Zekeringkastje tbv accesoires

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Mike Philippens

Zekeringkastje tbv accesoires

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Als je op een gegeven moment een aantal accesoires hebt op en ingebouwd, wordt het redelijk druk onder het zadel met extra draden die naar de accu lopen met zwevende zekeringen ertussen. Het is mij in ieder geval een doorn in het oog, ook al probeer ik het allemaal zo netjes mogelijk weg te werken. Ik heb voor de volgende zaken stroom afgetapt:
  • GPS
  • Intercom
  • Versterker voor de GPS
  • compressor
  • Stebel (moet nog gemonteerd worden)
Niet echt overdadig veel, maar ik vind het wel een gedoe met al die draden naar de accu. Nu ben ik niet een groot licht op het gebied van electro en dacht dat ik wel op zoek kon naar een simpel zekeringkastje waarop ik alles overzichtelijk kon aansluiten. Met labels en een makkelijk plugsysteem oid. Ziet er beter uit en is daarmee ook een stuk bedrijfszekerder. Mijn oog viel toen op de Power Center. Ziet er netjes uit, met een relais en extra zekering om op de accu aan te sluiten en vervolgens sluit je alles netjes en overzichtelijk aan op het kastje:
Afbeelding

Afbeelding

Ik vraag me af of anderen ook aan zoiets gedacht hebben en misschien alternatieven/betere oplossingen hebben. Misschien zelfbouw? Ik heb gedacht aan zelfbouw, want zoveel geheimzinnigs is er niet aan. Maar je moet dan wel een mooie behuizing hebben enzo. En zó handig ben ik nu ook weer niet dat ik dat kan maken. Maar qua onderdelen is het niet al te ingewikkeld.
Inspector Gadget

Re: Zekeringkastje tbv accesoires

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb het in een ander draadje al eens ter sprake gebracht en teen-en-tander getoond.
viewtopic.php?f=16&t=4344&start=120#p55634

Ikzelf gebruik de oplossing van FuzeBlocks (http://www.fuzeblocks.com/) en bevalt mij heel erg goed.
Omdat er de mogelijkheid is zowel geschakelde 12 volt alsook permanent 12 volt aansluitingen te realiseren.

Of een oplossing die (letterlijk) zeewaardig is;
http://bluesea.com/products/5035

Of een tegenhanger van FuzeBlocks, zijnde CenTech;
http://www.centechwire.com/catalog/panels/ap1.shtml

Deze Eastern Beaver viel voor mij met een buiklanding af, omdat de noodzakelijke sper-diode (voor CAN-bus) ontbrak cq. in de toevoerkabel opgenomen moest worden, en in den beginnen ontbrak zelfs een blus-diode voor over het relais heen.
"Ill-designed" denk ik dan met mijn achtergrond.

Kortom, als je een goede elektronicawinkel bij je in de buurt hebt zitten óf een nautische winkel, moeten ze je kunnen helpen.

Belangrijk is dat er een diode over de relais-spoel heen zit (tegen-EMK) en als je een -1200- gebruikt, er een sper-diode zit/komt in de signaal-ingang vanaf de CAN-bus.

Kant-en-klaar is handig maar wel duurder dan dat je zelf op jacht gaat natuurlijk.
Mike Philippens

Dank voor de info. Gelukkig heb ik nog een vooroorlogse Beemer, dus ik heb die vervelende CAN bus niet. Ik hoef me dus niet druk te maken om diodes enzo.
Maar die Fuzeblocks ziet er goed uit. Handig ook dat het relais ingebouwd zit; scheelt weer een los ding onder het zadel. Hij denk ik ietsje dikker als die andere, maar volgens mij plek zat onder het zadel. En de prijs is ook nog wel te verteren.

Het lastige aan zelfbouw (voor mij dan) is weer dat ik iets in elkaar moet gaan solderen ofzo. Ik heb ook al bij wat watersportzaken rondgegekeken (webshops) en wel wat dingen gezien. Ik zal me er nog wel een beetje verder in verdiepen.
Inspector Gadget

Een blus-diode (in sper-toestand) over het relais heen is wel noodzakelijk.

En for-the-record, ik vind onderhand CAN-bus zeker niet vervelend, het zijn wat spelregels die je in acht moet nemen.
En voor de rest "the sky is the limit", wat dat betreft.

Het is inderdaad handig(er) dat het relais is ingebouwd, scheelt ook weer een goed plekje te zoeken om dat ook weer ergens te monteren.

De hoogte van de FuzeBlocks is (ongeveer) 3,7 cm in totaal, en bij de -1200- gaf dat geen problemen voor de montage.

NippyNormans verkoopt zowel de FuzeBlocks alsook de CenTech model.
Op Ebai staan ze ook nog wel eens.

Ik zie 1 voordeel van die Eastern Beaver, die heeft 8 posities, versus 6 bij de rest.

PS: Hou wel rekening met de maximale stromen, zeker als je de Stebil ook via dit circuit wilt laten lopen, de totalen niet overschrijden!
http://easternbeaver.com/Main/Products/ ... /pc-8.html
- maximum fuse panel capacity 60 Amps (40A/20A - switched/unswitched)
- maximum circuit capacity 20 Amps (15A continuous)
Suc6 in ieder geval met je zoektocht.
Mike Philippens

dutchmidiman schreef:Een blus-diode (in sper-toestand) over het relais heen is wel noodzakelijk.
Geen idee wat het doet, maar het klinkt nodig ;)
En for-the-record, ik vind onderhand CAN-bus zeker niet vervelend, het zijn wat spelregels die je in acht moet nemen.
Tsjaa...ik heb 't niet en ik hoor alleen maar dat je alles speciaal moet doen om dat ding te plezieren. Allemaal nieuwlichterij zou mijn opa gezegd hebben...

Ik denk dat ik wel voor die fuzetoestand ga. Die ingebouwde relais is handig en schakelen van switched naar constant is heel simpel. Op ADVrider ook iets erover gelezen en die Stebel zou geen probleem moeten zijn. Ik denk niet dat er nog veel bijkomt. Ik denk nog wel aan extra lichtjes (die kleine Wunderlich dingen bv) die ik dan op de montagepunten van de valbeugels zet (net boven de koppen dus). Die moet ik dan op een of andere manier schakelen via het stadslicht denk ik. Maar dat zoek ik tzt wel uit. Eerst dit op orde en dan de rest.
Inspector Gadget

Nu wil ik niet gelijk een eruptie aan elektronica-informatie geven aangezien het weinige echt zal interesseren maar het is al eens door mij aangehaald op het RT-forum ;

Zodra je een spoel loshaalt van een spanning, zal het magnetische veld wat rondom die spoel zat en wegvalt, een tegenspanning veroorzaken in die spoel.
Afhankelijk van de spoel (aantal windingen, diameter van de spoel en draad, materiaal van de elektromagnetische kern etc) kan zelfs bij een laagspanning, de tegenspanning oplopen tot honderden volts (maar vaak met weinig stroom).
Eventuele achterliggende elektronica (vooral laagspanning elektronica) kan defect raken door dergelijke hoge spanningen.
Of anders krijg je een storing in het aanstuur-systeem omdat er opeens een hoge spanningspuls terug komt in de elektronica.

Door het plaatsen van een blus-diode (in sper) over de relais-spoel heen, zal de tegen-EMK voorkomen worden,

Daarom is het in de elektronica heel erg belangrijk om over gelijkspanning-gevoed relais altijd (!) een diode te zetten.
Mike Philippens

Duidelijk. Weer wat geleerd!
Mike Philippens

@Inspector Gadget ;)
Als ik 2 van die Wunderlich schijnwerpertjes toevoeg met elk een 55W halogeen pitje erin, zegt de wet van Ohm dat ze elk 4,58A pakken. Dat is dus iets meer dan 9A voor de 2 lampjes. Die kunnen dan toch wel saampjes op 1 connector als die maximaal 10A mag hebben?

Ik zie trouwens dat ik die Stebel helemaal niet op de Fuzeblock aan kan sluiten. Elke aansluiting is goed voor 10A en elk circuit (geschakeld/constant) max 30A. Ze zeggen dat de Stebel minder dan 18A pakt en met een 25A zekering gezekerd moet worden. Dan is de koek gauw op. Ik hang 'm dan wel rechtstreeks aan de accu, anders fry ik die Fuzeblock meteen...
Inspector Gadget

@ Daktari ;)
Ja, in principe kan je beide lampen combineren op 1 aansluiting, mits de zekering maar voldoende zwaar genoeg is maar ook weer niet al te zwaar.
Ik zou adviseren dat circuit te zekeren met 15 ampère (blauw) omdat een 10 ampère (rood) wellicht net ff te licht is als de lampen inschakelt.

In tegenstelling wat vaak gedacht wordt, is een zekering niet alleen gebaseerd op wat de verbruiker ongeveer zal opnemen maar ook wat de bedrading maximaal qua stroom kan verdragen.

