Pagina 1 van 1
Samenstellen koppeling drukgroep
Geplaatst: 02 jul 2012, 22:35
door Remeau
Hoi,
Nadat ik de krukaskeering heb vervangen (zie topic lekkende 1100RS) ben ik aan de koppeling aangekomen.
De frictie schijf is versleten en komt bijna tot aan de popnagels.
Nieuwe besteld, is onderweg.
Nu lees ik dat de gekleurde stippen op het koppelinghuis (vliegwiel?), de drukgroep en het deksel(?) 120 graden verdraaid moeten zijn, en nou komt het.
Het vliegwiel zit er al op(ook op het juiste moment aangehaald), zit daar een gekleurd stipje op, en waar zit dat t.o.v. het centreer pennetje (dat zit zeker aan de niet zichtbare kant)
Op de drukgroep heb ik een groen stipje aangetroffen...
wat is "het deksel" wat in handleiding 21 wordt genoemd

(pag 21-9 rechter kolom bovenaan)
En de volgende vraag:
De paspennen van de drukgroep komen niet precies overeen met de gaten van het vliegwiel, vermoedelijk bij het verwijderen iets omgezet. het past NET NIET... _003
De paspennen zijn toch alleen om te centreren, die schuiven toch niet meer na het monteren van de drukgroep aan het vliegwiel, Kan ik dat in elkaar persen a.h.w.
Ik hoor het graag van jullie, zodat ik na woensdag mijn motor weer in elkaar kan zetten...
Remeau
Re: Samenstellen koppeling drukgroep
Geplaatst: 02 jul 2012, 23:05
door Benji
Je hebt een nieuwe koppelingsplaat en hebt hopelijk ook een nieuwe drukgroep gekocht, dat zou ik zelf wel doen.
Op de nieuwe drukgroep staan drie gekleurde puntjes, die je 120 graden ten opzichte van mekaar moet verdraaien, normaal kan het dan niet mis gaan. Op het vliegwiel(waar het tandwiel van de starter op aangrijp) staat geen gekleurde punt.
Re: Samenstellen koppeling drukgroep
Geplaatst: 03 jul 2012, 21:59
door Remeau
Eerlijk gezegd heb ik niet de hele nieuwe drukgroep gekocht... budget...
Je hebt het over dat de gekleurde puntjes 120 gr t.o.v. elkaar moeten staan, dan moet je minimaal 3 vaste onderdelen hebben.
Mijn drukgroep bestaat dan vanuit de rijrichting gezien uit:
voorste ring (met 3 bladveertjes)
koppelingsplaat (maar die draait) :roll:
achterste ring (met 3 paspennetjes en 1 groene stip)
Of zie ik nou iets over het hoofd???
Remeau
Re: Samenstellen koppeling drukgroep
Geplaatst: 03 jul 2012, 23:15
door Benji
Hoi Remeau
Ik weet niet hoeveel kilometers je gereden hebt met koppelingsplaat en drukgroep, maar ikzelf zou alles vervangen.
Ik heb een plaatje toegevoegd, hopelijk verschijnd het.
Toen ik koppelingsplaat en drukgroep heb vervangen, heb ik onderdeel 4, 5, 6 en 7 gekocht en natuurlijk ook de boutjes onderdeel 8 wat je met moment moet aandraaien. Onderdeel 7 is de deksel, 6 is de koppelingsplaat, 5 is de aandrukplaat, 4 is de membraanveer die miste ik in jouw verhaal.
Re: Samenstellen koppeling drukgroep
Geplaatst: 04 jul 2012, 20:18
door Remeau
Hey, bedankt!
Ik heb een 1100 RS ik heb onderdeel 7 niet, en het onderdeel wat tegen het vliegwiel komt heb ik niet.
Er staat 110K op de teller...
Nogmaals dank voor je hulp
Remeau
Re: Samenstellen koppeling drukgroep
Geplaatst: 04 jul 2012, 21:53
door Ton1959
Ik zou denken dat jij onderdeel 7 ook moet hebben hoor. Staat bij Motorworks ook op de foto voor de RS. En onderdeel 2 ook al lijkt het hier groot op de tekening.
