Trillen R1200RT
Moderator: RT_Patrick
- PD850RT
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 21:23
- Type: R1200RT
- Bijz: Antracietgrijs
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
- Locatie: Nijmegen
Trillen R1200RT
Vraag ik me gelijk het volgende af als ik dit alles zo lees;
viewtopic.php?f=36&t=4791&hilit=speling+ruit
Heb vandaag een proefrit gemaakt met een R1200RT van 2005, wilde deze mogelijk aanschaffen maar ben er nog niet helemaal uit, en ik zag dat de ruit (hoogste stand) behoorlijk trilt/schudt bij stilstaan/stationair lopen. Eigenlijk bewoog/trilde de hele bovenkuip best wel.
Dit is naar mijn mening veel meer dan bij mijn huidige R850RT het geval is, welke ook iets minder trilling in het stuur doorgeeft, en dat ook wel wat heeft maar voor mijn gevoel veel minder.
Ik vroeg mij af of dat er meer 1200RT-eigenaren zijn welke dit hebben en of dit normaal is of in het geheel niet bij jullie niet aanwezig is.
Motor was goed afgesteld, had net een beurt gehad dus daar lag het niet aan.
De dealer verzekerde mij doordat omdat dit een zwaardere motor was (1200 tov. een 850) dat de trillingen door de grotere massa ook relatief meer zijn dan bij mijn eigen R850RT en dit meer doorgegeven wordt. Klinkt op zich best logisch maar ik wilde toch graag van jullie weten of dit "normaal" is.
Ik weet dat een boxer altijd wat meer trilt/schudt dan zeg een 4-cylinder in lijn welke weer een geheel andere motorkarakteristiek heeft maar toch....het viel me gewoon op.
Vast bedankt voor de reactie.
M.v.gr.
Peter.
/Edit Moderators: bericht verplaatst naar juiste rubriek
viewtopic.php?f=36&t=4791&hilit=speling+ruit
Heb vandaag een proefrit gemaakt met een R1200RT van 2005, wilde deze mogelijk aanschaffen maar ben er nog niet helemaal uit, en ik zag dat de ruit (hoogste stand) behoorlijk trilt/schudt bij stilstaan/stationair lopen. Eigenlijk bewoog/trilde de hele bovenkuip best wel.
Dit is naar mijn mening veel meer dan bij mijn huidige R850RT het geval is, welke ook iets minder trilling in het stuur doorgeeft, en dat ook wel wat heeft maar voor mijn gevoel veel minder.
Ik vroeg mij af of dat er meer 1200RT-eigenaren zijn welke dit hebben en of dit normaal is of in het geheel niet bij jullie niet aanwezig is.
Motor was goed afgesteld, had net een beurt gehad dus daar lag het niet aan.
De dealer verzekerde mij doordat omdat dit een zwaardere motor was (1200 tov. een 850) dat de trillingen door de grotere massa ook relatief meer zijn dan bij mijn eigen R850RT en dit meer doorgegeven wordt. Klinkt op zich best logisch maar ik wilde toch graag van jullie weten of dit "normaal" is.
Ik weet dat een boxer altijd wat meer trilt/schudt dan zeg een 4-cylinder in lijn welke weer een geheel andere motorkarakteristiek heeft maar toch....het viel me gewoon op.
Vast bedankt voor de reactie.
M.v.gr.
Peter.
/Edit Moderators: bericht verplaatst naar juiste rubriek
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
- HansD
- Berichten: 3352
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Trillen R1200RT
Peter,
Trilling bij stationair bij mijn R1200RT is niet dusdanig dat het mij opvalt of dat ik het voel in het stuur.
Bij twijfel een aankoopkeuring laten doen door Kenny Simon of Erik van Lent . Dat is goed besteed geld waar je geen spijt van zult krijgen!
Succes.
Hans
Trilling bij stationair bij mijn R1200RT is niet dusdanig dat het mij opvalt of dat ik het voel in het stuur.
Bij twijfel een aankoopkeuring laten doen door Kenny Simon of Erik van Lent . Dat is goed besteed geld waar je geen spijt van zult krijgen!
Succes.
Hans
Re: Trillen R1200RT
De Boxers trillen, in meer en mindere mate, door het ontwerp.
Opgelost door Herrn. BMW middels de DOHC vanaf 2010.
Het aangegeven draadje gaat over ruitspeling, iets wat je zelf kunt controleren door de ruit vast te pakken aan de bovenrand met een paar vingers, en terwijl de ruit in de onderste, middelste en hoogste stand staat, er veel beweging in zit.
Enige beweging mag, maar niet vele centimeters.
Het mechaniek wordt nogal flink belast door de meters plastic die je ruit vormen.
Sommige ruitfabrikanten melden zelfs dat je op de
de ruit niet in de hoogste stand mag gebruiken boven bepaalde snelheden.
Omdat het ruitmechanisme dat gewoon weg niet aan kan.
Terug naar je vraag;
Ja, de
trilt meer dan de voorgaande modellen is mijn ervaring. (in mijn geval, versus de
)
Als ik wegrij uit stilstand, moet ik mij (door mijn "beperkingen") toch wel iets schrap zetten om te voorkomen dat de
iets van een slinger(tje) maakt.
Dat is de onbalans van de boxer, en is "normaal".
Desondanks zie ik niet echt de ruit als een "idioot" trillen of zo, dat valt reuze mee.
Ook de bovenkuip is bij mij althans, redelijk stabiel, geen overdreven trillingen.
Wat misschien ook het geval kan zijn, daarom is een aankoop-keuring verstandig, dat er ergens iets los zit, of in het ongunstige geval, iets afgebroken is. (subframe, ophanging, o.i.d.).
Maar ook te oude brandstof (of vervuiling daarvan) kan een
wat onrustig doen lopen (bokken), aangezien de anti-pingel sensors (soort microfoontjes die het pingelen van de cilinders elk apart meten) dan ingrijpen en de ontsteking constant actief gaan lopen aanpassen. (en die microfoons kunnen ook stuk zijn/gaan, heb ik van een BMW dealeRT begrepen)
Of als de motor nog niet op temperatuur is, vervuiling van de bougies, etc, loopt de
ook wat onrustig.
Bij twijfel een aankoopkeuring laten doen door een expert die BMW's kent, dan heb je dat allemaal uitgesloten.
Opgelost door Herrn. BMW middels de DOHC vanaf 2010.
Het aangegeven draadje gaat over ruitspeling, iets wat je zelf kunt controleren door de ruit vast te pakken aan de bovenrand met een paar vingers, en terwijl de ruit in de onderste, middelste en hoogste stand staat, er veel beweging in zit.
Enige beweging mag, maar niet vele centimeters.
Het mechaniek wordt nogal flink belast door de meters plastic die je ruit vormen.

