Accu, moeilijk starten en klokje gereset??

Keuze, onderhoud en laadsystemen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gerard
Type: R1100RT
Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

Accu, moeilijk starten en klokje gereset??

Ongelezen bericht door Gerard »

Vanmorgen kreeg ik mijn motor bijna niet aan de praat.
Moest voor mijn gevoel van heel ver komen, sloeg toen wel aan, gelukkig.
Gister nog 2uurtjes wezen rijden, gister starten lopen, dus had geen problemen verwacht.
Ik zag dat de tijd ook helemaal op 0.00 stond alsof klokje gereset was. ABS schakelde ook niet meer uit.

Vanmiddag, gelukkig, ook heel moeilijk, maar toch aan de praat. klokje weer op 0.00??

Iemand van jullie ervaring hiermee, duidt dit op zwakke accu? Heb vanavond 2 uurtjes aan de druppellader(optimate 3) en beide optimate lampjes zijn al weer groen. Dan lijkt het met de accu nog niet zo slecht?

hoor graag jullie reactie,

trouwens, als de accu vervangen zou moeten worden, wat moet er dan allemaal vanaf(kuipdelen?

groeten
Gerard G.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

PaulRS

Re: Accu, moeilijk starten en klokje gereset??

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Klinkt als een brakke accu.

Abs storing en 00:00 op de klok geeft dit al aan en de optimate na 2 uurtjes 2x groen wil zeggen accu zo vol = accu zo weer leeg.
Normaal doet de optimate er veel langer over om een accu 2x groen te geven.

Accu vervang je over de linkerkant, dus die moet je kaal maken, zadel, koffer, spiegel en kuipdeel.
Dan kan je de accu onder de tank wegtrekken en loskoppelen.

Tip; achter de spiegel en in de inlaat naar de oliekoeler zitten ook schroeven en 1 halverwege aan de binnenkant, eerst goed kijken voordat je aan het plastic rukt.
Let ook op waar welk schroefje wegkomt, er zit verschil in.

Bij montage van het plastic eerst alle schroeven een paar slagen vast, plastic 'richten' en dan aandraaien.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Paul

Ongelezen bericht door Paul »

Kijk een mooie uitleg hoe bij je accu te komen.
Ik vroeg het mij ook al af.
Ik heb een ABS dat nooit in een keer werkt. Eerst een stukje rijden. En heb ook al een keer gehad dat mijn klokje ineens 0:00 aangaf na het starten.
Dus zal ook wel een accu wissel aankomen.

Dank je PaulRS. :D
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Gerard,
Draaide de startmotor wel? Ik had dezelfde symptomen maar ik hoorde de startmotor niet draaien. Daarna ook 0:00 op het klokje.
Hans
PaulRS

Hoi.

Even een aanvulling op mijn stukje proza.

Als je de accu verdenkt, niet direct vervangen, maar eerst even laten testen bij de lokale accu-service.
Die zetten een apparaat op de accu en trekken zo een hoge stroom, soort fictieve startpoging.
Het apparaat geeft dan de toestand aan van de accu.

Slecht starten met 00:00 op de klok kan ook door een vervuilde/kapotte startermotor komen, die wil nog wel eens last hebben van losse magneten.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Paul

Ongelezen bericht door Paul »

Van slecht starten heb ik geen last.
Toen ik hem vanochtend net gestart had liep hij netjes zij het langzaam stationair.
Het was flink koud en had hem zonder choke gestart. (wat gelukkig weer goed gaat na de beurt die ik hem gegeven heb, hij slaat ook niet meer af tijdens het koud schakelen.)
Maar omdat het dus koud was en ik geen choke gebruikte lieop hij nog net geen 1000 toeren.
Ik was gisteren met wegzetten vergeten de ruit laag te zetten en bediende dus de knop op het stuur om de ruit te laten zakken. Deze was stijf dichtgevroren en ik zag dus niets. 8)
Maar tijdens het bedienen van de ruit zag ik het toerental nog verder zakken en vervolgens sloeg hij af.

Het lijkt er dus op dat er niet voldoende spanning over blijft als ik de ruit bedien om de motor te laten draaien.
Wat dus ook weer aangeeft dat mijn accu niet al te best is volgens mij.

Zodra de motor op temperatuur is merk ik niets aan het toerental als ik de ruit bedien.

