zwaarlopend voorwiel

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
hendrie.wolters

zwaarlopend voorwiel

Ongelezen bericht door hendrie.wolters »

Op mijn R50RT met evo remmen (2002) loopt het voorwiel zwaar
Ook na vervangen schijven en het vervangen van een remklauw blijft het wiel zwaar lopen!
Als ik de remblokken met een tangetje terug duuw is het over en loopt alles heel licht.
De klauwen zijn gangbaar gemaakt bij een BMW ondehouds punt.
Nu is er iets gezegt over het los draaien van voorwiel het lossdraaien van de kroon plaat en dan proberen een punt te zoeken waar het wiel het ligste loopt, dit ivm. het evt niet in lijn staan van de klauwen ten opzicht van de schijven.
ik heb inmiddels 500km gereden en de schijven worden nauwelijks warm ! dus echt aanlopen doet het niet maar iedere R1150Rt waarbij ik het wiel een draai geef, draaid het wiel ca 2 a 3 slagen en bij mij maar 3/4 slag!

Is er hier meer ervaring mee???
vioma

Re: zwaarlopend voorwiel

Ongelezen bericht door vioma »

Hoe is het met je wiellagers :?: Als die stuk zijn kan je wiel ook zwaar draaien .
[groet] Peter
hendrie.wolters

nee die zijn goed want als ik de blokken terug duuw met een tangetje loopt het wiel wel 10 slagen rond dus die zijn echt goed
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Remt de motor ook goed? Geen trilling bij afremmen in het stuur of de motor? Ik denk even aan een kromme remschijf dan? Als je aan het wiel draait blijft het constant zwaar of zit er telkens een lichter punt in tijdens het ronddraaien? Zomaar een idee hoor.

Ton
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

was mijn idee ook: kromme schijf en trillen bij het remmen maar:

je schrijft dat je de schijven al vervangen hebt en een remklauw; wat je kunt doen is één remklauw loshalen, een blokje zo dik als de schijf tussen de remblokken, dit geheel met tape aan de vork plakken. Nu is er nog maar één schijf/klauw die hem kan afremmen; stukje rijden/remmen en testen: doet hij nu nog dan een keer andersom proberen: op deze manier kun je in ieder geval bepalen of en zo ja welke schijf/klauw combinatie het probleem veroorzaakt, scheelt de helft! Als dat werkt kun je nog een keer de schijven (tijdelijk) verwisselen en kijken of het probleem mee-verhuist of niet: dan hou je nog maar één component over,klauw of schijf.

succes enne : keep Big RT Smile ing!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
hendrie.wolters

nee het zwaarlopen is contant wel is er een hele lichte echt super mininal trillinkje te voelen als ik rem maar dit is al na 500Km een heel stuk minder.

het zwaar lopen was ook al voor het vervangen van de hele handel

ook remmen met enkele klauw is uitgevoerd geen verschil.

de rem cilinders in elke klauw zijn getest per cilinder (de rest vast gezet) ze komen met gelijke kracht naar buiten en gaan ook even zwaar naar binnen.

nu wordt er dus beweerd dat de klauwen op de vork niet in lijn liggen met de schijven hier door dus de vraag hoe dit nu te doen zonder de sporing of vork krom te maken
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Voorwiel van een andere fiets in jouw vork en andersom: gaat het probleem mee met het wiel of blijft het bij de fiets!?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Is je pomp/remcylinder aan de remhandle wel in orde?? Misschien is dit versleten?? Inwendig een vernauwing in een remslang? REmsysteem eens goed ververst?

Grtn J.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Ton1959

Ze zeggen dus eigenlijk als ik het goed begrijp dat je voorvorkpoten krom zouden zijn volgens hun? Of iets met het hart van het wiel waardoor het niet in lijn staat met de vorkpoten. Misschien toch iets met een wiellager dan of de steekas?
Wij hadden in de garage ook een micrometer die we met een arm aan de schokbreker ( bij jou vorkpoot ) vast zetten. De micrometer tegen de schijf zetten en kijken wat er gebeurd tijdens het draaien van het wiel.
Dan bedoel ik een micrometer met zo'n drukstift. Is er bij de montage van het wiel niks aparts te merken als de steekas gemonteerd word past alles goed?

Ton
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Ton1959 schreef:Wij hadden in de garage ook een micrometer die we met een arm aan de schokbreker ( bij jou vorkpoot ) vast zetten. De micrometer tegen de schijf zetten en kijken wat er gebeurd tijdens het draaien van het wiel.
Dan bedoel ik een micrometer met zo'n drukstift. Ton
'Zo'n ding heb ik Ton maar die zit op een magneetvoet met schakelaar maar helaas blijft die niet op een aluminium vorkpoot zitten ;) Ik heb daar een beugeltje bij gemaakt maar meten blijft moeilijk omdat het stifje snel in een gaatje van de schijf blijft hangen .
Ton1959

Hoi Peter
Wij deden dat ook vaak met een slangklem vastzetten aan de schokbreker omdat de magneet hem niet hield. En misschien dat het op de bijna buitenste rand net lukt dan. Dit zijn vervelende problemen voor de garage maar ook voor de klant omdat er in zo'n geval meer tijd inzit dan verwacht is. Voor mij blijft zo'n probleem echt een uitdaging omdat het dan meer uit hobby is om het gevonden te krijgen.

