Accu-technologie: LiFePO4/LFP

Keuze, onderhoud en laadsystemen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

Accu-technologie: LiFePO4/LFP

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Misschien ben je het al eens tegengekomen of iets over gehoord.

En anders kan je zeggen dat je het hier als 1e gelezen hebt. _004 :lol:

Na tientallen jaren weinig tot geen grote veranderingen in de techniek van accu's, begint er aan de horizon wel een "revolutie" _001 te verschijnen;
Lithium accu's voor motoren.

Sinds enige tijd is men in de niet-OEM (motor)wereld de zogenoemde racesport-accu's (Lithium Iron Phosphate (LiFePO4/LFP)) aan de man aan het brengen.

Dergelijke accu's bevatten geen lood of gevaarlijke stoffen, wegen daardoor aanmerkelijk minder dan "reguliere" motoraccu's, hebben enorme (start)capaciteit versus hun (veel kleinere) afmetingen, etc.

Wel 3 enorme nadelen;
1. Prijs van een dergelijke LiFePO4/LFP is schreeuwend duur, vaak 3x tot 4x de prijs van een conventionele, vergelijkbare Ah-capaciteit accu
2. Je kunt beter geen normale acculader (met anti-sulfatering-mode) gebruiken, sterker nog, een speciale balans-lader wordt sterk aangeraden. (voor maximale levensduur)
http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... ai-bm-s01/
3. Bij koud(er) weer falen dergelijke accu's (Shorai, Ballistic Performance) vaak/vaker om een motor de 1e keer te starten, de accu moet (letterlijk) intern opwarmen door herhaaldelijk trachten te starten. Geen prettig gedachte, want een CAN-bus motor kan dan m.i. flink in de foutmelding slaan, me dunkt.
Op YT zijn daar diverse opnames van te vinden.

Meer is te lezen op navolgende link;
http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... attery.htm
Dergelijke accu’s zijn nog niet echt populair omdat ze duur en moeilijk verkrijgbaar zijn in EU/NL.
PS: Geheel terzijde, Optimate heeft ook een zogenoemde Optimate Lithium lader uitgebracht.
Maar dat is weer geen balans-lader (= elk cel in de accu apart laden)
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Accu-technologie: LiFePO4/LFP

Ongelezen bericht door HansD »

Nog maar even wachten dan.
Lipo accus zijn in de modelracerij al enige tijd de standaard, met name vanwege de capaciteit/gewichtsverhouding.
Inspector Gadget

Van de modelracerij wist ik niet, klinkt wel logisch inderdaad vwbt gewicht.
Want een LiFePO4 is bijna zo licht dat men soms wel eens denkt dat er niets in de verpakking zit. :lol:

Tijd zal het leren in hoeverre het de reguliere accu's gaat verdrijven, want m.i. zijn er nog wel wat obstakels te nemen.
De 3 nadelen die ik heb aangegeven lijken mij nogal van belang, denk ik zelf.

En vooralsnog zie ik geen bewegingen in de EU naar dergelijke motor-accu's, geen importeurs, geen wederverkopers.
Kees Jan

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Ik meen gelezen te hebben dat Motoport begint met de verkoop van deze accu's.

Groet,
Kees Jan
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Deze nieuwe types en ook niet zo nieuw Lithium-Ion hebben een heel specifiek lader nodig om de cellen 1 voor 1 met een bepaalde cyclus /capaciteit ( volts + amp) en je kunt niet zomaar een willekeurig apparaat gebruiken. Als dealers deze accu's gaan verkopen dan vind ik dat de klanten moeten volledig op de hoogte gebracht worden.
Inspector Gadget

