GPS routes uitzetten voor de club?

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Hans Vaessen
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

GPS routes uitzetten voor de club?

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Ik hoor het vaak:

Ga je met een groep motorrijders op pad, allemaal een garmin-gps... slaat ineens tòch een deel een andere weg in en blijken er verschillen in de route.

Dat is nooit helemaal te voorkomen, maar je kunt door goede voorbereiding de kans erop wèl aanzienlijk verkleinen. Dat betekent extra huiswerk voor de route-commissaris. ;)

Ik heb geprobeerd e.e.a. in een filmpje nader toe te lichten.
[media]CDI4bnWS7G4[/media]
Misschien dat je er iets aan hebt...
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Dave

Re: GPS routes uitzetten voor de club?

Ongelezen bericht door Dave »

Hoi Hans, goede tips die we (deels) zelf ook al hadden ontdekt en gebruiken. Zie ook de communicatie naar onze leden via deze website. Daarin uitgebreide informatie over het gebruik van zowel Mapsource als Basecamp (de instellingen). Voor volgend jaar maar inderdaad het gebruikte kaartmateriaal (versie) er bij zetten. Intussen ben ik er van afgestapt om voor iedere versie van kaartmateriaal een berekende route mee te leveren (heb ik ook een jaar gedaan, bij de minste wijziging levert dat weer VEEL werk op :D ).

Maar ga vooral door met dit soort tips, wellicht dat meer mensen zich geroepen zullen voelen om routes te delen op dit forum (of elders). En dat is uiteindelijk toch de bedoeling: motorrijden!!!
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Weer een nuttig en helder verhaal!
Ik vind deze vorm van hands-on tips helemaal geweldig!! Duidelijk, snel en kort en voor iedereen simpel toegankelijk.
Bedankt daarvoor.
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

:lol: route komt mij bekend voor :lol:

Maar goede tips, zeker ook met het wijzen op een ieder zijn eigen verantwoordelijkheid t.a.v. systeem en het kaartmateriaal.
Het omzetten naar een tracklog is voor mij een eye-opener i.c.m. BaseCamp.

groet,

RhanRT
Hans Vaessen

Dave schreef:Zie ook de communicatie naar onze leden via deze website.
Yep: heel goed. Maar voor veel mensen niet voldoende helaas.

Het hangt allicht af van ervaringsniveau en onderlinge kennisuitwisseling, maar ik schat in dat 60-70% van de garmin rijders een route van de club (danwel een gedownloade route) gewoon 1op1 in hun toestel zetten. Op een route van 200 a 300 km is er dan altijd wel een puntje waarop het misgaat en de GPS tot pokkeding verklaard wordt. ;) (nog los van de toestellen die al vóór aanvang 'op zwart' gaan).

De eindgebruiker kan daarvan héél veel voorkomen door beter inzicht te hebben in de logica van toestel en software. Mede met oog daarop heb ik de cursus-DVD gemaakt.

Maar ook de routeuitzetter kan met betrekkelijk geringe extra inspanning veel ellende voorkomen. Ook daar grote verschillen in kwaliteit en ervaring. Maar ik zie nog steeds, ook van 'professionele partijen' routes die 'vragen' om problemen bij de gebruiker. En omgekeerd: bij sommige 8)_ clubs juist een zeer hoog niveau.

En zeker: het is een 'crime' om routes echt 'waterproof' te maken voor alle kaartversies. Tot een jaar of wat geleden deed ik dat nog wel. Toen had je bovendien ook nog het onderscheid tussen city navigator en city select. Wàt een gepiel was dat...

Maar als je routine hebt in het met een 'stempel' herberekenen kun je met een half uurtje extra tijd 80% van de problemen voorkomen. En daar ging het me met deze video om.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Hans Vaessen

RhanRT schreef::lol: route komt mij bekend voor :lol:
haha. Kan kloppen. Ik heb een beetje gesmokkeld. Niemand die het merkt. D8 ik... Big RT Smile
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Hans Vaessen schreef:
Dave schreef:Zie ook de communicatie naar onze leden via deze website.
Yep: heel goed. Maar voor veel mensen niet voldoende helaas.

