En anders kan je zeggen dat je het hier als 1e gelezen hebt.

Na tientallen jaren weinig tot geen grote veranderingen in de techniek van accu's, begint er aan de horizon wel een "revolutie"

Lithium accu's voor motoren.
Sinds enige tijd is men in de niet-OEM (motor)wereld de zogenoemde racesport-accu's (Lithium Iron Phosphate (LiFePO4/LFP)) aan de man aan het brengen.
Dergelijke accu's bevatten geen lood of gevaarlijke stoffen, wegen daardoor aanmerkelijk minder dan "reguliere" motoraccu's, hebben enorme (start)capaciteit versus hun (veel kleinere) afmetingen, etc.
Wel 3 enorme nadelen;
1. Prijs van een dergelijke LiFePO4/LFP is schreeuwend duur, vaak 3x tot 4x de prijs van een conventionele, vergelijkbare Ah-capaciteit accu
2. Je kunt beter geen normale acculader (met anti-sulfatering-mode) gebruiken, sterker nog, een speciale balans-lader wordt sterk aangeraden. (voor maximale levensduur)
http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... ai-bm-s01/
3. Bij koud(er) weer falen dergelijke accu's (Shorai, Ballistic Performance) vaak/vaker om een motor de 1e keer te starten, de accu moet (letterlijk) intern opwarmen door herhaaldelijk trachten te starten. Geen prettig gedachte, want een CAN-bus motor kan dan m.i. flink in de foutmelding slaan, me dunkt.
Op YT zijn daar diverse opnames van te vinden.
Meer is te lezen op navolgende link;
http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... attery.htm
Dergelijke accu’s zijn nog niet echt populair omdat ze duur en moeilijk verkrijgbaar zijn in EU/NL.
PS: Geheel terzijde, Optimate heeft ook een zogenoemde Optimate Lithium lader uitgebracht.
Maar dat is weer geen balans-lader (= elk cel in de accu apart laden)