Re: Samenstellen koppeling drukgroep
Geplaatst: 04 jul 2012, 22:08
door Benji
Van welk bouwjaar en welke maand is jouw motor??
Anders eens op
www.realOEM.com kijken, hier moet je motor, bwj en maand ingeven en dan kun je de koppeling van jouw motor bekijken en plaatje kun je dan ook in dit topic plaatsen.
Re: Samenstellen koppeling drukgroep
Geplaatst: 12 jul 2012, 17:06
door Remeau
Mijn motor is van 1994. en je hebt gelijk, onderdeel 7 heb ik ook.
Inmiddels is het me ook gelukt om de motor weer in elkaar te zetten en ik moet zeggen,... een wereld van verschil in de goede zin van het woord
Wat me alleen opvalt is dat ik af en toe voel dat de koppeling niet meer zo diep kan worden ingeknepen als bij het afstellen, terwijl alles toch goed zit.
Herken(nen) je/jullie dat?
Het koppelen blijft wel goed gaan, het gaat alleen wat zwaarder en het lijkt dus alsof er een aanslag voelbaar is..
Remeau
Re: Samenstellen koppeling drukgroep
Geplaatst: 12 jul 2012, 19:07
door Ton1959
Heb je de koppeling afgesteld zoals het in het werkplaatshandboek omschreven staat?
Re: Samenstellen koppeling drukgroep
Geplaatst: 12 jul 2012, 22:08
door Remeau
uiteraard, en ook in die volgorde.
Even uit mn hoofd, eerst 12 mm tussen stelschroef en borgmoer, dan 7 mm speling in de handel.
Uiteraard als eerst de speling aan de andere kant van de kabel is ingesteld zoals in het boek staat.
Voor dat ik de koppeling verving had ik dat ook al, alleen bij hele lange ritten (ijmuiden-eindhoven bijv.), en na een paar dagen is het weer weg....
Remeau
Re: Samenstellen koppeling drukgroep
Geplaatst: 24 jul 2012, 20:08
door knielen
Niet helemaal gepast, maar ik kom even in dit draadje ook met een vraag.
Onderdeel 7, de drukring, dit onderdeel is het duurste, maar is dit wel een slijtage onderdeel? Volgens mij is het alleen een afdekking en ik vraag me dan ook zeer af of ik deze wel moet vervangen? De rest vervang ik uiteraard wel.
Alvast bedankt,
Kay
Re: Samenstellen koppeling drukgroep
Geplaatst: 24 jul 2012, 22:07
door Remeau
Remeau schreef:Mijn motor is van 1994. en je hebt gelijk, onderdeel 7 heb ik ook.
Inmiddels is het me ook gelukt om de motor weer in elkaar te zetten en ik moet zeggen,... een wereld van verschil in de goede zin van het woord
Wat me alleen opvalt is dat ik af en toe voel dat de koppeling niet meer zo diep kan worden ingeknepen als bij het afstellen, terwijl alles toch goed zit.
Herken(nen) je/jullie dat?
Het koppelen blijft wel goed gaan, het gaat alleen wat zwaarder en het lijkt dus alsof er een aanslag voelbaar is..
Remeau
Ik ben er achter waarom ik m af en toe niet helemaal kan inknijpen...
De stroomdraad van de linker handvat verwarming komt er af en toe tussen. dat zit in zo'n tule en als het handvat draait (zit een beetje los) zit ie af en toe in de weg...

Re: Samenstellen koppeling drukgroep
Geplaatst: 24 jul 2012, 23:06
door Benji
knielen schreef:Niet helemaal gepast, maar ik kom even in dit draadje ook met een vraag.
Onderdeel 7, de drukring, dit onderdeel is het duurste, maar is dit wel een slijtage onderdeel? Volgens mij is het alleen een afdekking en ik vraag me dan ook zeer af of ik deze wel moet vervangen? De rest vervang ik uiteraard wel.
Alvast bedankt,
Kay
Dit is de deksel, maar hier draaid wel je koppelingsplaat tegen, dus deze zou ik zeker vervangen.