Het hangt allicht af van ervaringsniveau en onderlinge kennisuitwisseling, maar ik schat in dat 60-70% van de garmin rijders een route van de club (danwel een gedownloade route) gewoon 1op1 in hun toestel zetten. Op een route van 200 a 300 km is er dan altijd wel een puntje waarop het misgaat en de GPS tot pokkeding verklaard wordt. ;) (nog los van de toestellen die al vóór aanvang 'op zwart' gaan).

De eindgebruiker kan daarvan héél veel voorkomen door beter inzicht te hebben in de logica van toestel en software. Mede met oog daarop heb ik de cursus-DVD gemaakt.

Maar ook de routeuitzetter kan met betrekkelijk geringe extra inspanning veel ellende voorkomen. Ook daar grote verschillen in kwaliteit en ervaring. Maar ik zie nog steeds, ook van 'professionele partijen' routes die 'vragen' om problemen bij de gebruiker. En omgekeerd: bij sommige 8)_ clubs juist een zeer hoog niveau.

En zeker: het is een 'crime' om routes echt 'waterproof' te maken voor alle kaartversies. Tot een jaar of wat geleden deed ik dat nog wel. Toen had je bovendien ook nog het onderscheid tussen city navigator en city select. Wàt een gepiel was dat...

Maar als je routine hebt in het met een 'stempel' herberekenen kun je met een half uurtje extra tijd 80% van de problemen voorkomen. En daar ging het me met deze video om.
En zo is het maar net!
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Prima video, Hans! Bedankt! _004 _004

Ondanks dat ik heel wat routes uitzet (ook voor "de club") en bijna altijd met een stempel werk, toch weer wat nieuwe tips en trucs geleerd.

Zou je ook eens zoiets kunnen maken voor gebruik van Basecamp? Ik ben nu over naar Basecamp ivm aanschaf van de Zumo 350. Basecamp heeft dan het voordeel (dat je overigens ook laat zien!) dat je vanuit een route direct een track kunt maken. Als je dit als stempel gebruikt, en die pas op het laatste moment weer verwijdert, kan je heel gemakkelijk de route voor diverse routeringsmogelijkheden en kaartversies optimaliseren.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Hans Vaessen

Yep: dat laatste kan inderdaad handig zijn. En ik ga zeker ook nog dergelijk dingen doen voor Basecamp, ondermeer vanwege de 350.

Maar ik kan niet alles tegelijk vrees ik. Ik ben op dit moment bezig met een cursus-DVD voor fietsen en wandelen; ook met basecamp als basis. Aansluitend ga ik aan de slag met een Basecamp DVD voor motorrijders.

Nadeel van basecamp voor dit soort zaken is dat je nog véél makkelijker een punt net naast de weg zet. Vandaar dat ik zelf hiervoor liefst met mapsource werk.

Voor de combi mapsource/350 zie ook http://www.javawa.nl/ms350.html
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
aantzeetje
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Hans mooie instructie video voor de "beginnende" gps gebruiker die ook een clubbijdrage wenst te leveren onder de vorm van routes.
Begin- en eindpunt op dezelfde plaats, ja daar heb ik met mijn SP2820 geen last van. Met de komst van de Zumo kwamen we dus al snel achter het bekende euvel van een route die geen meter reed. In plaats dat we het start en eindpunt een 100m van mekaar zetten hebben we toen besloten om de route steeds in 2 op te splitsen. Met als reden dat we toch ergens eens stoppen om iets te nuttigen of voor een natuurlijke behoefte. Aldus hebben we steeds een deel I: start tot stop en een deel 2: stop tot start (einde in dit geval dus).
En net zoals je zo mooi uitlegt ook de routes met kortste/snelste in duplo herberekenen en via punten bijzetten (op of na de splitsing daar op de splitsing zetten in uitzonderlijke gevallen ook voor rare Garmin kronkels kan zorgen) en dan uiteraard enkel en alleen als .gpx doorzenden zodat de route in elk kaartmateriaal kan geopende worden (was vroeger met de NT kaartversies steeds een probleem) of opdat de TT rijder ze kan omzetten in een .itn bestand (bijkomende reden van de opsplitsing om het aantal viapunten te beperken tot max 49).
We kijken alvast met drang uit naar de volgende instructievideo aangaande basecamp (gelukkig had ik een back up van mijn routes daar basecamp de herberekende duplo route onmiddellijk wegschreef inclusief de originele herberekende. Totale route in de soep dus)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”