Enige tijd terug een WestCO 12V20P accu aangeschaft.
http://estorebc.mkbattery.com/Category/ ... -2011.aspx
(SEALED BATTERY, AGM TYPE, 12 VOLT, 20 AH, NB, 275 CCA)
Niet in de EU verkrijgbaar en naar verluid hele goede accu's.
Bij levering de accu nagemeten met een digitale Accu-meter, de TestMate Sport;
http://www.tecmate.com/d_testmate_sport.php
De juiste AH-waarde ingegeven, 20AH, en de TestMate geeft aan "fail -> replace".
Daarnaast een CCA-waarde gemeten van 160, wat inderdaad niet goed is.
Nu zou een accu geladen geleverd moeten worden, maar wie weet hoe lang de accu op de plank stond.
Dus een Optimate 4 lader aangesloten, geeft na een paar uur aan dat de accu geladen is, opnieuw aan de TestMate, nu een CCA van 210, en "Good".
Accu een paar uur laten staan, opnieuw meten, helaas, nu weer een "Fail -> replace" met een CCA van 160.
Wederom dit proces herhaalt, maar helaas, na enige tijd wachten leek de accu toch niet goed door de test te komen.
Daarna de CTek MX10 aangesloten, die heeft een special AGM stand;
Ook die ging flink aan de slag met laden, en na 2 uur gemeten, nu een CCA van 250 en een "Good".
Paar dagen (!) laten staan, open-klem spanning is 13,15 volt (volgens de AGM-accu standaarden is dat een gezonde, volledig geladen accu).
En de TestMate geeft aan "Good" met een CCA van 250.
Moraal van dit verhaal?
Een goede, sterke acculader is onontbeerlijk gebleken om deze accu te laden.
Een druppellader kreeg dat echt niet voor elkaar.
En zou een potentieel goede, gezonde accu in het We(re)Cycle-circuit terecht gekomen zijn.

PS: Met een deels goed geladen accu en dan de motor starten en een tijdje gaan rijden is ook een oplossing om de accu goed geladen te krijgen.
