Kleppen tikken bij koude motor

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gebruikersavatar
Miky-Biky
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 mar 2009, 18:49
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Lommel B

Kleppen tikken bij koude motor

Ongelezen bericht door Miky-Biky »

Hallo,

Mijn R1100RT heeft een paar maanden stil gestaan deze winter. Tussendoor nog een paar ritjes gedaan van een uurtje. Een week na een van deze ritjes nog eens een toerke en plots tikten de kleppen vrij hard als de motor koud is (vanaf 1500t/min). Dit verdwijnt naar mate de motor warmer wordt, na een kwartiertje is het helemaal weg, om daarna als de motor terug koud is weer terug de kop op te steken. De motor is binnen geweest voor nazicht, het zou aan de linkse kettingspanner gelegen hebben, deze is vervangen, maar het euvel is niet opgelost. Nu kan het aan van alles liggen volgens de dealer, hij stelt voor: of ik rijd er zo mee of de motor ondergaat een open-hart-operatie om alles te kunnen openhalen en nameten. Als ze dan niet grondig te werk gaan en weer vervangen, wat ze 'denken' dat het kan zijn, om hem daarna weer te moeten open doen...
Iemand enige ervaring met een dergelijk probleem. Mijn RT heeft 88000km, nooit met te laag oliepeil gereden, heeft tot 50000km met vol-synthetische 5W40 olie gereden om dan te zijn overgeschakeld op half-synthetische 10W40. Het dealerschap is destijds over genomen en de dealer vult vanaf toen alle motoren half-synthetisch. (ik was het er wel niet mee eens (mondeling), maar heb mij er bij neer gelegd)

Grtzz, Miky-Biky.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

blittkit

Re: Kleppen tikken bij koude motor

Ongelezen bericht door blittkit »

als ik jou was zou ik eerst de kleppen eens stellen. Mischien staat deze te ruim. bij warmte dus uitzetting van de klepstelen wordt de speing
minder, dus het getik minder en/of weg.
Ik hoor bij een koude motor ook wel iets maar als de motor warm is geen getik meer.


Succes Hans
Gebruikersavatar
Miky-Biky
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 mar 2009, 18:49
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Lommel B

Re: Kleppen tikken bij koude motor

Ongelezen bericht door Miky-Biky »

Bedankt voor de reaktie Hans,

toen de dealer de nieuwe kettingspanner heeft geplaatst, heeft hij naar zijn zeggen de kleppen ook gesteld en ik heb er toch wel vertrouwen in dat de kleppen nu goed staan.
Ja sorry :$ , dat kleppen stellen heb ik daarnet vergeten te schrijven.
En ja, het tikken gaat volledig weg, maar ik moet een kwartier onder de 1500t/min blijven (= niet simpel en zeker niet plezant).

Grtzz
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Kleppen tikken bij koude motor

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Je hoort dus tikken rond de 1500 toeren, niet bij stationair en ook niet op hogere toeren, wel koud, niet warm, of minder?

Ik denk nokvolgers en nokkenas(sen) die pitting vertonen.

Heb dat al meer gezien bij diverse 1100 en 1150 modellen van verschillende leeftijd/km stand.
ik heb daar een plaatje van, maar niet op deze Mac, dat komt morgen.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
Miky-Biky
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 mar 2009, 18:49
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Lommel B

Re: Kleppen tikken bij koude motor

Ongelezen bericht door Miky-Biky »

Dag Paul,

het tikken is bijna weg onder de 1500 t/min maar komt vanaf 1500 op en wordt ook harder met het toerental, al durf ik op dat moment zeker niet meer door te trekken.

Grtzz.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Kleppen tikken bij koude motor

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Dannie goe, he? :roll:

Ik zou dat eens grondig uitzoeken wat er waar nu precies tikt.
Haal de kuipdelen los en luister goed waar het vandaan komt, evt met een schroevendraaier met de punt tegen de motor en het heft tegen je oor alle verdachte plekken nagaan.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3333
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Kleppen tikken bij koude motor

Ongelezen bericht door HansD »

Ik had hetzelfde probleem - vreselijk tikken van de kleppen. Ik ben eens van dealer verandert en naar een zaak gegaan waarover ik goede verhalen hoorde. Tijdens de grote beurt zijn ook de kleppen gesteld (de nieuwe dealer vroeg nog: "Wie heeft in hemelsnaam deze motor afgesteld"?)
Probleem opgelost. Misschien ook een idee voor jou voordat je hele boel uit elkaar laat gooien en vele Euros verder bent....(?)

Hans
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Kleppen tikken bij koude motor

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Je mag toch wel aannemen dat het goed gebeurd, he?
Je betaald tenslotte wel de hoofdprijs, of is beurtjes het werk voor de 0-uren stagiar?

Ik heb er verder geen ervaring mee, mijn dealer levert onderdelen en verder niks, sleutelen ken ik zelf wel.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
BMW-Harm

Re: Kleppen tikken bij koude motor

Ongelezen bericht door BMW-Harm »

Hahaha, Paul....ik moest wel lachen om je reactie hoor....Mooi werk het die Lego-BMW bouw :D
Mike Philippens

Re: Kleppen tikken bij koude motor

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Nu ik het begrip 'tikkende kleppen' hoor, bedenk ik me dat ik bij stationair toerental ook een ritmisch getik hoor. Als ik een beetje gas geef is het weg. Is dat ook iets van verkeerd afgesteld kleppen?
Hij gaat binnenkort nog wel een keer weg voor een beurt, maar ik vraag me af of dit 'erg' is en ik meteen tot actie moet overgaan?
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 621
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Kleppen tikken bij koude motor

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo,

Er is wel een nieuwe kettingspanner ingebouwd maar dan moet het wel één van het type 1200 zijn anders heeft het geen zin.Verder zou het aan je klepspeling kunnen leggen of er is nog een mogelijkheid je speling op de de tuimelaars.Volgens BMW moet dit tussen de 0,05 en 0,4 MM zijn de mijne staan op 0,05 MM,En mijn kleppen staan op inl 0,14 en uitl 0,29 MM door iets dikkere smeerolie te gebruiken wordt je motor ook iets stiller ,vooral bij warm weer.

Succes,
Kees BMW

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gebruikersavatar
Miky-Biky
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 mar 2009, 18:49
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Lommel B

Re: Kleppen tikken bij koude motor

Ongelezen bericht door Miky-Biky »

Dag cdraaisma,

kettinspanner type 1200? het is een R1100RT, past de kettingspanner van een 1200 in een 1100 of is type 1200 gewoon een ander type nummer?
De spelingen die u opgeeft, 0.05 dat is uw tuimelaarspeling en 0.14 inlaatklepspeling en 0.29 de uitlaatspeling als ik het goed begrepen heb.

Grtzz,
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Kleppen tikken bij koude motor

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

De spanner van de 1200 is de laatste herziene versie en past 1 op 1 in de 1100.

De spelingen heb je goed begrepen.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”