Accu, moeilijk starten en klokje gereset??
Moderator: RT_Patrick
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- Gerard
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 15 jun 2008, 22:27
- Type: R1100RT
- Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Accu, moeilijk starten en klokje gereset??
Moest voor mijn gevoel van heel ver komen, sloeg toen wel aan, gelukkig.
Gister nog 2uurtjes wezen rijden, gister starten lopen, dus had geen problemen verwacht.
Ik zag dat de tijd ook helemaal op 0.00 stond alsof klokje gereset was. ABS schakelde ook niet meer uit.
Vanmiddag, gelukkig, ook heel moeilijk, maar toch aan de praat. klokje weer op 0.00??
Iemand van jullie ervaring hiermee, duidt dit op zwakke accu? Heb vanavond 2 uurtjes aan de druppellader(optimate 3) en beide optimate lampjes zijn al weer groen. Dan lijkt het met de accu nog niet zo slecht?
hoor graag jullie reactie,
trouwens, als de accu vervangen zou moeten worden, wat moet er dan allemaal vanaf(kuipdelen?
groeten
Gerard G.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: Accu, moeilijk starten en klokje gereset??
Klinkt als een brakke accu.
Abs storing en 00:00 op de klok geeft dit al aan en de optimate na 2 uurtjes 2x groen wil zeggen accu zo vol = accu zo weer leeg.
Normaal doet de optimate er veel langer over om een accu 2x groen te geven.
Accu vervang je over de linkerkant, dus die moet je kaal maken, zadel, koffer, spiegel en kuipdeel.
Dan kan je de accu onder de tank wegtrekken en loskoppelen.
Tip; achter de spiegel en in de inlaat naar de oliekoeler zitten ook schroeven en 1 halverwege aan de binnenkant, eerst goed kijken voordat je aan het plastic rukt.
Let ook op waar welk schroefje wegkomt, er zit verschil in.
Bij montage van het plastic eerst alle schroeven een paar slagen vast, plastic 'richten' en dan aandraaien.
Groeten, Paul.
Re: Accu, moeilijk starten en klokje gereset??
Ik vroeg het mij ook al af.
Ik heb een ABS dat nooit in een keer werkt. Eerst een stukje rijden. En heb ook al een keer gehad dat mijn klokje ineens 0:00 aangaf na het starten.
Dus zal ook wel een accu wissel aankomen.
Dank je PaulRS.

- HansD
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Accu, moeilijk starten en klokje gereset??
Draaide de startmotor wel? Ik had dezelfde symptomen maar ik hoorde de startmotor niet draaien. Daarna ook 0:00 op het klokje.
Hans
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: Accu, moeilijk starten en klokje gereset??
Even een aanvulling op mijn stukje proza.
Als je de accu verdenkt, niet direct vervangen, maar eerst even laten testen bij de lokale accu-service.
Die zetten een apparaat op de accu en trekken zo een hoge stroom, soort fictieve startpoging.
Het apparaat geeft dan de toestand aan van de accu.
Slecht starten met 00:00 op de klok kan ook door een vervuilde/kapotte startermotor komen, die wil nog wel eens last hebben van losse magneten.
Groeten, Paul.
Re: Accu, moeilijk starten en klokje gereset??
Toen ik hem vanochtend net gestart had liep hij netjes zij het langzaam stationair.
Het was flink koud en had hem zonder choke gestart. (wat gelukkig weer goed gaat na de beurt die ik hem gegeven heb, hij slaat ook niet meer af tijdens het koud schakelen.)
Maar omdat het dus koud was en ik geen choke gebruikte lieop hij nog net geen 1000 toeren.
Ik was gisteren met wegzetten vergeten de ruit laag te zetten en bediende dus de knop op het stuur om de ruit te laten zakken. Deze was stijf dichtgevroren en ik zag dus niets. 8)
Maar tijdens het bedienen van de ruit zag ik het toerental nog verder zakken en vervolgens sloeg hij af.
Het lijkt er dus op dat er niet voldoende spanning over blijft als ik de ruit bedien om de motor te laten draaien.
Wat dus ook weer aangeeft dat mijn accu niet al te best is volgens mij.
Zodra de motor op temperatuur is merk ik niets aan het toerental als ik de ruit bedien.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Re: Accu, moeilijk starten en klokje gereset??
kijk, hier heb je wat aan.PaulRS schreef:Accu vervang je over de linkerkant, dus die moet je kaal maken, zadel, koffer, spiegel en kuipdeel.
Dan kan je de accu onder de tank wegtrekken en loskoppelen.
Tip; achter de spiegel en in de inlaat naar de oliekoeler zitten ook schroeven en 1 halverwege aan de binnenkant, eerst goed kijken voordat je aan het plastic rukt.
Let ook op waar welk schroefje wegkomt, er zit verschil in.
Bij montage van het plastic eerst alle schroeven een paar slagen vast, plastic 'richten' en dan aandraaien.
Groeten, Paul.
Mijn accu is waarschijnlijk ook overleden, dus dit zal ik moeten doen...
- Gerard
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 15 jun 2008, 22:27
- Type: R1100RT
- Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: Accu, moeilijk starten en klokje gereset??
Ook heb ik al een berichtje naar bmw dealer gezonden, die had de volgende reactie:
Ik denk dat ik maar eens even bij de dealer aanga, om te kijken of die kan doormeten of zo iets.Het lijkt inderdaad een slechte accu maar kan ook een verbruiker (alarm) zijn die de accu snel leeg trekt of een startmotor zijn die zwaar draait. Een lood accu kost ongeveer 95 en een gel accu 150 euro het erin zetten is ongeveer 50 euro.
nogmaals bedankt en groeten
Gerard G.
- Wally 42
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 27 jan 2009, 00:30
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex KLPD
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Helder
Re: Accu, moeilijk starten en klokje gereset??
Paul heb jij mischien wat meer info over die vervuilde startmotor ik heb nl bij de mijne ook het ideePaulRS schreef:Hoi.
Even een aanvulling op mijn stukje proza.
Als je de accu verdenkt, niet direct vervangen, maar eerst even laten testen bij de lokale accu-service.
Die zetten een apparaat op de accu en trekken zo een hoge stroom, soort fictieve startpoging.
Het apparaat geeft dan de toestand aan van de accu.
Slecht starten met 00:00 op de klok kan ook door een vervuilde/kapotte startermotor komen, die wil nog wel eens last hebben van losse magneten.
Groeten, Paul.
dat hij er wel erg zwaar aan moet trekken .
Alvast bedankt
Gr Peter
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: Accu, moeilijk starten en klokje gereset??
Stof van de koppeling komt in de neus van de startermotor en vervuild daar het schuifmechaniek, schoonmaken en een drup (zware) olie of een lik vet doet wonderen.
Achterop de starter zitten de koolborstels, die kunnen ook vervuilen, dus ook hier weer schoonmaken en licht opschuren en tussen de lamellen van de sleepringen met een scherp voorwerp schoon krabben.
Groeten, Paul.
- Gerard
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 15 jun 2008, 22:27
- Type: R1100RT
- Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: Accu, moeilijk starten en klokje gereset??
vrijdag laten doormeten bij de bmw dealer en toen ook maar meteen laten vervangen.
prettig hoor, als je weer op je motor kan vertrouwen.
groeten
Gerard G.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Re: Accu, moeilijk starten en klokje gereset??
Het is gelukt!Kuifje65 schreef:kijk, hier heb je wat aan.PaulRS schreef:Accu vervang je over de linkerkant, dus die moet je kaal maken, zadel, koffer, spiegel en kuipdeel.
Dan kan je de accu onder de tank wegtrekken en loskoppelen.
Tip; achter de spiegel en in de inlaat naar de oliekoeler zitten ook schroeven en 1 halverwege aan de binnenkant, eerst goed kijken voordat je aan het plastic rukt.
Let ook op waar welk schroefje wegkomt, er zit verschil in.
Bij montage van het plastic eerst alle schroeven een paar slagen vast, plastic 'richten' en dan aandraaien.
Groeten, Paul.
Mijn accu is waarschijnlijk ook overleden, dus dit zal ik moeten doen...
bedankt voor de tip Paul
- Gerard
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 15 jun 2008, 22:27
- Type: R1100RT
- Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: Accu, moeilijk starten en klokje gereset??
zelf heb ik het bij de dealer laten doen, ik was daar toch om deze te laten controleren.
Ben echter wel nieuwsgierig, hoe was jouw ervaring om de accu te verwisselen. Was dat te doen? En hoelang was je er ongeveer mee bezig en waar liep je tegen aan??
wellicht dat ik een volgende keer dan wel zelf aan de slag ga(heb 2 niet al te rechter handen, richting links dus)
groeten
Gerard G.
Re: Accu, moeilijk starten en klokje gereset??
accu wisselen is goed te doen hoor.Gerard schreef:Hallo Kuifje65,
zelf heb ik het bij de dealer laten doen, ik was daar toch om deze te laten controleren.
Ben echter wel nieuwsgierig, hoe was jouw ervaring om de accu te verwisselen. Was dat te doen? En hoelang was je er ongeveer mee bezig en waar liep je tegen aan??
wellicht dat ik een volgende keer dan wel zelf aan de slag ga(heb 2 niet al te rechter handen, richting links dus)
groeten
Gerard G.
ik heb het zelf helaas 2 keer mogen doen (eerste keer gewoon nieuwe accu de tweede keer na 2 weken wegens productie fout in de nieuwe accu)
is ongeveer een half uur werk.
een oude deken bij de hand kan makelijk zijn om de kuipdelen op te leggen.
gewoon gezonde verstand volgen.
succes olf
Re: Accu, moeilijk starten en klokje gereset??
In de reparatiehandleiding die hier op het forum staat vind je op pagina 352 een duidelijk overzicht hoe je de kuipdelen er af haalt en waar de schroefjes zitten.
Daarna moet je het luchtfilter nog even los halen, maar dat is zo gebeurd.
Als ik het weer moet doen zal ik waarschijnlijk 40 minuten nodig hebben (zonder dat ik een ervaren sleutelaar ben), dat half uur moet haalbaar zijn.
succes er mee
- BarthoD
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 feb 2009, 22:25
- Type: R1200RT
- Bijz: 2007
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Maarsbergen
- Locatie: Maarsbergen
Re: Accu, moeilijk starten en klokje gereset??
Vorige week lukte de eerste start niet; tweede keer starten accu leeg. Ik dacht dat ik wellicht het P-lichtje aan had gelaten ...


Ik bedacht mij opeens 8-) dat mijn occasion-garantie misschien nog van toepassing was ...die verviel in de afgelopen week (altijd hetzelfde liedje ) ik vanochtend naar van Harten en ja hoor, voor de garantie een geheel nieuwe gel-accu. Perfect service van die mannen :-) .
Oh ja ... die Saitek staat er nu. Is 1 dag gebruikt dus als je een voordelige accu zoekt voor de 1100/1150/1150RT ... bel ff
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Re: Accu, moeilijk starten en klokje gereset??
Gelukkig was ik met twee sterke motormaten die me hebben aangeduwd!
Re: Accu, moeilijk starten en klokje gereset??
Na een half uur , tijd om te bekomen , nog es geprobeerd en euvel is verdwenen ...Daarna nog een 2000 km gedaan zonder problemen ! Kon dit een kortsluiting zijn in de startmotot wegens teveel water ??
Christiaan
PaulRS schreef:Hoi.
Even een aanvulling op mijn stukje proza.
Als je de accu verdenkt, niet direct vervangen, maar eerst even laten testen bij de lokale accu-service.
Die zetten een apparaat op de accu en trekken zo een hoge stroom, soort fictieve startpoging.
Het apparaat geeft dan de toestand aan van de accu.
Slecht starten met 00:00 op de klok kan ook door een vervuilde/kapotte startermotor komen, die wil nog wel eens last hebben van losse magneten.
Groeten, Paul.
Re: Accu, moeilijk starten en klokje gereset??
Vorige zondag, klaar om een ritje te maken, motorKuifje65 schreef:PaulRS schreef:.
Tip; achter de spiegel en in de inlaat naar de oliekoeler zitten ook schroeven en 1 halverwege aan de binnenkant, eerst goed kijken voordat je aan het plastic rukt.
.

Gelukkig heb ik nog m'n R1100R in de garage



Had al enige tijd een flauw vermoeden dat de accu ver aan z'n einde was, dus nieuwe plaatsen ....
Eerst even het forum geconsulteerd en met veel moed de linker beplating beginnen losschroeven .... alle zichtbare schroeven los .....
Hulp, heeft er iemand een tekening of foto waarop je duidelijk kan zien welke schroeven los moeten ????
En die ' achter de spiegel ', kan iemand verduidelijken hoe je die schroef kan losschroeven ?????
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: Accu, moeilijk starten en klokje gereset??
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 8 Reacties
- 2193 Weergaves
-
Laatste bericht door Edward1968
-
- 13 Reacties
- 7503 Weergaves
-
Laatste bericht door Ton1959
-
- 21 Reacties
- 7142 Weergaves
-
Laatste bericht door Ares
-
-
Nieuw bericht Velgen zelf spuiten, zo moeilijk is het niet :-)
door Menno_Motor » » in Sleutelprojecten van leden - 8 Reacties
- 4060 Weergaves
-
Laatste bericht door beckysmile
-
-
- 4 Reacties
- 1363 Weergaves
-
Laatste bericht door QuickFix