Instellingen boordcomputer R1200RT modeljaar 2011
Moderator: RT_Patrick
- BMWeetje
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Instellingen boordcomputer R1200RT modeljaar 2011
Hallo allemaal,
Ik wil graag wat instellingen veranderen van mijn boordcomputer. Bijvoorbeeld het aan knipper voordat hij uitgaat en de manier waarop hij het brandstofverbruik aangeeft. Op het forum zie ik dat dit alleen bij de dealer kan gebeuren. Klopt dat nog steeds? Anders graag wat tips!!
Alvast bedankt!
Ik wil graag wat instellingen veranderen van mijn boordcomputer. Bijvoorbeeld het aan knipper voordat hij uitgaat en de manier waarop hij het brandstofverbruik aangeeft. Op het forum zie ik dat dit alleen bij de dealer kan gebeuren. Klopt dat nog steeds? Anders graag wat tips!!
Alvast bedankt!
Overal zit muziek in. Als je het maar wil horen
Honda CD 50 1974 - BMW R1150 RT 2001 - Honda SevenFifty 1992 - Kawasaki 1000 GTR 1996 - BMW R 1200 RT 2011 - Kawasaki Z 750 2008 - Kawasaki ER-6F 2012
Honda CD 50 1974 - BMW R1150 RT 2001 - Honda SevenFifty 1992 - Kawasaki 1000 GTR 1996 - BMW R 1200 RT 2011 - Kawasaki Z 750 2008 - Kawasaki ER-6F 2012
Re: Instellingen boordcomputer R1200RT modeljaar 2011
Volgens mij kan dat idd alleen bij de dealeRT.
Ja, je moet nog steeds bij je BMW dealeRT zijn, alleen de BMW diagnose (vroeger bekend onder de naam ModiTEC, volgens mij) kan dergelijke instellingen/veranderingen doen.
Voordeel is wel dat het systeem dan gelijk na kan kijken of er nog ergens een software-update moet gebeuren.
Het is niet de verwachting dat dergelijke instellingen door niet-BMW dealeRT's gedaan kan worden (bijvoorbeeld door niet-BMW diagnose-systemen zoals de GS-911, Hella/Gutmann, e.d) omdat BMW de programmering van het centrale hart (ZFE) vooralsnog niet publiekelijk beschikbaar gemaakt heeft.
Door het CAN-bus systeem zijn er meervoudige (!) intelligente systemen op de
, met elk hun eigen software, fout-diagnose systeem, instellingen etc.
Basis-zaken zoals kalibraties en output-test (aansturen van bepaalde elektronica om functies te testen etc) en het uitlezen en eventueel wissen van foutmeldingen zijn wel mogelijk met niet-BMW diagnose-tools.
Echter veranderingen aan de ZFE (die heel veel doet, zoals o.a. directe (!) aansturing van de knipperlichten) is alleen mogelijk door de BMW dealeRT.
Voordeel is wel dat het systeem dan gelijk na kan kijken of er nog ergens een software-update moet gebeuren.

Het is niet de verwachting dat dergelijke instellingen door niet-BMW dealeRT's gedaan kan worden (bijvoorbeeld door niet-BMW diagnose-systemen zoals de GS-911, Hella/Gutmann, e.d) omdat BMW de programmering van het centrale hart (ZFE) vooralsnog niet publiekelijk beschikbaar gemaakt heeft.
Door het CAN-bus systeem zijn er meervoudige (!) intelligente systemen op de

Basis-zaken zoals kalibraties en output-test (aansturen van bepaalde elektronica om functies te testen etc) en het uitlezen en eventueel wissen van foutmeldingen zijn wel mogelijk met niet-BMW diagnose-tools.
Echter veranderingen aan de ZFE (die heel veel doet, zoals o.a. directe (!) aansturing van de knipperlichten) is alleen mogelijk door de BMW dealeRT.
- BMWeetje
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Alvast bedankt voor de reacties. Eigenlijk vind ik het wel heel apart. Ik bedoel: ik wil niets aan het motormanagement doen of zo, maar alleen maar weergave instellingen wijzigen. Volgens mij is dat geen hogere wiskunde waar ik iets mee zou kunnen ontregelen. Weet iemand misschien wat de gedachten gang van BMW is om dit zo te organiseren? (Even los van commerciële redenen dan)
Paul
Paul
Overal zit muziek in. Als je het maar wil horen
Ikzelf kan maar 2 goede redenen bedenken;
(c) op BMW's "way of doing it" of mogelijke aansprakelijkheid (lees: veiligheid).
De
heeft 7+ controlers (lees: door CAN-bus met elkaar communicerende, onafhankelijke systemen) van verschillende merken/leverancier ingebouwd.
Van het motormanagement zelf, radio, alarm, bandendruk, ABS, instrumentenpaneel, en de beruchte, ZFE, oftewel Centrale motor elektronica.
Als je via g00gle gaat zoeken, wordt er veel geschreven over de ZFE en als je de schema's van de
bekijkt, is het ook de centrale black box waar vandaan veel aangestuurd en gemeten wordt.
Kortom, het is een belangrijk onderdeel, en wellicht is BMW gewoon niet genegen dat derden daar in gaan lopen rommelen, met kans op storingen, motor-schade, schade voor gezondheid (denk aan bijv. cruise-control), milieubelasting, ik roep maar wat.
Want de BMW dealeRTs moeten een vrij kostbaar apparaat hier voor aanschaffen, welke je motor via het internet aankoppelt met BMW's fabriek waar men de software maakt, aanpast, etc. Een deel is zelfs voor de BMW dealeRT niet zichtbaar of instelbaar.
Er zit veel, heel veel in de
, dus wie weet wat ze allemaal uitlezen en kunnen veranderen, aanpassen, updaten.
Maar goed, ik doe er maar een gooi naar.
Ik denk dat de eerste volgende die de fabriek gaat bezoeken in Berlijn dit voor ons kan navragen.
:lol:
(c) op BMW's "way of doing it" of mogelijke aansprakelijkheid (lees: veiligheid).
De

Van het motormanagement zelf, radio, alarm, bandendruk, ABS, instrumentenpaneel, en de beruchte, ZFE, oftewel Centrale motor elektronica.
Als je via g00gle gaat zoeken, wordt er veel geschreven over de ZFE en als je de schema's van de

Kortom, het is een belangrijk onderdeel, en wellicht is BMW gewoon niet genegen dat derden daar in gaan lopen rommelen, met kans op storingen, motor-schade, schade voor gezondheid (denk aan bijv. cruise-control), milieubelasting, ik roep maar wat.

Want de BMW dealeRTs moeten een vrij kostbaar apparaat hier voor aanschaffen, welke je motor via het internet aankoppelt met BMW's fabriek waar men de software maakt, aanpast, etc. Een deel is zelfs voor de BMW dealeRT niet zichtbaar of instelbaar.
Er zit veel, heel veel in de

Maar goed, ik doe er maar een gooi naar.
Ik denk dat de eerste volgende die de fabriek gaat bezoeken in Berlijn dit voor ons kan navragen.

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- scan
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
In Berlijn kun je het wel vragen maar dáár krijg je er geen antwoordt op.
Berlijn is puur een productieplant. Ontwikkeling en research zit in München.
...En de rondgangen zijn door BMW uitbesteedt aan een PR bureau.
Berlijn is puur een productieplant. Ontwikkeling en research zit in München.
...En de rondgangen zijn door BMW uitbesteedt aan een PR bureau.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht