Valbeugels
Moderator: RT_Patrick
-
- Type: R1200RT
- Bijz: Model 2011, full option
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
Valbeugels
N.a.v. een ander draadje (Touchée) de zoekfunctie gebruikt maar niet gevonden wat ik zocht.
Hoe staan jullie tegenover valbeugels c.q. cilinderbescherming, heb je ze wel of niet gemonteerd en wat bepaalde je keuze?
Mooi vind ik ze geen van allen maar ik dacht dat wat bescherming geen kwaad zou kunnen en heb zelf de minst lelijke gemonteerd (Ztechnik).
Een opmerking daarover dat de schade aan de ophanging daarvan na een impact wel eens groter zou kunnen zijn dan de schade aan de cilinders verdringt mijn eerdere gedachte.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Ronald
Hoe staan jullie tegenover valbeugels c.q. cilinderbescherming, heb je ze wel of niet gemonteerd en wat bepaalde je keuze?
Mooi vind ik ze geen van allen maar ik dacht dat wat bescherming geen kwaad zou kunnen en heb zelf de minst lelijke gemonteerd (Ztechnik).
Een opmerking daarover dat de schade aan de ophanging daarvan na een impact wel eens groter zou kunnen zijn dan de schade aan de cilinders verdringt mijn eerdere gedachte.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Ronald
- Bert M
- Erelid
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Valbeugels
Ik heb zelf puur voor gevalletjes van lichte klunzerigheid de zwarte standaard oplossing van BMW op de deksels laten schroeven, echter wel in de wetenschap dat wanneer het echt een keer misgaat (afkloppen) ook deze ontoereikend zullen zijn en de hele fiets (met of zonder beugelconstructies) dan toch aan haar (economische) eindje zal zijn. Het is en blijft een '98-er R1100RT met inmiddels 91k op de klok...
Bert M
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Leuk draadje
Ik heb er een poll bijgeplaatst . . . .

Jos WRSM
Jos WRSM
Ik had valbeugels én cilinderbeschermers op de
, op mijn huidige
had ik vooralsnog niets.
De
is wel eens op de zijkant gegaan (bij hele lage snelheden, dat is vaak juist net het "probleem") en de valbeugels vingen het allemaal netjes op, zonder enige schade op de
.
Ik zie het heel simpel en eenvoudig;
Bij lage snelheden zal een cilinderbeschermer kúnnen helpen, en valbeugels kúnnen beschermen.
Het is (uiteraard) geen garantie, maar ik zie het als "alle beetjes kunnen helpen".
Wil je echt goede valbescherming, dan moet je denken aan de overheidsvalbeugels.
Daar is het een compleet sub-frame (!) dat gemonteerd wordt, en die zal ook bij de hogere snelheden een betere bescherming kunnen bieden.
Reguliere valbeugels zijn daarin te klein om de soms enorme krachten van een val bij hoge(re) snelheden voldoende te absorberen.
Ikzelf heb de Wunderlich valbeugels gemonteerd (in Silber in plaats van Wunderlich's "chroom", door slechte ervaringen uit het verleden), omdat de ZTechnik niet geschikt is voor niet-OEM uitlaat-bochten.
Cilinderbeschermers zie ik meer als schuif-schade beperkers, en reguliere valbeugels als val-bescherming bij lage(re) snelheden.
Althans, zo denk ik daar over.

De

Ik zie het heel simpel en eenvoudig;
Bij lage snelheden zal een cilinderbeschermer kúnnen helpen, en valbeugels kúnnen beschermen.
Het is (uiteraard) geen garantie, maar ik zie het als "alle beetjes kunnen helpen".
Wil je echt goede valbescherming, dan moet je denken aan de overheidsvalbeugels.
Daar is het een compleet sub-frame (!) dat gemonteerd wordt, en die zal ook bij de hogere snelheden een betere bescherming kunnen bieden.
Reguliere valbeugels zijn daarin te klein om de soms enorme krachten van een val bij hoge(re) snelheden voldoende te absorberen.
Ikzelf heb de Wunderlich valbeugels gemonteerd (in Silber in plaats van Wunderlich's "chroom", door slechte ervaringen uit het verleden), omdat de ZTechnik niet geschikt is voor niet-OEM uitlaat-bochten.
Cilinderbeschermers zie ik meer als schuif-schade beperkers, en reguliere valbeugels als val-bescherming bij lage(re) snelheden.
Althans, zo denk ik daar over.
Ja of mee?Jos WRSM schreef:Leuk draadjeIk heb er een poll bijgeplaatst . . . .
In mijn geval staat de keuze er niet tussen. Ik heb de kunststof beugels die wel iets doen voor de cilinderkop maar nooit schade zullen aanrichten aan het blok omdat ze eerder al zelf zullen afbreken. Bovendien zijn ze relatief klein zodat er niet veel schade kan ontstaan door wringen of iets dergelijks.
- marcel72
- Woonplaats of omgeving: Heerlen
hmmm, ik twijfel nog heel erg. Heb momenteel de kunststoffen cilinderbeschermers erop. Lijkt me dat die bij het omkiepen van de motor krasjes e.d. kunnen voorkomen. Maar de cilinderkop krijgt waarschijnlijk toch een stoot.
Valbeugels heb ik nog niet. Ben me aan het oriënteren en lees er verschillende positieve maar ook negatieve ervaringen over. Positief dat ze bij een val bij lage snelheid hun werk goed zouden doen, negatief dat ze schade aan het blok zouden veroorzaken (duwkrachten).
Tja, als je dan al valt, moet het natuurlijk niet zo zijn dat beugels de krachten van de val opvangen en tegelijkertijd je blok om zeep helpen........
En dan is er nog de keuze tussen beugels van Wunderlich, Toeratech en ZTechnik. Ze pretenderen allemaal dat ze de krachten niet direct op het blok overbrengen.
Maar ja, ik heb er geen ervaring mee. Iemand anders wel??
De prijs is ook nogal verschillend, de kwaliteit ook??
groet,
Marcel
Valbeugels heb ik nog niet. Ben me aan het oriënteren en lees er verschillende positieve maar ook negatieve ervaringen over. Positief dat ze bij een val bij lage snelheid hun werk goed zouden doen, negatief dat ze schade aan het blok zouden veroorzaken (duwkrachten).
Tja, als je dan al valt, moet het natuurlijk niet zo zijn dat beugels de krachten van de val opvangen en tegelijkertijd je blok om zeep helpen........

En dan is er nog de keuze tussen beugels van Wunderlich, Toeratech en ZTechnik. Ze pretenderen allemaal dat ze de krachten niet direct op het blok overbrengen.
Maar ja, ik heb er geen ervaring mee. Iemand anders wel??
De prijs is ook nogal verschillend, de kwaliteit ook??
groet,
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
De kunstof cilinderbeschermers worden gemonteerd op de....juist.. cilinderkop (er vlak naast om exact te zijn).
De kunststof cilinderbeschermers zitten dus *niet* op het frame gemonteerd.
Dus inderdaad, bij een echt flinke schuifeRT zal een cilinderbeschermer maar deels bescherming bieden, hoofdzakelijk schuif-beveiliging.
Bij lage snelheden zal een cilinderbeschermer wel effectiever kunnen zijn, omdat het de krachten bij de kleppendeksels probeert weg te houden.
Dan de valbeugels;
Overheidsversie:
Je hebt de overheidsversie, oerdegelijk, sterk, maar een b1tch om (achteraf) te installeren.
Zeker op de niet-overheidsversie van een BMW. (veel extra werk om het te monteren en aan te passen)
Bij de
serie zit er een compleet subframe op het chassis gemonteerd, waarop de daadwerkelijke valbeugels gemonteerd zitten.
Daardoor heel goed in staat flinke klappen op te vangen, soms zelfs zonder verdere schade.
Hoe het exact zit bij de
weet ik niet, maar als ik RealOEM bekijk is er ook iets van een soort subframe;
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=46&fg=70
Wel een voordeel van de overheidsvalbeugels vindt ik persoonlijk het feit dat ze ook (al dan niet deels) je benen bij een val beschermen, opdat de motor met al zijn gewicht op je benen, knieen of enkels e.d. valt.
Nadeel: Zijn nieuw vrij kostbaar, en in gebruikte toestand vaak wel met flinke "gebruikerssporen".
ZTechnik's versie:
http://shop.nationalcycle.com/perl/cycl ... =bm%2d066"
Een nette, niet zo "in your face" valbeugel met als extra mogelijkheid om er een camera, verlichting o.i.d. te monteren.
(hoe het dan met de warmte van de cilinders zit, I don't know)
http://shop.nationalcycle.com/perl/cycl ... m%2d066%22
Bijgesloten de installatie-handleiding: (die staat niet op ZTechnik's website, maar ik heb deze kunnen roggelen)
Wat handig(er) lijkt, is om het onderhoud aan de motor (kleppen stellen e.d.) te doen deze valbeugels in principe niet gedemonteerd behoeven te worden.
Als daarentegen om 1 of andere reden deze valbeugels gedemonteerd moeten worden, is dat wel wat lastig(er) omdat sommige montage-punten wat diep(er) in het blok zitten, wat moeilijk(er) bij te komen.
Voordeel: Klein/compact
Nadeel: B1tch om te demonteren als het er echt op aankomt.
Gebruik van niet-OEM uitlaatbochten is niet mogelijk.
Prijs: 455 euro (*slik*) (het is wel RVS, dat maakt het zo duur)
Wunderlich's versie:
http://www.wunderlich.de/http://www.wun ... 160735.htm
En de link naar de montage-handleiding:
http://www.download.wunderlich.de/PDF/a ... 607356.pdf
Montage is vrij eenvoudig, steun wordt niet alleen aan de zijkant van het motorblok/chassis gedaan maar ook onderling én aan de onderzijde van het motorblok.
Mocht demontage nodig zijn voor onderhoud dan is alleen een gedeeltelijke demontage nodig, 1 inbusje per kant, en 4 bouten.
Nadeel: Door milieuwetgeving is de verchroming matig tot slecht.
(daarom heb ik dit keer de “Silber kunststoffbeschichtet” versie gekozen.
Passing is op de onderkant wat matig, maar dat is een kwestie van de bouten in de juiste volgorde te monteren.
Voordeel: relatief "goedkoop", en kan gedeeltelijk blijven zitten mocht dit nodig zijn tijdens onderhoud.
Niet-OEM uitlaatbochten kunnen blijven gebruikt worden.
Prijs: 229 euro voor de "Silber kunststoffbeschichtet" of "schwarz" en 249 euro voor de "verchromt"
Touratech's oplossing ken ik zelf niet.
De link naar hun product-pagina:
http://shop.touratech.nl/bmw-r-1200-rt- ... ction.html
En de handleiding:
http://shop.touratech.nl/media/manuals/ ... 0104-0.pdf
Ziet er stevig uit, lijkt ook meer rond-om bescherming te geven van de cilinderkop.
De kunststof cilinderbeschermers zitten dus *niet* op het frame gemonteerd.
Dus inderdaad, bij een echt flinke schuifeRT zal een cilinderbeschermer maar deels bescherming bieden, hoofdzakelijk schuif-beveiliging.
Bij lage snelheden zal een cilinderbeschermer wel effectiever kunnen zijn, omdat het de krachten bij de kleppendeksels probeert weg te houden.
Dan de valbeugels;
Overheidsversie:
Je hebt de overheidsversie, oerdegelijk, sterk, maar een b1tch om (achteraf) te installeren.
Zeker op de niet-overheidsversie van een BMW. (veel extra werk om het te monteren en aan te passen)
Bij de

