Kleppen tikken bij koude motor
Moderator: RT_Patrick
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- Miky-Biky
- Type: R1200RT
- Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660 - Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Kleppen tikken bij koude motor
Mijn R1100RT heeft een paar maanden stil gestaan deze winter. Tussendoor nog een paar ritjes gedaan van een uurtje. Een week na een van deze ritjes nog eens een toerke en plots tikten de kleppen vrij hard als de motor koud is (vanaf 1500t/min). Dit verdwijnt naar mate de motor warmer wordt, na een kwartiertje is het helemaal weg, om daarna als de motor terug koud is weer terug de kop op te steken. De motor is binnen geweest voor nazicht, het zou aan de linkse kettingspanner gelegen hebben, deze is vervangen, maar het euvel is niet opgelost. Nu kan het aan van alles liggen volgens de dealer, hij stelt voor: of ik rijd er zo mee of de motor ondergaat een open-hart-operatie om alles te kunnen openhalen en nameten. Als ze dan niet grondig te werk gaan en weer vervangen, wat ze 'denken' dat het kan zijn, om hem daarna weer te moeten open doen...
Iemand enige ervaring met een dergelijk probleem. Mijn RT heeft 88000km, nooit met te laag oliepeil gereden, heeft tot 50000km met vol-synthetische 5W40 olie gereden om dan te zijn overgeschakeld op half-synthetische 10W40. Het dealerschap is destijds over genomen en de dealer vult vanaf toen alle motoren half-synthetisch. (ik was het er wel niet mee eens (mondeling), maar heb mij er bij neer gelegd)
Grtzz, Miky-Biky.
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Re: Kleppen tikken bij koude motor
minder, dus het getik minder en/of weg.
Ik hoor bij een koude motor ook wel iets maar als de motor warm is geen getik meer.
Succes Hans
- Miky-Biky
Tripy Roadmaster
toen de dealer de nieuwe kettingspanner heeft geplaatst, heeft hij naar zijn zeggen de kleppen ook gesteld en ik heb er toch wel vertrouwen in dat de kleppen nu goed staan.
Ja sorry

En ja, het tikken gaat volledig weg, maar ik moet een kwartier onder de 1500t/min blijven (= niet simpel en zeker niet plezant).
Grtzz
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
- PaulRS
Je hoort dus tikken rond de 1500 toeren, niet bij stationair en ook niet op hogere toeren, wel koud, niet warm, of minder?
Ik denk nokvolgers en nokkenas(sen) die pitting vertonen.
Heb dat al meer gezien bij diverse 1100 en 1150 modellen van verschillende leeftijd/km stand.
ik heb daar een plaatje van, maar niet op deze Mac, dat komt morgen.
Groeten, Paul.
- Miky-Biky
Tripy Roadmaster
het tikken is bijna weg onder de 1500 t/min maar komt vanaf 1500 op en wordt ook harder met het toerental, al durf ik op dat moment zeker niet meer door te trekken.
Grtzz.
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
- PaulRS
Dannie goe, he? :roll:
Ik zou dat eens grondig uitzoeken wat er waar nu precies tikt.
Haal de kuipdelen los en luister goed waar het vandaan komt, evt met een schroevendraaier met de punt tegen de motor en het heft tegen je oor alle verdachte plekken nagaan.
Groeten, Paul.
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Probleem opgelost. Misschien ook een idee voor jou voordat je hele boel uit elkaar laat gooien en vele Euros verder bent....(?)
Hans
- PaulRS
Je mag toch wel aannemen dat het goed gebeurd, he?
Je betaald tenslotte wel de hoofdprijs, of is beurtjes het werk voor de 0-uren stagiar?
Ik heb er verder geen ervaring mee, mijn dealer levert onderdelen en verder niks, sleutelen ken ik zelf wel.
Groeten, Paul.

Hij gaat binnenkort nog wel een keer weg voor een beurt, maar ik vraag me af of dit 'erg' is en ik meteen tot actie moet overgaan?
- Kees BMW
Er is wel een nieuwe kettingspanner ingebouwd maar dan moet het wel één van het type 1200 zijn anders heeft het geen zin.Verder zou het aan je klepspeling kunnen leggen of er is nog een mogelijkheid je speling op de de tuimelaars.Volgens BMW moet dit tussen de 0,05 en 0,4 MM zijn de mijne staan op 0,05 MM,En mijn kleppen staan op inl 0,14 en uitl 0,29 MM door iets dikkere smeerolie te gebruiken wordt je motor ook iets stiller ,vooral bij warm weer.
Succes,
- Miky-Biky
Tripy Roadmaster
kettinspanner type 1200? het is een R1100RT, past de kettingspanner van een 1200 in een 1100 of is type 1200 gewoon een ander type nummer?
De spelingen die u opgeeft, 0.05 dat is uw tuimelaarspeling en 0.14 inlaatklepspeling en 0.29 de uitlaatspeling als ik het goed begrepen heb.
Grtzz,
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
- PaulRS
De spanner van de 1200 is de laatste herziene versie en past 1 op 1 in de 1100.
De spelingen heb je goed begrepen.
Groeten, Paul.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 1743 Weergaves
-
Laatste bericht door the rooster
-
- 5 Reacties