Ik ben er van overtuigd dat het ABS je kan redden in een noodsituatie, wanneer je in een
schrikreactie, of domweg blinde paniek moet gaan remmen.
Een goede motorrijder voorkomt natuurlijk dat hij/zij in zo’n situatie terecht komt

, maar
je kunt ook buiten je eigen schuld in de problemen komen: Wanneer er bijvoorbeeld plotseling een ree vlak voor je de weg oversteekt.
Als je snelheid ongeveer 60 km/u is en er steekt zo’n dier op 15 meter afstand vanuit de struiken de weg over, dan is je eerste reactie:

Zonder ook maar even in de spiegels te kijken wat er achter je rijd (dat weet je natuurlijk, want je kijkt regelmatig) REMMEN!
Dan zal na je paniekreactie, gedurende misschien een halve seconde het ABS je kunnen redden van een geblokkeerd voorwiel. Daarna neemt je gezonde verstand (indien aanwezig) het weer over en kun je misschien zelfs een uitwijkmanouvre ondernemen.
Bij het afwezig zijn van ABS rest je niet veel anders dan, na de paniek en het geblokkeerde voorwiel (wederom paniek) de rem geheel of gedeeltelijk te lossen en een nieuwe rem-aktie te ondernemen, of bij te hoge snelheid gaan uitwijken. Inmiddels heb je de 15 meter tussen jouw en het obstakel waarschijnlijk al afgelegd (60km/u is meer dan 16 meter per seconde).
Wanneer je een noodstop uitvoert, goed voorbereid en zonder schrikreacties (maar is het dan wel een noodstop

) dan kun je zonder ABS harder remmen dan met, maar dat vergt oefening en veel vertrouwen in je eigen vaardigheden. Dus ik denk dat je met ABS in de praktijk altijd
beter af bent.
Ben zelf 1x “gered” door het ABS, dat was overigens niet bij het remmen voor overstekend wild, maar bij het remmen voor een plotseling uitvoegende auto: schrik reactie icm. nat wegdek en een inschattingsfout van mijn kant.
Waarom vier wielen, twee is genoeg.
Waarom vier cylinders, .....