Daardoor heel goed in staat flinke klappen op te vangen, soms zelfs zonder verdere schade.
Hoe het exact zit bij de

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=46&fg=70
Wel een voordeel van de overheidsvalbeugels vindt ik persoonlijk het feit dat ze ook (al dan niet deels) je benen bij een val beschermen, opdat de motor met al zijn gewicht op je benen, knieen of enkels e.d. valt.
Nadeel: Zijn nieuw vrij kostbaar, en in gebruikte toestand vaak wel met flinke "gebruikerssporen".
ZTechnik's versie:
http://shop.nationalcycle.com/perl/cycl ... =bm%2d066"
Een nette, niet zo "in your face" valbeugel met als extra mogelijkheid om er een camera, verlichting o.i.d. te monteren.
(hoe het dan met de warmte van de cilinders zit, I don't know)
http://shop.nationalcycle.com/perl/cycl ... m%2d066%22
Bijgesloten de installatie-handleiding: (die staat niet op ZTechnik's website, maar ik heb deze kunnen roggelen)
Wat handig(er) lijkt, is om het onderhoud aan de motor (kleppen stellen e.d.) te doen deze valbeugels in principe niet gedemonteerd behoeven te worden.
Als daarentegen om 1 of andere reden deze valbeugels gedemonteerd moeten worden, is dat wel wat lastig(er) omdat sommige montage-punten wat diep(er) in het blok zitten, wat moeilijk(er) bij te komen.
Voordeel: Klein/compact
Nadeel: B1tch om te demonteren als het er echt op aankomt.
Gebruik van niet-OEM uitlaatbochten is niet mogelijk.
Prijs: 455 euro (*slik*) (het is wel RVS, dat maakt het zo duur)
Wunderlich's versie:
http://www.wunderlich.de/http://www.wun ... 160735.htm
En de link naar de montage-handleiding:
http://www.download.wunderlich.de/PDF/a ... 607356.pdf
Montage is vrij eenvoudig, steun wordt niet alleen aan de zijkant van het motorblok/chassis gedaan maar ook onderling én aan de onderzijde van het motorblok.
Mocht demontage nodig zijn voor onderhoud dan is alleen een gedeeltelijke demontage nodig, 1 inbusje per kant, en 4 bouten.
Nadeel: Door milieuwetgeving is de verchroming matig tot slecht.
(daarom heb ik dit keer de “Silber kunststoffbeschichtet” versie gekozen.
Passing is op de onderkant wat matig, maar dat is een kwestie van de bouten in de juiste volgorde te monteren.
Voordeel: relatief "goedkoop", en kan gedeeltelijk blijven zitten mocht dit nodig zijn tijdens onderhoud.
Niet-OEM uitlaatbochten kunnen blijven gebruikt worden.
Prijs: 229 euro voor de "Silber kunststoffbeschichtet" of "schwarz" en 249 euro voor de "verchromt"
Touratech's oplossing ken ik zelf niet.
De link naar hun product-pagina:
http://shop.touratech.nl/bmw-r-1200-rt- ... ction.html
En de handleiding:
http://shop.touratech.nl/media/manuals/ ... 0104-0.pdf
Ziet er stevig uit, lijkt ook meer rond-om bescherming te geven van de cilinderkop.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- marcel72
Hoi Rob,
dat zijn inderdaad de beugels die ik bedoelde. Had ze zelf ook al op de diverse sites ontdekt.
De ZTechnik-beugels vallen voor mij af vanwege de wel zeer hoge prijs. Is zowat het dubbele van de Wunderlich-variant en komt aardig in de buurt van 2 X Touratech.
De overheidsbeugels zijn zeker zeer functioneel qua bescherming, maar wat montage betreft _003
Het verschil tussen Wunderlich en Touratech (buiten € 50) zit onder andere in de vorm. Maar dat is met name een smaak-kwestie.
Wat mij zou interesseren is het verschil in kwaliteit en functionaliteit.
Jij hebt momenteel op je
de Wunderlich-beugels.
Ben je hier tevreden over, los van de pasvorm aan de onderkant?
groet,
Marcel
dat zijn inderdaad de beugels die ik bedoelde. Had ze zelf ook al op de diverse sites ontdekt.
De ZTechnik-beugels vallen voor mij af vanwege de wel zeer hoge prijs. Is zowat het dubbele van de Wunderlich-variant en komt aardig in de buurt van 2 X Touratech.
De overheidsbeugels zijn zeker zeer functioneel qua bescherming, maar wat montage betreft _003
Het verschil tussen Wunderlich en Touratech (buiten € 50) zit onder andere in de vorm. Maar dat is met name een smaak-kwestie.
Wat mij zou interesseren is het verschil in kwaliteit en functionaliteit.
Jij hebt momenteel op je

Ben je hier tevreden over, los van de pasvorm aan de onderkant?
groet,
Marcel
-
- Bijz: Model 2011, full option
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
Als je er even aandacht aan besteedt kun je de Ztechnik beugels vinden voor € 299 !
Ronald
Ronald
Ja, ik ben tevreden met de Wunderlich valbeugels.
Met name het gemak waarmee het eventueel deels gedemonteerd kan worden voor onderhoudswerkzaamheden.
De "Silber kunststoffbeschichtet" is nog steeds netjes en strak, maar vraag mij dat nogmaals als de valbeugels daadwerkelijk hun werk hebben gedaan.
Sinds kort heeft Wunderlich ook een zwarte uitvoering, afhankelijk van de kleur van je fiets kan dat mooi contrasteren.
Ik moet de Touratech handleiding nog uitgebreid bestuderen, maar deze lijkt mij ook heel lastig deels te demonteren als het er op aan komt.
Met name het gemak waarmee het eventueel deels gedemonteerd kan worden voor onderhoudswerkzaamheden.
De "Silber kunststoffbeschichtet" is nog steeds netjes en strak, maar vraag mij dat nogmaals als de valbeugels daadwerkelijk hun werk hebben gedaan.

Sinds kort heeft Wunderlich ook een zwarte uitvoering, afhankelijk van de kleur van je fiets kan dat mooi contrasteren.
Ik moet de Touratech handleiding nog uitgebreid bestuderen, maar deze lijkt mij ook heel lastig deels te demonteren als het er op aan komt.
- AGVerheij
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
De standaard kunststof cilinder-beschermers kunnen niet tegen een geparkeerde r1200rt die door een flinke windvlaag tegen de tegels klapt. Die ervaring heb ik net opgedaan. Gelukkig net langs een paaltje, dus geen krassen op lakdelen en topkoffer - de zijkoffers lagen in de schuur.
De beschermer rechts heeft gewerkt, daarbij wel het loodje gelegd - volledig gebroken. En uiteraard ook krassen op stuurgewicht, spiegel en achterlicht. Thuis maar de verzekerings papieren erbij pakken om te zien of stormschade in het pakket zit....
Sent from my HTC Desire aan alle forumleden
De beschermer rechts heeft gewerkt, daarbij wel het loodje gelegd - volledig gebroken. En uiteraard ook krassen op stuurgewicht, spiegel en achterlicht. Thuis maar de verzekerings papieren erbij pakken om te zien of stormschade in het pakket zit....
Sent from my HTC Desire aan alle forumleden
Groets, GerbeRT
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
- Bert M
- Erelid
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Dat is heel erg balen voor je! Ik hoop dat de verzekering het dekt! SuccesAGVerheij schreef:De standaard kunststof cilinder-beschermers kunnen niet tegen een geparkeerde r1200rt die door een flinke windvlaag tegen de tegels klapt. Die ervaring heb ik net opgedaan.....
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M (ook hier veel wind...)
Bert M
Bert M
Inderdaad heel erg balen voor je.
Ook hier hield de wind flink huis, maar zonder verdere gevolgen.
Maar ff voor mijn beeldvorming, hoe stond je
dan geparkeerd?
Misschien dat ik toch ook de achtervalbeugels ga monteren, hoewel die de motor wellicht (te) flink breder maken (ivm poortdeur) en niet zo heel makkelijk te monteren zijn. (je moet aardig wat demonteren voor de montage van deze achterbeugels).
PS: De Ztechnik valbeugels zijn inderdaad goedkoper te krijgen dan bij de officiële NL leverancier, zoals bij Hornig, scheelt flink;
http://www.motorradzubehoer-hornig.de/B ... Edelstahl/
Ook hier hield de wind flink huis, maar zonder verdere gevolgen.
Maar ff voor mijn beeldvorming, hoe stond je

Misschien dat ik toch ook de achtervalbeugels ga monteren, hoewel die de motor wellicht (te) flink breder maken (ivm poortdeur) en niet zo heel makkelijk te monteren zijn. (je moet aardig wat demonteren voor de montage van deze achterbeugels).
PS: De Ztechnik valbeugels zijn inderdaad goedkoper te krijgen dan bij de officiële NL leverancier, zoals bij Hornig, scheelt flink;
http://www.motorradzubehoer-hornig.de/B ... Edelstahl/
Dus de beugels hebben hun werk gedaan, want voor dit soort dingen zijn ze bedoeld! De schade was veel groter geweest als ze er niet hadden gezeten (gebroken klepdeksel bijvoorbeeld). Het breken van de kunststof heeft dus veel van de energie die vrijkomt bij het vallen opgenomen. Perfect toch?AGVerheij schreef:De standaard kunststof cilinder-beschermers kunnen niet tegen een geparkeerde r1200rt die door een flinke windvlaag tegen de tegels klapt. Die ervaring heb ik net opgedaan. Gelukkig net langs een paaltje, dus geen krassen op lakdelen en topkoffer - de zijkoffers lagen in de schuur.
De beschermer rechts heeft gewerkt, daarbij wel het loodje gelegd - volledig gebroken. En uiteraard ook krassen op stuurgewicht, spiegel en achterlicht.
Wat betreft de schade verhalen, let even op de mogelijke indirecte kosten. Als dit betekent dat je no-claim korting daalt kan het wel eens heel duur worden om de verzekering te laten betalen...
Succes met alles, en blijf vooral lekker rijden.
Dave
- marcel72
Inderdaad, niet goed gezocht. Was al geschrokken van de prijs op de site van ZTechnik.Jekihero schreef:Als je er even aandacht aan besteedt kun je de Ztechnik beugels vinden voor € 299 !
Ronald
Nu ontlopen de beugels zich qua prijs niet meer. Blijft dus over een kwestie van smaak en kwaliteit/functionaliteit.
Ik ga de montagehandleidingen maar eens goed bekijken. Wellicht dat die iets duidelijkheid verschaffen, met name over het gevolg van een valpartij op het blok (het verhaal van de krachten die effect hebben op (ophangingspunten van) het blok.
Mocht je iets tegenkomen waar je je vraagtekens bij hebt, dan hoor ik het graagdutchmidiman schreef: Ik moet de Touratech handleiding nog uitgebreid bestuderen, maar deze lijkt mij ook heel lastig deels te demonteren als het er op aan komt.
En nu wordt het tijd voor een kop koffie en wellicht een rondje met de

gr.
Marcel
- AGVerheij
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Helaas is Google's streetview-auto er nog niet langs gekomen, maar het was hierMaar ff voor mijn beeldvorming, hoe stond je dan geparkeerd?
Hij stond vlak naast de hoofdingang, op de zijstandaard en met het voorwiel bijna tegen de gevel (ongeveer onder het muzieknootje). Tussen de anti-parkeerpaaltjes is ruimte voor een paar motoren, en er staan daar dus ook regelmatig motoren van medewerkers en bezoekers.
Een paar bandleden en medewerkers die net op het terras aan het roken waren zagen / voelden een flinke windvlaag en die was dus hard genoeg om mijn

Zoals al eerder gezegd, de schade is gelukkig heel beperkt, eigenlijk alleen krassen op ongespoten en zwarte kunststof delen (rechter spiegel, achterlicht'. Dave heeft gelijk met zijn opmerking over reparatiekosten en NoClaim korting - hoewel ik na de total-loss van vorig jaar daar al wat van ben kwijtgeraakt _002
Ik ga proberen met fijn schuurpapier de krassen weg te werken (alle tips zijn welkom

En daarmee zijn we weer on-topic: zo'n cilinderbeschermer helpt wel, maar niet tegen alles........
Groets, GerbeRT
Ik baal enorm met je mee, hoewel je daar weinig aan hebt anders dan gedeelte smart is halve smart.
Dat moet inderdaad een flinke wind geweest zijn, de
is toch niet echt een lichte fiets te noemen. :shock:
Ik heb de onhebbelijkheid altijd de middenstandaard te gebruiken, zelfs als ik opstap zet ik eerst de motor op de middenstandaard.
Ook als ik de motor parkeer, zet ik nog altijd de motor op de middenstandaard.
De zijstandaard gebruik ik alleen maar als ik op het punt sta van de motor af te stappen.
Om daarna de motor gelijk op de middenstandaard te plaatsen.
Hoewel een niet nader te noemen alhier zeer bekend persoon mij er een keer "erin heeft laten lopen" en aangaf mijn motor aan de achterkant "...wel ff vast te houden" terwijl ik afstapte zonder de zijstandaard e.d.
De motor was in perfecte balans want die bekende persoon hield de motor helemaal niet eens vast!
De schobbejak! :lol:
Ik weet niet of er nog gelakt delen beschadigt zijn maar daar heeft BMW zogenoemde reparatie-kitjes voor;
http://www.teileineile.de/de/pflegemitt ... -entferner
(onderdeel-nummer 51 91 0 410 163)
Gelukkig heb ik het nog niet nodig gehad.
Voor tips aangaande beschadigingen zwarte kunststof delen zou ik Kenny eens vragen voor wat tips.
Succes met de afwikkeling in ieder geval.

Dat moet inderdaad een flinke wind geweest zijn, de

Ik heb de onhebbelijkheid altijd de middenstandaard te gebruiken, zelfs als ik opstap zet ik eerst de motor op de middenstandaard.
Ook als ik de motor parkeer, zet ik nog altijd de motor op de middenstandaard.
De zijstandaard gebruik ik alleen maar als ik op het punt sta van de motor af te stappen.
Om daarna de motor gelijk op de middenstandaard te plaatsen.
Hoewel een niet nader te noemen alhier zeer bekend persoon mij er een keer "erin heeft laten lopen" en aangaf mijn motor aan de achterkant "...wel ff vast te houden" terwijl ik afstapte zonder de zijstandaard e.d.
De motor was in perfecte balans want die bekende persoon hield de motor helemaal niet eens vast!
De schobbejak! :lol:

Ik weet niet of er nog gelakt delen beschadigt zijn maar daar heeft BMW zogenoemde reparatie-kitjes voor;
http://www.teileineile.de/de/pflegemitt ... -entferner
(onderdeel-nummer 51 91 0 410 163)
Gelukkig heb ik het nog niet nodig gehad.
Voor tips aangaande beschadigingen zwarte kunststof delen zou ik Kenny eens vragen voor wat tips.
Succes met de afwikkeling in ieder geval.
Ik heb de overheidsbeugels [inderdaad een subframe] van mijn R1200RT afgehaald, deels omdat ik de motor anders niet door de deur van de schuur krijg. Het terugzetten is geen probleem.
Door omstandigheden ben ik ervaringsdeskundige met het testen van de bescherming van overheidsbeugels aan benen en motor. Geloof me, ze zien er nite uit maar die dingen zijn goud waard als je bijvoorbeeld schuin een auto inrijdt. Het frame krijgt dan weliswaar wat te verduren maar als het teveel is voor het frame, dan weet je ook hoe je been er van binnen uit had gezien.
Voor de kleinere schuif- en kieppartijen is het ook handig want je motor en je been zijn volkomen beschermd en je kunt de motor makkelijk weer omhoog krijgen.
Mijn rij-kunsten zijn minder erg dan het lijkt; ik heb de afgelopen 2 jaar bijn a 50.000 gereden in de spits op een ex-politie K1200rs: Ik ben daardoor iets makkelijker geworden met het neerzetten van mijn fiets als iemand zijn deur opengooit of lading verliest etc.
Nu rijd ik alleen nog voor de fun!
Door omstandigheden ben ik ervaringsdeskundige met het testen van de bescherming van overheidsbeugels aan benen en motor. Geloof me, ze zien er nite uit maar die dingen zijn goud waard als je bijvoorbeeld schuin een auto inrijdt. Het frame krijgt dan weliswaar wat te verduren maar als het teveel is voor het frame, dan weet je ook hoe je been er van binnen uit had gezien.
Voor de kleinere schuif- en kieppartijen is het ook handig want je motor en je been zijn volkomen beschermd en je kunt de motor makkelijk weer omhoog krijgen.
Mijn rij-kunsten zijn minder erg dan het lijkt; ik heb de afgelopen 2 jaar bijn a 50.000 gereden in de spits op een ex-politie K1200rs: Ik ben daardoor iets makkelijker geworden met het neerzetten van mijn fiets als iemand zijn deur opengooit of lading verliest etc.
Nu rijd ik alleen nog voor de fun!
Bedankt voor de info vwbt de overheidsbeugels op de
.
Ik doelde met name het achteraf monteren van dat subframe, schijnt een hele klus te zijn.
Door omstandigheden ben ik weer een ervaringsdeskundige hoe je benen eruit zien zonder dergelijke bescherming, en dan onder een stadsbus.
Teflon en chirurgisch staal hebben mij (letterlijk) weer op de been geholpen.
Ik had er inderdaad goud voor over (letterlijk) voor enige mate van valbescherming anders dan alleen mijn kleding.
Maar ja, het is al weer tientallen jaren geleden en toen was er nog geen echte niet-OEM markt van aanbouwbare delen etc, helaas.
Afkloppen (...zoek hout...) want tot op heden is daarna een paar keer bij lage-snelheid "omdonderen/omkieperen" met vrijwel verdere geen schade behalve aan mijn ego.

