Pagina 1 van 1
Asymetrische slijtage voorband
Geplaatst: 11 aug 2012, 00:40
door JDoubleOP
Hoi,
Heeft iemand dezelfde ervaring met het aan 1 kant meer afslijten dan de andere kant.
Ik weet dat bij de 1100 RT de banden scheef afslijten ivm asymmetrische tankopbouw en het ronddraaien van de motor, maar zo extreem als ik het met de laatste paar mm van deze Bridgestone BT021 meemaak, heb ik nog niet eerder gezien.
Het krulde eraf

, zal ik maar zeggen in 3000 km.
Joop
Re: Asymetrische slijtage voorband
Geplaatst: 11 aug 2012, 07:32
door Bert M
Jouw foto vertoont exact hetzelfde slijtagebeeld als de laatste 1500 km van mijn oude voorband.
Bert M
Re: Asymetrische slijtage voorband
Geplaatst: 11 aug 2012, 09:12
door doov650
De Bridgestones zijn berucht om hun neiging tot cuppen. Kies de volgende keer een ander merk. Brugsteen en BMW vormen geen goede combinatie.
Re: Asymetrische slijtage voorband
Geplaatst: 11 aug 2012, 11:08
door Jekihero
Tja, het gebrek aan kennis van onze motorzolen wordt bij mij almaar groter.
Toen ik op mijn F800 in Alphen een rondje Hyperpro liet monteren liet men mij zien dat de Michelin RPII na 4.000 km wel erg aan het cuppen waren.
Probeer volgende keer de BT23 maar, daar ga je geen spijt van krijgen, is de betere band. Pfffffffffffffft...................

.
Het zal toch niet zo zijn dat bij het slijtage profiel van de OP de motor zo scheef op de straat staat?
Het valt me wel eens op dat een motorrijder voor mij niet symmetrisch recht zit, maar zo scheef heb ik nog nooit gezien.
Voel je aan de band dan ook dat het grijze op de foto een vlak karakter heeft? M.a.w. rijd je idd op dit gedeelte van de band?
Ronald
Re: Asymetrische slijtage voorband
Geplaatst: 12 aug 2012, 01:47
door JDoubleOP
De extreme slijtage trad op tijdens de laatste 1500 km(+/-). BT023 maar eens proberen dan?
Re: Asymetrische slijtage voorband
Geplaatst: 12 aug 2012, 09:08
door Baird
Ik rij op mijn R1150RT al een paar setjes op de Dunlops en verbaas me hoe mooi de banden voor en achter gelijkmatig wegslijten en hoe neutraal de rijeigenschappen blijven: ofwel er zijn meer banden waar onze motoren prettig op rijden!
Re: Asymetrische slijtage voorband
Geplaatst: 12 aug 2012, 13:06
door Kombee
doov650 schreef:De Bridgestones zijn berucht om hun neiging tot cuppen. Kies de volgende keer een ander merk. Brugsteen en BMW vormen geen goede combinatie.
Foto laat geen cuppen zien volgens mij. Wel dat er eventueel 2 soorten rubber gebruikt worden waarbij het rubber in het midden minder hard slijt dan de buitenzijden.

Re: Asymetrische slijtage voorband
Geplaatst: 12 aug 2012, 19:31
door Ton1959
Bij deze band is het verschil tussen links en rechts wel heel groot.
Re: Asymetrische slijtage voorband
Geplaatst: 13 aug 2012, 20:18
door JDoubleOP
Diverse mensen met ervaring gesproken.
A.s. woensdagmorgen BT023 GT van Brugsteen monteren.
Joop
Re: Asymetrische slijtage voorband
Geplaatst: 13 aug 2012, 21:56
door Ton1959
Na mijn BT21 was ik genezen van Bridgestone. Ik ben tot nu best tevreden met mijn MPR3. Misschien is de BT023 wel goed daar kom je vanzelf in de komende jaren achter.
Re: Asymetrische slijtage voorband
Geplaatst: 15 aug 2012, 15:16
door JDoubleOP
BT023GT gemonteerd. Wat een mega verschil zo'n nieuwe band. Voelt heerlijk neutraal aan.

Re: Asymetrische slijtage voorband
Geplaatst: 15 aug 2012, 21:00
door JDoubleOP
Dank voor jullie ondersteuning en ervaringen. Topic sluiten maar....
Re: Asymetrische slijtage voorband
Geplaatst: 15 aug 2012, 22:23
door Plein69
Wat je nog even kan bekijken ivm het schuin afslijten is je voorvork.
Ik had mijn na aankoop helemaal uit elkaar geschroeft.
Mede voorvork helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt en voorzien van nieuwe olie, seals etc.
Alleen kwam ik er achter nadat de motor weer klaar was met rijden dat hij wat trok.
Daarna bleek dat de ene poot lager stond als de andere poot.
Daarna ze ontlucht dat ze gelijk stonden.
Door de jaren heen kan het vloeistof niveau per poot iets verschillen waardoor lengte verschil kan ontstaan.
Meet ze is op als de motor op zijn wielenstaat en jij er op.
Gewoon met een rolmaat van bovenkant onderpoot tot bovenkant kroonplaat.
Richard
Re: Asymetrische slijtage voorband
Geplaatst: 15 aug 2012, 23:49
door JDoubleOP
Plein69 schreef:Wat je nog even kan bekijken ivm het schuin afslijten is je voorvork.
Ik had mijn na aankoop helemaal uit elkaar geschroeft.
Mede voorvork helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt en voorzien van nieuwe olie, seals etc.
Alleen kwam ik er achter nadat de motor weer klaar was met rijden dat hij wat trok.
Daarna bleek dat de ene poot lager stond als de andere poot.
Daarna ze ontlucht dat ze gelijk stonden.
Door de jaren heen kan het vloeistof niveau per poot iets verschillen waardoor lengte verschil kan ontstaan.
Meet ze is op als de motor op zijn wielenstaat en jij er op.
Gewoon met een rolmaat van bovenkant onderpoot tot bovenkant kroonplaat.
Richard
Dank je Richard,
Kan de gouden tip zijn

, zal ik doen.
Gr. Joop
Re: Asymetrische slijtage voorband
Geplaatst: 16 aug 2012, 09:30
door scan
JDoubleOP schreef:BT023GT gemonteerd. Wat een mega verschil zo'n nieuwe band. Voelt heerlijk neutraal aan.

Een nieuwe band rijdt altijd goed welk merk je ook hebt.
Het verschil in stuur-, cq rij comfort komt pas echt naar voren als deze half sleets is.
Re: Asymetrische slijtage voorband
Geplaatst: 16 aug 2012, 10:56
door Baird
JDoubleOP schreef:Plein69 schreef:Wat je nog even kan bekijken ivm het schuin afslijten is je voorvork.
Ik had mijn na aankoop helemaal uit elkaar geschroeft.
Mede voorvork helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt en voorzien van nieuwe olie, seals etc.
Alleen kwam ik er achter nadat de motor weer klaar was met rijden dat hij wat trok.
Daarna bleek dat de ene poot lager stond als de andere poot.
Daarna ze ontlucht dat ze gelijk stonden.
Door de jaren heen kan het vloeistof niveau per poot iets verschillen waardoor lengte verschil kan ontstaan.
Meet ze is op als de motor op zijn wielenstaat en jij er op.
Gewoon met een rolmaat van bovenkant onderpoot tot bovenkant kroonplaat.
Richard
Dank je Richard,
Kan de gouden tip zijn

, zal ik doen.
Gr. Joop
Gaat voor onze motoren niet op, vering en demping gebeurt door een veer demper-combinatie, de olie in de vorkpoten en de bij behorende afdichtingen zijn alleen voor smering en geleiding van de vorkpoten, de poten zitten op een vaste hoogte in de kroonplaat (als ik mij goed herinner), dus als de boel niet krom is verwacht ik hier geen probleem.
Re: Asymetrische slijtage voorband
Geplaatst: 16 aug 2012, 21:14
door RhanRT
Joop,
Deze slijtage is werkelijk extreem.
Heb je, om iets super vervelends uit te sluiten, de motor ooit laten onderzoeken op:
1. schade?
2. verkeerde montage?
groet,
Han
Re: Asymetrische slijtage voorband
Geplaatst: 16 aug 2012, 22:43
door JDoubleOP
RhanRT schreef:Joop,
Deze slijtage is werkelijk extreem.
Heb je, om iets super vervelends uit te sluiten, de motor ooit laten onderzoeken op:
1. schade?
2. verkeerde montage?
groet,
Han
Hallo Han en natuurlijk ook de rest met ondersteundende tips,
Ik weet dat de motor voorvork/frontschade heeft gehad. De vorige eigenaar heeft hem in 2004 met frontschade gekocht van Duursma Apeldoorn en alles wat vervangen moest worden, is ook vervangen. Verder wel keurig gerepareerd.
Dat sluit niet uit dat er iets verkeerd gemonteerd is of dat er nog iets scheefstand in zit. De oude band was extreem 'spoorzoekend' en je moest vechten om hem de bocht in te krijgen, ook erg gevoelig als er spoorvorming in het wegdek zat.
Dit is nu totaal weg, trekt niets naar links of rechts en is gelukkig volledig neutraal. De achterband is nog een 021 en slijt volledig symmetrisch. Je zou hem nu met de handen los kunnen sturen.
Safety first zal ik maar zeggen. Ik zal e.e.a. toch nog eens verder laten controleren/nameten.
Maar ik ben tot op heden allang blij dat hij nu met nieuwe voorband stuurt zoals ik gewend was van de 1100RT(eind jaren 90).
Ps. M'n broer werkt bij Motoport Engbers in Zelhem en meldt dat de BT021 echt één van de slechtste banden is die Bridgestone ooit gemaakt heeft. Het beeld van deze slijtage kennen ze.
Dank voor jullie aandacht en wordt vervolgd.
uut Emmelkamp
Joop
Re: Asymetrische slijtage voorband
Geplaatst: 17 aug 2012, 00:13
door RhanRT
Joop,
Goed om te horen dat je het gevecht nu dus niet meer hebt.
Er is een rijders truukje om te ervaren of jouw wielen mooi recht in het spoor lopen.
Rij op een zo vlak mogelijke weg, laat je stuur los en zet jouw handen direct in het midden op de tank en oefen druk uit op je handen. Knieën tegen de tank aan drukken. Hierdoor positioneer jij je precies in het midden op de as van de motor. De motor mag nu heel lichtjes uit het spoor lopen omdat iedere weg iets bol loopt voor de afwatering.
Reageert de motor iets extremer dan zeker de wielvlucht en stand laten controleren.
Succes,
Han
Re: Asymetrische slijtage voorband
Geplaatst: 17 aug 2012, 09:20
door Ton1959
De weg is inderdaad bol en als je in de midden van de bolling rijd moet in principe de motor rechtdoor gaan. Buiten de rechtstand van het wiel op het wegdek heb je natuurlijk ook de naloop van het wiel nog. Ik had overigens ook een BT21 die er voor mij ook een raar slijtagepatroon op na hield maar niks in vergelijking met jou band.
Wel is het zo dat als je op de motor zit je ook al automatisch de motor iets corrigeert met je lichaam terwijl je rijd. Dus het zal toch een kwestie worden van meten. En om eerlijk te zijn denk ik dat RhanRT in de juiste richting zit. Dit slijtage patroon is volgens mij ook extreem. De BT21 was echt een band waarvoor Bridgestone zich schaamde dat heb ik van de heren van Bridgestone wel begrepen.
Re: Asymetrische slijtage voorband
Geplaatst: 17 aug 2012, 13:12
door Dave
RhanRT schreef:
Er is een rijders truukje om te ervaren of jouw wielen mooi recht in het spoor lopen.
Rij op een zo vlak mogelijke weg, laat je stuur los en zet jouw handen direct in het midden op de tank en oefen druk uit op je handen. Knieën tegen de tank aan drukken. Hierdoor positioneer jij je precies in het midden op de as van de motor. De motor mag nu heel lichtjes uit het spoor lopen omdat iedere weg iets bol loopt voor de afwatering.
Reageert de motor iets extremer dan zeker de wielvlucht en stand laten controleren.
Succes,
Han
Volgens mij gaat deze truc niet helemaal werken voor onze fietsen omdat de geometrie van de motor niet helemaal rechtlijnig is. De werkelijke as ligt 1 cm verder naar binnen van de motor (middellijn achterwiel en voorwiel verschilt 2 cm, ze 'sporen' niet). Plus dat de ongelijke verdeling van de benzinevoorraad (hooggeplaatst) hier ook van invloed op is...
Re: Asymetrische slijtage voorband
Geplaatst: 17 aug 2012, 13:52
door RhanRT
Het is ook slechts bedoeld als een indicatie voor jezelf om te bepalen of je hier naar moet laten kijken, deze truc doe ik altijd als ik een motor koop, zeker als er nieuwe banden opzitten en heeft mij nog nooit misleid. Hierna weet je of er iets mis kan zijn met het rijwielgedeelte danwel het balhoofd en zo ja dan laat ik de motor staan. Zeker als ik een dergelijke extreme slijtage zie dan wil ik absoluut weten wat er aan de hand is! Als ik hier later mee geconfronteerd word dan hoef ik deze tip niet te gebruiken want dan heb ik met het stuurgedrag en de rechtuitstabiliteit al lang bemerkt dat er iets mis is, de motor gaat dan absoluut naar de dealer of een goede motorzaak voor controle en reparatie. Een ieder zijn eigen wijsheid maar voor mij: einde discussie
want het is slechts een rijderstip, niets meer en niets minder!
met vriendelijke groet,
RhanRT
Dave schreef:RhanRT schreef:
Er is een rijders truukje om te ervaren of jouw wielen mooi recht in het spoor lopen.
Rij op een zo vlak mogelijke weg, laat je stuur los en zet jouw handen direct in het midden op de tank en oefen druk uit op je handen. Knieën tegen de tank aan drukken. Hierdoor positioneer jij je precies in het midden op de as van de motor. De motor mag nu heel lichtjes uit het spoor lopen omdat iedere weg iets bol loopt voor de afwatering.
Reageert de motor iets extremer dan zeker de wielvlucht en stand laten controleren.
Succes,
Han
Volgens mij gaat deze truc niet helemaal werken voor onze fietsen omdat de geometrie van de motor niet helemaal rechtlijnig is. De werkelijke as ligt 1 cm verder naar binnen van de motor (middellijn achterwiel en voorwiel verschilt 2 cm, ze 'sporen' niet). Plus dat de ongelijke verdeling van de benzinevoorraad (hooggeplaatst) hier ook van invloed op is...