ABS relais knippert snel bij warmte
Moderator: RT_Patrick
ABS relais knippert snel bij warmte
Tijdens mijn reis naar italie ben ik tot de ontdekking gekomen dat de ABS relais oververhit kan raken.
Tijdens een file op de autostrada moest ik veel remmen, waarbij het ABS relais dusdanig warm gelopen was dat het abs lampje zeer snel knipperde en mijn remdruk sterk verminderd was( buiten temperatuur was ook hoog 30 graden), een rare ervaring,heb de relais verwijderd en aflaten koelen en naderhand weer terug geplaatst.
Nadat het het ABS lampje nog een paar keeer zeer snel knipprde is het weer terug gegaan naar de normale situatie en heeft het de rest van de vakantie gefunctioneerd zoals het behoort te functioneren.
Bij terugkomst in nederland ben ik naar Kenny getogen met dit verhaal en is de 1150 doorgemeten, waarbij alleen de melding kwam dat het reais eruit geweest was en het systeem verder naar behoren werkt en er geen storing aangegeven werd.
Heeft iemand ook deze ervaring gehad, volgens kenny zou het niet mogen gebeuren en heeft hij er ook geen verklaring voor.
Rijdt ze jan
Tijdens een file op de autostrada moest ik veel remmen, waarbij het ABS relais dusdanig warm gelopen was dat het abs lampje zeer snel knipperde en mijn remdruk sterk verminderd was( buiten temperatuur was ook hoog 30 graden), een rare ervaring,heb de relais verwijderd en aflaten koelen en naderhand weer terug geplaatst.
Nadat het het ABS lampje nog een paar keeer zeer snel knipprde is het weer terug gegaan naar de normale situatie en heeft het de rest van de vakantie gefunctioneerd zoals het behoort te functioneren.
Bij terugkomst in nederland ben ik naar Kenny getogen met dit verhaal en is de 1150 doorgemeten, waarbij alleen de melding kwam dat het reais eruit geweest was en het systeem verder naar behoren werkt en er geen storing aangegeven werd.
Heeft iemand ook deze ervaring gehad, volgens kenny zou het niet mogen gebeuren en heeft hij er ook geen verklaring voor.
Rijdt ze jan
Re: ABS relais knippert snel bij warmte
Nu ken ik het ABS relais zelf van binnen niet, maar zo te zien op het elektrische schema is het een "gewoon" relais, er zit geen verdere elektronica in.
(anders wordt het ook een heel ander verhaal want halfgeleiders kunnen heel slecht tegen warmte, maar aangezien dat hier niet van toepassing is, ga ik er niet verder op in)
Een relais kan om 4 redenen warm worden:
- Omgevingstemperatuur cq. warmtebron (uitlaat, dicht bij het warme wegdek, ik noem maar even wat, hoewel ook hier niet relevant, denk ik)
- Zeer hoge stroom door de schakelcontacten van het relais. Bijvoorbeeld een elektromotor of pomp heeft problemen met ronddraaien (bijv. door slijtage van de lagers) waardoor deze bovenmatig veel stroom nodig heeft dan normaal om zijn werk te doen.
Een relais heeft schakelcontacten die ontworpen zijn voor tot een bepaalde stroom, daarboven kunnen de contacten inbranden en zelfs aan elkaar smelten (puntlassen als het ware. Maar soms is de stroom zo hoog dat het schakelcontact gewoon verbrand en smelt. De relaisfunctie zal steeds slechter en slechter worden, het schakelcontact is dusdanig aangetast dat dit proces zich gaat versnellen.
- Corrosie/roest/vervuiling van de schakelcontacten. Hierdoor loopt (net als het voorgaande voorbeeld) de stroom hoger op dan normaal (overgangsweerstand) waardoor een vergelijkbare situatie kan ontstaan als bij het voorgaande.
- De spoel waarmee het magnetische contact wordt aangetrokken wordt langduriger bekrachtig (het relais valt niet af, zoals men in vaktermen daarover spreekt) omdat de situatie daar om vraagt óf er is een elektronica-probleem (aansturing naar het relais zelf).
Als je spanning op een spoel zet, wordt het een elektromagneet, en door materiaaleigenschappen en het principe, wordt de spoel iets warm.
Maar als de spoel langdurig spanning krijgt kan de warmte oplopen, soms.