Sommige ruitfabrikanten melden zelfs dat je op de

Omdat het ruitmechanisme dat gewoon weg niet aan kan.
Terug naar je vraag;
Ja, de


Als ik wegrij uit stilstand, moet ik mij (door mijn "beperkingen") toch wel iets schrap zetten om te voorkomen dat de

Dat is de onbalans van de boxer, en is "normaal".
Desondanks zie ik niet echt de ruit als een "idioot" trillen of zo, dat valt reuze mee.
Ook de bovenkuip is bij mij althans, redelijk stabiel, geen overdreven trillingen.
Wat misschien ook het geval kan zijn, daarom is een aankoop-keuring verstandig, dat er ergens iets los zit, of in het ongunstige geval, iets afgebroken is. (subframe, ophanging, o.i.d.).
Maar ook te oude brandstof (of vervuiling daarvan) kan een

Of als de motor nog niet op temperatuur is, vervuiling van de bougies, etc, loopt de

Bij twijfel een aankoopkeuring laten doen door een expert die BMW's kent, dan heb je dat allemaal uitgesloten.
- EL SCORPIO
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Re: Trillen R1200RT
Peter, mijn ruit trilde ook en als ik over een hobbelige straat reed dan klapperde de ruit en ging op en neer.
Na veel zoeken ben ik eruit.
De vertanding van de ruitmotor naar de onderste steunen van het ruitmechanisme had speling.
Bij Boonstra een tweedehands gekocht (het gehele mechanisme met motor en al) en nu overal vanaf.
Doet het weer als nieuw.
Eerst dacht ik dat de speling in de lange steunen het probleem was maar die speling is normaal en daardoor trilt of klappert de ruit niet.
Als je het gehele mechanisme nieuw wilt kopen moet je gauw denken aan tussen de 500 a 1000 euro.
Mijn dealer zei dat het normaal was maar ik ben erachter dat het niet normaal is.
Ik heb nu wel de Nedplex verstevigingsbeugel en een Z-technik grote ruit erop en het zit als een huis.
Richard
Na veel zoeken ben ik eruit.
De vertanding van de ruitmotor naar de onderste steunen van het ruitmechanisme had speling.
Bij Boonstra een tweedehands gekocht (het gehele mechanisme met motor en al) en nu overal vanaf.
Doet het weer als nieuw.
Eerst dacht ik dat de speling in de lange steunen het probleem was maar die speling is normaal en daardoor trilt of klappert de ruit niet.
Als je het gehele mechanisme nieuw wilt kopen moet je gauw denken aan tussen de 500 a 1000 euro.
Mijn dealer zei dat het normaal was maar ik ben erachter dat het niet normaal is.
Ik heb nu wel de Nedplex verstevigingsbeugel en een Z-technik grote ruit erop en het zit als een huis.
Richard
- PD850RT
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 21:23
- Type: R1200RT
- Bijz: Antracietgrijs
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
- Locatie: Nijmegen
Re: Trillen R1200RT
Bedankt HansB, Dutchmidiman en Beemerrichard voor jullie snelle reactie.
Sorry voor het plaatsen in de verkeerde topic!
Klinkt logisch allemaal, ga me nog even goed beraden of ik mijn 850RT ga inruilen voor die hele mooie 1200RT.
Gr.
Peter
Sorry voor het plaatsen in de verkeerde topic!
Klinkt logisch allemaal, ga me nog even goed beraden of ik mijn 850RT ga inruilen voor die hele mooie 1200RT.
Gr.
Peter
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
- Type: R1200RT
- Bijz: Model 2011, full option
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
Re: Trillen R1200RT
Proefrijden op een andere RT van gelijk type en dan vergelijken?
Wie weet levert 't wat op.
Ronald
Wie weet levert 't wat op.
Ronald
- EL SCORPIO
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Re: Trillen R1200RT
Inderdaad wat Ronald zegt.Jekihero schreef:Proefrijden op een andere RT van gelijk type en dan vergelijken?
Wie weet levert 't wat op.
Ronald
Dan heb je vergelijk van dezelfde motor.
Het ruitmechanisme is niet te vergelijken met de 850.
Het ruitje van de 1200 is stukken groter.
Richard
- Lexrt
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 15 aug 2009, 17:12
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: BMW nav V, San Marino blue metallic/granitgrau
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Best
- Locatie: Best
Re: Trillen R1200RT
Ook mijn oude 1200 rt modeljaar 2008 trilde in het stuur met name bij snelheden rond de 130 kmph. Na het vervangen van de standaard Bridgestone banden [ nadat ze versleten waren uiteraard] door Michelin pilot road 2 waren de trillingen aanmerkelijk minder, bijna in zijn geheel verdwenen. Trillingen in de ruit had ik geen last van. Het nieuwe model [2011] trilt in zijn geheel niet.
Veel plezier en wellicht nog maar een andere 1200rt proberen er staan er genoeg op internet.
Groeten Lexrt