Ik doelde met name het achteraf monteren van dat subframe, schijnt een hele klus te zijn.
Door omstandigheden ben ik weer een ervaringsdeskundige hoe je benen eruit zien zonder dergelijke bescherming, en dan onder een stadsbus.
Teflon en chirurgisch staal hebben mij (letterlijk) weer op de been geholpen.
Ik had er inderdaad goud voor over (letterlijk) voor enige mate van valbescherming anders dan alleen mijn kleding.
Maar ja, het is al weer tientallen jaren geleden en toen was er nog geen echte niet-OEM markt van aanbouwbare delen etc, helaas.
Afkloppen (...zoek hout...) want tot op heden is daarna een paar keer bij lage-snelheid "omdonderen/omkieperen" met vrijwel verdere geen schade behalve aan mijn ego.
- marcel72
Hoi,
heb gister de Touratech-beugels besteld. Ze zijn iets duurder dan de beugels van Wunderlich (€ 50,-) maar ik vind ze iets mooier.
Het zijn deze geworden http://shop.touratech.de/sturzbugel-bmw ... jahre.html
Vrijdag zouden ze bij de BMW/Touratech-dealeRT moeten binnenkomen. Heb ik mijn weekend ook weer ingevuld.......
Zal na het monteren een foto ervan plaatsen.
gr.
Marcel
heb gister de Touratech-beugels besteld. Ze zijn iets duurder dan de beugels van Wunderlich (€ 50,-) maar ik vind ze iets mooier.
Het zijn deze geworden http://shop.touratech.de/sturzbugel-bmw ... jahre.html
Vrijdag zouden ze bij de BMW/Touratech-dealeRT moeten binnenkomen. Heb ik mijn weekend ook weer ingevuld.......
Zal na het monteren een foto ervan plaatsen.
gr.
Marcel
Cilinderbeschermers heb ik wel. En de cilinders zijn volgens mij ook goede bescherming omdat ze toch behoorlijk uitsteken. Met valbeugels heb ik nooit geluk gehad. Meestal omdat toen de meeste uit Italië kwamen. Ze trilde vaak kapot bij de lasverbindingen zaten altijd in de weg bij onderhoud en als de motor dan uiteindelijk een keer viel bogen ze tegen de motordeksel en beschadigde die toch nog. Dus dan waren de kosten beugel deksel en uitlaat en richtingaanwijzer.
Maar ik rijd puur voor de lol en als ik de motor had voor woon en werkverkeer het hele jaar door dan kocht ik meteen valbeugels.
Echte val ervaring heb ik eigenlijk niet genoeg om te bevestigen dat de laatste valbeugels wel geschikt zijn voor hun taak. Ik vind die valbeugels op de politie Rt's wel mooi staan maar helaas voor mijn motor zijn de ze behoorlijk lelijk.
Maar ik rijd puur voor de lol en als ik de motor had voor woon en werkverkeer het hele jaar door dan kocht ik meteen valbeugels.
Echte val ervaring heb ik eigenlijk niet genoeg om te bevestigen dat de laatste valbeugels wel geschikt zijn voor hun taak. Ik vind die valbeugels op de politie Rt's wel mooi staan maar helaas voor mijn motor zijn de ze behoorlijk lelijk.
- marcel72
zo, na 7 weken wachten heb ik eindelijk mijn Touratech valbeugels gekregen. Men had bij Touratech een klein leveringsprobleempje. In plaats van de 3-5 werkdagen zoals op de site/webshop stond, dus 7 weken gewacht. Maar ze zijn er....
Het aanbrengen is gemakkelijk. Er zit een beschrijving bij en wanneer je die volgt, dan lukt het binnen 1 - 1 1/2 uur makkelijk.
Ze zitten zo op het eerst oog niet in de weg voor regulier onderhoud.
Foto's volgen nog.
gr.
Marcel
Het aanbrengen is gemakkelijk. Er zit een beschrijving bij en wanneer je die volgt, dan lukt het binnen 1 - 1 1/2 uur makkelijk.
Ze zitten zo op het eerst oog niet in de weg voor regulier onderhoud.
Foto's volgen nog.
gr.
Marcel
Jammer dat je zo lang hebt moeten wachten maar daar kon Simako-BDM (sorry, Touratech NL) waarschijnlijk weinig aan doen.
Ik weet uit eigen ervaringen dat ze hun absolute best doen.
Ben heel benieuwd naar het resultaat.
En ook hoe de pasvorm is, oftewel of je nog in "Wunderlich"-mode moest gaan trekken en duwen.
:lol:
Oftewel dat je gemakkelijk de boel kon monteren met de boutjes e.d. netjes in de gaten en schroefdraden vielen etc.
Want dat is bij Wunderlich soms echt een gevecht.
Ik weet uit eigen ervaringen dat ze hun absolute best doen.
Ben heel benieuwd naar het resultaat.
En ook hoe de pasvorm is, oftewel of je nog in "Wunderlich"-mode moest gaan trekken en duwen.

Oftewel dat je gemakkelijk de boel kon monteren met de boutjes e.d. netjes in de gaten en schroefdraden vielen etc.
Want dat is bij Wunderlich soms echt een gevecht.