Kees Jan schreef:Ik meen gelezen te hebben dat Motoport begint met de verkoop van deze accu's.
MotoPort verkoopt sinds kort de "Lithium Bike Power" Lithium-ION accu. (wat overigens een handelsnaam van MotoPort zelf is zo lijkt het)
De Lithium ION techniek is inderdaad al weer een tijdje op de markt ( _004 Beamietoo).
MotoPort voert vooralsnog twee modellen, de LBP3300 (geschikt t/m 600 CC) en de LBP5500 (geschikt t/m 900 CC)
Naast de "verouderde" techniek, de relatief hoge prijs (169 resp. 199 euro), zijn deze accu ongeschikt voor onze motoren.
De LBP5500, het "zwaarste" model, heeft een opgegeven Ah-waarde van 5500mAh, oftewel 5,5 Ah, een kwart van wat je nodig hebt op een -1200-.
Dus ongeschikt voor ons oilheads, airheads en hexheads. :roll: :lol:
Beamietoo schreef:Deze nieuwe types en ook niet zo nieuw Lithium-Ion hebben een heel specifiek lader nodig om de cellen 1 voor 1 met een bepaalde cyclus /capaciteit ( volts + amp) en je kunt niet zomaar een willekeurig apparaat gebruiken. Als dealers deze accu's gaan verkopen dan vind ik dat de klanten moeten volledig op de hoogte gebracht worden.
Klopt als een bus.
Je hebt inderdaad bij dergelijk accu's ook specifieke laders nodig.
Reguliere laders kan je onder strikte voorwaarden soms ook gebruiken, maar de anti-sulfatering-modi moeten worden uitgeschakeld, anders raakt een dergelijke accu defect.
Inderdaad heb je voor een LiFePO4 accu een zogenoemde BMS lader nodig.
Hierbij wordt via een speciale 7-aderige (!) "systeem"kabel, soms naast de "normale" laad-snoer aansluiting, elke cel apart in een dergelijke accu op lading gebracht.
Kortom, accu-zorg is van levensbelang, zeker met dit type accu's.

Nu is de issue niet zo zeer dat moderne (bijvoorbeeld AGM) accus niet voldoen, maar heb je met moderne motoren last van vele parasitaire verbruikers zoals het alarm. En dan moet je ook dit soort accu's goed op lading houden.

Vandaar mijn motto dat het constant op lading van een accu de levensduur van een accu ten goede komt, mits je de goede lader en de goede methodieken toepast.

En dan is het de vraag of deze nieuwe techniek van accu's, anders dan het veel lagere gewicht, met de eerder genoemde 3 nadelen wel opweegt ten opzichte van de hoge aanschafprijs en de voorzichtigheid van het gebruik van de juiste lader en methodiek.

Althans, zo denk ik er dan over.

Liever dan een goede AGM accu en goede acculader.

Iemand nog een Optimate lader of Odyssey accu kopen? ;) :lol:
Inspector Gadget

En even een update, het lijkt zo stil op het RT-forum :roll: :lol:

1 van de grotere spelers in deze LiFePO4/LFP-wereld, Shorai, levert nu ook in Europa, prijzen zijn bekent;
http://www.shorai-eu.com/

Voor de BMW R1200RT heb je de Shorai LFX21L6-BS12 nodig. ;)
Welke dan 1769 Deense Kronen (ca. 238 euro) zou gaan kosten. (PS: Dezelfde accu kost in de US ongeveer 158 euro, omgerekend. Een verschil van 80 euro!)
Dat is nog wel exclusief 65 DKK (ca. 8,75 euro) verzendkosten.
Dus 1834 DKK totaal, oftewel bijna 247 euro.

De speciale balans-lader (499 DKK) met optionele verlengkabel (63 DKK) erbij (tenzij je de accu bij langere stilstand eruit gaat halen), en je bent weer (bijna) 76 euro verder.

Dus voor 323 euro ben je het mannetje qua accu voor de aankomende jaren.

Toch flink geld zo. :shock:
Inspector Gadget

En dit draadje weer wat nieuw leven inblazende;

Ook Wunderlich gaat op de moderne accu-technieken toer, Lithium-Ion.
Voor de RT's zou het dan moeten zijn;
http://www.wunderlich.de/shopart/821101 ... tterie.htm
(PS: De bijbehorende lader, de Optimate Lithium kost in NL 99 euro :roll: )
Ook hier maakt men de opmerking dat bij lage temperaturen (zo rond de 0 graden Celsius) het soms noodzakelijk kan zijn de accu "wakker te schudden" door een aantal keren proberen te starten (de accu moet dan namelijk intern opwarmen).

Want, bij navraag bij een dergelijke fabrikant van LiFePO4/LFP accu's hoe dit dan in de praktijk opgelost moet worden bij dergelijke temperaturen, kreeg ik de opmerking;
"Dan moet u vóór het starten van de motor even een paar minuten uw lichten aanzetten, dan warm de accu ook op".
Alleen, bij de -1200- gaat je dimlicht pas aan als de motor gestart is. :roll:

Kortom, bij lage(re) temperaturen kán het zijn dat je meerdere startpogingen moet doen (zoals onderstaande demonstructie).
M.i. zal dat mogelijk meer slijtage van je startmotor kunnen veroorzaken.
Naast eventuele motorstoringen.

[media]zv3pQxcaP2I[/media]

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Accu & Opladers”