HansD schreef:Ik kan me van een paar jaren geleden nog een airbag op een Goldwing herinneren die als doel het de rijder over de hindernis te tillen bij een aanrijding.
Probleem is dat je nooit weet hoe je crasht. Stel dat je op de linkerbaan rijdt, en je knalt tegen een plotseling remmende auto aan, terwijl je nét nog even een uitwijkmanoevre maakt (naar links). Die airbag lanceert je dan netjes op de rijbaan voor het tegemoetkomende verkeer...niet handig. Het probleem met de motor is gewoon dat ie helemaal open is. Middelen om het veiliger te maken moet je dan ook voornamelijk zoeken op het gebied van 'damage control' zoals een nek-airbag. Anders kom je in constructies als de C1 terecht. Ergens een stukje gelezen van iemand met zo'n ding die een ongeluk kreeg en dus helemaal niets had, dankzij die rolkooi. Dát is pas veilig. Maar er zitten teveel haken en ogen aan airbags op de motor zelf.
Ik vind het motorrijden prima zoals het nu is. Ik zeg dat niet vanuit het oogpunt van niet willen veranderen oid, maar het moet wel een beetje leuk blijven. Mensen die tegenwoordig als gloeilampen op de motor zitten, lampen rondom...het slaat allemaal een beetje door. Als je een normale koplamp (of xenon wat mij betreft) en achterlicht hebt, aangevuld met wat reflecterende Scotchlite spul, ben je zo zichtbaar als het maar kan. Zolang de medeweggebruikers maar kijken. Als iemand niet kijkt, ziet ie je ook niet als je brandend op de motor zit. Zo'n hesje gaat je dan ook niet helpen...
Zodra ik me helemaal moet gaan inwikkelen in oranje spul en 6 bakens op mijn motor moet plaatsen, is voor mij de lol van het motorrijden eraf. Compleet. Ik doe het voor mijn lol, en als ik me elke meter 100% bewust moet zijn van dat elke seconde mijn laatste kan zijn, haak ik af. En door al die dingen wordt je daar steeds aan herinnerd. Maar goed, ik doe ook bewust weinig tot geen woon-werkverkeer met de motor. Ik vind het gewoon niet lekker rijden tussen de files door. Veel te inspannend. Motorrijden associeer ik met ontspanning en tussen de files doorrijden (vanmiddag nog gedaan tussen Utrecht en Leusden) vind ik alles behalve ontspannend. Accoord: het is sneller als met de auto, maar niet veiliger. En een airbag maakt het niet heel veel veiliger.
Wil je veiligheid: neem een C1. Je kunt er mee tussen de files door, én je hebt een rolkooi. En hij kan niet zo hard, dus dat scheelt ook. Voor woon-werk perfect en veilig. Voor de ontspanning de RT.