Kuifje65

Ongelezen bericht door Kuifje65 »

PaulRS schreef:Accu vervang je over de linkerkant, dus die moet je kaal maken, zadel, koffer, spiegel en kuipdeel.

Tip; achter de spiegel en in de inlaat naar de oliekoeler zitten ook schroeven en 1 halverwege aan de binnenkant, eerst goed kijken voordat je aan het plastic rukt.

Bij montage van het plastic eerst alle schroeven een paar slagen vast, plastic 'richten' en dan aandraaien.

Groeten, Paul.
kijk, hier heb je wat aan.
Mijn accu is waarschijnlijk ook overleden, dus dit zal ik moeten doen...
Gerard

Bedankt voor de reacties, ben in ieder geval weer stuk wijzer.

Ook heb ik al een berichtje naar bmw dealer gezonden, die had de volgende reactie:
Het lijkt inderdaad een slechte accu maar kan ook een verbruiker (alarm) zijn die de accu snel leeg trekt of een startmotor zijn die zwaar draait. Een lood accu kost ongeveer 95 en een gel accu 150 euro het erin zetten is ongeveer 50 euro.
Ik denk dat ik maar eens even bij de dealer aanga, om te kijken of die kan doormeten of zo iets.

nogmaals bedankt en groeten
Gerard G.
Wally 42
Type: R1200RT
Bijz: Ex KLPD
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Helder

Ongelezen bericht door Wally 42 »

PaulRS schreef:Hoi.

Als je de accu verdenkt, niet direct vervangen, maar eerst even laten testen bij de lokale accu-service.
Die zetten een apparaat op de accu en trekken zo een hoge stroom, soort fictieve startpoging.

Slecht starten met 00:00 op de klok kan ook door een vervuilde/kapotte startermotor komen, die wil nog wel eens last hebben van losse magneten.

Groeten, Paul.
Paul heb jij mischien wat meer info over die vervuilde startmotor ik heb nl bij de mijne ook het idee
dat hij er wel erg zwaar aan moet trekken .
Alvast bedankt

Gr Peter
PaulRS

Hoi.

Stof van de koppeling komt in de neus van de startermotor en vervuild daar het schuifmechaniek, schoonmaken en een drup (zware) olie of een lik vet doet wonderen.

Achterop de starter zitten de koolborstels, die kunnen ook vervuilen, dus ook hier weer schoonmaken en licht opschuren en tussen de lamellen van de sleepringen met een scherp voorwerp schoon krabben.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gerard

Nou het was uiteindelijk(had ik eigenlijk ook wel verwacht) gewoon een slechte accu.

vrijdag laten doormeten bij de bmw dealer en toen ook maar meteen laten vervangen.

prettig hoor, als je weer op je motor kan vertrouwen.

groeten
Gerard G.

Kuifje65

Kuifje65 schreef:
PaulRS schreef:Accu vervang je over de linkerkant, dus die moet je kaal maken, zadel, koffer, spiegel en kuipdeel.

Groeten, Paul.
kijk, hier heb je wat aan.
Mijn accu is waarschijnlijk ook overleden, dus dit zal ik moeten doen...
Het is gelukt!
bedankt voor de tip Paul
Gerard

Hallo Kuifje65,

zelf heb ik het bij de dealer laten doen, ik was daar toch om deze te laten controleren.

Ben echter wel nieuwsgierig, hoe was jouw ervaring om de accu te verwisselen. Was dat te doen? En hoelang was je er ongeveer mee bezig en waar liep je tegen aan??

wellicht dat ik een volgende keer dan wel zelf aan de slag ga(heb 2 niet al te rechter handen, richting links dus)

groeten
Gerard G.
fastlane

Ongelezen bericht door fastlane »

Gerard schreef:Hallo Kuifje65,

zelf heb ik het bij de dealer laten doen, ik was daar toch om deze te laten controleren.