Als je die Wunderlich/AutoStyle lampen gebruikt, neem ik aan dat je ook een schakelaar (eventueel) met aanstuur-relais gebruikt?
(tip: Als je de AutoStyle versie hebt, zit daar ook een relais en schakelaar bij, alleen geen uitgebreide montage-materiaal voor de lampen)

Bij oplossingen, zoals de FuzeBlocks zijn de door de maker aangegeven maximale stromen inderdaad belangrijk, want daar zijn het vooral de (de breedte van de) printsporen die dicteren hoeveel stroom die aankan. En de dikte van de draden vanaf de accu, dus de voeding-aanvoer.

Ik zou inderdaad nimmer de Stebil via een dergelijke oplossing aansturen, mocht er wat fout gaan met een dergelijke oplossing, ben je ook je toeteRT kwijt, je middel tot het afwenden van dreigend gevaar!

FuzeBlocks geeft aan per circuit maximaal 10 ampère en de gehele FuzeBlocks maximaal 40 ampère opgeteld.

Op de navolgende link nog een interessant artikel over de FuzeBlocks;
http://www.fuzeblocks.com/docs/Fuzebloc ... gazine.pdf
Mike Philippens

dutchmidiman schreef:@ Daktari ;)
Ja, in principe kan je beide lampen combineren op 1 aansluiting, mits de zekering maar voldoende zwaar genoeg is maar ook weer niet al te zwaar.
Ik zou adviseren dat circuit te zekeren met 15 ampère (blauw) omdat een 10 ampère (rood) wellicht net ff te licht is als de lampen inschakelt.
Ok, ik dacht aan 10A, maar dan hou ik dus geen rekening met de inschakelspanning. Daar heb je gelijk in. Ik wil idd niet te zwaar zekeren, zodat de zekeringen een beetje bijtijds hun werk kunnen doen.
Als je die Wunderlich/AutoStyle lampen gebruikt, neem ik aan dat je ook een schakelaar (eventueel) met aanstuur-relais gebruikt?
(tip: Als je de AutoStyle versie hebt, zit daar ook een relais en schakelaar bij, alleen geen uitgebreide montage-materiaal voor de lampen)
Bij de Wunderlich zit volgens de inbouwhandleiding een relais en een schakelaar bij. Alleen dacht ik eraan om 'm op het stadslicht te schakelen. Zo is ie altijd aan als ik mijn licht aan doe, toch? Want dat is wat ik wil eigenlijk. Een aparte schakelaar vind ik eigenlijk weer een beetje overbodig. Volgens de beschrijving zit ie sowieso op het stadslicht (of parkeerlicht?) geschakeld. Ach...het zal wel duidelijk worden als ik de boel in handen heb. De handleiding is één brei aan beschrijving met verwijzingen naar een paar foto's. Ben benieuwd. Anders heb ik nog een electrische vriend die me wel kan helpen.
Inspector Gadget

Je zou wel kunnen kiezen voor een zekering van 10 ampère, maar dit type zekering is altijd (!) een "fast blow" (lees: snelle zekering), dus het risico dat door de inschakeling de 10 ampère zekering eruit vliegt terwijl er niets aan de hand is, is behoorlijk groot, in mijn ervaring.

Ik zou je toch willen adviseren een schakelaar naar de verlichting te plaatsen, omdat dit verstralers zijn en overdag hinder zouden kunnen veroorzaken (met een 55 Watt H3 lampje erin).
Mocht je toch liever geen schakelaar wensen, zou ik de H3 lampjes vervangen voor 35 watt.

Als je die FuzeBlocks gaat gebruiken, hoef je helemaal geen zorgen te maken hoe je die Wunderlich (of AutoStyle ;) ) verlichting gaat inschakelen, dat kan de FuzeBlocks allemaal voor je regelen!
Dat is ook de drijvende gedachte achter FuzeBlocks;
Het op een veilige (gezekerde) manier inschakelen van je accessoires zodra je motor gestart is.
All things considering, zou de FuzeBlocks het signaal van je dimlicht kunnen gebruiken om zich in te schakelen.
Geheel terzijde: ik zou niet adviseren het signaal van je stadslichten te gebruiken, aangezien je motor dan nog niet gestart is en je accu dus dan wel al door die accessoires belast zou kunnen worden. Tenzij je dat juist wel handig vindt.
Ikzelf had op mijn -1100- weldegelijk het signaal van het stadslicht in gebruik, maar daarom ook schakelaars.