Veel plezier en wellicht nog maar een andere 1200rt proberen er staan er genoeg op internet.
Groeten Lexrt


- jaybmw
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Re: Trillen R1200RT
@rob: De 1200's zijn voorzien van een balansas.De dohc mj 2010 trilt niet minder dan de mj 2005 vind ik.De werking van een balansas zal je wel bekend zijn toch? Voor diegenen die het niet weten: De balansas of assen draaien in tegengestelde richting van de krukas met de zelfde of soms 2 x zo hoge snelheid.Dit om hinderlijke trillingen op te vangen en bij de 2 cyl boxer om het hinderlijke kantelen in dwarsrichting tov van de rijrichting van het blok te voorkomen/verminderen.Vergelijk maar met de oudere boxers! (respect!).Of probeer een moto-guzzi? Eerst m'n mond spoelen...
.
Het trillen vd ruit lijkt me een kwestie van speling op het mechanisme,of de motor heeft onderhoud nodig en dient er het nodige afgesteld te worden zoals klepspeling,evt synchronisatie van brandstofvoorziening ,bougiekwaliteit.En bovendien:is er aan geschroefd door een _003 haas en staat de balansas niet goed in lijn met de distributie?
Idd een technische keuring zal geen overbodige luxe zijn.
Groet Jeroen.

Het trillen vd ruit lijkt me een kwestie van speling op het mechanisme,of de motor heeft onderhoud nodig en dient er het nodige afgesteld te worden zoals klepspeling,evt synchronisatie van brandstofvoorziening ,bougiekwaliteit.En bovendien:is er aan geschroefd door een _003 haas en staat de balansas niet goed in lijn met de distributie?
Idd een technische keuring zal geen overbodige luxe zijn.
Groet Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
- EL SCORPIO
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Re: Trillen R1200RT
Mijn motor was tiptop afgesteld door Kenny.
Nagenoeg geen trillingen, volgens mij trillingsvrij bestaat niet maar je kan het wel tot een heel groot minimum terugbrengen.
Maar mijn ruit trilde toen nog steeds en zelfs van boven naar beneden in klinkerstraten.
Probleem, het mechanisme had op de alleronderste stangen speling, HOORT NIET. _002
Oplossing, bij de sloop een 2e hands mechanisme met motor gekocht en nu geen speling, ZO HOORT HET.
Kosten 225 euro en een paar uur werk.
En nu,

Nagenoeg geen trillingen, volgens mij trillingsvrij bestaat niet maar je kan het wel tot een heel groot minimum terugbrengen.
Maar mijn ruit trilde toen nog steeds en zelfs van boven naar beneden in klinkerstraten.
Probleem, het mechanisme had op de alleronderste stangen speling, HOORT NIET. _002
Oplossing, bij de sloop een 2e hands mechanisme met motor gekocht en nu geen speling, ZO HOORT HET.

Kosten 225 euro en een paar uur werk.
En nu,




Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht