http://www.vipercore.nl/BMW/BMW_Knipperkiller.pdf
Ik wil nog wel eens vergeten om m'n richtingaanwijzers uit te zetten. Tijd voor een elektronische oplossing dus...
Nu is er wel een aantal modificaties op de markt (de Signalminder van Kisan, en een paar zelfbouw oplossingen op powerboxer.de) maar die voldoen geen van allen aan mijn wensen.
Dus maar zelf aan het werk.
M'n gehobby heeft tot de volgende oplossing geleid:

Een microprocessor gestuurde print die in de bestaande knipperrelais-behuizing wordt gebouwd, met de volgende functies:
- Kort (<1,5 sec.) indrukken van de richtingknop geeft een timeout van 6 seconden, waarna het knippelicht wordt uitgezet. Prima voor inhaalmaneuvres en "snelle" bochten.
- Lang (>1,5 sec) indrukken van de richtingknop geeft een timeout van 30 seconden. Voor uit- en invoegen en "langzame" bochten.
- Opnieuw indrukken van dezelfde richtingknop schakelt het knipperlicht uit. Gebruik van de "cancel"knop is dus niet nodig, maar werkt nog wel gewoon.
- Ingetrokken koppelingshendel of vrijstand stopt de timeout, de knipperfunctie blijft dus aktief.
Voornamelijk voor afslaan bij stoplichten. Bij wegrijden vanuit stilstand start een nieuwe timeout van 6 seconden.
Voorbeeld: afslaan op kruising met rood stoplicht; kort indrukken knippertoets, stoppen bij stoplicht (koppeling in en/of vrijstand) => geen timeout, knipperfunctie blijft aktief. Na wegrijden en afslaan (dus in versnelling en koppelingshendel los) schakelt het knipperlicht na 6 seconden uit.
Is er bij de eerste keer richting aangeven lang op de richtingsknop gedrukt (timeout 30 sec), dan start er na stoppen en wegrijden ook een timeout van 6 seconden. Bijvoorbeeld bij het stoppen voor een kruising na een uitvoegmaneuvre.
- Lang (> 2 sec.) indrukken van de canceltoets bekrachtigd het ingebouwde relais. De relaiscontacten kunnen als schakelaar voor allerlei toepassingen dienen. Bijvoorbeeld voor het bedienen van een intercom of garagedeuropener (zoals beschreven op powerboxer.de)
Ik rijd nu enkele weken met de modificatie en het bevalt mij uitstekend.
Voor het detecteren van de vrijstand of koppelingshendel moet er 1 aftakking gemaakt worden op de geel/bruine draad van het starterrelais in de zekeringbox. Met de Posi-Tap connector een fluitje van een cent en zonder de originele bekabeling door te hoeven knippen.
Hier nog een paar foto's:

Omgebouwd relais met PosiTap connector

Relais ingebouwd:

Positap connector ingebouwd:

Afhankelijk van de belangstelling wil ik wel een kostenplaatje maken voor ombouw.
Ook ben ik op zoek naar een testrijder die een omgebouwd relais in de praktijk wil uitproberen. Ik heb nog namelijk nog 1 omgebouwd BMW relais liggen.
Het is dan omruilen van je originele relais voor het omgebouwde relais. Voor de testrijder zijn hier geen kosten aan verbonden.
Mocht het toch niet bevallen, dan uiteraard weer omruil naar de oude situatie.