De kunstof cilinderbeschermers worden gemonteerd op de....juist.. cilinderkop (er vlak naast om exact te zijn).
De kunststof cilinderbeschermers zitten dus *niet* op het frame gemonteerd.
Dus inderdaad, bij een echt flinke schuifeRT zal een cilinderbeschermer maar deels bescherming bieden, hoofdzakelijk schuif-beveiliging.
Bij lage snelheden zal een cilinderbeschermer wel effectiever kunnen zijn, omdat het de krachten bij de kleppendeksels probeert weg te houden.
Dan de valbeugels;
Overheidsversie:
Je hebt de overheidsversie, oerdegelijk, sterk, maar een b1tch om (achteraf) te installeren.
Zeker op de niet-overheidsversie van een BMW. (veel extra werk om het te monteren en aan te passen)
Bij de

serie zit er een compleet subframe op het chassis gemonteerd, waarop de daadwerkelijke valbeugels gemonteerd zitten.
Daardoor heel goed in staat flinke klappen op te vangen, soms zelfs zonder verdere schade.
Hoe het exact zit bij de

weet ik niet, maar als ik RealOEM bekijk is er ook iets van een soort subframe;
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=46&fg=70
Wel een voordeel van de overheidsvalbeugels vindt ik persoonlijk het feit dat ze ook (al dan niet deels) je benen bij een val beschermen, opdat de motor met al zijn gewicht op je benen, knieen of enkels e.d. valt.
Nadeel: Zijn nieuw vrij kostbaar, en in gebruikte toestand vaak wel met flinke "gebruikerssporen".
ZTechnik's versie:
http://shop.nationalcycle.com/perl/cycl ... =bm%2d066"
Een nette, niet zo "in your face" valbeugel met als extra mogelijkheid om er een camera, verlichting o.i.d. te monteren.
(hoe het dan met de warmte van de cilinders zit, I don't know)
http://shop.nationalcycle.com/perl/cycl ... m%2d066%22
Bijgesloten de installatie-handleiding:
(die staat niet op ZTechnik's website, maar ik heb deze kunnen roggelen)
Wat handig(er) lijkt, is om het onderhoud aan de motor (kleppen stellen e.d.) te doen deze valbeugels in principe niet gedemonteerd behoeven te worden.
Als daarentegen om 1 of andere reden deze valbeugels gedemonteerd moeten worden, is dat wel wat lastig(er) omdat sommige montage-punten wat diep(er) in het blok zitten, wat moeilijk(er) bij te komen.
Voordeel: Klein/compact
Nadeel: B1tch om te demonteren als het er echt op aankomt.
Gebruik van niet-OEM uitlaatbochten is niet mogelijk.
Prijs: 455 euro (*slik*) (het is wel RVS, dat maakt het zo duur)
Wunderlich's versie:
http://www.wunderlich.de/http://www.wun ... 160735.htm
En de link naar de montage-handleiding:
http://www.download.wunderlich.de/PDF/a ... 607356.pdf
Montage is vrij eenvoudig, steun wordt niet alleen aan de zijkant van het motorblok/chassis gedaan maar ook onderling én aan de onderzijde van het motorblok.
Mocht demontage nodig zijn voor onderhoud dan is alleen een gedeeltelijke demontage nodig, 1 inbusje per kant, en 4 bouten.
Nadeel: Door milieuwetgeving is de verchroming matig tot slecht.
(daarom heb ik dit keer de “Silber kunststoffbeschichtet” versie gekozen.
Passing is op de onderkant wat matig, maar dat is een kwestie van de bouten in de juiste volgorde te monteren.
Voordeel: relatief "goedkoop", en kan gedeeltelijk blijven zitten mocht dit nodig zijn tijdens onderhoud.
Niet-OEM uitlaatbochten kunnen blijven gebruikt worden.
Prijs: 229 euro voor de "Silber kunststoffbeschichtet" of "schwarz" en 249 euro voor de "verchromt"
Touratech's oplossing ken ik zelf niet.
De link naar hun product-pagina:
http://shop.touratech.nl/bmw-r-1200-rt- ... ction.html
En de handleiding:
http://shop.touratech.nl/media/manuals/ ... 0104-0.pdf
Ziet er stevig uit, lijkt ook meer rond-om bescherming te geven van de cilinderkop.