problemen ABS pomp R1100S Boxercup

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

roffel

problemen ABS pomp R1100S Boxercup

Ongelezen bericht door roffel »

Geacht forum,
Graag wil ik gebruik maken van de kennis aanwezig op dit forum, het gaat om het volgende:
De Boxercup van mijn zoon hebben we 3 maart van stal gehaald na een langdurige winterstalling van ca 5 maanden. Na ca 120km te hebben gereden viel het ABS uit.
* Uiteindelijk viel de druk weg, bij controle en een beetje rommelen haperde de ABS pomp bij het bedienen van de remmen.
* Het volgende is geconstateerd er was spraken van overdruk bij het uitlezen aan de computer.
* Alle stekker verbindingen zijn los gehaald en gecontroleerd, en hierna waren er volgens de uitlezing geen storingen meer.
Vraag:
- Hoeveel vertrouwen kan je nog hebben in deze ABS pomp
- Hoe weet je of kan je met zekerheid vaststellen dat het euvel nu verholpen is
- Wie heeft er eventueel voor redelijk geld een nieuwe pomp
- Is dit een bekend probleem
Wie helpt met relevante kennis. De antwoorden zie ik graag tegemoet.

Vriendelijke groet,
Roffel
Inspector Gadget

Re: problemen ABS pomp R1100S Boxercup

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zou contact opnemen met Kenny van MotorServiceAmersfoort;

Als ik zo de diverse horrorstories lees (en hoor), is de ABS pomp een gevoelig onderdeel;
(o.a.) gevoelig voor achterstallig onderhoud, bijvoorbeeld.

De olie is hygroscopisch en trek dus water aan.
Daarnaast dien je die olie tijdens de gestelde onderhoudsbeurten te verversen/vervangen en niet alleen bij te vullen.
Helaas is de praktijk dat men vaker bijvult dan vervangt.

En na verloop van tijd komt er dus (letterlijk) drab uit het systeem, wat dus funest kan zijn voor de ABS pomp.

Het is nu dus zaak dat het hele systeem volledig goed wordt doorgespoeld en hopelijk de ABS pomp nog te redden.
Ik zou daar niet al te lang mee wachten, want in het ongunstigste geval valt de ABS pomp permanent uit en heb je de keuze vanaf dat moment geen ABS meer te hebben of de ABS pomp te vervangen (voor een 2ehands, want ze zijn duur, heel erg duur).
roffel

Hallo dutchmidiman,
Bedankt voor je reactie. Aan het onderhoud heeft het niet gelegen, op tijd is de remvloeistof vervangen en het systeem gecontroleerd. Ik heb begrepen dat dit probleem niet exemplarisch is en dat er meer gevallen bekend zijn waar binnen de 30.000km problemen zijn ontstaan. Meestal met het resultaat dat vervanging van de pomp de enige uitkomst is, een tweedehands geeft net zoveel zekerheid als een bestaande onbetrouwbare. Eigenlijk raar dat zo'n groot probleem voor zo weinig commotie zorgt bij de rijders van BMW R fietsen. Hoe het terug bouwen naar rembekrachtiging is voor mij nog een vraag, voorlopig nog maar kijken welke opties er voorbij komen.
Groet,
Roffel
roffel

ABS problemen lijken te zijn opgelost. En dit op de volgende wijze:
- alle stekker verbindingen zijn los gehaald en opnieuw in elkaar gezet (hierna gaf de computer aan dat de storing weg was)
- het gehele systeem is 3x gespoeld met remolie (dit op zeker)
Inmiddels hebben we ca 800km gereden en het lijkt opgelost te zijn, met goede hoop rijden we verder en verder.
Groet,
Roffel

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”