Er is dan overigens wel weer een nadeel dat om de hoek kan kijken, materialen kunnen hun magnetische eigenschappen (tijdelijk danwel permanent) verliezen als de temperatuur te hoog is. Je zou dus in principe een zogenoemde "running" probleem kunnen krijgen;
Een spoel van een relais wordt warm, waardoor het minder trekkracht heeft om het schakelcontact te maken en/of te verbreken. De aansturing blijft om die relais-functie vragen, blijft dus de spoel aansturen, die dus nog steeds erg warm blijft. Hierdoor zal de relaisfunctie kunnen wegvallen totdat het relais is afgekoeld. Waarna verloop van tijd het probleem zich kan herhalen.
Wat ik zou adviseren is om te zien of je het beschermingskapje van het ABS relais voorzichtig kunt lichten. Vaak is dat wel het geval, hele kleine schroevendraaien en wat engelengeduld.
Kijk dan goed in het relais naar de contacten;
Zijn deze zwart dan kan je proberen (heel voorzichtig, vooral geen druk uitoefenen op de contacten, verbuig a.u.b. niets!) met een stukje schuurpapier tussen de contacten, het schuurpapier heen-en-weer te halen totdat het mooie (meestal koperen) contacten zijn.
Zijn de contacten aangetast, zoals kuiltjes, stukjes uit, vervorming, e.d. dan is het aan te raden het relais te vervangen.
Suc6!
(anders wordt het ook een heel ander verhaal want halfgeleiders kunnen heel slecht tegen warmte, maar aangezien dat hier niet van toepassing is, ga ik er niet verder op in)
Een relais kan om 4 redenen warm worden:
- Omgevingstemperatuur cq. warmtebron (uitlaat, dicht bij het warme wegdek, ik noem maar even wat, hoewel ook hier niet relevant, denk ik)
- Zeer hoge stroom door de schakelcontacten van het relais. Bijvoorbeeld een elektromotor of pomp heeft problemen met ronddraaien (bijv. door slijtage van de lagers) waardoor deze bovenmatig veel stroom nodig heeft dan normaal om zijn werk te doen.
Een relais heeft schakelcontacten die ontworpen zijn voor tot een bepaalde stroom, daarboven kunnen de contacten inbranden en zelfs aan elkaar smelten (puntlassen als het ware. Maar soms is de stroom zo hoog dat het schakelcontact gewoon verbrand en smelt. De relaisfunctie zal steeds slechter en slechter worden, het schakelcontact is dusdanig aangetast dat dit proces zich gaat versnellen.
- Corrosie/roest/vervuiling van de schakelcontacten. Hierdoor loopt (net als het voorgaande voorbeeld) de stroom hoger op dan normaal (overgangsweerstand) waardoor een vergelijkbare situatie kan ontstaan als bij het voorgaande.
- De spoel waarmee het magnetische contact wordt aangetrokken wordt langduriger bekrachtig (het relais valt niet af, zoals men in vaktermen daarover spreekt) omdat de situatie daar om vraagt óf er is een elektronica-probleem (aansturing naar het relais zelf).
Als je spanning op een spoel zet, wordt het een elektromagneet, en door materiaaleigenschappen en het principe, wordt de spoel iets warm.
Maar als de spoel langdurig spanning krijgt kan de warmte oplopen, soms.
Er is dan overigens wel weer een nadeel dat om de hoek kan kijken, materialen kunnen hun magnetische eigenschappen (tijdelijk danwel permanent) verliezen als de temperatuur te hoog is. Je zou dus in principe een zogenoemde "running" probleem kunnen krijgen;
Een spoel van een relais wordt warm, waardoor het minder trekkracht heeft om het schakelcontact te maken en/of te verbreken. De aansturing blijft om die relais-functie vragen, blijft dus de spoel aansturen, die dus nog steeds erg warm blijft. Hierdoor zal de relaisfunctie kunnen wegvallen totdat het relais is afgekoeld. Waarna verloop van tijd het probleem zich kan herhalen.
Wat ik zou adviseren is om te zien of je het beschermingskapje van het ABS relais voorzichtig kunt lichten. Vaak is dat wel het geval, hele kleine schroevendraaien en wat engelengeduld.
Kijk dan goed in het relais naar de contacten;
Zijn deze zwart dan kan je proberen (heel voorzichtig, vooral geen druk uitoefenen op de contacten, verbuig a.u.b. niets!) met een stukje schuurpapier tussen de contacten, het schuurpapier heen-en-weer te halen totdat het mooie (meestal koperen) contacten zijn.