- 1-handed
- Bijz: www.1-handed.com
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Gemakkelijk is het wel , maar de pasvorm _003
Ik kreeg het zelfs in een half uurtje voor elkaar
( zonder hulp )
Gemakkelijk is het wel , maar de pasvorm _003
Ik kreeg het zelfs in een half uurtje voor elkaar

BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
- marcel72
hmm, bij mij was de pasvorm dan weer helemaal goed. Gaten vielen zo goed als tegenover elkaar.
De benodigde tijd was dan wel weer inclusief het entertainen van een 5- en een 8- jarige die menen het rijk voor zich alleen te hebben als papa half onder de motor ligt.....
Enige minpuntje is dat ze bij het inpakken één M10-ringetje vergeten waren. Dus even op en neer naar de plaatselijke ijzerboer en daar een rvs-ringetje gehaald. Kan gebeuren.
Overigens heb ik niet via touratech Nederland maar via Duitsland besteld. BMW Kohl in Aken is hier vlakbij en zij zijn tevens Touratech-West contact-/verkooppunt. Wel zo makkelijk.
Foto's volgen zo als het kroost in bed ligt....
De benodigde tijd was dan wel weer inclusief het entertainen van een 5- en een 8- jarige die menen het rijk voor zich alleen te hebben als papa half onder de motor ligt.....

Enige minpuntje is dat ze bij het inpakken één M10-ringetje vergeten waren. Dus even op en neer naar de plaatselijke ijzerboer en daar een rvs-ringetje gehaald. Kan gebeuren.
Overigens heb ik niet via touratech Nederland maar via Duitsland besteld. BMW Kohl in Aken is hier vlakbij en zij zijn tevens Touratech-West contact-/verkooppunt. Wel zo makkelijk.
Foto's volgen zo als het kroost in bed ligt....
- marcel72
en de foto's:

De camera-houder is al aan de linkerkant gemonteerd. Geeft een wat stabieler beeld dan bovenop de kuip/spiegel. Beide plekken geven wellicht wel een leuke mogelijkheid bij de montage achteraf. Nog maar even beide plekken in stand houden...

De camera-houder is al aan de linkerkant gemonteerd. Geeft een wat stabieler beeld dan bovenop de kuip/spiegel. Beide plekken geven wellicht wel een leuke mogelijkheid bij de montage achteraf. Nog maar even beide plekken in stand houden...
Tja, kinderen.
Geef ze een stuk gereedschap of poetsdoek en ze helpen je graag.
Voorheen deed ik mijn werkzaamheden wel eens op het plein, maar dat was bijna geen doen met al die koters om je heen.
Geweldig!
Valbeugels zien er netjes uit, en zo te zien dezelfde demontage methodiek (voor onderhoud en service) zoals bij Wunderlich.
Wel zitten de Touratech valbeugels veel ruimer om de cilinders heen, en dat is een positief punt.
Meer ruimte om te verbuigen bij een incident.
Wat mij ook bevalt bij de Touratech valbeugels is dat deze echt van RVS zijn en niet, zoals bij Wunderlich, voorzien van een coating (die altijd iets beschadigen zal)
Kortom: missie geslaagd!
Geef ze een stuk gereedschap of poetsdoek en ze helpen je graag.
Voorheen deed ik mijn werkzaamheden wel eens op het plein, maar dat was bijna geen doen met al die koters om je heen.
Geweldig!
Valbeugels zien er netjes uit, en zo te zien dezelfde demontage methodiek (voor onderhoud en service) zoals bij Wunderlich.
Wel zitten de Touratech valbeugels veel ruimer om de cilinders heen, en dat is een positief punt.
Meer ruimte om te verbuigen bij een incident.
Wat mij ook bevalt bij de Touratech valbeugels is dat deze echt van RVS zijn en niet, zoals bij Wunderlich, voorzien van een coating (die altijd iets beschadigen zal)
Kortom: missie geslaagd!

- marcel72
ja klopt. Het is allemaal RVS.
Op sommige plekken zitten de beugels redelijk dicht op het tupperware, maar van Touratech krijg je een hele mooie beschermstrip mee. 1 Meter, wat meer dan voldoende is. Zo kun je stukjes op de plekken plakken waar de beugels (te) dicht op het kunststof zitten. De cilinders zelf zijn allebei vrij.
Ja, missie is zeker geslaagd!
gr.
Marcel
Op sommige plekken zitten de beugels redelijk dicht op het tupperware, maar van Touratech krijg je een hele mooie beschermstrip mee. 1 Meter, wat meer dan voldoende is. Zo kun je stukjes op de plekken plakken waar de beugels (te) dicht op het kunststof zitten. De cilinders zelf zijn allebei vrij.
Ja, missie is zeker geslaagd!
gr.
Marcel
Marcel, als ik je een tip mag geven draai dan de bevestiging van de camera beugel om, m.a.w.de klem andersom.
Anders boort het huis van de camerabeugel zich alsnog in jouw klepdeksel bij een onverhoopte val.
groet,
Han
Anders boort het huis van de camerabeugel zich alsnog in jouw klepdeksel bij een onverhoopte val.
groet,
Han
- marcel72
Hoi Han,
Hmmm, zit wat in. Dank je voor de tip.
Wordt een klusje voor morgenvroeg.
gr.
Marcel
Hmmm, zit wat in. Dank je voor de tip.

Wordt een klusje voor morgenvroeg.
gr.
Marcel
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 9 Reacties
- 3831 Weergaves
-
Laatste bericht door TomDujardin
-
- 2 Reacties