AGM accu's en acculaders

Keuze, onderhoud en laadsystemen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

AGM accu's en acculaders

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Een anekdote die ik met jullie wil delen;

Enige tijd terug een WestCO 12V20P accu aangeschaft.
http://estorebc.mkbattery.com/Category/ ... -2011.aspx
(SEALED BATTERY, AGM TYPE, 12 VOLT, 20 AH, NB, 275 CCA)

Niet in de EU verkrijgbaar en naar verluid hele goede accu's.

Bij levering de accu nagemeten met een digitale Accu-meter, de TestMate Sport;
http://www.tecmate.com/d_testmate_sport.php

De juiste AH-waarde ingegeven, 20AH, en de TestMate geeft aan "fail -> replace".
Daarnaast een CCA-waarde gemeten van 160, wat inderdaad niet goed is.

Nu zou een accu geladen geleverd moeten worden, maar wie weet hoe lang de accu op de plank stond.

Dus een Optimate 4 lader aangesloten, geeft na een paar uur aan dat de accu geladen is, opnieuw aan de TestMate, nu een CCA van 210, en "Good".
Accu een paar uur laten staan, opnieuw meten, helaas, nu weer een "Fail -> replace" met een CCA van 160.
Wederom dit proces herhaalt, maar helaas, na enige tijd wachten leek de accu toch niet goed door de test te komen.

Daarna de CTek MX10 aangesloten, die heeft een special AGM stand;
Ook die ging flink aan de slag met laden, en na 2 uur gemeten, nu een CCA van 250 en een "Good".
Paar dagen (!) laten staan, open-klem spanning is 13,15 volt (volgens de AGM-accu standaarden is dat een gezonde, volledig geladen accu).
En de TestMate geeft aan "Good" met een CCA van 250.

Moraal van dit verhaal?

Een goede, sterke acculader is onontbeerlijk gebleken om deze accu te laden.
Een druppellader kreeg dat echt niet voor elkaar.
En zou een potentieel goede, gezonde accu in het We(re)Cycle-circuit terecht gekomen zijn. :O

PS: Met een deels goed geladen accu en dan de motor starten en een tijdje gaan rijden is ook een oplossing om de accu goed geladen te krijgen. ;) )
Beamietoo

Re: AGM accu's en acculaders

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Res ispa loquitur.

Jouw uitleg is duidelijk en spreekt voor zich _004
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

En als deze accu nou 48 uur aan de druppellader had gestaan? Bij mij doet de druppellader er een behoorlijke lange tijd over maar de motor start wel altijd goed als de accu is opgeladen.
Inspector Gadget

Ik had inderdaad de druppellader langer aangesloten gelaten, ca. 72 uur.
Desondanks gaf de druppellader al heel snel aan dat de accu opgeladen was.

Vergeet niet, in mijn geval gaat het om een AGM accu, en nog een redelijk zware ook (20Ah).

Fabrikanten, zoals Odyssey waarschuwen (letterlijk) ook voor druppelladers met hun AGM accu (zoals de PC680).
Een druppellader kán de accu tot een SOC (State Of Charge) brengen waarbij dat voldoende is om de motor te kunnen starten.
En wanneer de motor eenmaal gestart is, is het aan de dynamo om de accu volledig op te laden.

Odyssey beveelt een 6 ampère acculader aan bij de PC680 accu.
Een druppellader is bedoelt om de parasitische verbruikers (alarm, klokje e.d.) te compenseren of om een reeds geladen accu op lading te houden.
Een druppellader is onvoldoende om een accu (volledig) op te laden, zeker als deze te veel ontladen geraakt is.

Bij het goed laden van de accu is niet alleen de laadspanning maar ook voldoende (hoge) laadstroom heel belangrijk.
Een te lage laadstroom (zoals bij druppelladers) zal nimmer een accu volledig opladen en zelfs zorgen dat de accu vroegtijdig faalt.
Ton1959

Ik moet eerlijk zeggen ik hoef de acculader maar hooguit twee keer per jaar te gebruiken en zelfs dan is mijn accu nog niet echt leeg als ik hem moet opladen. En dan lukt het me met de druppellader maar ik heb maar een gewone standaard Yuasa accu. Maar de krachtige accu's stellen dus hogere eisen aan de oplader maar hebben natuurlijk meer reserve capaciteit dan mijn standaard Yuasa.
Ik ben wel benieuwd hoeveel langer deze krachtige accu's nou echt mee gaan.
Het belangrijkste is natuurlijk wel dat je de motor kan starten het verder opladen krijgt de dynamo goed voor elkaar.
Inspector Gadget