Zijn de contacten aangetast, zoals kuiltjes, stukjes uit, vervorming, e.d. dan is het aan te raden het relais te vervangen.
Suc6!
Re: ABS relais knippert snel bij warmte
Ik zou niet zelf gaan schuren aan contactjes enzo, ik zou gewoon een nieuw relais kopen, veiligheid voor alles toch?
Re: ABS relais knippert snel bij warmte
Ligt er een beetje aan hoe duur vervanging is en wat de staat van het huidige relais is.
Het is in principe het zelfde als vroeger bij contactpunten;
Is het alleen vervuiling, dan kan (fijnkorrelig) schuurpapier mogelijk uitkomst bieden om het probleem op te lossen.
Is overigens ook beter voor het milieu. (RoHS aangaande het milieu, zoals bijvoorbeeld lood, en WEEE aangaande kostbare grondstoffen, zoals koper).
Beide elementen zitten in een relais.
Tevens weet je dan, als je er naar gekeken hebt, of de schakelcontacten inderdaad vervuild waren, waarmee de oorzaak van het probleem redelijkerwijs is verklaart.
Vervangen kan altijd nog, zodra je weet of dit de oorzaak geweest kan zijn.
Zo zou ik het aanpakken, althans.
Maar ik ben geen monteur, noch ervaring met specifiek dit ABS relais of dit probleem.
Wellicht het proberen waard.
Het is in principe het zelfde als vroeger bij contactpunten;
Is het alleen vervuiling, dan kan (fijnkorrelig) schuurpapier mogelijk uitkomst bieden om het probleem op te lossen.
Is overigens ook beter voor het milieu. (RoHS aangaande het milieu, zoals bijvoorbeeld lood, en WEEE aangaande kostbare grondstoffen, zoals koper).
Beide elementen zitten in een relais.
Tevens weet je dan, als je er naar gekeken hebt, of de schakelcontacten inderdaad vervuild waren, waarmee de oorzaak van het probleem redelijkerwijs is verklaart.
Vervangen kan altijd nog, zodra je weet of dit de oorzaak geweest kan zijn.
Zo zou ik het aanpakken, althans.

Maar ik ben geen monteur, noch ervaring met specifiek dit ABS relais of dit probleem.
Wellicht het proberen waard.
Re: ABS relais knippert snel bij warmte
vraag me af of het niet gewoon een kwestie was van te grote hitte in het remsysteem/de remsvloeistof, ook gezien de sterk verminderde remdruk.
groeten Dick
groeten Dick
Re: ABS relais knippert snel bij warmte
Ik ga er vanuit de poster het relais gevoeld heeft en dat deze flink warm bleek te zijn.
Anders kan het inderdaad zoiets eenvoudigs zijn als te hoge hitte in de remvloeistof/remsysteem e.d.
Maar als het relais uitvalt (door hitte) ben je ook je rembekrachtiging kwijt volgens mij, en dat merk je natuurlijk gelijk op de

Anders kan het inderdaad zoiets eenvoudigs zijn als te hoge hitte in de remvloeistof/remsysteem e.d.
Maar als het relais uitvalt (door hitte) ben je ook je rembekrachtiging kwijt volgens mij, en dat merk je natuurlijk gelijk op de


Re: ABS relais knippert snel bij warmte
Nu had ik vorige week ook een snel knipperende ABS-lampje en voor eventjes een niet werkende ABS
M’n broer (Pan European) en ik waren bezig een toertochtje te rijden in het zuiden van het land (gedownload via GPS-Tracks.nl) en kwamen bij een rivier aan die we via een pontje moesten oversteken.
We stonden op de schuin naar beneden lopende helling enige tijd te wachten met een uitgeschakelde motor en de versnelling in 1 om niet steeds te moeten remmen en om niet naar beneden te rollen
Toen de pont eraan kwam startte ik dus de motor en het ABS-lampje bleef sneller knipperen dan normaal, en ook het ABS was weggevallen.
Toen ik pas weer vlak/horizontaal de pont opreed stopte het lampje met knipperen en ik voelde weer dat de ABS-remdruk weer normaal was.
Daarna heeft is dit (tot heden) gelukkig niet meer voorgekomen :-)
Ik ga er dus maar vanuit dat het een éénmalige storing was die zichzelf heeft opgelost.
Gegroet,
Marcel

M’n broer (Pan European) en ik waren bezig een toertochtje te rijden in het zuiden van het land (gedownload via GPS-Tracks.nl) en kwamen bij een rivier aan die we via een pontje moesten oversteken.
