Geur koppeling

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
JosRT
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Maastricht

Geur koppeling

Ongelezen bericht door JosRT »

Ik rij nu precies een jaar met veel plezier mijn BMW R 1200RT uit 2005 met een kilometerstand van 37.000. Volgens zeggen zijn vanwege een olielekkage de koppelingsplaten net voor mijn aankoop in 2011 vervangen. Regelmatig heb ik de indruk dat ik de geur van verbrande koppelingsplaten ruik. Vorig weekend heb ik de Amstel Gold Race gevolgd (telkens naar een ander punt op de route rijden) en was de geur heel erg sterk. Weet iemand of dit een normaal verschijnsel is of moet ik mij zorgen maken.

Jos
Kees Jan

Re: Geur koppeling

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Hoeveel kilometer heb je met de RT gereden?

Ik heb dit in het verleden ook met een nieuwe GS gehad, het verschijnsel is toen na een paar duizend kilometer verdwenen.

Groet,
Kees Jan
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

Dit lijkt me nu net een vraag voor de monteur die je koppeling er in heeft gezet.
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Is het niet de geur van olie die tijdens het lekken op de uitlaat is gevallen? Of eventueel nog het beschermlaagje dat vanaf nieuw op koppelingsonderdelen zit om het roesten te voorkomen als de delen nog op de plank liggen. Ik zeg zomaar wat maar misschien ligt daar de oorzaak.

Ton
Jekihero
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Ook ik meen soms de koppeling van mijn RT te ruiken.
De koppeling slipt niet dus maak ik me geen zorgen.

Ronald
Lexrt
Bijz: BMW nav V, San Marino blue metallic/granitgrau
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Best

Ongelezen bericht door Lexrt »

Ronald klopt af en toe ruik ik hem, afgelopen zondag nog tijdens de rit even, slipt niets dus zal wel goed zijn.

groeten Lexrt -1200- _004
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Een koppeling waar je af en toe wat meer van vraagt, zoals veel kort start-stop werk, of als het wat sportiever gaat, of een vlot gereden alpenpas, wil je wel eens ruiken.
Ook een pas vervangen koppeling doet dit.
Het spul wordt wat warmer als normaal en dat ruik je.

Kan geen kwaad.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
JosRT
Woonplaats of omgeving: Maastricht

Ongelezen bericht door JosRT »

Dank voor de reacties.
Ik heb nu een kleine 4000km met de nieuwe motor en dus koppeling gereden.
Ik heb verder geen contact met de verkopende partij maar met jullie reacties en ervaringen voelt het een stuk beter.

Groet
Jos
PD850RT
Bijz: Antracietgrijs
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Ongelezen bericht door PD850RT »

Ook bij mijn 1200RT (2005) ruik ik regelmatig die verbrande geur welke onstaat als ik wat sneller optrek of doorstart bij bijv. een stoplicht welke ineens op groen komt te staan. Heb zelf de indruk dat het de ene keer meer aanwezig is dan de andere. Ik rij zelf ook niet met een slippende koppeling maar als ik het zo zie hier op het forum hoef ik me geen zorgen te maken.....vreemd vind ik het wel maar goed....Vraag ik me toch gelijk ok af hoe je merkt als die olielekkage een feit is. Slipt de koppeling dan wel door die olie of hoe merk je dat dan?
Laatst gewijzigd door PD850RT op 16 jul 2012, 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Een slippende koppeling bemerk je al snel als het toerental stijgt maar de snelheid niet snel genoeg mee stijgt.
PD850RT
Bijz: Antracietgrijs
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Ongelezen bericht door PD850RT »

Update op bovenstaande: Heb mijn RT afgelopen week naar de dealer Jensen-Nijmegen gebracht welke deze héél nauwkeurig afgesteld/nagekeken heeft (Bedankt Ruud!) en daar heb ik dat branderige luchtje (koppeling?) ook aangehaald. E.e.a. is nagekeken en dit schijnt ook veroorzaakt te kunnen worden doordat de V-snaar wat vervuild raakt en mogelijk wat "slipt" (dit is een groot woord maar best wel logisch als deze constant draait dat ie wat vervuild) Deze heeft men gereinigd en de afstelling/spanning gecontroleerd en ik moet zeggen dat ik het luchtje daarna niet meer geroken heb. Ook het vreemde slippende wat schavende geluid welke soms optrad bij een koude start is nu weg. Kan allemaal toeval zijn maar van de andere kant ook een simpele oplossing welke relatief makkelijk op te lossen is.
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”