunt het ook zelf. (zie ABS Reset)

Bijexterne storing zullen na de "5 km test" de twee waarschuwingslampengelijktijdig blijven knipperen. Dit is als bijvoorbeeld de accuspanningte laag was of als er maar 1 sensor 5 km doorgaf (wegrijden metspinnend achterwiel) Het contact uit en weer aanzetten Reset eenexterne storing.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Shumway

mmm, moeilijk vol te houden dat het uit het voorwiel komt.

Nog een keer luisteren en goed voelen als ik straks wegrij.

Effe testen zonder helm hier op het parkeer terrein.

gr

Rik
Andrew
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland

Ongelezen bericht door Andrew »

Mijn 1100RT heeft toch echt wel zwevende schijven !

Bussen tussen de naaf en de schijf die (lichte) beweging van de schijf mogelijk maken.

Deze rammelen altijd even als je na remmen tot stilstand weer optrekt.
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Benji schreef:
Bij mijn R1150RT bwj 2005 zitten er geen busjes en heeft dus ook geen zwevende remschijven.
Goedenavond.
Je remklauwen voor zitten vast dus heb je zwevende remschijven voor op je 1150 RT,achter heb je een beweegbare remklauw dus een vaste remschijf.
G-Kees.
Kees BMW

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”