Als je regelmatig op de motor zit, is een acculader niet nodig.
Naar mate de accu ouder wordt, zal de startcapaciteit terug lopen, het starten zal dan wat lastiger kunnen gaan worden.
Dat merk je vanzelf. ;)

Ik ken je Yuasa accu niet (waarschijnlijk de Yuasa 51913), dat is een "natte" accu, dus nog met vuldoppen en accuzuur.
Open-klem spanning bij een dergelijke accu in opgeladen toestand is 12,6 volt. Voor (continue) druppelladen is de spanning maximaal 13,8 volt.
Voor snel(ler) laden mag de laadspanning maximaal 14,4 volt zijn. (dat is dus wat een automatische lader doet, varieeren van laadspanning, en laadstroom)
Zolang je bij dergelijke accu's het vloeistofniveau goed in de gaten houdt (en eventueel bijvult met gedestilleerd water) en ze nimmer leegstart, kan je er redelijk lang plezier van hebben.

Natte accu's stellen vrij weinig eisen aan een lader, dat kan gerust een druppellader zijn zolang de accu niet leeg gestart is.
Natte accu's laden bij op de rimpel van de laadspanning, oftewel een enkelvoudig gelijkgerichte spanning.
Zolang je de laadspanning niet overschrijdt (max 14,4 kortstondig, max 13,8 volt langduriger) waardoor het risico van droog koken ontstaat.
Naast een te laag vloeistof niveau, is sulfatering (soort tandplak) dodelijk voor natte accu's.

Tijdens het ontladen van een accu wordt de actieve massa omgezet in loodsulfaat. Dit loodsulfaat heeft een fijne structuur en wordt door lading weer omgezet in looddioxide en sponsachtig lood.
Als nu na diepe ontlading het herladen achterwege blijft zal het loodsulfaat uitkristalliseren.
Deze grote kristallen verstoppen de poriën van de actieve massa en schermen het plaatoppervlak af waardoor lading onmogelijk is.
Het gevolg van sulfatering is daardoor blijvend capaciteitsverlies, acculader geeft al heel snel aan dat de accu geladen is, maar als je de accu doormeet, is deze heel snel leeg.

Sommige acculaders hebben een zogenoemde anti-sulfatering stand, hierbij wordt de laadspanning gemoduleerd met een hoge KHz signaal, waarbij getracht wordt die kristallen op de platen te doorbreken.
Ook zijn er kastjes die je over je (auto)accu heen kunt plaatsen die sulfatering tegen gaan.

AGM accu's zijn heel anders geconstrueerd;
http://en.wikipedia.org/wiki/VRLA_battery

Het verschil is dat de interne weerstand dusdanig lager is versus "reguliere" accu's, dat een acculader niet voldoende laadspanning (14,7 volt) en laadstroom kan afgeven voor een juiste en volledige oplading.
Ton1959

Mijn dynamo geeft ook niet zo'n hoge laadspanning hoor. Bij mijn F650 was hij wel zeer hoog die zat op 14,7V. Ik zit rond de 13,6 volt als ik me goed herinner. Ik hoop dat een gewone accu het zo'n 5 jaar volhoud. Dus voor mijn motor zijn deze AGM accu's waarschijnlijk ook niet ideaal dan? Zijn ze veel duurder trouwens?
Bedankt voor de perfecte info weer overigens.

Ton _004
Inspector Gadget

Hoge(re) laadspanningen worden door meer-traps acculaders gebruikt om een (AGM) accu snel(ler) vol te laden, en mogen maar kortstondig gebruikt worden.
Een automatische acculader regelt dat helemaal zelf.
Meestal in een combinatie van IUoU (zie een vorig onderwerp) en actieve weerstandsmeting.
(de interne weerstand van een accu bepaald voor een goed deel ook de ladingstoestand van de accu)

AGM accu's kunnen prima gebruikt worden bij toepassingen waar ook "normale" loodzuur-accu's in gebruik zijn.
Zolang de laadspanning maar ten minste 12,7 volt is, of hoger.

Alleen bij echt hele oude motors (jaren-80) schat ik in dat het laadcircuit niet altijd voldoende is.

Bii de RT's (en R's ;) ) zit een redelijke zware dynamo (50 ampère) in (bij de -1200- zelfs een 60 ampère), naast een "modern" laad-circuit. (volledig elektronische spanningsregelaar)
(ook) Omdat de RT's zowel met natte accu's en later met gel-accu's in OEM uitgeleverd zijn.