Bij de Wunderlich kit zit inderdaad een relais, maar die heb je niet nodig als je de FuzeBlocks gaat gebruiken.
De schakelaar is van een type met een lampje erin zodat je kunt zien dat de accessoires is aangezet. :roll:

Bij de AutoStyle lamp (Sirius) zit standaard geen relais noch schakelaar (en geen montage-materialen voor de BMW's natuurlijk) maar dat scheelt je wel flink geld (32,50 versus 159 euro, toch ongeveer 126,50 exclusief verzendkosten Wunderlich)
En als ik zo eerlijk mag zijn, de montage-kit van Wunderlich was ik niet zo heel tevreden over, nogal omslachtig en matige montage, dat kan beter:
http://www.download.wunderlich.de/PDF/a ... 600390.pdf

Dan spreekt mij, op basis van mijn ervaring met deze Wunderlich oplossing, de M Verholen oplossing mij meer aan.
Maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk. ;)
Mike Philippens

dutchmidiman schreef:Bij de AutoStyle lamp (Sirius) zit standaard geen relais noch schakelaar (en geen montage-materialen voor de BMW's natuurlijk) maar dat scheelt je wel flink geld (32,50 versus 159 euro, toch ongeveer 126,50 exclusief verzendkosten Wunderlich)
Ik merk nu dat ik mijn idee helemaal niet kan uitvoeren met die lampen. Mijn idee was om ze op de montagepunten van de politie valbeugels te monteren. De zwarte stip boven de cylinders:

Afbeelding
Der Notartzt by Mike Philippens, on Flickr

Maar die lampen zijn gemaakt om horizontaal te monteren. Zoals ik het in gedachten had, komen ze een kwart slag gedraaid. En da's niet goed voor schijnwerpers. Volgens een van de RT-Freunden in Garmisch zijn die Wunderlich lampen niet verblindend. Maar zoals ik ze wil hebben, moet ik een andere bracket maken zodat ik ze alsnog recht kan houden. Een 35W erin is een goed idee, want ik heb geen enorme schijnwerpers nodig.

Het is eigenlijk meer een aanvulling op de running lights, dus misschien is een of andere LED lamp ook goed. Door ze op die plek te monteren, geef je ook een beetje de afmetingen aan, zodat het in het donker nét zo'n forse verschijning is als overdag. Maar zonder iemand te willen verblinden natuurlijk. Ik kijk nog even op die Autostyle site.
Inspector Gadget

Mag ik je dan een andere tip geven, inderdaad LED ?
http://www.immers.info/Webwinkel-Produc ... -CREE.html (breedstralers, 10 watt)
http://www.immers.info/Webwinkel-Produc ... -CREE.html (verstralers, 10 watt)

Dat zijn dus krek dezelfde als die van Twisted Throttle, de Denali's genaamd, alleen niet met beide lenzen er bij;
http://www.twistedthrottle.com/trade/pr ... /5224/424/

En dat geeft echt een bats licht!
De Denali D2's zijn nog weer een tik feller, maar die prijs, ...slik...

Qua montage, klopt, halogeen verstralers zijn soms gepolariseerd, je kunt ze niet altijd in elke positie monteren.

De AutoStyle (Sirius) lampen zijn krek dezelfde als degene die Wunderlich gebruikt, ik heb ze allemaal (ook degene voor op de valbeugels) en kan ze dus tot op het laatste schroefje vergelijken. ;)

Met een beetje handigheid kan je perfect die valbeugel-montage punten inderdaad gebruiken, nice! _004

PS: Kunnen we beter niet onderhand bellen, dat gaat sneller! ;) :lol:
Mike Philippens

Mooi! Die LED ver/breedstralers lijken me wel wat. Leuk om te zien waar Wunderlich enzo die spullen vandaan halen. Een hele lucratieve business zo te zien.
Nou nog kijk wat het handigste is: ver of breedstralers. In principe is het meer om gezien te worden, dus ik zal ze toch duidelijk naar beneden moeten richten. Ik denk dat verstralers nog het handigste zijn, in geval ik weer een keer de Fernpass in het donker moet doen. Dan is zoiets wel handig. En maar 10W is wel lekker. Want zo onderhand krijg je een warme accu van al die stroomtrekkers!

Dank voor alle info. Het leek inderdaad wel op een slowchat zo onderhand.
Inspector Gadget

Uiteindelijk is het bijna allemaal "Made in China" en het is inderdaad een lucratieve business;
Voor Wunderlich, Verholen, Touratech, Hornig et all, is het dagelijks brood op de plank.

Deze LED verstralers hebben een hoek van 8 graden, dus de zijdelingse zichtbaarheid is wat minder.
Bij de breedstralers zou het een hoek zijn van 40 graden, dus ook zijdelings zal het dan zichtbaar zijn.

Voor jou zichtbaarheid zou je kunnen overwegen er gele/oranje folie voor de lensen te doen (het licht is niet warm, de behuizing ietwat wel).

Qua stroom is het circa 0,75 ampère per lamp, dus nog 1,5 ampère totaal, dat is heel weinig vergeleken met een halogeen tegenhanger.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten

Terug naar “Elektrische Systemen”