Ben echter wel nieuwsgierig, hoe was jouw ervaring om de accu te verwisselen. Was dat te doen? En hoelang was je er ongeveer mee bezig en waar liep je tegen aan??

wellicht dat ik een volgende keer dan wel zelf aan de slag ga(heb 2 niet al te rechter handen, richting links dus)

groeten
Gerard G.
accu wisselen is goed te doen hoor.
ik heb het zelf helaas 2 keer mogen doen (eerste keer gewoon nieuwe accu de tweede keer na 2 weken wegens productie fout in de nieuwe accu)
is ongeveer een half uur werk.
een oude deken bij de hand kan makelijk zijn om de kuipdelen op te leggen.
gewoon gezonde verstand volgen.

succes olf
Kuifje65

omdat het mijn eerste keer was, duurde het wat langer dan een half uur. Je moet er eerst achterkomen waar alle schroefjes zitten. Hou ze inderdaad goed uit elkaar (zoals Paul al aangaf), anders wordt het echt puzzelen bij het in elkaar zetten.

In de reparatiehandleiding die hier op het forum staat vind je op pagina 352 een duidelijk overzicht hoe je de kuipdelen er af haalt en waar de schroefjes zitten.
Daarna moet je het luchtfilter nog even los halen, maar dat is zo gebeurd.

Als ik het weer moet doen zal ik waarschijnlijk 40 minuten nodig hebben (zonder dat ik een ervaren sleutelaar ben), dat half uur moet haalbaar zijn.
succes er mee
BarthoD
Type: R1200RT
Bijz: 2007
Woonplaats of omgeving: Maarsbergen

Ongelezen bericht door BarthoD »

Tja, dat had ik inmiddels ook een paar keer.
Vorige week lukte de eerste start niet; tweede keer starten accu leeg. Ik dacht dat ik wellicht het P-lichtje aan had gelaten ... :( . Afgelopen vrijdag weer een dode machine (en het klokje op 0) :twisted: ; snel de auto gepakt en 's-middags nog even langs Motozoom gereden voor een andere accu; ze hadden een Saitek in voorraad...open accu, maar wel ok.
Ik bedacht mij opeens 8-) dat mijn occasion-garantie misschien nog van toepassing was ...die verviel in de afgelopen week (altijd hetzelfde liedje ) ik vanochtend naar van Harten en ja hoor, voor de garantie een geheel nieuwe gel-accu. Perfect service van die mannen :-) .

Oh ja ... die Saitek staat er nu. Is 1 dag gebruikt dus als je een voordelige accu zoekt voor de 1100/1150/1150RT ... bel ff

Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Zelf dit 'probleem' gehad tijdens een mooi toerweekend. Bleek ik 's avonds bij het wegzetten van de motor het stuurslot er niet op te hebben gehad en mijn radio aan... --> accu leeg...

Gelukkig was ik met twee sterke motormaten die me hebben aangeduwd!
christiaanheu

Ongelezen bericht door christiaanheu »

Hallo , Ik kreeg dat na een ganse dag in de gietende regen. Klokje op OO.OO , de starter gaf klikkend geluid alsof hij niet kon grijpen en de boordlichten verflauwden.
Na een half uur , tijd om te bekomen , nog es geprobeerd en euvel is verdwenen ...Daarna nog een 2000 km gedaan zonder problemen ! Kon dit een kortsluiting zijn in de startmotot wegens teveel water ??
Christiaan
PaulRS schreef:Hoi.

Groeten, Paul.
leslie

Ongelezen bericht door leslie »

Kuifje65 schreef:
PaulRS schreef:.

.
Vorige zondag, klaar om een ritje te maken, motor -1150- start .... wil vertrekken, zijstandaard nog uit .... motor valt stil .... en niks meer, startmotor wil wel maar noppes .....

Gelukkig heb ik nog m'n R1100R in de garage _004 , snel kentekenplaat verwisselend Oia en toch nog kunnen genieten van een mooi ritje ;)

Had al enige tijd een flauw vermoeden dat de accu ver aan z'n einde was, dus nieuwe plaatsen ....

Eerst even het forum geconsulteerd en met veel moed de linker beplating beginnen losschroeven .... alle zichtbare schroeven los .....

Hulp, heeft er iemand een tekening of foto waarop je duidelijk kan zien welke schroeven los moeten ????

En die ' achter de spiegel ', kan iemand verduidelijken hoe je die schroef kan losschroeven ?????

[groet]
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

tekening staat wel ergens op het forum. De spiegel kan je eraf trekken zodat je bij de betreffende schroef kan. Ook hoe je de speigel eraf kan trekken staat al ergens genoemd op het forum.

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Accu & Opladers”