Ja, een AGM is duurder als een natte accu.
Ongeveer 2x zo duur, maar kan, mits de juiste zorg, ook veel langer mee gaan.
Naast een veel hogere startstroom, veel minder zelfontlading, geen kans op lekkage van accuzuur, meerdere montage-mogelijkheden, hogere betrouwbaarheid, veel beter bestand tegen diepte-ontlading, veel groter temperatuur bereik waardoor minder kans op bevriezen bij lage temperaturen en geen vroegtijdig verliezen van vloeistof door hoge temperaturen, kleinere afmetingen, etc, etc.

Graag gedaan uiteraard _004
Ik informeer graag als ik denk dat het voor iedereen interessant is, soms. :lol:
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Volgens mij is een agm batterij ook "nat", het verschil met een gewone electroliet accu is dat de platen in de cellen zeer dicht op elkaar zitten en tegen elkaar geperst zitten en dus dikker zijn als in een normale niet agm accu. Voordeel is dat de platen bij een agm tijdens laden of zwaar belasten niet krom trekken en celsluiting veroorzaken wat betekend dat de capaciteit van het accumuleren (bewaren van energie) niet zo snel verloren gaat. Tevens is de vermogensafgifte bij agm constanter en stort niet zo snel in als bij een gewone accu,dwz dat bv de odyssey 680 gewoon geschikt is voor de 1200rt, 2ah minder dan origineel voorgeschreven maar de vermogensafgifte is veel constanter dan de originele gel-accu en langer te gebruiken.

In auto's met een start-stopsysteem zitten ook agm accus,puur omdat deze meer/zwaarder belast worden,en een gewone accu dit niet bijhoud.En geloof me ik heb er al een aantal vervangen en er zit wel degelijk vloeistof in deze accu's.

Op de fronius-laders in onze werkplaats (V.A.G.) staat de keuze "wet"en "dry", zowel gewone en agm gaan op wet en evt gel-accu's gaan op dry stand in het keuze menu voor te laden.

Ikzelf vind een agm accu robuuster qua betrouwbaarheid,en de stroomafgifte is veel langer constanter dan bij een gewone accu.Ook een agm mag alleen staand gebruikt worden,terwijl een gel accu ook liggend zijn werk doet.

Heb ik het mis? laten we dan verder gaan met dit leuke technische draadje. _004 Altijd leerzaam.

Groet J.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Ton1959

Volgens dit artikel heb je het mis

http://agmaccushop.nl/agm-accu-technolo ... gelijking/

Zijn in elke stand te monteren.
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Gedeeltelijk wel ja! Maar er zit nog steeds vloeistof in een agm accu,daarom is droog en nat niet de juiste omschrijving vind ik.Alleen zijn de platen volgezogen met het zuur,terwijl bij een gewone accu het tussen de platen staat.Denk dat hierdoor de benaming droog/nat is ontstaan.?

Maar goed,ik denk dat de gemiddelde rijder zich niet druk maakt over diepgaande technische zaken.Een goede accu + goed onderhoudsmateriaal garandeert rijplezier.Verdere info is voor velen niet leuk,als het maar werkt. Zelf vind ik het wel eens aardig om hierover te discuseren en te leren natuurlijk.En soms lukt dat op dit forum.

Grtn J.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Ton1959

Ik denk dat vele mensen blij zijn met een uitgebreidde uitleg over iets wat ze willen gaan aanschaffen. En alleen al omdat wat je wil aanschaffen misschien wel eens niet waard is wat je er voor moet gaan betalen. En als iemand het niet leuk vind duikt hij of zij gewoon weer in een ander onderwerp.
Als een AGM accu bijvoorbeeld in dit geval twee keer zo duur is als een gewone accu dan weet graag iedereen denk ik waarom die ene nou net zoveel duurder is. En daar hebben we nu door de discussie nog een mooi antwoord op gekregen dacht ik. Daar is nou net een forum ideaal voor iedereen heeft zijn eigen mening en ervaring. Ik ben er blij mee.

Ton
Inspector Gadget

Als je het fijne wilt weten over de productie van de Odyssey accu (hoe toevallig ;) );

[media]3P-wqckJ2nM[/media]
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Mooi filmpje en duidelijk.
Nu nog de accu aanschaffen als die van mij vervangen moet worden.
Ton1959

Dat was inderdaad een duidelijke film. Een filmpje zegt zoveel meer.

Ton _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Accu & Opladers”