Problemen met starten
Geplaatst: 31 mar 2009, 12:56
Afgelopen zondag hadden we afgesproken om nog wat laatste voorbereidingen te doen voor het RT Treffen. Normaalgesproken 'hangt' mijn motor (buiten in de kou) aan de druppellader, zodat deze mooi op niveau blijft. Nu echter had ik wat geklusd in de gang waar de motor normaal staat, waardoor de motor ruim 2 maanden niet gedruppeld is. Maar ach, de accu is nog jong, dus dat kan 'ie wel lijen...
Dus voor de zekerheid op zaterdachochtend maar eens proefstarten: sleutel erin, op contact zetten, startknop indrukken en ... een hoop geratel. Oeps, dit ken ik van mijn oude K100RT, waarbij dit een keer foutging en het startrelais het begaf. Voorzichtig nu...
Startkabels... Ergens in de schuur... maar met dat klussen heb ik alles (ja echt, letterlijk alles) op mijn werkbank gedonderd, dus is er ook werkelijk niets meer terug te vinden.
Gelukkig heb ik de Optimate niet al te ver weg gelegd, daar had ik een beetje rekening mee gehouden, en die dus aan de fiets gehangen. Werkt altijd, niet meer naar omkijken en lekker doen waar de zaterdag normaal ook mee gevuld wordt.
Zondagochtend: weer naar buiten, sleutel, contact, startknop... Net zoveel geratel en geklapper van de verkeerde soort uit het vooronder...
Dan maar met de auto. :roll: Was achteraf gezien overigens niet zo verkeerd, maar je baalt wel!
Zondagavond -voldaan- thuisgekomen, ook naar de motor kijken. Had namelijk de Optimate weer gewoon aangesloten, dus er zou iets te zien moeten zijn. Niets dus. Drie krachtige termen later van ellende maar naar binnen gegaan. Na wat gefriemel en gefrot op maandagavond blijkt nu dat de verbindingsstekker van de Optimate met de BMW stekker (dat witte Molex blokje, waarbij je kunt kiezen tussen oogjes, krokobekken of BMW-plug als aansluittype) het niet meer lekker doet. Eerst maar eens een paar dagen van afgebleven toen het ledje van rood naar oranje sprong, en nu start de motor weer!
Opnieuw de Optimate aangefriemeld, zodat de accu volledig geladen kan worden voordat ik de soldeerbout ter hand ga nemen. Dus na wat ergernissen blijkt het weer allemaal veel simpeler dan verwacht! Ik ga nu overigens wel het kabeltje wat langer maken (meer flexibiliteit met parkeren straks) en als ik de Optimate open krijg ga ik de BMW plug rechtstreeks eraan prikken. Er komt toch voorlopig geen andere motor aan te hangen...
Dus voor de zekerheid op zaterdachochtend maar eens proefstarten: sleutel erin, op contact zetten, startknop indrukken en ... een hoop geratel. Oeps, dit ken ik van mijn oude K100RT, waarbij dit een keer foutging en het startrelais het begaf. Voorzichtig nu...
Startkabels... Ergens in de schuur... maar met dat klussen heb ik alles (ja echt, letterlijk alles) op mijn werkbank gedonderd, dus is er ook werkelijk niets meer terug te vinden.
Gelukkig heb ik de Optimate niet al te ver weg gelegd, daar had ik een beetje rekening mee gehouden, en die dus aan de fiets gehangen. Werkt altijd, niet meer naar omkijken en lekker doen waar de zaterdag normaal ook mee gevuld wordt.
Zondagochtend: weer naar buiten, sleutel, contact, startknop... Net zoveel geratel en geklapper van de verkeerde soort uit het vooronder...
Dan maar met de auto. :roll: Was achteraf gezien overigens niet zo verkeerd, maar je baalt wel!
Zondagavond -voldaan- thuisgekomen, ook naar de motor kijken. Had namelijk de Optimate weer gewoon aangesloten, dus er zou iets te zien moeten zijn. Niets dus. Drie krachtige termen later van ellende maar naar binnen gegaan. Na wat gefriemel en gefrot op maandagavond blijkt nu dat de verbindingsstekker van de Optimate met de BMW stekker (dat witte Molex blokje, waarbij je kunt kiezen tussen oogjes, krokobekken of BMW-plug als aansluittype) het niet meer lekker doet. Eerst maar eens een paar dagen van afgebleven toen het ledje van rood naar oranje sprong, en nu start de motor weer!
Opnieuw de Optimate aangefriemeld, zodat de accu volledig geladen kan worden voordat ik de soldeerbout ter hand ga nemen. Dus na wat ergernissen blijkt het weer allemaal veel simpeler dan verwacht! Ik ga nu overigens wel het kabeltje wat langer maken (meer flexibiliteit met parkeren straks) en als ik de Optimate open krijg ga ik de BMW plug rechtstreeks eraan prikken. Er komt toch voorlopig geen andere motor aan te hangen...