Dave schreef:Zie ook de communicatie naar onze leden via
deze website.
Yep: heel goed. Maar voor veel mensen niet voldoende helaas.
Het hangt allicht af van ervaringsniveau en onderlinge kennisuitwisseling, maar ik schat in dat 60-70% van de garmin rijders een route van de club (danwel een gedownloade route) gewoon 1op1 in hun toestel zetten. Op een route van 200 a 300 km is er dan altijd wel een puntje waarop het misgaat en de GPS tot pokkeding verklaard wordt.

(nog los van de toestellen die al vóór aanvang 'op zwart' gaan).
De eindgebruiker kan daarvan héél veel voorkomen door beter inzicht te hebben in de logica van toestel en software. Mede met oog daarop heb ik de cursus-DVD gemaakt.
Maar ook de routeuitzetter kan met betrekkelijk geringe extra inspanning veel ellende voorkomen. Ook daar grote verschillen in kwaliteit en ervaring. Maar ik zie nog steeds, ook van 'professionele partijen' routes die 'vragen' om problemen bij de gebruiker. En omgekeerd: bij sommige

clubs juist een zeer hoog niveau.
En zeker: het is een 'crime' om routes echt 'waterproof' te maken voor alle kaartversies. Tot een jaar of wat geleden deed ik dat nog wel. Toen had je bovendien ook nog het onderscheid tussen city navigator en city select. Wàt een gepiel was dat...
Maar als je routine hebt in het met een 'stempel' herberekenen kun je met een half uurtje extra tijd 80% van de problemen voorkomen. En daar ging het me met deze video om.