Ton _004
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Ton1959 schreef:Ze zeggen dus eigenlijk als ik het goed begrijp dat je voorvorkpoten krom zouden zijn volgens hun? Of iets met het hart van het wiel waardoor het niet in lijn staat met de vorkpoten. Misschien toch iets met een wiellager dan of de steekas?
Wij hadden in de garage ook een micrometer die we met een arm aan de schokbreker ( bij jou vorkpoot ) vast zetten. De micrometer tegen de schijf zetten en kijken wat er gebeurd tijdens het draaien van het wiel.
Dan bedoel ik een micrometer met zo'n drukstift. Is er bij de montage van het wiel niks aparts te merken als de steekas gemonteerd word past alles goed?

Ton
Goedenavond.

Dat gaat slecht met een zwevende schijf.
Kees BMW
Ton1959

Dat gaat inderdaad slecht met een zwevende schijf je hebt gelijk. Misschien zit in die busjes waar de schijf over "zweeft"wel net het probleem trouwens. Als ze heel veel speling hebben en als er veel vuil tussen komt. De positie van de schijf veranderd maar hij wil soms niet terug in de juiste positie. Maar had je zelf ook nog een idee Kees?

Ton
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Ton1959 schreef:Dat gaat inderdaad slecht met een zwevende schijf je hebt gelijk. Misschien zit in die busjes waar de schijf over "zweeft"wel net het probleem trouwens. Als ze heel veel speling hebben en als er veel vuil tussen komt. De positie van de schijf veranderd maar hij wil soms niet terug in de juiste positie. Maar had je zelf ook nog een idee Kees?

Ton
Goedenavond.

Dat zou het kunnen zijn,ik weet niet hoe of het met de zuigers en afdichtingen in de remklauwen gesteld is ,lip van de afdichting moet zuiger terug trekken.Bij het integraalremsysteem moet je om de 2 jaar je remvloeistof vervangen van het hele systeem.Anders wil zich achter je zuigers in de remklauw wel troep verzamelen(oxydatie)dan heb je kans dat zuigers ook niet meer lekker terug lopen.
Kees BMW
Ton1959

Hoi Kees
Die lip doet normaal nog niet eens zoveel. Het is meestal wel zo dat die lip iets vervormt als je remt en die natuurlijk naar zijn standaard vorm terug wil. Als de zuiger goed gangbaar is drukt normaal de slingering van de remschijf de zuiger al terug. Je praat dan maar over misschien tussen 002 tot 0,05 mm. Al heb je zonder dat de schijf slingert al een vrij beweegbare schijf door de busjes. De zuiger natuurlijk maar minimaal terug anders zou je de eerste keer als je remt geen remdruk hebben.
Ik heb zo'n gevoel dat die busjes niet bij een nieuwe remschijf automatisch geleverd worden maar dat je die apart moet bestellen. En dat dit waarschijnlijk normaal niet gedaan word tenzij ze behoorlijk rammelen. Maar ik moet zeggen ik heb ze nog nooit vernieuwd dus ik weet dat niet zeker.

Ton
hendrie.wolters

Ik denk dat Tom het bij het juiste eind heeft over het terug duwen van de remcilinders door de afichting.

Bij de vervangen klauw door een refurbische klauw zou het goed moeten zijn maar bij de andere klauw is er inderdaat maar een slechtlopende zuiger vervangen door een schoonemaakt exemplaar (incl afdicting') de rest is blijven zitten.

Ik wil er zelf niet te veel aan doen daar ik de tools niet heb om te ontluchten en wil graag blijven remmen.

Het probleem is niet zo dat de schijven echt warm lopen dus naar mijn idee kan het niet zo veel kwaad.

Ik denk dat bij een volgende beurt alle zuigers te laten te laten uitbouwen en de afdichtingen schoon laat maken.

Misschien zijn er hobbyisten op het forum die dit Willen Ik kan wel sleutelen maar het ABS en evo systeem houden mij door kennis gebrek tegen

Hendrie
Beemer-Tycoons
2023
2023
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Hallo Hendrie,

Ik heb net je probleem gelezen en je oproep om je remmen schoon te maken en opnieuw te voorzien van remolie, ikzelf doe al het onderhoud van mijn R1150RT zelf inclusief onderhoud aan het remsysteem, ik wil je wel helpen (zonder kosten) om dit bij mij thuis te doen in de garage waar ik een ruime sleutel ruimte heb.
Ik woon in Dordrecht, dus niet zo heel ver weg van jou, laat het me even weten middels een PB dan kunnen we misschien een afspraak maken.
[groet] Peter
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
hendrie.wolters

na de revisie van de niet vervangen remklauw ging het wiel al een stuk lichter lopen.
na onderzoek bleek er toch nog 1 aan de binnen zijde van de al vervangen remklauw rem blok te slepen.
echter na 750 Km is ook deze ook goed los gekomen.

probleem opgelost.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”