We stonden op de schuin naar beneden lopende helling enige tijd te wachten met een uitgeschakelde motor en de versnelling in 1 om niet steeds te moeten remmen en om niet naar beneden te rollen

Toen de pont eraan kwam startte ik dus de motor en het ABS-lampje bleef sneller knipperen dan normaal, en ook het ABS was weggevallen.
Toen ik pas weer vlak/horizontaal de pont opreed stopte het lampje met knipperen en ik voelde weer dat de ABS-remdruk weer normaal was.
Daarna heeft is dit (tot heden) gelukkig niet meer voorgekomen :-)
Ik ga er dus maar vanuit dat het een éénmalige storing was die zichzelf heeft opgelost.
Gegroet,
Marcel
Re: ABS relais knippert snel bij warmte
Wanneer mij dit zou overkomen zou ik allereerst argwanend naar mijn remvloeistof kijken voordat ik allerlei electronica zou gaan testen. Wanneer voor het laatst vervangen ? Des te ouder de remvloeistof, hoe lager het kookpunt, en remvloeistof kan bij warm weer en stevig remmen wel 150 graden C worden !
groeten Dick
groeten Dick
Re: ABS relais knippert snel bij warmte
Poster is inderdaad bij mij geweest om even te checken. ABS pomp en remsysteem is recentelijk volledig doorgespoeld dus viezigheid kon ik uitsluiten. De relais dient de waarschuwingslamp dus voor mij ook niet een aandachtspunt
Wat voor mij wel een punt van aandacht is dat hij een lange tijd zat in stilstaan verkeer in hoge temperatuur (+/- 30 deg.) en had vaak en lang de remmen moeten bedienen / ingetrokken houden. De abs pomp heeft 2 hoogtoren servo motoren eronder zitten en die kunnen behoorlijk warm worden. Ook aan de buitenboord- rechterkant van de pomp onder de grote bedrading stekker zit een complex printplaat. Dat pomp zit in een plaats direct boven de motorblok met zeer weinig tot geen lucht stroming. Met alle bovengenoemde negatieve omgevings- factoren vermoed ik sterk dat het heel even oververhit was.
Omdat het eenmalig is gebeurt en alles daarna normaal functioneert is het niet nodig om de oorzaak verder te onderzoeken.
Uitlezen van de fouten gaf alleen aan dat een storing ivm met abs lamp relais is opgetreden een dat klopt met de tijdelijk verwijderen van de knipper relais.
Uittrekken van deze heeft geen zin maar ik kon goed begrijpen dat iemand onrustig en gek werd van dat knipper.
Ik denk dat bij deze situaties is het beste als mogelijk zsm uit de file te komen en door rijden tot een veilig plek, even stoppen, de motor uitzetten tot dat de boel kan een beetje afkoelen. Daarna opnieuw starten.
Wat voor mij wel een punt van aandacht is dat hij een lange tijd zat in stilstaan verkeer in hoge temperatuur (+/- 30 deg.) en had vaak en lang de remmen moeten bedienen / ingetrokken houden. De abs pomp heeft 2 hoogtoren servo motoren eronder zitten en die kunnen behoorlijk warm worden. Ook aan de buitenboord- rechterkant van de pomp onder de grote bedrading stekker zit een complex printplaat. Dat pomp zit in een plaats direct boven de motorblok met zeer weinig tot geen lucht stroming. Met alle bovengenoemde negatieve omgevings- factoren vermoed ik sterk dat het heel even oververhit was.
Omdat het eenmalig is gebeurt en alles daarna normaal functioneert is het niet nodig om de oorzaak verder te onderzoeken.
Uitlezen van de fouten gaf alleen aan dat een storing ivm met abs lamp relais is opgetreden een dat klopt met de tijdelijk verwijderen van de knipper relais.
Uittrekken van deze heeft geen zin maar ik kon goed begrijpen dat iemand onrustig en gek werd van dat knipper.
Ik denk dat bij deze situaties is het beste als mogelijk zsm uit de file te komen en door rijden tot een veilig plek, even stoppen, de motor uitzetten tot dat de boel kan een beetje afkoelen. Daarna opnieuw starten.
Laatst gewijzigd door Beamietoo op 01 jul 2012, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ABS relais knippert snel bij warmte
Di niente Pisano. Ciao.swingmill schreef:Milia Grazie
jan
![]()
![]()
![]()
![]()

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht