Moeizaam starten / reset

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Plein69

Moeizaam starten / reset

Ongelezen bericht door Plein69 »

Goedemorgen,

Ik zit met een vraag.
Mijn R1100RT heeft een totaal grote beurt gehad.
Bougie's,benzine filter, accu, kleppen gesteld en synchroon gesteld etc.

Alleen nu heb ik het idee dat ik met een koude start iets langer moet starten om leven in het beestje te krijgen.
Als hij warm is loopt hij mooi stationair. Alleen bij koude motor schommelt het toerental iets.
Stationair heb ik met warme motor afgesteld.

Motor loopt mooi en gaat goed in de toeren.

Nu heb ik zitten zoeken en kom ik de termen tps synchronisatie en reset met zekering 5 tegen.
Nu heb ik de zoekfunctie gebruikt maar kan niet een antwoord vinden
(De TPS synchronisatie snap ik en was ik vergeten te doen)

Maar wat is de reset procedure met zekering 5?

Richard
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4365
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Moeizaam starten / reset

Ongelezen bericht door Baird »

daarmee maak je het geheugen van de Motronic leeg vwb de het reageren van Motronic op input signalen van de TPS, etc.

Door daarna het gashandel 2 keer rustig van dicht naar open te bewegen vóór de eerste keer starten geef je aan de Motronic aan wat de range van de TPS is die je gaat gebruiken zodat die de tussen standen van je gashandel kan berekenen en weet hoeveel gas jij geeft, vervolgens weet hij dan wat bij het huidige toerental het ontstekingstijdstip en hoeveelheid ingespoten benzine moet zijn. Als er veel gesleuteld is ( off door slijtage hier en daar) kloppen die settings niet meer en loopt de motor niet mooi. Ik doe het bij iedere beurt die het ding krijgt.

Goed zo? Anders hoor ik het wel weer!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Plein69

Re: Moeizaam starten / reset

Ongelezen bericht door Plein69 »

Het is mij nog niet helemaal duidelijk.
Moet ik de accu los maken of zekering 5 er uithalen?
Indien zekering 5.
Moet die dan er uit gehaald worden als contact aan staat of uit is?

En dan tps synchronisatie?

Groet,

Richard
Inspector Gadget

Re: Moeizaam starten / reset

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je kunt óf de zekering loshalen óf de accu losnemen, wat voor jou het meest gemakkelijk is.

Meestal is het losnemen van zekering #5 het meest gemakkelijk;
- Contact van de motor uit.
- Zekering #5 losnemen en een paar minuten wachten.
- Zekering #5 weer terug plaatsen.
- Contact aan, maar motor *niet* starten! (evt. ff wachten op de zelftesten, zoals ABS e.d.)
- Terwijl motor nog steeds *niet* gestart is, gashendel (niet al te haastig) van minimaal naar maximale uitslag draaien, en dit 2 á 3 keer herhalen. Gashendel dus ook niet uit je handen laten glippen!

Daarna pas de motor starten.
Plein69

Re: Moeizaam starten / reset

Ongelezen bericht door Plein69 »

Kijk dat is duidelijk.
Ga het morgen op mijn vrije dag doen.
Ik laat vrijdag weten of het esulaat heeft gehad.

Richard
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4365
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Moeizaam starten / reset

Ongelezen bericht door Baird »

we zijn benieuwd ...............
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Plein69

Re: Moeizaam starten / reset

Ongelezen bericht door Plein69 »

Gister de reset uitgevoerd en zoals beschreven drie keer de gashandel rustig van min naar max gedraaid.
Vanochtend wilde ik starten zonder choke maar hij sloeg gelijk af.
Daarna met choke gestart en na twee a drie slagen sloeg hij aan.

Gaan rijden en aan het eind van de straat de choke eraf. (250 meter)
Bij de volgende kruising liep hij laag in zijn toeren en wat schommelend.
Daarna krijg ik een stukje provinciaal van ongeveer 3 KM.
Voor reset liep hij bij 80 kmh ongeveer 3000 / 3100 toeren.
Merkte dat hij op dat hoger in zijn toeren zat zo op de 3500 en niet echt wilde.

Aangekomen bij verkeerslichten De dijl (Rijkstraatweg/ A44) had ik twee blokjes temp.
Hij liep mooi stationair op 1000 toeren.
Daarna Rijkstraatweg op en hij liep in zijn 4 weer netjes 3000 toeren en pakte mooi op.
Daarna bemerkte ik op dat hij wel soepeler liep en beter oppakte bij gasgeven.

Zal vanmiddag eens kijken of hij weer twee of drie slagen nodig heeft om te starten.
Zonder choke start hij wel maar slaat af.

Vanuit die verhaal een vraag.
Mijn referentie voor mijn r1100RT zijn een R1100S en mijn dienstfietsen een R1150 en R1200 RT.
Beide sloegen naar mijn weten bij koude start ook na twee a drie slagen aan.
Maar door automatische choke had je daar niet het euvel van afslaan.
Bij mijn Pan European was het starten halve slag van de startmotor en lopen.

Is het bij een R1100RT mogelijk zo af te stellen om zonder choke te starten?
Of moet je altijd bij een 1100RT wel altijd de choke gebruiken?

Na kleppen stellen, heb ik het stationair afgesteld op 1050 toeren.
Synchroon zetten ook bij de zelfde warme motor en bij verschillende torentallen gecontroleerd.

Groet,

Richard
Inspector Gadget

Re: Moeizaam starten / reset

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij mijn -1100- moest ik ook (vrijwel _001 ) altijd met "choke" starten.
Op sommige dagen ging het starten wat beter dan op andere dagen.

Ik heb zelfs na 1 km gehad dat, terwijl ik lekker schuin in de bocht hing op een rotonde (maar met een iets te laat toerental) de motor afsloeg.
Dus starten onder het rijden, niet prettig, je aandrijving valt weg dus instabiele situatie.

Dat is ook 1 van de redenen dat ik nimmer de motor gelijk startte en weg reed.
Ik start de motor, sluit de poortdeur af, berg de sleutels goed op, doe de jas dicht, zet de camera's aan, doe de handschoenen aan, klim op de motorfiets.
Dus al-met-al rij ik pas na 1 á 2 minuten weg terwijl de motor ff stationair gedraaid heeft.

Naar het blijkt heeft de -1100- geen choke (het is een injectiemotor tenslotte) maar een soort van handgas.
Het de "choke" knop trek je met een andere draad aan dezelfde klep als waar je gaskabel zit, heb ik begrepen.
Nu liep bij mij die "choke" kabel niet lekker (soepel), dus gebruikte ik vaker de (zgn. overheids) gas-vaststel knop.

Het was mijn ervaring na goed onderhoud en afstelling dit allemaal veel soepeler ging.

De BMW's zijn om milieutechnische redenen nogal (te) sterk geknepen motoren, en dan is goed en tijdig onderhoud nogal van belang, bemerkte ik zelf althans.
Plein69

Re: Moeizaam starten / reset

Ongelezen bericht door Plein69 »

Na reset begon hij al beter te lopen.
Maar nu komt het rare.

Mijn benzine meter gaf 1 blokje aan en dacht laat is eens gaan tanken.
Ging bij een Pin en go van Shell nabij scheveningen. Normaal tank ik bij de BP bij winkelcentrum Leidsehage.
Daarna opzich geen verschil in rijden tot 2 dagen later.

Hup starten en na halve slag lopen. Afgelopen nacht op het werk weer starten en gelijk lopen.

Zal het gewoon aan de tank bezine van de BP hebben gelegen?
Tuinbank

Re: Moeizaam starten / reset

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Tank normaal Shell V-power. Motor loopt dan heerlijk. Vorige week geen Shell gezien dus getankt bij BP. En in begin liep hij nog goed maar naar mate de tank op raakt loopt hij slechter. volgende keer weer gewoon V-power!
Inspector Gadget

Re: Moeizaam starten / reset

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Op de -1100- tankte ik altijd TinQ en dan Euro 95.

Op de -1200- heb ik er ook nog steeds de leftover van die Euro 95 van de TinQ inzitten _002 , maar Euro 98 zal het zeker de volgende keer worden om het verschil te ervaren.

Naar verluid zou er wel verschil kunnen zijn tussen de verschillende merken brandstof en zelfs van hetzelfde merk, verschillende stations.
En dan met name bij (o.a.) TinQ, Tango e.d.
Hoewel ik daar soms de tankwagen zie staan van een bekend merk.

V-Power is m.i. een beetje zonde-geld maar als je gevoel je zegt dat de motor daardoor lekkerder loopt, prima toch.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”